Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli kuusi vuosikymmentä eläneenä en ole nähnyt yhtä julmasti köyhiä kohtelevaa hallitusta kuin nyt

Vierailija
25.12.2025 |

Seuraukset hirvittävät: 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/50e0a9ad-d7ab-411d-bd77-a17c69b0c416

Pahenevasta köyhyysongelmasta on näkyvissä vasta jäävuoren huippu. Köyhien määrä tulee edelleen kasvamaan ja ongelmat kasaantuvat ja vaikeutuvat

Ja sanottakoon nyt samantien, että olen itse hyväosainen ja seuraan tätä köyhien kiusaamista häpeissäni sivusta. Voin auttaa vain muutamia ihmisiä. Hallituksessa olevat voisivat halutessaan auttaa kaikkia. On täysin pötypuhetta, että meillä ei ole varaa pitää paremmin heikoimmista huolta, kun siihen on ollut mahdollisuus paljon nykyistä huonompinakin aikoina.

Kommentit (355)

Vierailija
281/355 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katherine.Rosemary kirjoitti:

miksi ihmiset eivät säästä palkastaan joka kuukausi? Hyvä olla rahaa työttömyyden varalle.

Älä osta osamaksulla mitään ihminen pärjää vähällä.

Palkat pieniä ja eläminen kallista. 

Vierailija
282/355 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt toimeentulotuesta on tehty sellainen loukko, josta ei enää nousta. Jokainen ajakoon sinne vihollisensa, joita kokkari-Suomessa riittää. Eli kaikki otetaan eka sulta pois, että saat elämiseen nippanappa riittävästi rahaa, sen jälkeen sua joka yrityksesta kohentaa elintasoasi, jos et ole saanut täysiaikaista työtä. Kultainen tilaisuus tiputtaa nyt tuille ne työntekijät, jotka eivät edusta työnantajansa arvoja omalla käytöksellään vapaa-ajalla. 

Potkulaki tulee voimaan tammikuun alusta.

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison pienetkin tulot, lainat ei ole menoja. Ei saa omistaa kesämökkiä, venettä, asuntovaunua eikä moottoripyörää, ne pitää myydä.

Miksi meidän työssäkäyvien pitäisi ylläpitää sinun kesämökkiä, asuntovaunuja, venettä, m482oottoripyörää? En ymmärrä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/355 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oikealla asialla siis ovat

nyt eletään vuotta 2026, joten aikakin purkaa tällainen vapaamatkustus ja alkaa arvostamaan työntekoa

Tuomalla halpatyövoimaa aasiasta.

vihervasemmistojan haluaa vapaan maahantulon ja kaikki rajat auki.

Vierailija
284/355 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka tapauksessa tämä politiikka ei ole oikea. 

Vierailija
285/355 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"asutaan leveesti isoissa asunnoissa". Minulla ln liian iso ja kallis asunto. Maksan sen itse. Mutta en #@## pääse tästä muualle, vaikka haluaisin.

Ymmärrän, kos yunien carassa eläbä ei pyaty tekemään mitään liikkeitä, ettei status quo järky. Ja kuinka moni työtön tuttu haluaa epätoivoisesti töihin. En tiedä ketään, joka haluaa olla työtön. 

Vierailija
286/355 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus osuu naulan kantaan. Toinen mitä minä ihmettelen, on valehtelu ja kieroilu. Se yuntuu olevan nykyajan hyve. Ainakin eräille. 

Ja kissanpentujen polttaminen

Sellaista ei tapahdu yleisesti missään ryhmässä. 

Vierailija
287/355 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen itse 59 ja mies tuosta vierestä (63v.) kommentoi juuri, että meillähän on hirveän hyvää köyhimpienkin elämä verrattuna siihen, mitä se oli 60-70 -luvuilla tai edes 90-luvulla. Ja kyllä, miehellä on kokemusta köyhyydestä. Esimerkiksi oli normaalia, että äiti teki kahta työtä elättääkseen kolmea poikaa, asunto oli 55m2 ja miehen nukkumapaikka oli vaatehuoneessa, jotta sai oman pienen sopen. Kaikki tavarat oli käytettyjä jne. Kun ei yhteiskunta auttanut, vaikka rahat oli tiukassa."

Itse olen 44vuotias nainen. Eronnut, 2 kouluikäistä lasta. Teen kahta työtä ja silti kohta on päällä työnhaku velvoite mutta työpaikka haastatteluun on hyvin vaikeaa mennä töistä, asunto on meillä pienempi, 40m2 kun oli pakko muuttaa pois isommasta koska sähkö ja ruoka kallistuivat, meillä ei ole vaatehuonetta, poitsut joutuvat jakamaan yhden huoneen ja itse nukun olohuoneen sohvalla kun sängylle ei ole tilaa. Eipä kyllä olisi sänkyyn varaa

Tuo on ihan normaalia elämää. 
Elarit toki pitäisi täällä saada kuntoon, mutta ei feministejä kiinnosta. 

Vierailija
288/355 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus osuu naulan kantaan. Toinen mitä minä ihmettelen, on valehtelu ja kieroilu. Se yuntuu olevan nykyajan hyve. Ainakin eräille. 

Ja kissanpentujen polttaminen

Tunnistit keitä edellinen kirjoittaja tarkoitti? Ja halusit siirtää fokuksen muualle? 

Vierailija
289/355 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukipummi saasta saisi painua hiiteen Suomesta.  Miksi heikkoa ainesta pidetään ylipäätään hengissä. Eivät ole oikeita suomalaisia jos työnteko tai yrittäminen ei kelpaa näille saatanoille. On aika purkaa oleskeluyhteiskuntaa ja lopetta tukien yletön jakaminen.

