Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat taas pitkällä joululomalla

Vierailija
22.12.2025 |

Vastahan nuo olivat syyslomalla ja kohta sitten tuleekin hiihtoloma ennen päättymätöntä kesälomaa. Näille sitten maksamme palkkaa verorahoista

Kommentit (823)

Vierailija
501/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi

t:ope

Vierailija
502/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on oppilaina sata ysiä. Pelkästään heidän yhden peruskokeen korjaamiseen menee kolme työpäivää. Autopilot my ass!

T. Yläkoulun aineenope

Kokeen voi tehdä monella tavalla. Monivalintoja korjaa nopeasti. 1X2 niin oppivat nuoret samalla veiikkaamaan.

Missä aineessa voi teettää pelkkää monivalintaa?

Ei pelkkää monivalintaa. Jos on osa monivalintana, osa pikkutehtävinä ja yksi iso essee, niin helpottaa sekin korjaamista 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En ole opettaja, en edes em. puoliso, mutta: käsittääkseni opettajien kesäloma on normimittainen. Eivät työt lopu siihen kun lapset lähtevät lomalle. Vai luuletteko, että opettaja vain menee luokan eteen ja alkaa opettaa ilman minkäänlaista suunnittelua?"

Mitä noita suvun lukuisia opettajia katson niin menevät koululle pari päivää ennen kesäloman loppumista suunnittelemaan. Ei se loma siis lyhene siitä kuin pari päivää eikä sillä ole mitään käytännön merkitystä kun katsotaan miten pitkät ne lomat ovat.

Meillä on myös suvussa ja kavereissa paljon opettajia. Tiedetään oikein hyvin, että lomat alkaa heti joulu- tai kevätjuhlien jälkeen. 

En ota kantaa siihen, onko se oikein vai väärin, mutta yksikään tuntemani opettaja ei tee töitä lomilla. 

Vierailija
504/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on oppilaina sata ysiä. Pelkästään heidän yhden peruskokeen korjaamiseen menee kolme työpäivää. Autopilot my ass!

T. Yläkoulun aineenope

Kokeen voi tehdä monella tavalla. Monivalintoja korjaa nopeasti. 1X2 niin oppivat nuoret samalla veiikkaamaan.

Ei pelkkää monivalintaa. Jos on osa monivalintana, osa pikkutehtävinä ja yksi iso essee, niin helpottaa sekin korjaamista 

Ja kun on pelkästään ysejä sata, pelkästään heidän kokeensa korjaaminen vie kolme päivää.

Sitten on ne 170 muuta.

Eli millään ei voi yläkoulun ope selvitä ilman että jatkaa päivää opetuksen jälkeen.

Vierailija
505/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkka 5200e / kk
___

Menee helposti rikki. Jos Norssi, UPJ vaatiluokka 7, henkilökohtainen suoriutuminen vaikka 28%, yksi ylitunti ja ja ro-palkkio, niin voi mennä yli 5500e / kk.

Vaatiluokka 7, esim MaFyKe -ope, peruspalkka ilman mitään lisiä on 4011 e/kk. Siihen vaikka se 28% henkilökohtainen palkanlisä = 5134 e / kk. Siihen vielä päälle nuo muut. 
Henkilökohtainen lisä voi olla max 50%, joten 28% ei todellakaan ole mikään mahdoton

Vierailija
506/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Yläkoulun aineenope

Ja kun on pelkästään ysejä sata, pelkästään heidän kokeensa korjaaminen vie kolme päivää.

Sitten on ne 170 muuta.

Eli millään ei voi yläkoulu

Itse olet kivirekeäsi alkanut kiskomaan. Hullu paljon töitä tekee, viisas vähemmällä pääsee.

Vierailija
507/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni päiväkoti on heinäkuussa kiinni, ja vanhemmat joutuvat miettimään miten lastenhoito järjestyy jos lomia ei saa pidettyä silloin. Opettajat voisivat ratkaista ongelman tekemällä kesällä muutaman viikon töitä päiväkodeissa.

hei, tuohan on hyvä. Myös muualla sijaisongelmat kesällä voisi ratkaista siten että toiset olisi muutaman viikon töissä toisten sijaisena, ei tarvitsisi mitään aikaavievää perehdytystä tai muutakaan

Joissakin kunnissa todellisuutta. Sijaisia ei saa palkata. Muut paikkaa, jos joku sairastuu.

Vierailija
508/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei missään eikä kukaan vertaile nettopalkkoja. Piste."

Kiinnostaa, minkälaiselle ihmiselle asiat on näin mustavalkoisia. Käskyttävät mitä muut saa puhua. Että ihan piste?

ihminen joka puhuu ystäviensä kanssa nimen omaan nettopalkoistaan, vaikka muuta väität

Vierailija
509/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En ole opettaja, en edes em. puoliso, mutta: käsittääkseni opettajien kesäloma on normimittainen. Eivät työt lopu siihen kun lapset lähtevät lomalle. Vai luuletteko, että opettaja vain menee luokan eteen ja alkaa opettaa ilman minkäänlaista suunnittelua?"

