Hei työtön! 1.9.2026 alkaen sinun pitää tehdä profiili työmarkkinatorille
ja paljon muutakin tulossa:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/2d9f0169-70e6-45e5-8e33-a1d05c2fb…
Työssäkäyvä voi ihan vapaasti omasta tahdosta tehdä profiilin vaikka linkediniin
"Työttömyystuki lähtee helpommin
Osa-aikaiset työnhakijat tulevat pääsäännön mukaisen työnhakuvelvollisuuden piiriin. Uutena asiana työnhakijoiden on laadittava ja julkaistava profiili Työmarkkinatori-palvelualustalle 1. syyskuuta 2026 alkaen."
Virkamiehet varmasti syynää noita profiileja ja laittaa karensseja jos profiili ei ole tarpeeksi hyvä?
Kommentit (267)
Minulla on ollut pitkään työmarkkinaprofiili. Siinä on se hyöty, että työpaikkaehdotukset voi räätälöidä itselleen sopiviksi. En ole kertaakaan saanut yhteydenottoa keneltäkään sen kautta. Edes pervot eivät soitelleet prepaid-liittymän puhelimeen. Sekin numero oli pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuossa taataan anonymiteetti? En esim. itse voisi laittaa sinne kaikkia omia tietojani, koska ne yhdistelemällä ja googlailemalla minut tunnistettaisiin. Eli jos sinne laitetaan koulutukset ja työhistoria, niin jos nämä syöttää Googlen tekoälylle, hän löytää minut. Kuulostaa keksityltä, mutta minun ammatissani olevia, minun kotipaikkakunnalla asuvia ei samalla koulutustaustalla ole ketään muuta.
Sehän ei lainsäätäjää kiinnosta!
Eikä tämä ole vain pienten paikkakuntien ongelma. Minä asun Helsingissä, mutta olen tehnyt työtä, jota tekee alle 50 ihmistä koko maassa. Kaikki vanhat työkaverit tunnistaisivat minut heti. Muille tehty työ ei sano yhtään mitään. Siihen törmään ihan jokaisessa työhaastattelussa.
Vierailija kirjoitti:
Eroaako se mitenkään pakollisesta profiilista CV-netissä? Jos ei, niin eihän se sitten mikään uusi juttu ole.
Olen ollut 10 vuotta työttömänä - mikä on CV-netti? En ole laittanut CV:täni mihinkään.
Te, jotka olette sen työnhakuprofiilin tehneet, kuinka tarkkaan sinne pitää laittaa tiedot koulutuksesta? Riittääkö esim. "filosofian maisteri" vai pitääkö laittaa tarkkaan tiedot mikä yliopisto, mikä pääaine? Ja riittääkö työtehtävä viitteellisesti esim. "projektikoordinaattori" vai täytyykö listata työnantajat? Miten toimitaan jos on ollut vaikka pienyrittäjä, täytyykö siis oman entisen firman nimi laittaa sinne, jolloin kaikki tietävät, kenestä on kyse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuossa taataan anonymiteetti? En esim. itse voisi laittaa sinne kaikkia omia tietojani, koska ne yhdistelemällä ja googlailemalla minut tunnistettaisiin. Eli jos sinne laitetaan koulutukset ja työhistoria, niin jos nämä syöttää Googlen tekoälylle, hän löytää minut. Kuulostaa keksityltä, mutta minun ammatissani olevia, minun kotipaikkakunnalla asuvia ei samalla koulutustaustalla ole ketään muuta.
Sehän ei lainsäätäjää kiinnosta!
Eikä tämä ole vain pienten paikkakuntien ongelma. Minä asun Helsingissä, mutta olen tehnyt työtä, jota tekee alle 50 ihmistä koko maassa. Kaikki vanhat työkaverit tunnistaisivat minut heti. Muille tehty työ ei sano yhtään mitään. Siihen törmään ihan jokaisessa työhaastattelussa.
Itselläni sama. Asun Helsingissä, mutta kun minun koulutus- ja työhistorialla ei vaan ole ketään muuta samanlaista. Äsken testasinkin tätä, syötin koulutustietoni ja työhistorian googleen, ja tekoäly löysi minut heti.
Ei tarvii laittaa mitään, mistä voisi tunnistaa
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut pitkään työmarkkinaprofiili. Siinä on se hyöty, että työpaikkaehdotukset voi räätälöidä itselleen sopiviksi. En ole kertaakaan saanut yhteydenottoa keneltäkään sen kautta. Edes pervot eivät soitelleet prepaid-liittymän puhelimeen. Sekin numero oli pitkään.
Siis täytyykö sinne laittaa oma puhelinnumero julkiseksi??????
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvii laittaa mitään, mistä voisi tunnistaa
Entä jos käytännössä ei sitten voi laittaa sinne tyyliin "mitään"..
Itsekin syynään profiilit ja ilmiannan laiskat yritykset.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä vaatia tällaista viisi- ja kuusikymppisiltä entisiltä ammattikoululaisilta? Kiusantekoa.
Pitäisi olla muodossa mitä järkeä vaatia tällaista viisi- ja kuusikymppisiltä. Kiusantekoa se on koulutukseen katsomatta. Itse näin kuuskymppisenä tulen syksyllä liittymään työttömien harmaaseen massaan kun määräaikainen työsuhde päättyy. Eläkeputkeen tämän ikäisenä joutaa vaan kun sen poisti edellinen 💩 hallitus. Voin myös siirtyä eläkkeelle jos sellainen vaihtoehto on tarjolla. Eipähän tarvitsisi osallistua pelleilyyn jolla ei mun ikäisenä ole mitään vaikutusta mihinkään. Nuoremmaksi en muutu eikä työnantajat luovu ikäsyrjinnästään.
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka olette sen työnhakuprofiilin tehneet, kuinka tarkkaan sinne pitää laittaa tiedot koulutuksesta? Riittääkö esim. "filosofian maisteri" vai pitääkö laittaa tarkkaan tiedot mikä yliopisto, mikä pääaine? Ja riittääkö työtehtävä viitteellisesti esim. "projektikoordinaattori" vai täytyykö listata työnantajat? Miten toimitaan jos on ollut vaikka pienyrittäjä, täytyykö siis oman entisen firman nimi laittaa sinne, jolloin kaikki tietävät, kenestä on kyse?
Ootko ikinä vaivautunut tekemään edes CV:tä? Voi jeesus tollasia saatanan rottia maa täynnä ettei edes tämmöseen asiaan kykene.
Joskus n. 20 vuotta sitten oli joku vastaavanlainen systeemi, työkkäri ohjeisti ihmisiä laittamaan omia CV:itään nettiin. Joskus googlailin jotain ihan muuta asiaa, ja hakutuloksiin tuli jostain syystä näitä julkiseksi laitettuja CV:itä. Oli järkyttävää kun niissä oli ihmisten osoitetiedot, henkilötunnukset ja ihan kaikki tiedot. Loistavaa matskua identiteettivarkaille! En usko, että nämä ihmiset itse tajusivat, mitä tarkoitti, kun työkkärin ohjeistuksella menivät tuollaisen tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin syynään profiilit ja ilmiannan laiskat yritykset.
Persuturaanin fantasiat, osa 99999988888889999977799999.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä vaatia tällaista viisi- ja kuusikymppisiltä entisiltä ammattikoululaisilta? Kiusantekoa.
Pitäisi olla muodossa mitä järkeä vaatia tällaista viisi- ja kuusikymppisiltä. Kiusantekoa se on koulutukseen katsomatta. Itse näin kuuskymppisenä tulen syksyllä liittymään työttömien harmaaseen massaan kun määräaikainen työsuhde päättyy. Eläkeputkeen tämän ikäisenä joutaa vaan kun sen poisti edellinen 💩 hallitus. Voin myös siirtyä eläkkeelle jos sellainen vaihtoehto on tarjolla. Eipähän tarvitsisi osallistua pelleilyyn jolla ei mun ikäisenä ole mitään vaikutusta mihinkään. Nuoremmaksi en muutu eikä työnantajat luovu ikäsyrjinnästään.
Ei sun ole mikään pakko osallistua yhtään mihinkään kunhan elätät itsesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä helvettiä.
Onko mun kaikki tietoni ihan kaikkien saatavissa sitten netissä vai? Eli Maija Meikäläinen voi mennä katsomaan profiilini?
Mä olen tarkoituksella pois somesta, en halua tietojani julkisesti mihinkään.
Se on anonyymi, ellei itse linkitä sinne vaikka someprofiilejaan.
Miten niin anonyymi. Mites työnantaja ottaa yhteyttä anomuumiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eroaako se mitenkään pakollisesta profiilista CV-netissä? Jos ei, niin eihän se sitten mikään uusi juttu ole.
Olen ollut 10 vuotta työttömänä - mikä on CV-netti? En ole laittanut CV:täni mihinkään.
No ilmankos olet työttömänä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka olette sen työnhakuprofiilin tehneet, kuinka tarkkaan sinne pitää laittaa tiedot koulutuksesta? Riittääkö esim. "filosofian maisteri" vai pitääkö laittaa tarkkaan tiedot mikä yliopisto, mikä pääaine? Ja riittääkö työtehtävä viitteellisesti esim. "projektikoordinaattori" vai täytyykö listata työnantajat? Miten toimitaan jos on ollut vaikka pienyrittäjä, täytyykö siis oman entisen firman nimi laittaa sinne, jolloin kaikki tietävät, kenestä on kyse?
Ootko ikinä vaivautunut tekemään edes CV:tä? Voi jeesus tollasia saatanan rottia maa täynnä ettei edes tämmöseen asiaan kykene.
Kysymys koski sitä, mitä asioita työmarkkinatorin julkiseen työnhakuprofiiliin on pakollista laittaa. En kysynyt, mitä normaalisti CV:ssä kuuluu olla. On vähän eri asia lähettää työnhaun yhteydessä CV kuin julkistaa tietonsa ja samalla tieto työttömyydestään koko kansakunnalle. Tuohon työmarkinatoriin liittyy aika paljon yksityisyydensuojaan liittyviä ongelmia. Ja ainakaan itse en halua sinne laittaa MITÄÄN tunnistettavaa, vaan mahdollisimman yleisluontoisesti vaan kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on viime joulukuulta.
Sisältö on silti oikein ja totta. Tuo muutos todellakin tulee 1.9.2026. Työnhakuprofiilin julkaiseminen Työmarkkinatorilla on pakollista. Myös virkailija voi julkaista sen.
Aika hys hys tuosta on oltu...
Miten virkailija voi julkaista jonkun toisen puolesta hakijaprofiilin? Sehän on anonyymi eli ei nimeä, sukupuolta tai ikää. Mitä siihen tulisi? Itse ainakaan en ole työkkärille cv'tä toimittanut enkä sitä tule antamaan.
Voin toki itse tehdä karenssin uhalla profiilin (karsittuna) mutta ei siitä hyötyä ole. Täytin juuri 60v. En tule työllistymään. Reilut viisi vuotta eläkkeelle.
Sun tiedot niillä pitää olla todellisia. Eli koulutukset ja edelliiset työpaikat
On ne todellisia mutta esimerkiksi tittelit on sen verran geneerisiä että samalla tittelillä tekee hyvinkin erilaisia töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä helvettiä.
Onko mun kaikki tietoni ihan kaikkien saatavissa sitten netissä vai? Eli Maija Meikäläinen voi mennä katsomaan profiilini?
Mä olen tarkoituksella pois somesta, en halua tietojani julkisesti mihinkään.
Se on anonyymi, ellei itse linkitä sinne vaikka someprofiilejaan.
Miten niin anonyymi. Mites työnantaja ottaa yhteyttä anomuumiin?
Voisiko sinne laittaa jonkun tähän tarkoitukseen luodun sähköpostiosoitteen, tyyliin pimpero666 at geemail piste kom
Mitä ihmeellistä siinä tässä on? Ainahan noita on tehty, eikä ne välttämättä auta yhtään.