Soittaisitko itse hätänumeroon näiden oireiden kanssa?
Muutama kuukausi takaperin sattui eräänä päivänä tosi outo , lopulta ohimenevä kohtaus. Pari tuntia aiemmin alkoi jäätävä päänsärky joka melkein sai itkemään vaikka en vähästä hätkähdä yleensä ( minulla on todettu migreeni aiemmin, tämä ei tuntunut ollenkaan siltä sillä migreenit yleensä minulla siedettäviä , minimaalinen särky mutta enemmänkin auraoireet pääroolissa joten migreeni sillä hetkellä tuntunut loogiselta.) särky oli viiltävää ja rupesi ihan pelottamaan että mitä tämä on. haukoin happea, minun oli tosi vaikea hengittää ja saada ilmaa. En nyt haukkonut henkeä mutta ilma kulki vaivalloisesti keuhkoihin. Sitten alkoi jäätävä huimaus ja viiltävä rintakipu.
Todellakin tuntui etten saa henkeä.
soitettuani 112 sieltä sanottiin ettei tämä ole mikään 112-asia, ja kuulostaa että saat ihan hyvin ilmaa.
Olisitteko itse soittaneet hätänumeroon tuossa tilanteessa?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Ota migreenin kohtauslääke kun kipu on tuollainen, migreeni voi oireilla monella tavalla, jopa sinulla. Minulla noi kohtaukset ovat lähes aina helvettistä särkyä, joka ajaa pimeään huoneeseen sängynpohjalle.
Miksi hänellä olisi kohtauslääkettä jossain, jos kohtaukset yleensä siedettäviä?
Toisekseen, jos aurallinen migreeni yhtäkkiä muuttuu tai kova äkillinen poikkeava särky, se voi olla merkki jostain, mikä pitää ottaa vakavasti.
Rintakipuja on erilaisia. Siksi suosittelen edelleen sitä tekoälyä. Se on saatavilla sekunnissa.
Omalla kohdallani se teki tarkentavia kysymyksiä ja kertoi mitä eri piirteitä on missäkin rintakivussa. Ja loppupäätelmä oli se, että odotan kohtauksen menevän ohi.
Tässä nyrkkisääntöä:
Vaaralliset oireet ovat usein toispuoleisia, puhe voi puuroutua, selvää lihasheikkoutta, kasvot roikkuvat, kipu voimistuu tasaisesti, kylmänhiki, rasitus pahentaa, säteily leukaan ja käteen.
Hermostoperäinen kohtaus : rintalastan alla tuntuu kiristyvän kaikki kokoon, kädet, jalat ja huulet turtuvat ja niissä voi olla tuntemuksia, muttei kipua, kohtaus on niin raju, että invalidisoi sen ajaksi, alkaa yhtäkkiä suoraan täysillä, hengitys saattaa muuttua "automaattiohjatuksi", syke voi olla epänormaali. Kohtauksen jälkeen huimaus ja voimattomuus voi jatkua päiviä (tai viikkoja ja kuukausia). Huulet voivat olla turrat päiväkausia ja erityisesti jaloissa voi tuntua tuntemuksia, joka ei ole kipua. Etenkin levossa ja rasituksessa.
Ap, mikä olo sinulla on kohtauksen jälkeen?
En nyt muista milloin sanoit sen olleen.
Estrogeenin liikamäärä, tyramiini (+ histamiini) voivat aiheuttaa migreenimäisen olon, mutta pahemman. Koko keho on särkevä ja voimaton ja on pahoinvointinen olo. Siihen saattaa liittyä lämmöntunne tai lämpö ollut laukaisemassa kohtauksen. Ihan hirveä. Oiskohan kolme tai neljä tuollaista ollut estrogeenikorvaushoidon vuoksi. Yhdellä kertaa oli myös refleksimäinen oksennuskouristus.
Minä soittaisin päivystysapuun mieluummin kuin hätänumeroon. Jos sieltä sanotaan että pitää tulla sairaalaan, niin ambulanssin hk ei voi sitä kieltää. Niin on moni tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Minä soittaisin päivystysapuun mieluummin kuin hätänumeroon. Jos sieltä sanotaan että pitää tulla sairaalaan, niin ambulanssin hk ei voi sitä kieltää. Niin on moni tehnyt.