Mitä noita suvun lukuisia opettajia katson niin menevät koululle pari päivää ennen kesäloman loppumista suunnittelemaan. Ei se loma siis lyhene siitä kuin pari päivää eikä sillä ole mitään käytännön merkitystä kun katsotaan miten pitkät ne lomat ovat.

Meillä on myös suvussa ja kavereissa paljon opettajia. Tiedetään oikein hyvin, että lomat alkaa heti joulu- tai kevätjuhlien jälkeen. 

En ota kantaa siihen, onko se oikein vai väärin, mutta yksikään tuntemani opettaja ei tee töitä lomilla. 

Tuossa kohtaa moni onkin niin puhki ettei todellakaan kykene ajattelemaankaan töitä.

Mutta suurin osa minun opettajatutuista kyllä aloittaa töiden ajattelemisen ja valmistelun hyvissä ajoin ennen kun uusi kausi alkaa.

Vierailija
510/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mua vähän ihmetyttää nämä tämän ketjun opettajat, jotka tekevät jatkuvasti 10-tuntista päivää, joka viikonloppu töitä, eivät ehdi ruokataukoa pitämään jne. Itsekin olen ope ja tiedän, että aika yksinkertaisiinkin valmisteluihin menee paljon aikaa, ja että kokeita ei todellakaan korjata välituntien aikana tai siinä sivussa toisen luokan koetta vahtiessa (enkä syö kesken työpäivän, jos minulla ei ole hyppytuntia, koska ei huvita hitkaista ruokaa vartissa, mutta se on oma valintani enkä siitä valita). Mutta ihmiset, opetelkaa rajaamaan työaikaanne! Kyllä täytyy riittää, että opekin tekee sen max. 5x8 tuntia töitä viikossa niin kuin muutkin kuolevaiset, varsinkin kos työtä on suunnilleen sen opetusvelvollisuuden verran.

Pitkät lomat on ihan mielettömän hieno etu, kuten myös se vahva autonomia, joka suomalaisella opettajalla on (saat itse päättää, miten teet, kunhan kokonaisuutena noudatat opsia), kuten myös se, että muilla kuin kokonaistyöaikaa tekevillä on hyvin vapaata se, paljonko, missä ja milloin tehdään muu kuin konkreettinen opetustyö. Ollakseni ihan rehellinen, ilman näitä etuja en todennäköisesti jaksaisi tehdä opetustyötä. Opetan 23 tuntia viikossa (aineenope alakoulussa), ja kyllä 5-6 tunnin opetuspäivän päälle olen ihan piipussa, se sosiaalinen kuormitus ja jatkuva tarkkailu ja huomioiminen on tosi raskasta.

Vierailija
511/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei missään eikä kukaan vertaile nettopalkkoja. Piste."

Kiinnostaa, minkälaiselle ihmiselle asiat on näin mustavalkoisia. Käskyttävät mitä muut saa puhua. Että ihan piste?

ihminen joka puhuu ystäviensä kanssa nimen omaan nettopalkoistaan, vaikka muuta väität

Jos puhutaan siitä, paljonko kenelläkin on käytössään rahaa, on ihan loogista vertailla nettopalkkoja. Mutta jos puhutaan siitä, mitä missäkin työssä ansaitsee, nettopalkoista puhumisessa ei ole mitään järkeä, koska asuinkunta/kaupunki ja henkilökohtaiset vähennykset vaikuttavat maksettavan veron määrään.

Vierailija
512/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin aloitin 2,5 vk loman, en ole opettaja.

Vierailija
513/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mua vähän ihmetyttää nämä tämän ketjun opettajat, jotka tekevät jatkuvasti 10-tuntista päivää, joka viikonloppu töitä, eivät ehdi ruokataukoa pitämään jne. Itsekin olen ope ja tiedän, että aika yksinkertaisiinkin valmisteluihin menee paljon aikaa, ja että kokeita ei todellakaan korjata välituntien aikana tai siinä sivussa toisen luokan koetta vahtiessa (enkä syö kesken työpäivän, jos minulla ei ole hyppytuntia, koska ei huvita hitkaista ruokaa vartissa, mutta se on oma valintani enkä siitä valita). Mutta ihmiset, opetelkaa rajaamaan työaikaanne! Kyllä täytyy riittää, että opekin tekee sen max. 5x8 tuntia töitä viikossa niin kuin muutkin kuolevaiset, varsinkin kos työtä on suunnilleen sen opetusvelvollisuuden verran.

On pikkuisen eri asia opettaa 23 tuntia viikossa alakoulussa kuin lukiossa.

Ei lukiossa ole mahdollista tehdä ympäri vuoden samaa työmäärää, kun aina abien lukulomaan saakka joutuu painamaan hulluna hommia. Sitten se kevät voi olla hyvinkin väljää.

Vierailija
514/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni päiväkoti on heinäkuussa kiinni, ja vanhemmat joutuvat miettimään miten lastenhoito järjestyy jos lomia ei saa pidettyä silloin. Opettajat voisivat ratkaista ongelman tekemällä kesällä muutaman viikon töitä päiväkodeissa.

Heinäkuussa hoitoa tarvitsevia lapsia on vähän, siksi suurin osa päiväkodeista on kiinni. Jos lapsesi tarvitsee silloin hoitoa, hänet voi viedä päivystävään päiväkotiin. 

Vierailija
515/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muissa ammateissa saa bruttopalkkaa, mutta opettajana nettopalkkaa. Ja lasi on aina puolityhjä.

Kehuskele sinä vain bruttopalkallasi, jos kerran sillä "täydellä lasillasi" maksat elämisesi.

Jos palkkoja jollain tapaa eri ammateissa tms halutaan verrata, on pakko käsitellä bruttoa. Joillakin opettajilla veroprosentti voi olla lähelle 40 % ja joillakin alle 20 %. Käteen jäävä osuus riippuu monesta.

T. Ammattiopiston palkanlaskija

Vierailija
516/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen ollut 25 vuotta yläkoulun aineenopettajana, enkä koskaan ole oppituntien jälkeen tehnyt 3-5 tuntia töitä. En yhtenäkään päivänä kaikkina näinä vuosina. Tämän työn voi tehdä monella tavalla."

Et yhtenäkään? No se on outoa. Kyllä minulle on käynyt monta kertaa ihan niin, että tuntien jälkeen valmistelen seuraavan päivän ja sitten on kokous tai palaveri tai parin tunnin koulutus tmv. ja tähän on mennyt ainakin se 3 tai 4 tuntia. Eikö teidän koulussa ole koskaan oppilaspalavereita, pakollisia koulutuksia tai opekokouksia? 

Miten paljon valmistelua tarvitsee 25 vuoden jälkeen, kun opettamieni aineiden tiedot muuttuvat hyvin vähän? Opekokoukset kerran kuussa tunnin, vesoja en tähän laskenut, oppilaspalaverit pidän vapaatunneilla.

Vierailija
517/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen ollut 25 vuotta yläkoulun aineenopettajana, enkä koskaan ole oppituntien jälkeen tehnyt 3-5 tuntia töitä. En yhtenäkään päivänä kaikkina näinä vuosina. Tämän työn voi tehdä monella tavalla."

Eikö teillä ole lauantaisin Veso-koulutuksia? Meillä on pari kertaa joka vuosi, 6-7h plus ruokatauko päälle.

Joku mättää, taidat olla valeope.

En laskenut vesoja, vaan tavallisen työpäivän päälle 3-5 tuntia.

Vierailija
518/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet mies, arvaanko oikein? Te nyt menettekin siitä mistä aita on matalin, ja auktoriteettiin (ja palkanlisään) riittää kulkuset haarovälissä.

Siis et KOSKAAN ole etsinyt materiaalia, tehnyt alkuvalmisteluja luokassa, tai korjannut kokeita tai aineita edes 3h? Ihme hutilointia...

Totta että tässä työssä helposti uuvuttaa itsensä koska aina voi tehdä enemmän, mutta tuollainen nyt menee jo nolon puolelle.

luokanope, jolla saattaa mennä jo askarteluiden seinille sommitteluun ja laittamiseen  iso tovi

Uhriutuva naisope pääsi taas ääneen. Aineenopettaja opettaa periaatteessa samat asiat joka vuosi toisin kuin luokanopettaja. Totta kai opetus on muuttunut täysin kalvoista koneelle, muttei muutoksen tekemiseenkään ole mennyt 3-5 tuntia oppituntien jälkeen. Samalla asiasisältöjä on vähennetty ja opetusta on karsittu paljon.

Vierailija
519/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pikkuisen eri asia opettaa 23 tuntia viikossa alakoulussa kuin lukiossa.

Niin on. Siksi mun aineeni opetusvelvollisuus on huomattavasti alle tuon 23 tuntia lukiossa (ei se kyllä ole ihan noin paljoa peruskoulussakaan). Olen opettanut myös lukiossa, ja siellä työssä on ihan eri haasteet kuin alakoulussa, esim. se mainitsemani sosiaalinen kuormitus, jatkuva huomiointi ja tarkkailu oli huomattavasti kevyempää lukiossa, ja sitten taas toisaalta luettavaa tuli ihan erilaisia määriä korjattavaksi. Toisaalta taas se korjattava materiaali on keskimäärin hyvin erilaista alakoulussa ja lukiossa, siis se, mihin siinä korjatessaan joutuu kiinnittämään huomiota ja puuttumaan ja mitä arvioi.

Mut olen silti sitä mieltä, että kun puhutaan suunnilleen opetusvelvollisuuden laajuisesta työviikosta, sen keskimäärin n. 40 tunnin työviikon on riitettävä. Jos siinä ajassa ei saa töitään tehtyä, siis vaikka 40x40 tunnissa, kannattaa miettiä, miten voisi rajata työtään niin, että ajan saa riittämään.

Vierailija
520/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisivat opettajat alkaneet kansanedustajiksi niin saisivat vähän reilummin lomaa.

Vähintään 7600 euroa kuukaudessa ja lähes viiden kuukauden lomat tämä kaikki odottaa uusia kansanedustajia
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006066190.html

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi