Onko drag mielestäsi hauskaa?
Olen ollut paljon tekemisissä seksuaalivähemmistöjen kanssa elämässäni ja koen jopa jollain tapaa kuuluvani heidän joukkoonsa, vaikka normihetero olenkin. Siksipä onkin hieman yllättävää, että olen alkanut katsella drag-esityksiä vähän toisesta näkökulmasta, transaktivismin takia. Eikö drag pohjimmiltaan ole pilkkaamista? Naishahmosta tehdään ilkeä ja räävitön piirteitä liioittelemalla. Sitähän drag on. Samaan tyyliin useimmat transnaisetkin toteuttavat "naiseuttaan". Se on heidän näkemyksensä naiseudesta.
Kaikenkaikkiaan tuntuu, etten jaksa enää yhtään tämäntyylistä huumoria, se kun on muuttunut todeksi transaktivismin myötä. Kuka tahansa pilakuvamaisesti naista esittävä voi muuttaa sukupuolensa ja esittää härskiä vanhaa ämmää miehekkäästi ja aggressiivisesti.
Miksi tämän pitäisi oikeastaan olla hauskaa naisten mielestä?
Kommentit (804)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"yrität sumentaa vesiä. drag on aina vahvasti liittynyt homokulttuuriin, vaikkakin homokulttuurissa on myös muita alakulttuureita"
Höpönlöpön. Valtaosa homomiehistä ei ole kiinnostunut dragviihteen katsomisesta, saati dragin tekemisestä. Dragia on alettu tuputtaa nykyisessä mittakaavassa vasta viimeisen vuosikymmenen aikana. Pride-tapahtumissakin oli lähinnä muutama pakollinen transvestiitti tai transnainen.
Sivusta aiheeseen. Vaikka joku jo sanoi, että minä sekoitan asioita ja nämä ovat eri juttuja niin minusta oikeasti pitäisi sallia tämä drag kulttuuri jos halutaan vähentää esimerkiksi niitä sukupuolen korjaus leikkauksia yms. Koska minusta on ihmillisempää sallia ihmisten pukeutuminen "ristiin" kuin tavallaan pakottaa heidät tavallaan "muuttamaan" koko sukupuolensa.
Eli rautalangasta, pitäisikö hyväksyä se, että miehellä on
Jos naiseuden pilkkaaminen aiheuttaa sukupuolidysforiaa ja siitä eteenpäin trannsgenderpolkua niin kyllä silloin dragin ylentäminen joksikin ainoastaan hienoksi on valheellista.
Eri asia jos halutaankin tuottaa mahdollisimman paljon nonbinäärisiksi itseään kutsuvia ja tämän identiteetin kautta uusia oikeuksia itselleen vaativia.
"Hahaha. Trans-vihastakin jotain hyötyä kai, jos sitä kautta saadaan oikeutus dragille. Voi jessus...."
Tulkitsit viestiäni ihan väärin ja minä en vihaa transihmisiä. En todellakaan. Tarkoitin viestilläni vaan sitä, että monille ihmisille ei kelpaa mikään eli jos ihmiset valittavat jo ristiinpukeutumisesta niin onko se sitten parempi jos ihminen lähtisi leikkauksiin yms. Tätä minä tarkoitin. Eli olisiko parempi hyväksyä ihmiset sellaisina kuin ovat kuin ajaa heitä johonkin sen enempiin toimenpiteisiin.
Täälläkin on monesti vuosien aikana eri ketjuissa sanottu kuinka eikä sukupuolta voi esim ilmentää vaatteilla, meikeillä tms niin miksi lähteä leikkauksiin. Näin jollekin siis riittäisi vaan tuo niin miksi sitten siitä valitetaan. Tätä yritin selittää siinä näköjään onnistumatta. Samoin tiedotan sen, että moni voi haluta leikkauksiin ja se on ihan ok minulle. Näin älä tulkitse väärin, kun en tarkoita pahaa.
40 sivua jauhettu eikä kukaan ole vielä osannut selittää mikä siinä naiseudessa on niin hulvattoman hauskaa.
