Hei työtön! 1.9.2026 alkaen sinun pitää tehdä profiili työmarkkinatorille
ja paljon muutakin tulossa:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/2d9f0169-70e6-45e5-8e33-a1d05c2fb…
Työssäkäyvä voi ihan vapaasti omasta tahdosta tehdä profiilin vaikka linkediniin
"Työttömyystuki lähtee helpommin
Osa-aikaiset työnhakijat tulevat pääsäännön mukaisen työnhakuvelvollisuuden piiriin. Uutena asiana työnhakijoiden on laadittava ja julkaistava profiili Työmarkkinatori-palvelualustalle 1. syyskuuta 2026 alkaen."
Virkamiehet varmasti syynää noita profiileja ja laittaa karensseja jos profiili ei ole tarpeeksi hyvä?
Kommentit (267)
Profiilin olen tehnyt jo nyt. Ja osa-aikatyötä tekevän työnhakuehdotkin ovat selvillä.
Jokaisella työttömillä on oma työvoimaneuvoja, joten ap:n ei tarvi vauvapalstalla tiedottaa työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on viime joulukuulta.
Sisältö on silti oikein ja totta. Tuo muutos todellakin tulee 1.9.2026. Työnhakuprofiilin julkaiseminen Työmarkkinatorilla on pakollista. Myös virkailija voi julkaista sen.
Aika hys hys tuosta on oltu...
Olen tehnyt profiilin. En kyllä tiedä toista niin kökköä järjestelmää kuin työmarkkinatori. Entinen mol.fi toimi paljon paremmin.
Yhtä ainutta työnantajan yhteydenottoa en työmarkkinatorin kautta ole saanut. Onkohan kukaan muukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on viime joulukuulta.
Sisältö on silti oikein ja totta. Tuo muutos todellakin tulee 1.9.2026. Työnhakuprofiilin julkaiseminen Työmarkkinatorilla on pakollista. Myös virkailija voi julkaista sen.
Aika hys hys tuosta on oltu...
Siis hä? Virkailija voi kopsata työnhakijan tiedot ja läntätä ne julkisiksi nettiin??
Kopion jonkun hakemuksen vuosimallia 1980-luvulta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on viime joulukuulta.
Sisältö on silti oikein ja totta. Tuo muutos todellakin tulee 1.9.2026. Työnhakuprofiilin julkaiseminen Työmarkkinatorilla on pakollista. Myös virkailija voi julkaista sen.
Aika hys hys tuosta on oltu...
Siis hä? Virkailija voi kopsata työnhakijan tiedot ja läntätä ne julkisiksi nettiin??
No sitte raastupaan. GDPR!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on viime joulukuulta.
Sisältö on silti oikein ja totta. Tuo muutos todellakin tulee 1.9.2026. Työnhakuprofiilin julkaiseminen Työmarkkinatorilla on pakollista. Myös virkailija voi julkaista sen.
Aika hys hys tuosta on oltu...
Siis hä? Virkailija voi kopsata työnhakijan tiedot ja läntätä ne julkisiksi nettiin??
Sinne Työmarkkinatorille vain, mutta liian suuren joukon silmille silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on viime joulukuulta.
Sisältö on silti oikein ja totta. Tuo muutos todellakin tulee 1.9.2026. Työnhakuprofiilin julkaiseminen Työmarkkinatorilla on pakollista. Myös virkailija voi julkaista sen.
Aika hys hys tuosta on oltu...
Siis hä? Virkailija voi kopsata työnhakijan tiedot ja läntätä ne julkisiksi nettiin??
Sinne Työmarkkinatorille vain, mutta liian suuren joukon silmille silti.
Eihän tuo ole laillistakaan? Lupa tietenkin vaaditaan, mutta onko oikeus valita mitä tietoja julkaisee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on viime joulukuulta.
Sisältö on silti oikein ja totta. Tuo muutos todellakin tulee 1.9.2026. Työnhakuprofiilin julkaiseminen Työmarkkinatorilla on pakollista. Myös virkailija voi julkaista sen.
Aika hys hys tuosta on oltu...
Siis hä? Virkailija voi kopsata työnhakijan tiedot ja läntätä ne julkisiksi nettiin??
Sinne Työmarkkinatorille vain, mutta liian suuren joukon silmille silti.
Eihän tuo ole laillistakaan? Lupa tietenkin vaaditaan, mutta onko oikeus valita mitä tietoja julkaisee?
Lakia on muutettu niin, että on laillista.
