Onko drag mielestäsi hauskaa?
Olen ollut paljon tekemisissä seksuaalivähemmistöjen kanssa elämässäni ja koen jopa jollain tapaa kuuluvani heidän joukkoonsa, vaikka normihetero olenkin. Siksipä onkin hieman yllättävää, että olen alkanut katsella drag-esityksiä vähän toisesta näkökulmasta, transaktivismin takia. Eikö drag pohjimmiltaan ole pilkkaamista? Naishahmosta tehdään ilkeä ja räävitön piirteitä liioittelemalla. Sitähän drag on. Samaan tyyliin useimmat transnaisetkin toteuttavat "naiseuttaan". Se on heidän näkemyksensä naiseudesta.
Kaikenkaikkiaan tuntuu, etten jaksa enää yhtään tämäntyylistä huumoria, se kun on muuttunut todeksi transaktivismin myötä. Kuka tahansa pilakuvamaisesti naista esittävä voi muuttaa sukupuolensa ja esittää härskiä vanhaa ämmää miehekkäästi ja aggressiivisesti.
Miksi tämän pitäisi oikeastaan olla hauskaa naisten mielestä?
Kommentit (804)
"Aivan ihana, tasapainoinen ja fiksu vastaus kysymykseen, jonka olen esittänyt ketjussa. Kiitos. Minäkin haluaisin mennä katsomaan tuon esityksen, mutta en uskalla kysyä mikä se oli, koska en haluaisi itse mainita ketään suomalaista nimeltä tällä palstalla, ettei häntä haukuttaisi minun ketjuni takia.
Minusta olivat hyviä myös ne vastaukset, jossa imitointia katseltiin myötäsukaisesta näkökulmasta, itse en vain pysty katsomaan mainstream dragia myötäsukaisesta, vaan vastakarvaisesta asenteesta käsin, koska seksipitoinen räävittömyys ja sovinismi (jos esityksessä on sellaista, kaikissahan ei ole) on alkanut tympäistä. Ap"
Kiitän viestistäsi viestiini liittyen. Minulle ehkä tärkeintä on se, että ihmisiä ei luokiteltaisi samaan nippuun edes tässä asiassa. Kuitenkin löytyy joka asiassa ihmisiä, jotka tekevät toisin eli jos joidenkin esitys on pilkkaa ja pohjautuu siihen niin joku toinen tekee päinvastoin ja haluaa luoda ajatuksen, että pilkka on väärin ja mieluummin esityksellään kannustaa siihen, että katsojakin voisi päästä kokemuksistaan yli tms mikä oli tämän esityksen taustalla missä kirjoitin. Tälläinen koskettaa minua ja henkilö uskaltaa kirjoittaa elämässään niin rohkeasti ja henkilökohtaisesti mitä arvostan.
Samalla jaan ajatuksen siitä, että olen helposti myötähäpeää yms taipuva ihminen ja näin jos joku siellä esittäisi jotain räävitöntä niin vaikka en ikävää kieltä arvosta niin silti voisin tuntea jo itsekin myötähäpeää esiintyjää kohtaan ja näin antaisin anteeksi hänen sanojaan, koska niin kuin kirjoitin niin esiintyjä kuitenkin asettaa itsensä myös arvostelun keskelle ja näin saa kuitenkin monesti osansa pilkasta itsekin.
Näin tätä esitystä ei voi verrata siinä mielessä oikeaan elämään missä esim kiusaamisen kokeneet jäävät monesti yksin ja kiusaajia kunnioitetaan. Esiintyjä esityksessä voi käyttää ikävää kieltä siis, mutta on ihmisenä altis itsekin arvostelulle ollessaan esiintyjä. Näin en koe häntä niin loukkaavana ihmisenä jos vertaan esim ikäviin kokemuksiini ihmisistä oikeassa elämässäni. Tätä olen yrittänyt selittää myös.
Vierailija kirjoitti:
pillueläimet ei omista pitkiä hiuksia, meikkejä, mekkoja tai femiinistä käytöstä
pitäkää ne tyhmät turpanne kiinni vi tun lehmät
Sun kannattaisi käydä ulkona happihyppelyllä tai mieluusti laittaa kone kiinni, kun käyt noin kovilla kierroksilla.
kaikki tän sivun moderaattorit pitäs kiduttaa kuoliaaks
Vierailija kirjoitti:
kaikki tän sivun moderaattorit pitäs kiduttaa kuoliaaks
kato tämmöset viestit menee läpi, mutta ei mikään järjellinen kirjoitus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pillueläimet ei omista pitkiä hiuksia, meikkejä, mekkoja tai femiinistä käytöstä
pitäkää ne tyhmät turpanne kiinni vi tun lehmät
Sun kannattaisi käydä ulkona happihyppelyllä tai mieluusti laittaa kone kiinni, kun käyt noin kovilla kierroksilla.
Heppihyppelylle lyllerrä, mars!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Laitapa meille kootusti vastaukset, että mikä tekee dragista taidetta, hauskaa ja naisia voimaannuttavaa? "
Miksi dragilla olisi joku velvollisuus toimia naisia voimauttavana?
Nuo ovat ihan teidän esittämiänne väitteitä dragin puolustukseksi. Ei tarvitse olla voimauttavaa, mutta ei tarvitsisi olla myöskään pilkkaavaa, seksualisoitua ja alhaalta ylöspäin lyömistä. Millä tavoin saamelaisten tulisi suhtautua nunnukahuumoriin, entä aasialaisnaisten Sui Hingiin?
Jotenkin kummasti se on todella unohdettu, etten minä ja dragin misogynisiä rakenteita kritisoineet ole kertaakaan esittäneet mitään sensuuntaistakaan, että dragilla olisi velvoite voimauttaa naisia. Vaan tuolla alussa oli useampi kommentti, jossa väitettiin stereotypioiden tekevän niin. Se väite on kuitenkin jäänyt todentamatta.
Loistava sana tuo nunnukkahuumori. Mainstream drag on nunnukkahuumoria naisista. Ap
Vierailija kirjoitti:Jotenkin kummasti se on todella unohdettu, etten minä ja dragin misogynisiä rakenteita kritisoineet ole kertaakaan esittäneet mitään sensuuntaistakaan, että dragilla olisi velvoite voimauttaa naisia. Vaan tuolla alussa oli useampi kommentti, jossa väitettiin stereotypioiden tekevän niin. Se väite on kuitenkin jäänyt todentamatta.
Loistava sana tuo nunnukkahuumori. Mainstream drag on nunnukkahuumoria naisista. Ap
jos sulla on jotain jotakuta tiettyä drag-artistia kohtaan niin sano vaan suoraan äläkä vihjaile
ap:ta taitaa ottaa päähän tää keski-ikäinen naisfiguuri mikä oli hesarissakin pari päivää sitten. se on tietty vähän että missä menee dragin ja pilkan raja. ja missä huumori on hyväksyttävää. tavallaan voi olla ihan ymmärrettävää, että jos tuollainen drag tuodaan suomeen niin sitä käytetään lähinnä muiden pilkkaamiseen, koska suomalaiset ovat pohjimmiltaan todella vihamielistä kansaa
Vierailija kirjoitti:
ap:ta taitaa ottaa päähän tää keski-ikäinen naisfiguuri mikä oli hesarissakin pari päivää sitten. se on tietty vähän että missä menee dragin ja pilkan raja. ja missä huumori on hyväksyttävää. tavallaan voi olla ihan ymmärrettävää, että jos tuollainen drag tuodaan suomeen niin sitä käytetään lähinnä muiden pilkkaamiseen, koska suomalaiset ovat pohjimmiltaan todella vihamielistä kansaa
jep, av-palsta akalla ei ole sielua tai omaa elämää, se reagoi vaan siihen mitä iltapaskassa sanotaan
Homojen naisvihasta joku kirjoitti. Itse olen törmännyt siihen vain pari kertaa mitä vähän elämässäni olen vähemmistöjen kanssa ollut. Näin en voi paljon asiasta kirjoittaa.
Ensimmäinen liittyi siihen, kun kerroin erään vähemmistöön kuuluvan ihmisen elämästä ja siitä kuinka se päättyi jo nuorena. Joku vähemmistöön kuuluva ei sitä hyväksynyt, että minä heterona muistelin tätä ihmistä ja hänen elämäänsä sekä sanoin vielä, että samaistun niihin ikäviin kokemuksiin ihmisistä yms. Näin minun ei hänen puolestaan olisi pitänyt ottaa mitään kantaa aiheeseen joka minulle ei hänestä kuulunut. Tämä, vaikka yritin erottaa itseni aiheesta ja korostin etten voi tietää vähemmistön elämästä paljonkaan, vaikka joihinkin kokemuksiin pystyin samaistumaan. Kyllä se loukkasi minua osittain, koska ihmisillä on samanlaisia kokemuksia siitä riippumatta millaisia he ovat ja minusta on ok jos jonkun ihmisen tarina koskettaa ja haluaa kertoa siitä.
Toisen kerran olen törmännyt siihen, kun eräs vähemmistöön kuuluva jotenkin arvosteli sitä, että kyllä heteronainen aina seuraa löytää yms. Samoin erään kerran eräs ulkomailla asuva vähemmistön edustaja (ilmeisesti) ihan suoraan sanoen kirjoitti minulle eräässä paikassa, että hän ei naisten kanssa kirjoita. Menin sitten kirjoittamaan toisen vähemmistön edustajan kanssa ja häneltä epävarmana kysyin, että onko ok viettää hänen kanssaan aikaa ja kirjoitella, kun nainen olen. Hän sitten ihmetellen kysyi miksi edes sellaista kysyn ja ei hän vihaa naisia. Hävetti hieman, mutta näin siis uskon, että vaihtelua on tässäkin. Toki joku enemmän kokemusta omaava voi tästä enemmän kirjoittaa. Ja pahoittelen aiheen ohitusta.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on myös tiedostavan väen epäjohdonmukaisuudesta ja kaksoisstandardeista. Tietyt viiteryhmien ulkopuolelta tehtävät karikatyyrit, pilkat, seksualisoinnit ja fetisoinnit tuomitaan laajasti ja kovaäänisesti, mutta naiseudesta ja naisista sitten onkin sallittua tehdä seksualisoitua pilkkaa alaspäin lyöden. Jos Hesarin esittelemä 27-vuotias heppu saa hyväksytysti tehdä tuollaisen naishahmon, niin miksi saamelaishahmoja, blackfacea ja Sui Hingia paheksutaan? Intersektionaalisessa kehyksessä kontekstilla ja tekijän intentiolla ei ole merkitystä, kun määritellään rasismia, seksismiä tai ties mitä fobiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on myös tiedostavan väen epäjohdonmukaisuudesta ja kaksoisstandardeista. Tietyt viiteryhmien ulkopuolelta tehtävät karikatyyrit, pilkat, seksualisoinnit ja fetisoinnit tuomitaan laajasti ja kovaäänisesti, mutta naiseudesta ja naisista sitten onkin sallittua tehdä seksualisoitua pilkkaa alaspäin lyöden. Jos Hesarin esittelemä 27-vuotias heppu saa hyväksytysti tehdä tuollaisen naishahmon, niin miksi saamelaishahmoja, blackfacea ja Sui Hingia paheksutaan? Intersektionaalisessa
noniin arvattiinhan se
se on kyllä ihme, että mies saa tehdä yhtään mitään. ja siltikin helvetinmoinen lauma naisia alkaa nalkuttamaan
suomalainen nainen kyllä toden totta ansaitsisi kunnon nyrkin iskun naamaansa
Enemmistö miehistä tuskin on kiinnostunut drag-esityksistä. Miehille on normaalia ja odotettua että sanotaan oma mielipide, vaikka se olisi epäsuosittu, epäsovinnainen tai ryhmän enemmistön vastainen.
Enemmistö naisista kokee ryhmäpaineen tuntea syyllisyyttä ettei ole kiinnostunut drag-esityksistä. Ryhmäpaine ja odotettu hillitty käyttäytyminen pakottavat pitämään turvat kiinni ja puhumaan oman mielipiteen vastaisesti positiivisesti toisille naisille, jotka tekevät ryhmäpaineen vuoksi samoin.
"se on kyllä ihme, että mies saa tehdä yhtään mitään. ja siltikin helvetinmoinen lauma naisia alkaa nalkuttamaan
suomalainen nainen kyllä toden totta ansaitsisi kunnon nyrkin iskun naamaansa"
Onko joulunpyhät ottaneet noin koville? Pistä kone ja korkki välillä kiinni ja vaikka pistä vähän meikkiä naamaan ja korkkarit jalkaan, niin helpottaa.
Kenenkään asiaa ei edistä solvaaminen ja väkivallalla uhkailu. Solvaaminen ja väkivallalla uhkailu ei myöskään lopeta drag-aiheesta keskustelemista.
Vierailija kirjoitti:
Enemmistö miehistä tuskin on kiinnostunut drag-esityksistä. Miehille on normaalia ja odotettua että sanotaan oma mielipide, vaikka se olisi epäsuosittu, epäsovinnainen tai ryhmän enemmistön vastainen.