Mitäs kun sieltä ei vastata, niin kuin moni täss ketjussa valitellut?
Täälläkin päin Päijät-hämeessä sai odotella ja odotella että joku vastaisi, ja sitten kun vastataan niin takaisinsoitto tulee parin tunnin päästä. Ok, on jonoa ja resurssipulaaa eikä aina ole välttämättä kyse akuutista hengenhädästä mutta olisi sillä tilanteen arvioinnillakin jonkun sortin kiire . Ei sinne päivystysnumeroon soitella että sain naarmun käteen mitä teen. Tai ainakaan jos normaalin protokollan mukaan mennään.
ainakin itse tunnen oloni oikein onnekkaaksi jos noin yleensä joku tarttuu asiaani vakavasti kun julkiseen terveydenhuoltoon otan yhteyttä oli se hätätilanne tai ei. Kertoo jotakin terveydenhuollon nykytilasta. Pitäisi olla itsestäänselvyys että hoitoon pääsee
Soita Mehiläiseen niin nauravat sinulle ja vielä makeammin kun kirjoittavat laskun😂 Eija Nuutinen
Jos et ole kokoomuspoliitikko ja kärsi krapulasta et saa apua.
116 117 kysytään neuvoa jos ei varma onko hätänumeroon syytä soittaa.
Vierailija kirjoitti:
Turha väkyttää kun se ns. rintakipu on vaan närästystä.
Närästys on sun nupissas.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä kova päänsärky ei juuri koskaan ole 112 asia, ihan oikein toimivat
Kyllä mun äidillä ainakin oli. Oltiin aloittamassa ruokailua, kun päätään alkoi särkeä mielettömästi. Soitettiin lanssi, joka tulikin ja vei suoraan yliopistolliseen sairaalaan. Aivoinfarkti aiheutti työkyvyttömyyseläkkeelle joutumisen. siitä on nyt reilut 10 vuotta, ja melko normaalia elämää onneksi pystyy viettämään. Rollaattori käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla se närästys oli sydäninfarkti. Tulevaa ja menevää kipua, jota luulin närästykseksi, oli ollut jo jonkun aikaa, kunnes se mene todella pahaksi ja meinasi taju lähteä. Soitin häkeen ja kerroin että olen kokeillut närästyslääkkeitä mutta ne eivät auta, enkä voi enää kävellä keskellä rintaa olevan kivun takia. Asuin yksin, yritin parhaani mukaan selittää tilannetta. Häkessä ole tympeä mieshenkilö, joka alkoi v*ttuilla että mitä sä tänne soitat, mikset oo mennyt lääkäriin ja käsitti tahallaan väärin kaiken mitä sanoin. Yritin selittää, että kipu rinnassa pahenee jos yritän kävellä, hän vastasi että ota vaikka taksi jos on noin vaikeeta. Ja löi luurin korvaan sanoen, että mulle on tulossa oikeitakin puheluita.
Lähdin päivystykseen bussilla, ihan hirveä matka. Päivystyksestä suoraan pallolaajennukseen, mulla oli ollut sydäninfakti jo pidemmän aikaa. Tukos lähti välillä liikkeelle, siksi kipu loppui välillä, kuulemma aika yleinen juttu, vaikka se häken tyyppi lakkasi kuuntelemasta kun sanoin et menee välillä ohi. Häkestä tein hallintokantelun ja sain noin 10 sivun vastauksen puhelussa tapahtuneista päivystäjän mokista, toivon että se ivallinen kuspää sai potkut.
Hänen vastauksensa kanteluun oli " soittaja oli vaan kyytiä vailla", en vieläkään tajua mikä tää hänen ajatuksensa kyytiä vailla olemisesta oli. Joo ambulanssikyytiä vailla olin. Jos olisin kuollut, kukaan ei olisi saanut tietää miten törkeästi se päivystäjä käyttäytyi.
Kiva turvattomuudentunne tosta tulee, en aio ikinä enää soittaa 112. Oli eka ja vika puhelu.
