Onko drag mielestäsi hauskaa?
Olen ollut paljon tekemisissä seksuaalivähemmistöjen kanssa elämässäni ja koen jopa jollain tapaa kuuluvani heidän joukkoonsa, vaikka normihetero olenkin. Siksipä onkin hieman yllättävää, että olen alkanut katsella drag-esityksiä vähän toisesta näkökulmasta, transaktivismin takia. Eikö drag pohjimmiltaan ole pilkkaamista? Naishahmosta tehdään ilkeä ja räävitön piirteitä liioittelemalla. Sitähän drag on. Samaan tyyliin useimmat transnaisetkin toteuttavat "naiseuttaan". Se on heidän näkemyksensä naiseudesta.
Kaikenkaikkiaan tuntuu, etten jaksa enää yhtään tämäntyylistä huumoria, se kun on muuttunut todeksi transaktivismin myötä. Kuka tahansa pilakuvamaisesti naista esittävä voi muuttaa sukupuolensa ja esittää härskiä vanhaa ämmää miehekkäästi ja aggressiivisesti.
Miksi tämän pitäisi oikeastaan olla hauskaa naisten mielestä?
Kommentit (804)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Transmiehet ovat miehiä. Tästä on ihan laki.
tuliko yllätyksenä että drag-vihaaja on myös trans-vihaaja?
Ovatko biologiset tosiasiat ja naisten oikeudet vihaa? Mielenkiintoista.
eiköhän se oo tullut jo selväks että vihaat kaikkia lgbt:hen kuuluvia. ja mä vihaan myös sua, ja mun mielestä sua sietäs vetää kunnolla turpaan, vi tun tyhmä huo ra
Sellaiset misogyniat päätit sitten turauttaa ilmoille. Näin se dragin maine kohentuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:ta itkettää, kun mies performoi feminisyyttä paremmin kuin hän ikinä
Feminiisyys ei ole sama asia kuin naiseus.
se on kirjaimellisesti sama asia, vit un idiootti
Feminiinisyys on kokoelma naisten kannalta haitallisia ja kahlitsevia stereotyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en muuten osallistu ketjuun, mutta kirjoitan sen, että täältäkin paikkakunnalta missä asun kotoisin oleva mies esittää välillä drag-esityksiä, jotka pohjautuvat hänen omaan elämäänsä ja esim vaikeuksiin siinä. Ei pilkkaa ketään ja mieluummin toivoisi, että olisi esim itse saanut nuorena olla sellainen kuin on täällä melko pienellä paikkakunnalla, kun se ei aina ole helppoa ja pitää muistaa että Suomessa on erilaisia paikkoja kasvaa.
Jatkoa
Jatkan itse vielä tähän viestiini. En siis ollut katsomassa hänen esitystään kuitenkaan jos joku sitä luuli. Luin siis vaan haastattelun ja hänen esityksestään muuten. Mietin kyllä meneväni sinne, mutta en täällä mielelläni osallistu oikein mihinkään. Isommalle paikkakunnalle taas on voinut lähteä tuolloin. Kuitenkin tuli jo tuolloin tunne, että olisi pitänyt mennä ja t
Aivan ihana, tasapainoinen ja fiksu vastaus kysymykseen, jonka olen esittänyt ketjussa. Kiitos. Minäkin haluaisin mennä katsomaan tuon esityksen, mutta en uskalla kysyä mikä se oli, koska en haluaisi itse mainita ketään suomalaista nimeltä tällä palstalla, ettei häntä haukuttaisi minun ketjuni takia.
Minusta olivat hyviä myös ne vastaukset, jossa imitointia katseltiin myötäsukaisesta näkökulmasta, itse en vain pysty katsomaan mainstream dragia myötäsukaisesta, vaan vastakarvaisesta asenteesta käsin, koska seksipitoinen räävittömyys ja sovinismi (jos esityksessä on sellaista, kaikissahan ei ole) on alkanut tympäistä. Ap
Vierailija kirjoitti:
PAINUKAA HETERO NAISET VIT TUUN HOMOPIIREISTÄ. TEITÄ EI SINNE KOSKAAN KUTSUTUKKAAN
Kuka sinne on nyt tunkemassa ja mistä sinä kenenkään suuntautumiset ja sukupuolet tiedät? Ethän sinä itsekään ole homoseksuaali. Jos naisista tehdään seksualisoitua pilkkaa ja karikatyyrejä viiteryhmän ulkopuolelta, niin kyllä siitä alaspäin lyömisestä saa huomauttaa.
"Feminiinisyys on kokoelma naisten kannalta haitallisia ja kahlitsevia stereotyyppejä."
Tästä olen eri mieltä, olenhan aika queer. Feminiinisyys on autoerotiikkaa ja sitähän ristiinpukeutuminenkin usein on. Drag-taitelijat nauttivat roolistaan itse, vaikka katsoja ei nauttisikaan, hänessä heräisi ristiriitaisia tai kielteisiä tunteita (jotka eivät tietenkään kategorisesti ole merkki huonosta esityksestä).