Drag on jotenkin vanhanaikaista ja tylsää. Mua ei henk.koht haittaa jos jonkun mielestä se on hauskaa, voimaannuttavaa tai mitä ikinä. Itse näen dragin nolona ja alkeellisena, samalla tavalla kuin vaikkapa Sami Hedbergin esitykset tai Samia fanittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmistö miehistä tuskin on kiinnostunut drag-esityksistä. Miehille on normaalia ja odotettua että sanotaan oma mielipide, vaikka se olisi epäsuosittu, epäsovinnainen tai ryhmän enemmistön vastainen.
Enemmistö naisista kokee ryhmäpaineen tuntea syyllisyyttä ettei ole kiinnostunut drag-esityksistä. Ryhmäpaine ja odotettu hillitty käyttäytyminen pakottavat pitämään turvat kiinni ja puhumaan oman mielipiteen vastaisesti positiivisesti toisille naisille, jotka tekevät ryhmäpaineen vuoksi samoin.
Omassa tuttavapiirissäni kukaan ei ole kiinnostunut drag-esityksistä, eivät miehet eivätkä naiset, vanhat tai nuoret. Taustojeni takia kuitenkin luen aina jutun, jos transaktivismista kirjoitetaan, samoin luen myös feministien nykyläpätykset ja ärsyynnyn molemmista, joskus kiukustun niin paljon, että mussutan miehelleni: que tonterias! :) Ap
Tämäkin on jotain jenkkimaailmaa mitä ujutetaan tänne puolipakolla naurettavaksi. Hyvän stand upin vielä ymmärrän, dragista tulee vain likainen olo. Näitä överikeinotekoisia iäkkäämpiä naisia joita drag pilkkaa ei Suomesta nykyisellään edes oikein löydy tai hyvin vähän. Ehkä siksi että kaikki vähänkään glamourimpi naisellisuus keski-iästä ylöspäin koetaan..hämmentävänä. Ei sille ole nykySuomessa tilausta ainakaan massojen tyylinä.
Halutaanko että muistaisimme mahdollisimman vähän mitä me suomalaiset olemme itse olleet ja keksineet? Ilman näitä puolipakotettuja kulttuurimuokkauksia mitä olemme parinkymmenen vuoden aikana saaneet todistaa. Drag keinotekoisen huvittamisen multihuipentumana.
Vierailija kirjoitti:
menkää nyt jo oikeasti oikeistokonservatiivi-akat lukemaan sitä vi tun raamattuanne ja kuolaamaan jeesuksen perään. kukaan ei teitä ole tähänkään asti halunnut mihinkään drag-esityksiin
Omalla vassuporukalla voi sitten pitää miten seksistisiä, rasistisia, homofobisia ja halventavia esityksiä kuin haluaa? Vaikka drag-esityksessä ei olisi yhtäkään oikeistoakkaa, ei se poista dragin ongelmallisia osa-alueita.
Vierailija kirjoitti:
"Samaa mieltä tästä. Mitä mieltä olet siitä, että esimerkiksi kalanhajulla pelleily on edelleen kiinteä osa drag-kulttuuria? Häiritseekö sinua vai ei? Nuo rajathan ovat jokaisella henkilökohtaiset eivätkä yleiset.
Mutta kuten on jo monesti huomautettu (toinen kommentoija on tämän asian ansiokkaasti avannut), on tekopyhää vaatia muilta poliittista oikeaoppisuutta, kun itse koko ajan pilkkaa yhtä ainoaa ihmisryhmää vuodesta toiseen. Aika moni palstallakin paheksuu aivan samanlaista kielenkäyttöä naisista, drag-näyttämöllä se muuttuukin ratkiriemukkaaksi osalle? Ap"
Sä oot kyllä yks ammatti-mielenpahottaja. Hohhoijaa
Ainoastaan sinä tunnut olevan ainoa mielensäpahoittaja täällä. Kukaanhan ei pakota sua täällä notkumaan, solvaamaan ja uhkailemaan, jos aikuisten keskustelu ahdistaa noin kovin.
Vierailija kirjoitti:
Josset pitänyt keski-ikäisiä naisia vastenmielisinä tuon drag-esityksen jälkeen. Niin tän keskustelun lukemisen jälkeen pidät varmasti!
Onko sanavalmis, hyvin argumentoiva ja naisten oikeuksia puolustava henkilö sinusta vastenmielinen? Onko sulla äititrauma, vai mikä mättää?
Vierailija kirjoitti:
"Hahaha. Trans-vihastakin jotain hyötyä kai, jos sitä kautta saadaan oikeutus dragille. Voi jessus...."
Tulkitsit viestiäni ihan väärin ja minä en vihaa transihmisiä. En todellakaan. Tarkoitin viestilläni vaan sitä, että monille ihmisille ei kelpaa mikään eli jos ihmiset valittavat jo ristiinpukeutumisesta niin onko se sitten parempi jos ihminen lähtisi leikkauksiin yms. Tätä minä tarkoitin. Eli olisiko parempi hyväksyä ihmiset sellaisina kuin ovat kuin ajaa heitä johonkin sen enempiin toimenpiteisiin.
Täälläkin on monesti vuosien aikana eri ketjuissa sanottu kuinka eikä sukupuolta voi esim ilmentää vaatteilla, meikeillä tms niin miksi lähteä leikkauksiin. Näin jollekin siis riittäisi vaan tuo niin miksi sitten siitä valitetaan. Tätä yritin selittää siinä näköjään onnistumatta. Samoin tiedotan sen, että moni voi haluta leikkauksiin ja se on ihan ok minulle. Näin älä tulkitse väärin, kun
Missä täällä on tarkalleen valitettu meikkien tai tietynlaisten vaatteiden käytöstä? Harva trans on millään tavalla läpimenevä, eivätkä vaatteet tai meikitkään siinä auta. Siksihän transit takertuvat stereotyyppeihin, jotta voivat sanoa, että jos on hame päällä ja lilaa luomissa, niin se tekee naiseksi.
"Kalanhajulla pelleily ei ole minusta erityisen hyvää huumoria, jos muu esitys on samaa tasoa, niin en varmaan pitäisi siitä. Ei se silti minua naisena loukkaa, ehkä olen liian vanha (eli tottunut kaikenlaiseen ilkeäänkin pilkkaan), jotta viitsisin loukkaantua tuollaisesta, itsehän siitä vain kärsisin. En silti pidä pahana sitä, että nuoret ovat nykyään tarkempia eivätkä hyväksy asioita, jotka saattavat loukata jotakin ihmistä, vaikka joskus ehkä liian herkästi pahoitetaankin mieli. Mutta maailma ei muutu helposti, uusia tapoja ja rajoja pitää koetella, mikään ei muuten muutu ja muutokselle on varmasti aihetta. "
Vanhahan minäkin olen, 57, enkä usko, että kovin moni omasta ikäluokastani - mies tai nainen - pitää tämäntyylisiä esityksiä kiinnostavina tai loukkaavina, koska tyylilaji on jo nähty niin monesti. Se on väsynyttä ja tylsää.
Sillinhajuinen saamelaisnainen ei käy huumoriksi drag-artistille, vain valkoinen heteronainen on poliittisesti oikeaoppinen pilkan kohde. Sitä tässä on ihmetelty eikä sitä, että nuoret olisivat vanhoja herkkänahkaisempia.
Eikö olisi aika keksiä jotain uutta vai eikö dragista mitään jää jäljelle, jos naisista ei saa tehdä karikatyyrejä? Ap
"Missä täällä on tarkalleen valitettu meikkien tai tietynlaisten vaatteiden käytöstä? Harva trans on millään tavalla läpimenevä, eivätkä vaatteet tai meikitkään siinä auta. Siksihän transit takertuvat stereotyyppeihin, jotta voivat sanoa, että jos on hame päällä ja lilaa luomissa, niin se tekee naiseksi."
Tässä keskustelussa ei ole ainakaan valitettu. Mutta minuakin kiinnostaisi tietää mikä vanhan ja kuluneen stereotypian esittämisessä perimmältään on tavoitteena? Siihen emme ole saaneet parempaa vastausta kuin sen minkä itse ulkopuolisina olemme antaneet eli halvat naurut ja misogynian uusintaminen.
Mutta ehkä ketjuun pelmahtaa vielä joku insider, joka selittää asian perin juurin. Toivossa on hyvä elää. Hyvää uutta vuotta ja kiitokset aktiivisesta ja terävästä kommentoinnista sinulle ja muille myös, jos en enää ehdi ketjuun! Ap
Tylsää ja puistattavaa, jos olen rehellinen.
Drag-kuningattaret eivät edes esitä naisia, vaan esittävät miehiä esittämässä naisia. Jos luulet, että dragissa miehet yrittävät olla naisia ja jotenkin vetää naisia lokaan sen roolin varjolla, niin et ole ymmärtänyt mitään koko viihteestä. Sinulla on silloin liian suuret luulot omasta merkityksestäsi siinä touhussa.
Vierailija kirjoitti:
Drag-kuningattaret eivät edes esitä naisia, vaan esittävät miehiä esittämässä naisia. Jos luulet, että dragissa miehet yrittävät olla naisia ja jotenkin vetää naisia lokaan sen roolin varjolla, niin et ole ymmärtänyt mitään koko viihteestä. Sinulla on silloin liian suuret luulot omasta merkityksestäsi siinä touhussa.
Niin niin, kultaseni. Ihanaa uutta vuotta sullekin!
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni. Lapset, pienet ainakaan, eivät kyllä ymmärrä, että naista esittävä henkilö on mies. Pitävät esittäjää vähän erikoisena tätinä. Sinänsä tässä nyt ei mitään sen kummempaa ole lapsen näkökulmasta. Sikdi en ymmärrä, miksi mennä pukeutuneena naiseksi, jos koko homman idea ei lapsille avaudu? Kotona lapset kertovat, että joku täti kävi päiväkodissa lukemassa satuja. Jos vanhemmille kerrotaan, että se olikin joku drag queen, niin ymmärrän, jos vanhemmat ihmettelevät. Itse ainakin peräisin selitystä, mikä idea tässä ylipäätään niinkuin on.
Minä näin lapsena ollessani ehkä 10 v eräässä Hesburgerissa tms miehen, josta huomasin heti, että on ns naisen vaatteissa. Oltiin urheiluseuran kanssa syömässä ja satuin samaan aikaan vessaan tuon tyypin kanssa. Voin sanoa, että hieman pelotti ja äkkiä lähdin pois, kun hän meni toiseen koppiin itse. Näin ymmärrän todellakin sen, ettei moni halua transihmisiä naisten vessoihin yms. En ala tästä enempää kirjoittaa, koska se ei ole pointtini aiheeseen.
Itselle tärkein asia olisi, että lapsille puhuttaisiin näistä asioista kuitenkin. Minä olin täysin tynnyrissä kasvanut lapsi mitä vähemmistöihin tuli. Äitini piti vähemmistön ihmisiä lähes rikollisina aina pitkälle aikuisuuteeni asti, eikä meillä ole edes uskonnollinen perhe. Näin itse nuorena tutustuin aiheeseen ja minä itse en ikinä ole tuominnut ihmisiä aiheeseen liittyen. Olen itse siis kasvanut tähän kaikkeen ihan omillani ja halunnut ajatella, että minä arvostan ihmisiä. Suunta olisi voinut olla toinenkin. Ehkä tämän vuoksi olen ylpeä itsestäni, että minusta tuli minä juuri näissä asioissa ja kasvoin sellaiseksi kuin toivoin omaten käsityksen etten kirjoita vähemmistöistä ikävästi.
Vanhempani ovat vuosien kuluessa oppineet olemaan tuomitsematta ihmisiä ainakaan isommassa määrin. Samoin jos eräs vanha äiti joka on uskonnollinen oppi hyväksymään lapsensa transihmisenä niin ehkä muutkin pystyvät.
