Soittaisitko itse hätänumeroon näiden oireiden kanssa?
Muutama kuukausi takaperin sattui eräänä päivänä tosi outo , lopulta ohimenevä kohtaus. Pari tuntia aiemmin alkoi jäätävä päänsärky joka melkein sai itkemään vaikka en vähästä hätkähdä yleensä ( minulla on todettu migreeni aiemmin, tämä ei tuntunut ollenkaan siltä sillä migreenit yleensä minulla siedettäviä , minimaalinen särky mutta enemmänkin auraoireet pääroolissa joten migreeni sillä hetkellä tuntunut loogiselta.) särky oli viiltävää ja rupesi ihan pelottamaan että mitä tämä on. haukoin happea, minun oli tosi vaikea hengittää ja saada ilmaa. En nyt haukkonut henkeä mutta ilma kulki vaivalloisesti keuhkoihin. Sitten alkoi jäätävä huimaus ja viiltävä rintakipu.
Todellakin tuntui etten saa henkeä.
soitettuani 112 sieltä sanottiin ettei tämä ole mikään 112-asia, ja kuulostaa että saat ihan hyvin ilmaa.
Olisitteko itse soittaneet hätänumeroon tuossa tilanteessa?
Kommentit (62)
Soita päivystysapuun ei hätänumeroon
Jäätävä ja viiltävä kipu, kyllä oisin vähintään päivystysapuun soittanut ehken.
Kannattaa sanoa että jalat on pettäneet, muuten eivät auta vaikka kuolisit kotiisi.
En soittaisi. Minä en enää koskaan soita minkäänlaisen oireen takia hätänumeroon. Siellä sanotaan hengenahdistuksesta kärsivällekin, että ota panadolia ja odottele pari kuukautta, kyllä se siitä. Nilkkamurtumankaan takia eivät lähettäneet ambulanssia, sanoivat että jos hoitoa haluat, tule taksilla.
Vierailija kirjoitti:
No oikeassahan ne oli, kyseessä ei ollut hätätapaus, ja olet näköjään ilman lääkäriäkin toipunut hyvin. En tiedä olisinko itse soittanut, pitäisi kokea ne oireet, jotta tietäisi.
Mistä sen tietää ettei ole hätätapaus jos rintaan koskee ja vaikea hengittää? Lisäksi jos tosi kova päänsärky.
Voihan sydäntapahtuman sekoittaa helposti esim paniikkikohtaukseen mutta mistä sen maallikko osaisi varmaksi sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Jäätävä ja viiltävä kipu, kyllä oisin vähintään päivystysapuun soittanut ehken.
Ja odottaa tunteja takaisinsoittoa.
Näin kävi kun tuttu soitti samantyyppisistä oireista päivystysapuun. Ensiksi epäiltiin paniikkikohtausta. Entä jos kyseessä olisikin ollut sydänkohtaus? Siinä paljon takaisinsoitto kahden tunnin päästä auta
Tottakai oli hätänumero asia, ja on todella karmeaa etteivät lähettäneet apua. Oireet sopivat sekä sydän- että aivoperäiseen infarktiin. Ja saattoivat niitä ollakin, monella on pienempiä kohtauksia ennen suurta hengen vievää. Pystytkö menemään jälkikäteen tutkimuksiin, jotain viitteitä aiemmista kohtauksista löytää kyllä jälkikäteenkin tutkimalla?
Vierailija kirjoitti:
Sielläkin on niin tylyjä ihmisiä, että parempi kun ei soita. Aina se sama vastaus että mene oman terveyskeskuksesi lääkärille. Hah, ihan kuin sinne saisi ajan tosi nopeasti. Ei saa mitään apua sieltäkään. On ihan turha soittaa minnekään, paras vaan toivoa että nouteja tulisi mahdollisimman nopeasti. Paitsi jos olet joku pääministeri tms. niin silloin kyllä apua saa HETI.
soitettuani 112 sieltä sanottiin ettei tämä ole mikään 112-asia, ja kuulostaa että saat ihan hyvin ilmaa?
112 voi soittaa kun ei enää saa ilmaa? Pitääkö puhelimeen koputtaa sormella 3 lyhyttä 3 pitkää ja 3 lyhyttä? SOS-nyt on niin paha hätä että taju lähtee.
Vierailija kirjoitti:
No oikeassahan ne oli, kyseessä ei ollut hätätapaus, ja olet näköjään ilman lääkäriäkin toipunut hyvin. En tiedä olisinko itse soittanut, pitäisi kokea ne oireet, jotta tietäisi.
Ja jos olisit kuollut et esittäisi vaateita.
Win-win!
Suomen maailman paras ilmainen teveydenhuolto on kuin se venäläinen perseensuristin.
Ei huolla terveyttä eikä ole ilmainen.
Ainoa ero tietysti on, että Suomen terveydenuolto on ihan oikeasti olemassa!
Ota migreenin kohtauslääke kun kipu on tuollainen, migreeni voi oireilla monella tavalla, jopa sinulla. Minulla noi kohtaukset ovat lähes aina helvettistä särkyä, joka ajaa pimeään huoneeseen sängynpohjalle.
Jos kovasti pelotti, niin se voi aiheuttaa paniikkioireita ja tuntuu ettei saa ilmaa. Jos noihin on taipumusta kannattaa hankkia pulssioksimetri (tai älykello), rauhoittaa mieltä tietää että happisaturaatio on normaali. Olisin minäkin hädissäni soittanut kyllä hätäkeskukseen.
Vierailija kirjoitti: Jos on rintakipua niin silloin soita 112.
Voihan sitä soittaa, mutta ei se takaa että mitään apua saisit. Todennäköisesti ne sanoo, että ota panadolia ja odottele muutama kuukausi. Ja mene oman terveyskeskuksesi lääkärille. Ei niitä yksinkertaisesti kiinnosta ihmisten hätä siellä hätäkeskuksessa. Ja siellä on sellaisia puhelimeen vastaajia, jotka ovat sokaistuneet siitä vallasta mikä heillä on. Valta päättää kuka saa elää ja kuka ei.
Vierailija kirjoitti:
Vastaako siellä joku? Muutaman kerran olen soittanut, ei vastausta eikä edes takaisin soittoa.
Vierailija kirjoitti:
soitettuani 112 sieltä sanottiin ettei tämä ole mikään 112-asia, ja kuulostaa että saat ihan hyvin ilmaa?
112 voi soittaa kun ei enää saa ilmaa? Pitääkö puhelimeen koputtaa sormella 3 lyhyttä 3 pitkää ja 3 lyhyttä? SOS-nyt on niin paha hätä että taju lähtee.
No tämäpä. Kuulostelemallako sen kuulee että kuinka hyvin ilma kulkee? Toki äänestä saa osviittaa mutta en tiennyt että pitäisi oikein kuulostaa kalalta kuivalla maalla.
Olisit seurannut tilannettasi, varannut lääkärin tai mennyt päivystykseen, kuten normaaliälyiset olisivat tehneet.
Migreeniin voi liittyä vaikea hengitys, hengenahdistus tai rintakipu, koska migreeni vaikuttaa autonomiseen hermostoon, joka säätelee hengitystä, aiheuttaen mm. hyperventilointia, ilmannälkää ja ahdistuksen tunnetta.
Jos on rintakipua niin silloin soita 112.