Onko drag mielestäsi hauskaa?
Olen ollut paljon tekemisissä seksuaalivähemmistöjen kanssa elämässäni ja koen jopa jollain tapaa kuuluvani heidän joukkoonsa, vaikka normihetero olenkin. Siksipä onkin hieman yllättävää, että olen alkanut katsella drag-esityksiä vähän toisesta näkökulmasta, transaktivismin takia. Eikö drag pohjimmiltaan ole pilkkaamista? Naishahmosta tehdään ilkeä ja räävitön piirteitä liioittelemalla. Sitähän drag on. Samaan tyyliin useimmat transnaisetkin toteuttavat "naiseuttaan". Se on heidän näkemyksensä naiseudesta.
Kaikenkaikkiaan tuntuu, etten jaksa enää yhtään tämäntyylistä huumoria, se kun on muuttunut todeksi transaktivismin myötä. Kuka tahansa pilakuvamaisesti naista esittävä voi muuttaa sukupuolensa ja esittää härskiä vanhaa ämmää miehekkäästi ja aggressiivisesti.
Miksi tämän pitäisi oikeastaan olla hauskaa naisten mielestä?
Kommentit (804)
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni. Lapset, pienet ainakaan, eivät kyllä ymmärrä, että naista esittävä henkilö on mies. Pitävät esittäjää vähän erikoisena tätinä. Sinänsä tässä nyt ei mitään sen kummempaa ole lapsen näkökulmasta. Sikdi en ymmärrä, miksi mennä pukeutuneena naiseksi, jos koko homman idea ei lapsille avaudu? Kotona lapset kertovat, että joku täti kävi päiväkodissa lukemassa satuja. Jos vanhemmille kerrotaan, että se olikin joku drag queen, niin ymmärrän, jos vanhemmat ihmettelevät. Itse ainakin peräisin selitystä, mikä idea tässä ylipäätään niinkuin on.
Anteeksi. Se ei ollutkaan alkuperäinen aihe. Jossain aika alussa alettiin puhua esim. kirjastoissa lapsille esiintymisestä. Siitä puhuin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentissasi ilmenee naisvihaa perinteisiä missejä kohtaan, että he ovat jotenkin reppanoita. Samalla transmissit ovat jotenkin ok performoidessaan sukupuolta, mutta drag, jossa tehdään oikeastaan ihan samaa, ei ole ok. 😵
Drag sentään tiedostaa tämän naiseuden odotusten campin puolen, ja niin myös iso osa naisistakin, jotka osaavat nauraa itselleen.
Osaatko sinä kertoa mikä minun sukupuolessani on niin "camp" että miehistä pitävän miehen pitää vetää ulkoinen sukupuoleni esiintymisasuksi ja tehdä pilaa siitä?
T.nainen
Mitä tekemistä tämän miehen seksuaalisella suuntaumuksella on asian kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentissasi ilmenee naisvihaa perinteisiä missejä kohtaan, että he ovat jotenkin reppanoita. Samalla transmissit ovat jotenkin ok performoidessaan sukupuolta, mutta drag, jossa tehdään oikeastaan ihan samaa, ei ole ok. 😵
Drag sentään tiedostaa tämän naiseuden odotusten campin puolen, ja niin myös iso osa naisistakin, jotka osaavat nauraa itselleen.
Osaatko sinä kertoa mikä minun sukupuolessani on niin "camp" että miehistä pitävän miehen pitää vetää ulkoinen sukupuoleni esiintymisasuksi ja tehdä pilaa siitä?
T.nainen
Joidenkin mielestä ei ole yhtä paha asia pilkata naisia ja naiseutta, jos pilkkaaja ei ole heteromies, jolloin pilkka muuttuu maagisesti ylöspäin lyömiseksi. Vaikka tokikin myös heteromiehet tekevät dragia.
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni. Lapset, pienet ainakaan, eivät kyllä ymmärrä, että naista esittävä henkilö on mies. Pitävät esittäjää vähän erikoisena tätinä. Sinänsä tässä nyt ei mitään sen kummempaa ole lapsen näkökulmasta. Sikdi en ymmärrä, miksi mennä pukeutuneena naiseksi, jos koko homman idea ei lapsille avaudu? Kotona lapset kertovat, että joku täti kävi päiväkodissa lukemassa satuja. Jos vanhemmille kerrotaan, että se olikin joku drag queen, niin ymmärrän, jos vanhemmat ihmettelevät. Itse ainakin peräisin selitystä, mikä idea tässä ylipäätään niinkuin on.