Voisiko näkökulmasi muotoilla, että feminiinisyys on sinulle henkilökohtaisesti noita asioita, mutta ei välttämättä kaikille naisille? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Feminiinisyys on kokoelma naisten kannalta haitallisia ja kahlitsevia stereotyyppejä.
no lakkaa sitten käyttäytymästä femiinisesti, et sinä ole sitä tähänkään asti osannut
miehet osaa tuonkin asian paljon paremmin. voit kiukuta vaikka loppuikäs av-palstalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PAINUKAA HETERO NAISET VIT TUUN HOMOPIIREISTÄ. TEITÄ EI SINNE KOSKAAN KUTSUTUKKAAN
Kuka sinne on nyt tunkemassa ja mistä sinä kenenkään suuntautumiset ja sukupuolet tiedät? Ethän sinä itsekään ole homoseksuaali. Jos naisista tehdään seksualisoitua pilkkaa ja karikatyyrejä viiteryhmän ulkopuolelta, niin kyllä siitä alaspäin lyömisestä saa huomauttaa.
olet aivan käsittämättömän tyhmä ihminen. noin tyhmiä akkoja pitäs oikeasti vaan lyödä kunnolla turpaan, niin ehkä älyiäisivät vaan pitää ne turpansa kiinni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dragiä ei voi ihan verrata blackfaceen tai vähemmistöjen loukkaamiseen. Esiintyjälle se on usein oman itsensä ja identiteettinsä löytämistä ristiinpukeutumalla, ei naiseuden tai muun ryhmän alaslyöntiä.
Esiintymisnimet kuten Conchita ja Ginger Minj, seksualisoidut esitykset, fish-käsite, nauraminen naisten kustannuksella ja naisten kehonosien liioittelu ovat seksismiä ja alaspäin lyömistä. Mies voi löytää itsensä ihan miehenä ja ilman muiden ihmisryhmien pilkkaa. Feminiiniseen pukeutumiseen ja ilmaisuun ei tarvitse liittää naiseuden stereotyyppejä ja seksualisointia.
Juuri näin. Jos drag olisi tuollaista, siihen ei liittyisi po. olevaa ongelmaa (muita ongelmia voisi kyllä liittyä kuten myötähäpeää, kun esiintyjä ei viihdy lavalla tai ei osaa - ainakin itselleni tuttuja tunteita katsojana burleskinkin parissa). Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä pitäisi kenenkään katsoa, jos se ei miellytä?
mielensäpahoittajat katsoo juuri sitä, mikä ei miellytä
Onko tuo näkemyksesi kaikesta haittasisällöstä, että jättää vain katsomatta ja nunnukat senkun vain jatkuvat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eiköhän se oo tullut jo selväks että vihaat kaikkia lgbt:hen kuuluvia. ja mä vihaan myös sua, ja mun mielestä sua sietäs vetää kunnolla turpaan, vi tun tyhmä huo ra
Sellaiset misogyniat päätit sitten turauttaa ilmoille. Näin se dragin maine kohentuu!
joo, vihaan kiukkuisia cis-heteronaisia. suomalaisten heteromiesten vika, etteivät osaa pitää akkojansa kurissa
pillueläimet ei omista pitkiä hiuksia, meikkejä, mekkoja tai femiinistä käytöstä
pitäkää ne tyhmät turpanne kiinni vi tun lehmät
Vierailija kirjoitti:
"Feminiinisyys on kokoelma naisten kannalta haitallisia ja kahlitsevia stereotyyppejä."
Tästä olen eri mieltä, olenhan aika queer. Feminiinisyys on autoerotiikkaa ja sitähän ristiinpukeutuminenkin usein on. Drag-taitelijat nauttivat roolistaan itse, vaikka katsoja ei nauttisikaan, hänessä heräisi ristiriitaisia tai kielteisiä tunteita (jotka eivät tietenkään kategorisesti ole merkki huonosta esityksestä).
Voisiko näkökulmasi muotoilla, että feminiinisyys on sinulle henkilökohtaisesti noita asioita, mutta ei välttämättä kaikille naisille? Ap
Haitalliseksi ja kahlitsevaksi feminiinisyys muuttuu silloin, kun sitä odotetaan, painostetaan ja vaaditaan naisilta ja tytöiltä. Ja silloin, kun naisen tai tytön pitäisi olla tietynlainen ja toimia tietyllä tavalla ollakseen "oikeanlainen" nainen. Jos henkilö itse nauttii feminiinisyydestä ja feminiinisestä ilmaisusta sukupuolesta huolimatta, ei siinä ole mitään pahaa. Tässä on muuten se erikoisuus, että dragien/transien feminiinistä ilmaisua suorastaan palvotaan, mutta mutta oikeiden naisten feminiinisyyttä halveksutaan paremmiston parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olet aivan käsittämättömän tyhmä ihminen. noin tyhmiä akkoja pitäs oikeasti vaan lyödä kunnolla turpaan, niin ehkä älyiäisivät vaan pitää ne turpansa kiinni
Sinulle pitäisi antaa bänniä, ei ole ok uhkailla täällä muita.