Enemmistö naisista kokee ryhmäpaineen tuntea syyllisyyttä ettei ole kiinnostunut drag-esityksistä. Ryhmäpaine ja odotettu hillitty käyttäytyminen pakottavat pitämään turvat kiinni ja puhumaan oman mielipiteen vastaisesti positiivisesti toisille naisille, jotka tekevät ryhmäpaineen vuoksi samoin.
heteronaiset vois oikeasti painua vi ttuun dragistä. jos koet olevas queer ja sua kiinnostaa tämmönen sukupuolirooleilla leikittely niin ok. mut drag on kyllä pohjimmiltaan lähtöisin homokulttuurista
Vierailija kirjoitti:
Drag on minimaalinen ilmiö homomiestenkin keskuudessa, eikä drag määritä homoseksuaalisuutta sen enempää kuin feminiinisyys naiseutta, vaikka drag esiintyjistä valtaosa taitaa olla homomiehiä ja transnaisia. Nuoret naiset taitavat olla drag-viihteen suurin kuluttajakunta tällä hetkellä, jos ruotsilaivadrag ja pikkujouluesitykset jätetään pois.
"Esiintyjä esityksessä voi käyttää ikävää kieltä siis, mutta on ihmisenä altis itsekin arvostelulle ollessaan esiintyjä. Näin en koe häntä niin loukkaavana ihmisenä jos vertaan esim ikäviin kokemuksiini ihmisistä oikeassa elämässäni. Tätä olen yrittänyt selittää myös. "
Luulen, että kaikki ymmärsivät tekstisi tämän pointin myös, sillä kirjoitat hyvin selkeästi. Ja onhan se totta, että esiintyjä asettaa aina myös itsensä alttiiksi julkiselle arvostelulle. Se liittyy myös keskustelun aiheeseen. Jos esittää drag-esityksen, on hyväksyttävä se, etteivät kaikki pidä siitä ja esittävät kritiikkiä. Amatööriesiintyjät joutuvat käymään sen läpi, ettei heitä aina katso vain myötämielinen ja kannustava yleisö, ammattitaiteilijalle se kasvuprosessi on käyty läpi jo koulutuksessa, että mitä tahansa voi tulla vastaan. Hyvää ja huonoa sekä kaikkea siltä väliltä.
Vaikuttaa siltä, että drag-artistit, joilla on poliittisia päämääriä, hakeutuvat skandaalijulkisuuteen tarkoituksenaan saada lokaa niskaansa, koska se lisää heidän huomioarvoaan sekä kaupallisesti että poliittisesti. Tarkoitan, että muodostuu jakolinjoja, jotka tässäkin keskustelussa näkyvät. Suurin osa ei halua asettua kummallekaan puolelle jo senkin takia, ettei transkirjon ihmisten tekemisillä ole heille isompaa merkitystä. Poliittisesti on kuitenkin aivan keskeistä mitä vallan kamareissa vähemmistöistä ajatellaan. Siksi olen vihainen siitä mitä transaktivismi on aiheuttanut. Se on muuttanut ilmapiiriä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä vastaan kielteisemmäksi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Drag on minimaalinen ilmiö homomiestenkin keskuudessa, eikä drag määritä homoseksuaalisuutta sen enempää kuin feminiinisyys naiseutta, vaikka drag esiintyjistä valtaosa taitaa olla homomiehiä ja transnaisia. Nuoret naiset taitavat olla drag-viihteen suurin kuluttajakunta tällä hetkellä, jos ruotsilaivadrag ja pikkujouluesitykset jätetään pois.
yrität sumentaa vesiä. drag on aina vahvasti liittynyt homokulttuuriin, vaikkakin homokulttuurissa on myös muita alakulttuureita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
heteronaiset vois oikeasti painua vi ttuun dragistä. jos koet olevas queer ja sua kiinnostaa tämmönen sukupuolirooleilla leikittely niin ok. mut drag on kyllä pohjimmiltaan lähtöisin homokulttuurista
Drag, dragin slangi ja asenne puolestaan ovat mustien kulttuurista, erityisesti vogue/ball-kulttuurista ja drag-esiintyjä jäljittelee usein mustien naisten maneereja (diivaelkeet ja räväkkyys). Valkoiset miehet voisivat lopettaa mustien kulttuurin ja mustien naisten omimisen ja stereotypioinnin, eikö vain.
tän sivun moderaattorit pitäs kaikki tappaa