Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soittaisitko itse hätänumeroon näiden oireiden kanssa?

Vierailija
25.12.2025 |

Muutama kuukausi takaperin sattui eräänä päivänä tosi outo , lopulta ohimenevä kohtaus.  Pari tuntia aiemmin alkoi jäätävä päänsärky joka melkein sai itkemään vaikka en vähästä hätkähdä yleensä ( minulla on todettu migreeni aiemmin, tämä ei tuntunut ollenkaan siltä sillä migreenit yleensä minulla siedettäviä , minimaalinen särky mutta enemmänkin auraoireet pääroolissa joten migreeni sillä hetkellä tuntunut loogiselta.)  särky oli viiltävää ja rupesi ihan pelottamaan että mitä tämä on. haukoin happea, minun oli tosi vaikea hengittää ja saada ilmaa.  En nyt haukkonut henkeä mutta ilma kulki vaivalloisesti keuhkoihin. Sitten alkoi jäätävä huimaus ja viiltävä rintakipu. 
Todellakin tuntui etten saa henkeä. 
soitettuani 112 sieltä sanottiin ettei tämä ole mikään 112-asia, ja kuulostaa että saat ihan hyvin ilmaa.  

Olisitteko itse soittaneet hätänumeroon tuossa tilanteessa?

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Puhuu lauseita" tarkoittaa lääkärislangilla, että henki kulkee normaalisti. Jos painottaa, että henki ei kulje ja samaan aikaan puhuu normaalisti, kukaan ei usko, että olisit tukehtumassa. Etkä suoraan sanottuna olekaan. 

Sinun olisi pitänyt keskittyä kertomaan rintakivusta. Luultavasti olisivat sitten lähettäneet lanssin. 

Ikävä tosiasia sekin, että potilaan pitäisi ymmärtää asetella sanansa oikein.

Vierailija
62/64 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota migreenin kohtauslääke kun kipu on tuollainen, migreeni voi oireilla monella tavalla, jopa sinulla. Minulla noi kohtaukset ovat lähes aina helvettistä särkyä, joka ajaa pimeään huoneeseen sängynpohjalle.  

Miksi hänellä olisi kohtauslääkettä jossain, jos kohtaukset yleensä siedettäviä? 

Toisekseen, jos aurallinen migreeni yhtäkkiä muuttuu tai kova äkillinen poikkeava särky, se voi olla merkki jostain, mikä pitää ottaa vakavasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintakipuja on erilaisia. Siksi suosittelen edelleen sitä tekoälyä. Se on saatavilla sekunnissa. 

Omalla kohdallani se teki tarkentavia kysymyksiä ja kertoi mitä eri piirteitä on missäkin rintakivussa. Ja loppupäätelmä oli se, että odotan kohtauksen menevän ohi. 

Tässä nyrkkisääntöä:

Vaaralliset oireet ovat usein toispuoleisia, puhe voi puuroutua, selvää lihasheikkoutta, kasvot roikkuvat, kipu voimistuu tasaisesti, kylmänhiki, rasitus pahentaa, säteily leukaan ja käteen. 

Hermostoperäinen kohtaus : rintalastan alla tuntuu kiristyvän kaikki kokoon, kädet, jalat ja huulet turtuvat ja niissä voi olla tuntemuksia, muttei kipua, kohtaus on niin raju, että invalidisoi sen ajaksi, alkaa yhtäkkiä suoraan täysillä, hengitys saattaa muuttua "automaattiohjatuksi", syke voi olla epänormaali. Kohtauksen jälkeen huimaus ja voimattomuus voi jatkua päiviä (tai viikkoja ja kuukausia). Huulet voivat olla turrat päiväkausia ja erityisesti jaloissa voi tuntua tuntemuksia, joka ei ole kipua. Etenkin levossa ja rasituksessa. 

Ap, mikä olo sinulla on kohtauksen jälkeen?

En nyt muista milloin sanoit sen olleen. 

Estrogeenin liikamäärä, tyramiini (+ histamiini) voivat aiheuttaa migreenimäisen olon, mutta pahemman. Koko keho on särkevä ja voimaton ja on pahoinvointinen olo. Siihen saattaa liittyä lämmöntunne tai lämpö ollut laukaisemassa kohtauksen. Ihan hirveä. Oiskohan kolme tai neljä tuollaista ollut estrogeenikorvaushoidon vuoksi. Yhdellä kertaa oli myös refleksimäinen oksennuskouristus.

Vierailija
64/64 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä soittaisin päivystysapuun mieluummin kuin hätänumeroon. Jos sieltä sanotaan että pitää tulla sairaalaan, niin ambulanssin hk ei voi sitä kieltää.  Niin on moni tehnyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän