Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soittaisitko itse hätänumeroon näiden oireiden kanssa?

Vierailija
25.12.2025 |

Muutama kuukausi takaperin sattui eräänä päivänä tosi outo , lopulta ohimenevä kohtaus.  Pari tuntia aiemmin alkoi jäätävä päänsärky joka melkein sai itkemään vaikka en vähästä hätkähdä yleensä ( minulla on todettu migreeni aiemmin, tämä ei tuntunut ollenkaan siltä sillä migreenit yleensä minulla siedettäviä , minimaalinen särky mutta enemmänkin auraoireet pääroolissa joten migreeni sillä hetkellä tuntunut loogiselta.)  särky oli viiltävää ja rupesi ihan pelottamaan että mitä tämä on. haukoin happea, minun oli tosi vaikea hengittää ja saada ilmaa.  En nyt haukkonut henkeä mutta ilma kulki vaivalloisesti keuhkoihin. Sitten alkoi jäätävä huimaus ja viiltävä rintakipu. 
Todellakin tuntui etten saa henkeä. 
soitettuani 112 sieltä sanottiin ettei tämä ole mikään 112-asia, ja kuulostaa että saat ihan hyvin ilmaa.  

Olisitteko itse soittaneet hätänumeroon tuossa tilanteessa?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit seurannut tilannettasi, varannut lääkärin tai mennyt päivystykseen, kuten normaaliälyiset olisivat tehneet.

Mihin päivystykseen? Ne on lakkautettu täältä jo parin edellisen hallituksen aikana, ja Kiurun sote romahdutti lopullisesti asiakkaiden palvelun ja hoitamisen.  

Vierailija
42/62 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit seurannut tilannettasi, varannut lääkärin tai mennyt päivystykseen, kuten normaaliälyiset olisivat tehneet.

Varannut lääkärin kun tekstin perusteella jalat ei kanna ja rintaa koskee ja pää räjähtää kivusta? 
Oletko itse normaaliälyinen?  Tässä puhuttiin tuon hetken hätätilanteen arvioinnista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paniikkihäiriö?

Kirjoitin omasta kohtauksestani, jossa en ollut lainkaan paniikissa. Siksi se tuntuikin todella huolestuttavalta, kunnes tekoäly kartoitti tilanteen ja antoi ohjeet. 

MUTTA, jos en olisi saanut niitä tietoja (saman kokenut ystävä, Youtube ja Chat GPT), minulle muodostuisi nyt jälkitilasta hyvinkin helposti paniikkihäiriö, koska kohtaus nosti hermoston tilan turtuneesta ylivalppaaksi, kunnes se toipuu ja kalibroituu kohdilleen. Ja siinä menee viikkoja ja kuukausia ennen kuin homma on ohi. Ja jos sinä aikana ei kunnioita hermostoa, se alkaa vastata paniikilla.

Vierailija
44/62 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo voisi olla valtimotukos joten en jäisi miettimään. Soittaisin päivystysapuun ja kertoisin että olen yksin ja pelottaa jos taju menee. Oon pari kertaa soittanut päivystysapuun ja saanut aivan asiallisia ohjeita. Kynnys soittaa 112 on mulle aika korkea.

Vierailija
45/62 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paniikkihäiriö?

Ehdottaisitko samaa miehelle, jolla on samat oireet? Naisten sydänkohtaus oirehtii moninaisilla tavoilla, ja esim juuri noin kuin ap kuvaa. 

Ei hätäsoitto ole tarkoitettu vain 100% varmoille hätätapauksille, vaan myös niihin joissa hätä saattaa olla vakava. Tähtäämällä nollaan "vääriin hälytyksiin" jää suuri osa vakavista tilanteista hoitamatta, joka on pahempi kuin muutama turhaan tutkittu. Parempi tutkia 10 ja pelastaa 2, kuin tutkia 1 ja menettää 1.

Kuin viestiketjun läpi monta kertaa, mutta en nähnyt kohtaa missä olisi sanottu AP:n sukupuoli.

Mistä päättelit hänen olevan nainen?

Vierailija
46/62 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaarallinen rintakipu on yleensä painostava, puristava, ei pistävä tai viiltävä. Olisin kyllä silti itsekin soittanut, koska jos on peloissaan, jo kokenut vastapuoli pystyy rauhoittamaan ja kysymään enemmän.

Vierailija
47/62 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä kova päänsärky ei juuri koskaan ole 112 asia, ihan oikein toimivat

Vierailija
48/62 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuotaluitko edes koko tekstiä? Olihan tuossa muutakin kuin päänsärkyä? Lukisit nyt herranen aika koko tekstin  ennen kuin lauot mielipiteen että oikein toimivat 

Vierailija
49/62 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olihan tuossa mainittu rintakipukin.? 

Vierailija
50/62 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rintakipu kuuluu sekä närästykseen että paniikkikohtaukseen.

Vierailija
51/62 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

soitettuani 112 sieltä sanottiin ettei tämä ole mikään 112-asia, ja kuulostaa että saat ihan hyvin ilmaa?