Vierailija kirjoitti:
"Puhuu lauseita" tarkoittaa lääkärislangilla, että henki kulkee normaalisti. Jos painottaa, että henki ei kulje ja samaan aikaan puhuu normaalisti, kukaan ei usko, että olisit tukehtumassa. Etkä suoraan sanottuna olekaan.
Sinun olisi pitänyt keskittyä kertomaan rintakivusta. Luultavasti olisivat sitten lähettäneet lanssin.
Ikävä tosiasia sekin, että potilaan pitäisi ymmärtää asetella sanansa oikein.
"Puhuu lauseita " on tietämättömien lääkäreiden ja hoitsujen mittari potilaan tilanteelle. Itsellä on syntymästä asti olleita keuhkosairauksia olen joutunut useaan kertaan päivystykseen koska kotilääkkeet ei auta. Aina puhun lauseita sujuvasti vaikka hengitän lähinnä vain hartioilla. Keuhkolääkäri joskus kertoi, että monet pitkäaikaisesti keuhkosairaat ovat kehittäneet puhumistekniikoita tottumuksesta. Esim. minä puhun lauseita joo mutta vedän henkeä vain lauseiden välissä, puhun nopeasti eikä tottumaton tajua etten oikeastaan hengitä kun puhun. Asiaan perehtynyt lääkäri tai vaikka fysioterapeutti huomaa tämän heti, tietämätön lekuri ei koskaan vaan hokee tätä "hyvinhän sä pystyt puhumaan". Se ei merkkaa mitään, on vain tekniikka ja opittu vuosikymmenien aikana kun keuhkot on huonossa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Itse aiheutat närästystä täällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Puhuu lauseita" tarkoittaa lääkärislangilla, että henki kulkee normaalisti. Jos painottaa, että henki ei kulje ja samaan aikaan puhuu normaalisti, kukaan ei usko, että olisit tukehtumassa. Etkä suoraan sanottuna olekaan.
Sinun olisi pitänyt keskittyä kertomaan rintakivusta. Luultavasti olisivat sitten lähettäneet lanssin.
"Puhuu lauseita " on tietämättömien lääkäreiden ja hoitsujen mittari potilaan tilanteelle. Itsellä on syntymästä asti olleita keuhkosairauksia olen joutunut useaan kertaan päivystykseen koska kotilääkkeet ei auta. Aina puhun lauseita sujuvasti vaikka hengitän lähinnä vain hartioilla. Keuhkolääkäri joskus kertoi, että monet pitkäaikaisesti keuhkosairaat ovat kehittäneet puhumistekniikoita tottumuksesta. Esim. minä puhun
No tämähän ei tarkoita, että olisi syytä soittaa häkeen. Se ei ole tapa hoitaa esimerkiksi keuhkosairauksia.
En soittaisi kun itsellänikin migreeni ja paniikkikohtaus ym. taustaa. Ja no oikeassahan tuo hätäkeskuspäivystäjä lopulta oli, ei ilmeisesti ollut mitään vakavaa kun vielä palstailet. Voihan sitä vielä jälkikäteen käydä lääkärissä että tälläisiä uusia oireita on ilmennyt, jos et ole jo käynyt.
Kyllä olisin soittanut 112. Olisin hommannut itseni päivystykseen. Itse menin joskus kun oli leposyke 108. Minut otettiin heti sisälle ja parin viikon kuluttua sydänosastolle tutkimukseen. Onko Suomen terveydenhuollon tila tämä todella?
Kyllä on 112 asia jos on rintakipua.
Vierailija kirjoitti:
Soita päivystysapuun ei hätänumeroon
Rintakivussa ja hengenahdistuksessa ensisijainen yhteys on nimenomaan 112. Päivystysavussa voi olla myös pitkät jonot, ennen kuin pääsee läpi.
Vierailija kirjoitti:
Ambulanssin hk ei tee kuljetuspäätöstä itse, vaan lääkärin käskyllä milloin ja minne potilas kuljetetaan (jos kuljetetaan) ja mitä ensiapua potilaalle annetaan.
Muutama kuukausi sitten ja nyt soittelet päivystykseen? En soittaisi koittaisin särkylääkettä