1.9.2026 voimaan tulevat muutokset
Työnhakuprofiilin julkaisemisesta Työmarkkinatorilla tulee lähtökohtaisesti pakollista.
Työnhakijan tulee julkaista työnhakuprofiili ja pitää se voimassa Työmarkkinatorilla.
Vaihtoehtoisesti työvoimaviranomainen julkaisee profiilin.
https://tyomarkkinatori.fi/uutiset/tyollisyyspalveluja_koskevat_lakiuud…
Työttömällä ei ole samoja ihmisoikeuksia kuin muilla.
Vierailija kirjoitti:
Työttömällä ei ole samoja ihmisoikeuksia kuin muilla.
Minä mieluummin kuolen kuin julkaisen tietojani pervoille.
Pääsenköhän minä tutkimaan naapureiden profiileja.
No mitäs uutta tuossa on? Olin työtön joku vuosi sitten ja silloin jo piti tehdä.
Vierailija kirjoitti:
No mitäs uutta tuossa on? Olin työtön joku vuosi sitten ja silloin jo piti tehdä.
Se, että se tulee pakolliseksi kaikille.
Tuskinpa sinäkään sen profiilin kautta töitä sait? Tai edes yhteydenottoja.
Työvoimaviranomaisten pitäisi keskittyä vain vaikeasti työllistyviin, jotka oikeasti tarvitsevat palveluja.
Muilla työttömyys johtuu siitä, että edellinen työpaikka loppui esimerkiksi määräaikaisuuden tai muutosneuvottelujen vuoksi, eikä ehtinyt vielä löytää uutta paikkaa. Useimmat löytävät aika nopeasti, tänäkin päivänä. On vain hieman pidentynyt se aika, kun paikkoja on vähemmän kuin ennen.
Mittavat ja pakottavat palvelut henkilölle, joka on hakenut ja saanut töitä viimeksi kaksi vuotta sitten, on pelkkää resurssien hukkausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on viime joulukuulta.
Sisältö on silti oikein ja totta. Tuo muutos todellakin tulee 1.9.2026. Työnhakuprofiilin julkaiseminen Työmarkkinatorilla on pakollista. Myös virkailija voi julkaista sen.
Aika hys hys tuosta on oltu...
Miten virkailija voi julkaista jonkun toisen puolesta hakijaprofiilin? Sehän on anonyymi eli ei nimeä, sukupuolta tai ikää. Mitä siihen tulisi? Itse ainakaan en ole työkkärille cv'tä toimittanut enkä sitä tule antamaan.
Voin toki itse tehdä karenssin uhalla profiilin (karsittuna) mutta ei siitä hyötyä ole. Täytin juuri 60v. En tule työllistymään. Reilut viisi vuotta eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on viime joulukuulta.
Sisältö on silti oikein ja totta. Tuo muutos todellakin tulee 1.9.2026. Työnhakuprofiilin julkaiseminen Työmarkkinatorilla on pakollista. Myös virkailija voi julkaista sen.
Aika hys hys tuosta on oltu...
Miten virkailija voi julkaista jonkun toisen puolesta hakijaprofiilin? Sehän on anonyymi eli ei nimeä, sukupuolta tai ikää. Mitä siihen tulisi? Itse ainakaan en ole työkkärille cv'tä toimittanut enkä sitä tule antamaan.
Voin toki itse tehdä karenssin uhalla profiilin (karsittuna) mutta ei siitä hyötyä ole. Täytin juuri 60v. En tule työllistymään. Reilut viisi vuotta eläkkeelle.
Sun tiedot niillä pitää olla todellisia. Eli koulutukset ja edelliiset työpaikat
Miten tuossa taataan anonymiteetti? En esim. itse voisi laittaa sinne kaikkia omia tietojani, koska ne yhdistelemällä ja googlailemalla minut tunnistettaisiin. Eli jos sinne laitetaan koulutukset ja työhistoria, niin jos nämä syöttää Googlen tekoälylle, hän löytää minut. Kuulostaa keksityltä, mutta minun ammatissani olevia, minun kotipaikkakunnalla asuvia ei samalla koulutustaustalla ole ketään muuta.
Ei kai tuossa muuta uutta ole kuin että profiilin tekeminen on lähtökohtaisesti pakollista. Tällä hetkellä sillä on voinut korvata yhden haettavan paikan.
Mitään hyötyähän tuosta ei ole. Niitä vanhojakaan ei kukaan käynyt lukemassa, eikä tule lukemaan noita uusiakaan. Jos joku on alalla ja tasolla, jolla headhuntaus toimii ja sen kohteena haluaa olla, on Linkkarissa.