Ja mitä tulee aiempiin kommentteihisi siitä, että naisten pitäisi pysyä poissa homomiesten tilaisuuksista, niin drag-esityksiin ovat kaikki tervetulleita. Ne ovat avoimia tilaisuuksia.
Enkä muutenkaan ole tutustunut homomiehiin missään tilaisuudessa, vaan normaalissa elämässni olen ystävystynyt. Koulussa, tanssiharrastuksessa, yhteisten ystävien kautta.
Ja silloin kun liikuin pääasiassa homoskenessä, ajattelin olevani itse biseksuaali femme. Ne kaksi pientä romanssia, jotka minulla oli butch-naisen kanssa tuolloin, tyssäsivät siihen, ettei seksi toimi, koska olen sittenkin hetero. Tällaisiä ihmisiä liikkuu muitakin homomiesten ja -naisten parissa, koska ihmisen seksuaalisuus on monimuotoinen. Osalla se on monimuotoisempi kuin niillä, jotka ovat vain heteroita kuten minä tai homoja kuten sinä. Varsinkin nuoruusiässä seksuaali-identiteetti on vielä etsinnässä osalla ja tehdään kokeiluja. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haitalliseksi ja kahlitsevaksi feminiinisyys muuttuu silloin, kun sitä odotetaan, painostetaan ja vaaditaan naisilta ja tytöiltä. Ja silloin, kun naisen tai tytön pitäisi olla tietynlainen ja toimia tietyllä tavalla ollakseen "oikeanlainen" nainen. Jos henkilö itse nauttii feminiinisyydestä ja femin
kukaan ei vaadi sulta yhtään mitään. sinä pitemminkin olet kieltämässä muilta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no lakkaa sitten käyttäytymästä femiinisesti, et sinä ole sitä tähänkään asti osannut
miehet osaa tuonkin asian paljon paremmin. voit kiukuta vaikka loppuikäs av-palstalla
Mies on silti aina mies, vaikka olisi kuinka feminiininen ilmaisultaan ja ulkoasultaan. Turha alkaa kahlitsemaan sukupuolta päälleliimattujen stereotyyppien, normien ja mieltymysten kautta.
Ainoastaan sinä olet kiukunnut, solvannut ja uhannut väkivallalla täällä. Monelta muulta palstalta sinä olisit lentänyt pihalle kuin telkkä pöntöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haitalliseksi ja kahlitsevaksi feminiinisyys muuttuu silloin, kun sitä odotetaan, painostetaan ja vaaditaan naisilta ja tytöiltä. Ja silloin, kun naisen tai tytön pitäisi olla tietynlainen ja toimia tietyllä tavalla ollakseen "oikeanlainen" nainen. Jos henkilö itse nauttii feminiinisyydestä ja femin
Olet oikeassa ja olen samaa mieltä. Itsekin olen sitä mieltä, että osa miehistä pitää transfeminiinisyyttä parempana naiseutena - yksi sellainenhan tässä ketjussa jo mesookin :) Ap
Vierailija kirjoitti:
Mies on silti aina mies, vaikka olisi kuinka feminiininen ilmaisultaan ja ulkoasultaan. Turha alkaa kahlitsemaan sukupuolta päälleliimattujen stereotyyppien, normien ja mieltymysten kautta.
Ainoastaan sinä olet kiukunnut, solvannut ja uhannut väkivallalla täällä. Monelta muulta palstalta sinä olisit lentänyt pihalle kuin telkkä pöntöstä.
sinähän se täällä yrität pakottaa sukupuolia kahlittuihin muotteihin. mies ei saa käyttäytyä femiinisesti tai pukeutua naiseks jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dragiä ei voi ihan verrata blackfaceen tai vähemmistöjen loukkaamiseen. Esiintyjälle se on usein oman itsensä ja identiteettinsä löytämistä ristiinpukeutumalla, ei naiseuden tai muun ryhmän alaslyöntiä.
Esiintymisnimet kuten Conchita ja Ginger Minj, seksualisoidut esitykset, fish-käsite, nauraminen naisten kustannuksella ja naisten kehonosien liioittelu ovat seksismiä ja alaspäin lyömistä. Mies voi löytää itsensä ihan miehenä ja ilman muiden ihmisryhmien pilkkaa. Feminiiniseen pukeutumiseen ja ilmaisuun ei tarvitse liittää naiseuden stereotyyppejä ja seksualisointia.
Juuri näin. Jos drag olisi tuollaista, siihen ei liittyisi po. olevaa ongelmaa (muita ongelmia voisi kyllä liittyä kuten myötähäpeää, kun esiintyjä ei viihdy lavalla tai ei osaa - ainakin itselleni tuttuja tuntei
Monesti drag ja burleski on amatöörimäistä erityishenkilöiden ryhmäterapiaa, vertaistukiryhmiä ja rinkirunkkausta, etenkin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
pillueläimet ei omista pitkiä hiuksia, meikkejä, mekkoja tai femiinistä käytöstä
pitäkää ne tyhmät turpanne kiinni vi tun lehmät
Ei niitä kukaan ole ominutkaan, ne eivät vain ole sukupuolta eivätkä muuta biologisia tosiasioita ja fyysistä todellisuutta.