Ongelma on myös näiden satutuntien perimmäinen tarkoitus, eli setalaisen tieteenvastaisen ja ideologisen sukupuolipropagandan kylväminen lapsille. Ei siellä mitään TatuPatuja lueta, elle Tatu ole alkanut sukupuoleltaan monipuoliseksi. Lapsille ei ole mitään syytä tarinoida väärän sukupuolen kehoon syntymisestä, pimpillisistä pojista ja synnyttävistä menkkamiehistä. Ideologiset toimijat eivät kuulu päiväkoteihin eikä kouluihin. Ei Seta ja muut transaktivistit, ei uskonnolliset toimijat eivätkä elotolloilijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on myös näiden satutuntien perimmäinen tarkoitus, eli setalaisen tieteenvastaisen ja ideologisen sukupuolipropagandan kylväminen lapsille. Ei siellä mitään TatuPatuja lueta, elle Tatu ole alkanut sukupuoleltaan monipuoliseksi. Lapsille ei ole mitään syytä tarinoida väärän
Ja vielä ikävämpää on, että nämä erityishenkilöt päästetään lasten pariin ilman taustatarkistusta toteuttamaan ekshibitionismiaan, validaation hakemista ja muiden tarpeiden täyttämistä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on myös näiden satutuntien perimmäinen tarkoitus, eli setalaisen tieteenvastaisen ja ideologisen sukupuolipropagandan kylväminen lapsille. Ei siellä mitään TatuPatuja lueta, elle Tatu ole alkanut sukupuoleltaan monipuoliseksi. Lapsille ei ole mitään syytä tarinoida väärän
Jaa niin, seta ja tatujapatu eivät kyllä minusta ole kovin tunnettuja Yhdysvalloissa, mistä tämä kohu nyt on kuitenkin revitty.
"Jaa niin, seta ja tatujapatu eivät kyllä minusta ole kovin tunnettuja Yhdysvalloissa, mistä tämä kohu nyt on kuitenkin revitty."
Mistä ajattelit Setan ja transaktivistien sukupuolisekoilun olevan lähtöisin?
Minä en muuten osallistu ketjuun, mutta kirjoitan sen, että täältäkin paikkakunnalta missä asun kotoisin oleva mies esittää välillä drag-esityksiä, jotka pohjautuvat hänen omaan elämäänsä ja esim vaikeuksiin siinä. Ei pilkkaa ketään ja mieluummin toivoisi, että olisi esim itse saanut nuorena olla sellainen kuin on täällä melko pienellä paikkakunnalla, kun se ei aina ole helppoa ja pitää muistaa että Suomessa on erilaisia paikkoja kasvaa.
Näin minusta tässäkään asiassa ei ole kaikki pahaa ja uskon, että näitä esityksiä on monenlaisia. Joissakin on se sanoma, ettei pilkata ketään, kun ihmistä itseään on pilkattu jo tarpeeksi. Olen itse tavannut henkilön, josta kirjoitin eri juttujen myötä, kun oli käymässä täällä ja tuli tosi myönteinen kuva hänestä täällä paikkakunnalla minkä ihmisistä en voi sanoa monestikaan samaa. En itse ole täältä kotoisin ja tuo tapaaminen jäi mieleeni ja vasta myöhemmin tajusin kuka tuo ihminen on.
Samoin tiedän ulkomailla dragtyyliin pukeutuvan miehen joka välillä esiintyi jossain kuvauksissa ja vähän kuin mallina. Pukeutui siis vaan naiseksi ja melko kaunis muutenkin. En itse näe siinä mitään pahaa. Tavallisia vähän kuin "muotikuvia" ja ei mitään naisia pilkkaavaa niissä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en muuten osallistu ketjuun, mutta kirjoitan sen, että täältäkin paikkakunnalta missä asun kotoisin oleva mies esittää välillä drag-esityksiä, jotka pohjautuvat hänen omaan elämäänsä ja esim vaikeuksiin siinä. Ei pilkkaa ketään ja mieluummin toivoisi, että olisi esim itse saanut nuorena olla sellainen kuin on täällä melko pienellä paikkakunnalla, kun se ei aina ole helppoa ja pitää muistaa että Suomessa on erilaisia paikkoja kasvaa.
Näin minusta tässäkään asiassa ei ole kaikki pahaa ja uskon, että näitä esityksiä on monenlaisia. Joissakin on se sanoma, ettei pilkata ketään, kun ihmistä itseään on pilkattu jo tarpeeksi. Olen itse tavannut henkilön, josta kirjoitin eri juttujen myötä, kun oli käymässä täällä ja tuli tosi myönteinen kuva hänestä täällä paikkakunnalla minkä ihmisistä en voi sanoa monestikaan samaa. En itse ole täältä kotoisin ja tuo tapaaminen jäi mieleeni ja vasta my
Vastaan ap:n puolesta vaatimalla selityksen, että minkä lisäarvon, koska esityksen jokainen asia pitää pystyä aukottomasti perustelemaan, naiseksi pukeutuminen tuo esitykseen, sillä jos mies, varsinkin homo mies, käyttää julkisesti mekkoa, se on aina seksuaalista väkivaltaa naisia kohtaan.
Mutta hänellä ei ole mitään homoja vastaan, heidän olemassaolonsa nyt vaan on rikos.
Vierailija kirjoitti:
Näin minusta tässäkään asiassa ei ole kaikki pahaa ja uskon, että näitä esityksiä on monenlaisia. Joissakin on se sanoma, ettei pilkata ketään, kun ihmistä itseään on pilkattu jo tarpeeksi. Olen itse tavannut henkilön, josta kirjoitin eri juttujen myötä, kun oli käymässä täällä ja tuli tosi myönteinen kuva hänestä täällä paikkakunnalla minkä ihmisistä en voi sanoa monestikaan samaa. En itse ole täältä kotoisin ja tuo tapaaminen jäi mieleeni ja vasta my
Varmastikin on myös viattomista lähtökohdista ja taidokkaasti tehtyä dragia, mutta se ei saa estää kritisoimasta dragin ongelmallisia puolia. Dragin nurjien puolien kritiikki nostattaa monet turhaan siilipuolustukseen. Se, että henkilö kuuluu vähemmistöön, ei tee hänestä sen parempaa tai huonompaa kuin muistakaan ja heitä on voitava kritisoida ja arvioida samoilla kriteereillä kuin muitakin ilman vihasyytöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.nainen
Et vastannut kysymykseen. Suuntautumisella merkitystä sen verran että esiintyjä on valinnut pilkata naiseutta eikä omaa sukupuoltaan tai sukupuolta joista on itse seksuaalisesti kiinnostunut (=miehisyyttä).
Joten, mikä siinä naiseudessa on siis niin camp?
t.aikaisempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi drag ei ole taidemuoto?
Aloittajan taiteilijapiirit eivät ole hyväksyneet sitä taiteeksi, joten se ei ole taidetta. Näin hän sanoi tuolla keskustelun alkupäässä.
Olen vastannut näihin taidekysymyksiin jo ketjun alkupäässä, joten en puutu tähän sanomani vääristelyyn (tai siihen, ettet ole ymmärtänyt mitä kirjoitan) enempää, koska jokainen kiinnostunut pääsee lukemaan näkemykseni niin kuin sen kirjoitin. Ap
"Varmastikin on myös viattomista lähtökohdista ja taidokkaasti tehtyä dragia, mutta se ei saa estää kritisoimasta dragin ongelmallisia puolia. Dragin nurjien puolien kritiikki nostattaa monet turhaan siilipuolustukseen. Se, että henkilö kuuluu vähemmistöön, ei tee hänestä sen parempaa tai huonompaa kuin muistakaan ja heitä on voitava kritisoida ja arvioida samoilla kriteereillä kuin muitakin ilman vihasyytöksiä."
Vastasit viestiini 589. En minä edes ajatellut tuon tapaamani ihmisen tapauksessa, että hän saa tehdä mitä vaan jos kerran hän kuuluu vähemmistöön. Ajattelin hänet vaan ihmisenä kuten minutkin joka on elämässään joutunut kiusatuksi ja kokenut pahaa. Näin samaistuin niihin kokemuksiin.
Itse olen siis nainen joka on omasta mielestään ehkä hetero. Toisaalta jos enemmän mietitään en minäkään silti ole seurustellut ikinä. En tiedä mitään miehistä. En mitään jos pitää se todeta. Näin jos itse pitäisi esittää miestä niin ei tulisi mitään. Ja jos oikeasti mietin niin hyvä jos joku tietää olevansa täysin hetero. Minä en voi todeta ehkä sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on esitystaidetta, johon sisältyy myös pukutaide ja kantaaottavuus ja satiiri muun muassa.
Kaikki eivät halua nähdä sitä taiteena, kun se esitetään rahvaanomaisesti klubeilla ja on myös kaupallistettu.
Kuka ja missä on väittänyt, että oikea taide ei saisi olla kaupallista? Enpä muista koskaan törmänneeni tuollaiseen väitteeseen, vaikka äänikirjojen jakelupalvelut tai härskeimmät kustantajat ja galleristit varmasti toivovat kaikkien ajattelevan niin. Taidehan on kutsumustyötä, josta ainakaan taiteilijan ei pitäisi saada minkäänlaista korvausta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi drag ei ole taidemuoto?
Aloittajan taiteilijapiirit eivät ole hyväksyneet sitä taiteeksi, joten se ei ole taidetta. Näin hän sanoi tuolla keskustelun alkupäässä.
Mikä siitä sitten tekee taidetta ja miksi sen pitäisi olla taidetta?
Hyvä kysymys, mutta tuskinpa saamme siihen vastausta - varsinkin jälkimmäinen kysymys on olennainen. Ei se, että jokin asia on taidetta tee siitä välttämättä sen arvokkaampaa tai parempaa mm. sen vuoksi, että on olemassa hyvää, keskinkertaista ja huonoa taidetta. Ap
Ei ole enää tätä päivää, vähän väsynyttä meininkiä.
"Mikä mielestäsi tekee dragista taidetta ja naiseuden ylistystä? Ovatko nunnukahuumori ja Sui Hing vähemmistöjen ylistystä ja taidetta?
Dragia on kritisoitu mm. siitä, että siinä miehet tekevät naisista seksualisoituja karikatyyrejä viiteryhmän ulkopuolelta. Lisäksi monen drag esiintyjän lavanimi viittaa naisen sukupuolielimiin ja drag scenessä käytetään termiä fish. Lisäksi aikuisten yökerhoviihdettä yritetään viedä lasten pariin ja viedä lapsia aikuisten yökerhomaailmaan esiintymään dragien kanssa.
Kukaan ei ole kieltämässä dragia tai dragin nauttimisesta, mutta on valheellista esittää drag taidemuotona tai naisten vapauttamisena."
Osut jälleen ytimeen. Minuakin nyppii se, että drag esitetään kuin se olisi taidetta, jota typerät menopaussimummot eivät saa eivätkä osaa kritisoida, koska loukkaantuvat siitä (ikään kuin taiteen kritisointi olisi taideinstituution voimin jossain kielletty rahvaalta) ja se, että sovinismi esitetään naisten vapauttamisena.
Ja olet siinäkin oikeassa, että drag on useimmiten yökerhoviihdettä. Ehkä jossain on jotain muutakin, jopa taidetta, mutta sellaista en ole itse koskaan onnistunut näkemään tai sellaisesta kuulemaan. Viihdetaide ei kuitenkaan ole hyvää vain sillä perusteella, että se on tai ei ole taidetta, vaan perustelu muodostuu esityksen laadukkuuden perusteella. Ap
"Mikä siinä muka on taidetta? Olenko minä taiteilija jos pukeudun sammakoksi? Entä jos pukeudunkin saamel aiseksi ja esitän, että se on taidetta?"
Nämä vertaukset kyllä toimivat, mutta niihin ei dragisteiltä tule vastausta.
Saamelaisasussa taiteen tekeminen tai saamelaiskuvan maalaaminen on kulttuurista omimista, vaikka sen tekisi ammattitaitelija, mutta jos hän ei ole itse saamelainen, sitä paheksutaan. Sen sijaan naiseksi voi pukeutua kuka tahansa mies, esittää mitä ilkeintä ja seksistisintä parodiaa naisesta, mutta sitä ei pidetä kulttuurisena omimisena, vaan kantaaottavana ja edistysmielisenä taiteena tai kunnianosoituksena naiseudelle. Ap
"Jaa niin, seta ja tatujapatu eivät kyllä minusta ole kovin tunnettuja Yhdysvalloissa, mistä tämä kohu nyt on kuitenkin revitty. "
Googlasin asiaa kuten jo kerroin ja näitä satutunteja on tehty Suomessakin. Ihmettelen miksi, koska suomalaisessa perinteessä mikään muukaan järjestö tai poliittinen puolue ei ole saanut esitellä asiaansa noin vain lapsille julkisissa tiloissa - kristittyjenkin satutunnit on kielletty nykyisin. Jokainen ääriporukka voi järjestää tilaisuutensa omin varoin ja itse maksamissaan tilaisuuksissaan. Ap