Aihe koskettaa minua paljon, kun minä itse nuoruudessa koin olevani väärää sukupuolta pitkään. Ajatukseni eivät olleet ihan sellaisia, että olisin kärsinyt niistä tosi
paljon. En väitä sitä, mutta asia pyöri taustalla pitkään ja vanhempani eivät hyväksyneet edes seksuaalivähemmistöjä eikö meillä puhuttu ikinä aiheesta sen enempää kuin mitä heidän kantansa tuli ilmi. Näin mikä mahdollisuus minullakin olisi ollut kasvaa vähemmistöön kuuluvana juuri omassa perheessäni. Ei oikein mikään. Vasta myöhemmin tilanne on muuttunut paremmaksi, koska ristiriita ahdistaa itseäni, kun haluan itse arvostaa ihmisiä sellaisina kuin he ovat.
Näin ymmärrän esim uskovia ja eri tavoin ajattelevia, mutta vähemmistöt ovat ihmisiä ja itsekin olisin lapsuudessa halunnut saada sellaisen tiedon heistä, että on esim ok tykätä samassa sukupuolesta kuin itse on ja joku poika tai vaikka mies voi kulkea mekossa ja häntä ei tarvitse pelätä silti. Jonkun selityksen asiaan. Se olisi riittänyt. Hiljaisuus ei ole ikinä auttanut minun kohdallani. Tieto auttaa ja tuo selvyyden. Toki kaikki kokevat eri asiat omalla tavallaan.
"Missä täällä on tarkalleen valitettu meikkien tai tietynlaisten vaatteiden käytöstä? Harva trans on millään tavalla läpimenevä, eivätkä vaatteet tai meikitkään siinä auta. Siksihän transit takertuvat stereotyyppeihin, jotta voivat sanoa, että jos on hame päällä ja lilaa luomissa, niin se tekee naiseksi."
Minä olen seurannut näitä transketjuja täällä vuosien ajan. Niissä aina joku kirjoittaa niin, että miksi transihmisille ei riitä se, että vaikka mies pukeutuu naiseksi tai toisinpäin. Ja on vaikka ne meikit yms päällä. Eli mietitään miksi tyyppi ei voi jättää asiaa siihen ja näin ilmentää sukupuoltaan sillä tms. Ja ihmetellään miksi tämä ei siis riitä ja pitää mennä leikkauksiin yms radikaaleihin juttuihin. Tätä hoetaan ja en sinulle nyt tähän hätään löydä ketjuja ja viestejä aiheeseen liittyen, vaikka osaan niitä ulkoa jo. Ja monia ketjuja tosin poistettukin.
Näin rautalangasta taas vääntäen minusta olisi ok jos henkilö voisi edes pukeutumisella yms olemuksellaan ilmentää sukupuoltaan ja ehkä se riittäisi hänelle ja hän olisi onnellinen jo siitä. Mutta ikävää jos ihmisten pitää valittaa jo pukeutumisesta yms asioista transihmisten suhteen. Näin moni ehkä ajautuu leikkauksiin yms äärimmäisiin juttuihin ollessaan sitten paremmin "nainen tai mies". Ja minulle leikkaukset yms ovat ok. En arvostele niissä käyneitä.
Haluaisin vaan, että maailma olisi sellainen paikka missä jokainen voisi kulkea vaatteissa missä tahtoo kuten vaikka mies mekko päällä ilman arvostelua, koska itse en näe sitä niin, että saavutetaan hyvää jos arvostellaan toisia. Tästä kaikesta on vaikeaa kirjoittaa, koska omatkin viestini tulkitaan väärin lähes koko ajan.
Drag oli hauskaa viimeksi 20 vuotta sitten, nyt tunkkaista.
Drag herättää lähinnä myötähäpeää.
Josset pitänyt keski-ikäisiä naisia vastenmielisinä tuon drag-esityksen jälkeen. Niin tän keskustelun lukemisen jälkeen pidät varmasti!