Vierailija
290/355 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oikealla asialla siis ovat

nyt eletään vuotta 2026, joten aikakin purkaa tällainen vapaamatkustus ja alkaa arvostamaan työntekoa

Tuomalla halpatyövoimaa aasiasta.

vihervasemmistojan haluaa vapaan maahantulon ja kaikki rajat auki.

Tuo on harhaluulo. Eun ja työvoiman liikkuvuuden on halunut kyllä business-puoli. Se on oikeiston  ajama asia.  

Vierailija
291/355 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan sulkemisella saataisiin ehkä osa laiskureista muuttamaan maasta. Valtio saisi 17 miljardin euron säästöt kun hyödytöntä kansanosaa ei tarvitse pitää hengissä.

Vierailija
292/355 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus perustuu juttuun, jossa haastatellaan vasemmistoaktiivia Linnea Partanen

Vierailija
293/355 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukipummi saasta saisi painua hiiteen Suomesta.  Miksi heikkoa ainesta pidetään ylipäätään hengissä. Eivät ole oikeita suomalaisia jos työnteko tai yrittäminen ei kelpaa näille saatanoille. On aika purkaa oleskeluyhteiskuntaa ja lopetta tukien yletön jakaminen.

Haluaisin nähdä tälläisen ihmisen taustat ja nukyhetken 

Vierailija
294/355 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelan sulkemisella saataisiin ehkä osa laiskureista muuttamaan maasta. Valtio saisi 17 miljardin euron säästöt kun hyödytöntä kansanosaa ei tarvitse pitää hengissä.

Rauhallista ja hyvää joulua perskokkareillekin!  

Vierailija
295/355 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä pysty käsittämään miten jotkut itsensä vähäosaisina esittelevät kuulostavat tosi hemmotelluilta suorastaan. Ei mitään käsitystä ihmiselämästä. Köyhien ker ma per Seiden luokka on päässyt syntymään tänne. Uhkaillaan jollain ihan normaaleilla asioilla, joudut sitä joudut tätä, joudut töihin yyyyh, et saa kaikkea nyyh, joudut nukkumaan sohvalla, joudut ostamaan kierrätettyä, voi elämän kevät.

Vierailija
296/355 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Levätkää ja rentoutukaa välillä, ihmiset. Ehditte haukkumaan toisianne joulun jälkeenkin.

Vierailija
297/355 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 60 v eläneenä näin jo nuorena miten sumen sosialismi joka kannustaa ihmisiä olemaan tekemättä työtä, tulee olemaan hyvin vahingollista. Eniten niille ihmisille jotka ovat jo toisessa sukupolvessa huonokuntoisia ja mietintä on vain mistä saa rahaa , että se on oma oikeus. Koska joskus ne rahat loppuu ja työmoraali ja kunto on tuhottu

Nykyinen hallitus yrittää kääntää kurssia mutta ei ehkä enää onnistu. Taitaa tulla meille vielä kylmempää kyytiä tai ainakin lapsillesi jos äänestät nyt vassarit johtoon

Vierailija
298/355 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen nähnyt 90 luvulla, kun Paavo pöö Lipponen laittoi yrittäjät maksamaan pankkien tappiot, mutta sehän on tietenkin kommunistin mielestä vain oikein 

Vierailija
299/355 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette kouluttautuneet kaikki sairaanhoitajiksi ja insinööreiksi, kun se raha ja elintaso kerran pitää saada?

Minä olen ihan amiskoulutettu ja raha riittäisi kyllä kivemmin, jos verot ei olisi hillittömät, nyt vaan perheellisenä sitten elintaso sama kuin työttömillä eli aineellisesti kaikki hyvin ja työ pitää mielenterveyttä yllä. Epäoikeudenmukaisuus syö sitten vähitellen, kun joutuu teidän valitusta vielä sietämään.

Vierailija
300/355 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista, että ainakin tämän pienen otoksen perusteella osa nykypäivän sosiaalityöntekijöistä näyttää omaksuneen (sosiaalityöhön aina liittyneen) yksilöitä koskevan kontrollitehtävän erityisellä huolella samalla kun auttamistehtävä, rakenteellinen näkökulma ja myös sosiaalityön eettiset ohjeet näyttävät jääneen enenevässä määrin taka-alalle. Heistä on tullut sitä enemmän elämäntapakyttääjiä mitä enemmän sosiaaliturvaa on leikattu ja köyhien elämää on hankaloitettu. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt.

Kannattaisi palata siihen aikaan, kun toimeentulotuki ei ollut automaatti. Silloin voitaisiin tehdä aitoa aikuissosiaalityötä, myöntää rahaa vain viikoksi, varmistaa, että vuokra on maksettu jne. ja keskustella siitä, mitä asiakas on tehnyt parantaakseen elämäänsä. Ei kyttäämistä, vain varmistamista. Nälkää ei olisi,koska

Ei (perus)toimeentulotuki ole automaatti. Alkuvaiheessa kun tuen maksu siirrettiin Kelaan, resurssipulasta johtuen tehtiin normaalia pidemmälle jaksolle päätöksiä. Ei enää, ja Kela voi tehdä huoli-ilmoituksia sosiaalitoimeen kaikista niistä asiakkaista, jotka ovat erityistuen tarpeessa. 

Tuki ei ole automaatti myöskään siksi, että se on tarveharkintainen etuus. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tuen saaminen edellyttää asiakkaalta hyvin työlästä asiointiprosessia ja suurta tuen tarpeen näyttövelvoitetta. Sen saamista rajoitetaan myös erittäin kovin sanktioin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi