Anna: Sairaanhoitaja Anastasia, 34, hankki kaksi sijoitusasuntoa kokonaan lainalla: Mahdollista myös pienituloiselle
Kappas vaan, tämä asuntosijoittamisen mediarummutus on ilmeisesti alkamassa taas. Nyt kannustetaan jälleen ihmisiä, jopa pienituloisia, ottamaan lainaa ja hankkimaan sijoitusasuntoja. Huolelliset laskelmat tosiaan saa tehdä, jos voittoa tavoittelee. Jutussa ei kehoteta kiinnittämään huomiota taloyhtiön tuleviin remontteihin, esim. putkiremontti on kallis, siihen onko tontti vuokralla vai oma, asuntolainan korkoihin ja niiden mahdolliseen heilumiseen, miten tyhjät kuukaudet kompensoidaan, asunnon jälleenmyyntiarvo jne.
Jutussa myös neuvotaan ulkoistamaan hallinnointi, jos ei natsaa itse toimia vuokraemäntänä, tai -isäntänä, mutta sekin maksaa sitten rahaa. Jos laskee kaiken yhteensä: hallinnointikulut, kaikki remontit niin asunnon kuin taloyhtiön, lainat plus niiden korot, niin jääkö plussalle vai miinukselle?
https://anna.fi/ihmiset/talous/nain-anastasia-kasvattaa-varallisuuttaan…
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Selvä. En todellakaan enää tässä iässä sijoita yhtään mihinkään. Tv. Rouva 54v.
Onneksi en ajatellut itse samoin. Juuri sinun ikäisenä sijoittamani 100 euroa on nyt muuttunut 250 euroksi ilman, että olen tehnyt asialle sijoittamisen jälkeen mitään. No, toinen samaan aikaan tekemäni 100 euron sijoitus on menestynyt huonommin. Siitä on tullut vasta 180 euroa.
Asuntoihin en kyllä sijoita itsekään. Asuntosijoittamisessa on selvästi enemmän riskejä kuin osakesijoittamisessa.
Tv. Rouva 60 v.
Todella huono hajautus, jos rahat kiinni kahdessa kämpässä.
Vierailija kirjoitti:
Juttu menetti uskottavuutensa siinä vaiheessa kun kerrottiin pankin lainoittaneen sijoitusasuntojen oston ilman omaa pääomaa ja/tai vakuuksia. Ei muuten lainoita.
Ainakin omaan kerrostalo asuntoon saa nyt lainaa ilman pääomaa, pankin takauksen saa ja lopulle riittä asunnon osakekirja. Riittää kun on vakituisessa työssä.
Aina riski. Vaatii vastikkeita ja remppoja. Asioiden hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en ajatellut itse samoin. Juuri sinun ikäisenä sijoittamani 100 euroa on nyt muuttunut 250 euroksi ilman, että olen tehnyt asialle sijoittamisen jälkeen mitään. No, toinen samaan aikaan tekemäni 100 euron sijoitus on menestynyt huonommin. Siitä on tullut vasta 180 euroa.
Asuntoihin en kyllä sijoita itsekään. Asuntosijoittamisessa on selvästi enemmän riskejä kuin osakesijoittamisessa.
Tv. Rouva 60 v.
Eli sinulla on nyt sitten useiden vuosien jälkeen 250+180=430e. Onhan se jo jotain.
Juuri nyt voisi olla hyvä aika myydä osakkeita ja ostaa sijoitusasunto?
Vierailija kirjoitti:
Asuntosijoittaminen on järkevää, jos on varaa sijoittaa kymmeniin kämppiin, tällöin tulee tarpeeksi hajautusta ja yksittäiset ongelmavuokralaiset, tyhjät kuukaudet ja rempat ei muodostu niin pahaksi ongelmaksi. Pienemmillä summilla parempi sijoittaa osakkeisiin, jos haluaa sekaantua kiinteistöihin REIT on hyvä vaihtoehto. Jos taas haluaa fyysisiä kämppiä, mä lähtisin ennemmin flippaukseen kuin vuokraamaan paria luukkua, vaikka toki siinäkin omat haasteensa ja esim osakesijoittamiseen verrattuna huomattavan työlästä ja riskaabelia.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Asunnot ottaneet jo pari vuotta osumaa kovasti, joskus se kääntyy. Osakkeeet olleet pilvissä finanssikriisistä joten sinne tulee seuraavaksi kunnon luuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntosijoittaminen on järkevää, jos on varaa sijoittaa kymmeniin kämppiin, tällöin tulee tarpeeksi hajautusta ja yksittäiset ongelmavuokralaiset, tyhjät kuukaudet ja rempat ei muodostu niin pahaksi ongelmaksi. Pienemmillä summilla parempi sijoittaa osakkeisiin, jos haluaa sekaantua kiinteistöihin REIT on hyvä vaihtoehto. Jos taas haluaa fyysisiä kämppiä, mä lähtisin ennemmin flippaukseen kuin vuokraamaan paria luukkua, vaikka toki siinäkin omat haasteensa ja esim osakesijoittamiseen verrattuna huomattavan työlästä ja riskaabelia.
Varmaan sitten niin, mutta siinä vaiheessa, kun asuntoja on kymmeniä, niin niiden asioiden hoitamiseen menee myös aikaa. Pitää pysyä kartalla kaikista asuntojen asioista, yhtiökokoukset, remontit, vuokralaisten vaihtuminen, näytöt, kaiken aikatauluttaminen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tv. Rouva 60 v.
Eli sinulla on nyt sitten useiden vuosien jälkeen 250+180=430e. Onhan se jo jotain.
Sijoittamani 200 euroa on kuudessa vuodessa yli kaksinkertaistunut. Ei se ole mitenkään huonosti. Jos olisin pitänyt samat rahat pankkitilillä, niin niiden arvo olisi noussut parhaimmassakin tapauksessa pari kymppiä.
Mutta tuossa oli vain yhden kuukauden aikana tekemäni sijoitukset. On niitä muitakin, ja yhteensä minulla on sijoituksissa kuusinumeroinen summa.
Kukaan järkevä ihminen ei hanki sijoitusasuntoja pelkällä velkarahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Asunnot ottaneet jo pari vuotta osumaa kovasti, joskus se kääntyy. Osakkeeet olleet pilvissä finanssikriisistä joten sinne tulee seuraavaksi kunnon luuta.
Mitenpä tämän lottoat, kun kaikki asumisen kulut nousee, samalla ihmisillä on vähemmän rahaa käytettävissään. Hallitus on saksinut ja saksii tukia, esim opiskelijat eivät saa enää asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan järkevä ihminen ei hanki sijoitusasuntoja pelkällä velkarahalla.
Velkavivullahan ne kannattaa hankkiakin. Ongelmana sijoitusasuntojen kanssa on hajautus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sitten niin, mutta siinä vaiheessa, kun asuntoja on kymmeniä, niin niiden asioiden hoitamiseen menee myös aikaa. Pitää pysyä kartalla kaikista asuntojen asioista, yhtiökokoukset, remonti
Yleensä useiden asuntojen omistajat ulkoistavat ainakin osan noista, tai sitten perustavat yhtiön noita varten ja tekevät ammatikseen noita.
Postimerkki persikkaan ja pois Suomesta.
Minulla on yksi sijoitusasunto ja se ei tällä hetkellä tuota yhtään mitään. Nyt ei myöskään ole hyvä aika sitä yrittää myydä. Jos nyt edes plus-miinus-nollan tasolla pysyisi.
Kuinka mukavaa ja stressitöntä elämää sekään sitten on, kun on valtavat velat päällä ja pienet ansiot? Mikä on taloudellisen riskin sietokyky tuossa asemassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni myös ärsytti aivan valtavasti jutussa AirBnB vuokraustoiminta. Asun itse tällä hetkellä talossa, jota vuokranantaja vuokraa lyhytmajoitukseen ja se tekee koko talosta levottoman.
Voisi pohtia, mikä on kaikkien muiden asukkaiden maksama hinta siitä, että yksi leikkii omanelämänsä asuntosijoittajaa tehden koko asuintalosta hostellin/hotellin ongelmineen.
Airbnb-liiketoiminnassa käytetään härskisti hyväksi suomalaista taloyhtiöjärjestelmää. Virallinen majoitustoiminta on lailla säädeltyä toimintaa, airbnb kiertää lakeja ja säädöksiä. Vahingon sattuessa koko taloyhtiö maksaa majoitustoiminnasta aiheutuneet vahingot. Meidän taloyhtiössä myös alkoi majoitustoiminta ja se on aiheuttanut valtavasti negatiivisia ilmiöitä. Me ei saada edes asuntoa kaupaksi, koska kukaan ei osta kotia airbnb:n naapurista.
Eikös taloyhtiön hallitus voi kieltää lyhyen majoitustoiminnan?
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan täysin siitä MITÄ OSAKKEITA ja MIKÄ ASUNTO. EI voi yleistää. Maailmassa on myös paljon huonoja sijoituksia.
Miehestä täytyy kanssa tehdä kustannuslaskelma, jossa huomiodaan käyttökulut, arvon aleneminen vuosien saatossa ja mahdollisuus realisoida se tiukassa paikassa.