112 voi soittaa kun ei enää saa ilmaa? Pitääkö puhelimeen koputtaa sormella 3 lyhyttä 3 pitkää ja 3 lyhyttä? SOS-nyt on niin paha hätä että taju lähtee.

Koko maailman korkeimmiten verojen maassa

Vierailija
52/62 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä rintakipun johtuu ihan närästyksestä tai paniikkikohtauksesta. Ei se mikään vakavan sairauden oire ole. Vähän nyt valoja päälle te joka asiasta hätäkeskukseen soittajat.

Vierailija
53/62 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En soittaisi. Minä en enää koskaan soita minkäänlaisen oireen takia hätänumeroon. Siellä sanotaan hengenahdistuksesta kärsivällekin, että ota panadolia ja odottele pari kuukautta, kyllä se siitä. Nilkkamurtumankaan takia eivät lähettäneet ambulanssia, sanoivat että jos hoitoa haluat, tule taksilla. 

Nilkanmurtumaan taksi riittää, ambulanssilla viedään kyllä kun siihen on aihetta. Hengenahdistus lienee sinun ahdistushäiriöstä johtuvaa, syö mielialalääkkeet. 

Niin tosiaan, mullahan nilkka murtui sellaisessa paikassa, että yksi taksikuski ei olisi mua saanut sinne autoonsa millään. Soitin ambulanssin ja ne nosti mut sitten kyytiin. Tiedän kyllä nyt että tein väärin kun soitin apua. 

Vierailija
54/62 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Ja pointtisi oli? Se kuuluu myös sydänkohtaukseen. Pointtihan  oli ettei ap tiennyt onko kyse mistään vakavasta. Närästystä tuo tuskin on ollut. Huooh

Vierailija
55/62 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäätävä ja viiltävä kipu, kyllä oisin vähintään päivystysapuun soittanut ehken. 

Ja odottaa tunteja takaisinsoittoa. 
Näin kävi kun tuttu soitti samantyyppisistä oireista päivystysapuun. Ensiksi epäiltiin paniikkikohtausta. Entä jos kyseessä olisikin ollut sydänkohtaus? Siinä paljon takaisinsoitto kahden tunnin päästä auta 

Aloituksessa hämää se, että tilanne alkoi päänsärystä, jonka seurauksena kirjoittaja alko haukkoa henkeä, ja sen jälkeen tuli rintakipu. Todennäköisesti juuri tällaisessa epäillään psykosomaattisia syitä, koska jos on päässä joku tilanne, miten kipu on yhtäkkiä myös rinnassa? Todennäköisintä on,  että päänsärky on aiheuttanut paniikin ja esim. vaarattoman krampin rintakehän alueella.

Vierailija
56/62 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä rintakipun johtuu ihan närästyksestä tai paniikkikohtauksesta. Ei se mikään vakavan sairauden oire ole. Vähän nyt valoja päälle te joka asiasta hätäkeskukseen soittajat.

kuka on sanonut että tässä soiteltaisi hätäkeskukseen ihan joka asiasta? Minä tai muutkaan tässä keskustelussa.  Eikä se rintakipu aina ole mitään närästystä tai paniikkia. Sehän se pointti oli että vaikea itse tietää kun ekan kerran kohdalle sattuu tuollainen rintatuntemus. Eipä itselle tullut mieleen alkaa nappailemaan mitään rennietä tuossa kaikkien tuntemusten kanssa kun kyse ei selvästi ollut mistään närästyksestä ainakaan.  Kyllä siinä tulee joku vakavampikin mieleen kun ei henki oikein kulje ja rintaa puristaa ja viiltää. Ja varmaan olisi aiheellista mainita että olen reilusti yli puolenvälin kolmenkymmentävuotias ja oli elämäni ensimmäinen soitto hätäkeskukseen.  Että en nyt ihan pienestä asiasta soittanut ainakaan omasta mielestäni. Ap

Vierailija
57/62 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kuka on sanonut että tässä soiteltaisi hätäkeskukseen ihan joka asiasta? Minä tai muutkaan tässä keskustelussa.  Eikä se rintakipu aina ole mitään närästystä tai paniikkia. Sehän se pointti oli että vaikea itse tietää kun

Mitä sinulle sanottiin diagnoosiksi? 

Vierailija
58/62 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

112 on paska numero.Etänä näkevät muka ettei tarvetta ole.Siks siiinä työssä pärjää tunteettomat ihmiset.Ei niitä hätkäytä vaikka vauva kuolisi kun "näkevät" ettei tarvetta ambulanssiin.Eikä päivystyksessä olla aina sen parempia.Minut lähetettiin kotiin kun ei ollut "mitään vakavaa" .Aamulla ambulanssi vei minut teho-osastolle ja  hengityskoneeseen.

Vierailija
59/62 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kuka on sanonut että tässä soiteltaisi hätäkeskukseen ihan joka asiasta? Minä tai muutkaan tässä keskustelussa.  Eikä se rintakipu aina ole mitään närästystä tai paniikkia. Sehän se pointti oli että vaikea itse tietää kun

Se on närästystä! Turhan takia ihmiset soittelee hätäkeskukseen. 

Vierailija
60/62 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha väkyttää kun se ns. rintakipu on vaan närästystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän