Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat taas pitkällä joululomalla

Vierailija
22.12.2025 |

Vastahan nuo olivat syyslomalla ja kohta sitten tuleekin hiihtoloma ennen päättymätöntä kesälomaa. Näille sitten maksamme palkkaa verorahoista

Kommentit (823)

Vierailija
461/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muissa ammateissa saa bruttopalkkaa, mutta opettajana nettopalkkaa. Ja lasi on aina puolityhjä.

Vierailija
462/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muissa ammateissa saa bruttopalkkaa, mutta opettajana nettopalkkaa. Ja lasi on aina puolityhjä.

Heh, hyvin tiivistetty

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikkea pitää kadehtia ja kalvaa. Opettaja on lomansa ansainnut. Ja ainahan voi itse kouluttautua tähän unelmien duuniin. 

En valita. Olen aineenopettaja lukiossa, johon on tähän asti ollut kohtuullinen keskiarvoraja. 

Palkka 5200e / kk, työtunteja viikossa yleensä se 30, koska en tunteja enää paljoa valmistele, auto-pilotti on jo niin vankka. Lomaa 14 vk vuoteen. Ei ole voinut valittaa.

Mutta mikä huolestuttavaa, niin lukioomme kävelee nykyään opiskelijoita yli 9 keskiarvolla ja he osaavat hädintuskin lukea ja kirjoittaa. Perusasteella on annettu kiitettäviä, kun on vähän hymyilty. Sitten on pashat housussa, kun ekoista kokeista tulee nelosia-viitosia ja pitäisi alkaa tekemään töitä. Ja näitä opiskelijoita voi olla joissakin luokissa kolmannes, jopa puolet luokasta.

Vierailija
464/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikkea pitää kadehtia ja kalvaa. Opettaja on lomansa ansainnut. Ja ainahan voi itse kouluttautua tähän unelmien duuniin. 

En valita. Olen aineenopettaja lukiossa, johon on tähän asti ollut kohtuullinen keskiarvoraja. 

Palkka 5200e / kk, työtunteja viikossa yleensä se 30, koska en tunteja enää paljoa valmistele, auto-pilotti on jo niin vankka. Lomaa 14 vk vuoteen. Ei ole voinut valittaa.

Mutta mikä huolestuttavaa, niin lukioomme kävelee nykyään opiskelijoita yli 9 keskiarvolla ja he osaavat hädintuskin lukea ja kirjoittaa. Perusasteella on annettu kiitettäviä, kun on vähän hymyilty. Sitten on pashat housussa, kun ekoista kokeista tulee nelosia-viitosia ja pitäisi alkaa tekemään töitä. Ja näitä opiskelijoita voi olla joissakin luokissa kolmannes, jopa puolet luokasta.

Jaaha semmonen tarina provoilijalta sitten.

Vierailija
465/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajat myös kehuskelevat täälläkin korkeakoulutuksellaan. Sivuaineen verran oikeita yliopisto-opintoja ja siihen päälle käsitöitä, musiikin perusteita jne. Ja puolen vuoden harjoittelu. Tämä on suht rasittavaa. Olen siis itse opiskellut nuo samat Kasvatustieteen opinnot.

Enpä ole opiskellut opintopistettäkään käsitöitä tai musiikin perusteita vaan 140 op matematiikkaa ja 60 op fysiikkaa.

t. lehtori

Joo, ja norssseissa aineenopettajaksi valittavat ovat nykyään jo tohtoreita ja tai ainakin jo vauhdissa tohtoriopinnoissaan. Tosin monessa norssissa aineenopet tienaakin yli 5000e / kk, opiskelija-aines valikoitunutta ja silti pitkät lomat

Norssiin kannattaa laittaa lapsensa kouluun. Ehdottomasti! Parhaat opettajat, koko ajan erilaisia projekteja ja hankkeita jne.

Vierailija
466/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kyse on siitä että silloinhan työnantajan pitäisi tarjota työtilat, mitä taas ei nykyään pystytä tarjoamaan."

Katoavatko ne luokkahuoneet jonnekin kesäisin?

Ei ne varmaan kelpaa opettajille.  Tervetuloa muiden avokonttorielämään, missä aamulla nopeimmat varaavat paikat.

Tulepa opettamaan ns avoimiin opetustiloihin. Kun on 50 oppilasta samssa kaikuvassa tilassa, opettajalla puoli neliötä liikkumatilaa ja välissä kangassermi.

Ei siellä ole pakko olla. Vaihda työpaikkaa

Vierailija
467/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhun siitä, että teidän opettajien Maisterius sisältää akateemisia opintoja sivuaineen verran, sen lisäksi käsitöitä, musiikkia jne ja sitten harjoittelu ja gradu. Et ole tainnut edes tajuta, miten vähän teillä on varsinaisia akateemisia opintoja?

Et selvästikään tiedä asiasta :D

Esim. käsitöitä ja musiikkia on nykyisin tosi vähän, muutama hassu tunti, ei puhettakaan vaikkapa yksityisistä pianotunneista kuten vaikkapa 15v sitten.  

Suurin osa opinnoista on täyttä akateemista pakerrusta.

Olen katsellut sivusta kasvatustieteen ryhmägraduntekoa, ja se oli kyllä ihan farssia. Ei todellakaan akateemista pakerrusta.
-eri.

Kukahan tuon ryhmägradun on keskinyt? Outo nykyajan ilmiö. 

Vierailija
468/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eduskunnassa ne vasta pitkät lomat onkin. Enemmän lomalla ku töissä.

Kansanedustajat tekevät työtä, vaikka täysistuntoja ei olekaan.

Opettajat harvoin heinäkuussa tarkistavat kokeita

Surullista jos sulla on vuodesta toiseen heinäkuussa töitä :( Luulisi että voisi vähän kiertää? Tuollainenhan lisää vain katkeruutta.

Vierailija
469/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tosi outoa että moni meistä on vaihtanut tai on vaihtamassa muuhun työhön."

Onhan opettajan työ toki kuormittavaa mutta ei se nyt niin ylimaallisen kuormittavaa ole moneen muuhun työhön verrattuna että se vaatisi moninkertaiset vapaat. Kyllä alanvaihtajia tai sitä suunnittelevia on ammatissa kuin ammatissa.

Ei se ole se kuormittavuus vaan yksinkertaisesti se, että töitä pitää tehdä joka päivä noin 3-5 tuntia vielä työpäivän jälkeen ja lisäksi usein myös välitunnit ja ruokatunnit ja kaikki.

Olen laskenut, että teen keskimäärin 10,5 tuntista työpäivää yhdellä 15 minuutin tauolla jolloin vähän syön ja käyn vessassa, joten kyllä siinä pitääkin vapaita kertyä.

Olen ollut 25 vuotta yläkoulun aineenopettajana, enkä koskaan ole oppituntien jälkeen tehnyt 3-5 tuntia töitä. En yhtenäkään päivänä kaikkina näinä vuosina. Tämän työn voi tehdä monella tavalla.

Vierailija
470/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa. Monilla lomaviikot riittää syys- ja talvilomaan ja pitkään joululomaan. Lisäksi vielä kuukauden kesäloma. Opettajilla tämä tietty tuplat, mutta kyllä niin monella muullakin on muut samat lomat ympäri vuoden. 

Vierailija
471/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin ammattikorkeakoulussa opetustyötä aikoinaan muutamien kurssien muodossa ja täytyy sanoa että oli yhtä helvettiä. En mistään hinnasta tekisi sitä työkseni. Se ihmissuhdekuormituksen määrä on jotain ihan käsittämätöntä, pitkät vapaat ei kompensoi sitä lainkaan.

Vierailija
472/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä meitä kadehditaan vain lomilla. Muuten surkutellaan. 

Mutta se kannattaa muistaa, että jos opettajien työolot heikkenevät, se näkyy aika nopeasti siinä, keitä alalle hakeutuu. Fiksut, lahjakkaat nuoret eivät enää suostu opettajiksi vaan opettamaan päätyvät ne, jotka eivät muualle pääse. Tätäkö halutaan? 

Jos haluatte lapsille ja nuorille parasta opetusta, se ei tule onnistumaan laskemalla opettajan palkkaa ja lyhentämällä lomia ja haukkumalla opettajia. 

Nyt jo on vaikea saada päteviä matemaattisten aineiden opettajia, koska he ovat niin fiksuja, että heidän lahjakkuudelleen on paljon käyttöä muualla ja palkka voi olla moninkertainen. 

Lomat ovat tärkeä vetovoimatekijä, jota ilman saisitte kaapia laarin pohjalta jotain taaveja luokkaan töihin. Nykyiset opettajat eivät ehkä vanhoilla päivillään enää muualle lähde, mutta nuoret seuraavat tilannetta. Jatkuva sylkykuppina olo ei ehkä kiinnosta kuin heikointa ainesta. 

Itse ajattelisin, että on kriittisen tärkeää, että opettajat ovat siitä ihmisten lahjakkaammasta puolikkaasta eikä toisinpäin. 

Vierailija
473/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lomat kyllä kelpaisivat monille mutta itse opettajan työ harvemmalle. Viisi vuotta yliopistossa ja kun valmistut luokanopettajaksi, on bruttopalkkasi alle 3000e. Kannattaa tulla pk-seudun kouluihin kokeilemaan, kuinka helppoa ja leppoisaa on opettaa nykylapsia. Sijaisia tarvitaan jatkuvasti.

Tuttu on amiksessa opettaja ja saa 5000

Opetan peuskoulun kuudetta luokkaa, työvuosia 25, kaikki lisät, nettopalkka 2500 €.

"Kuka aikuinen puhuu nettopalkoista?  Nettopalkkaanhan vaikuttaa kaikki kotikunnasta verokortin valintaan. Ainoa järkevä tapa on vertailla bruttoja."

Aika monikin aikuinen puhuu nettopalkasta. Sinä määräät että se on väärin, ja millähän valtuudella?

Voidaan puhua kummasta vain, pääasia että kerrotaan, onko brutto vai netto kyseessä. Oletan että sinäkin saat myös nettopalkan.

tuntiope, jolla brutto n. 2600€

Vierailija
474/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan opettajan työ toki kuormittavaa mutta ei se nyt niin ylimaallisen kuormittavaa ole moneen muuhun työhön verrattuna että se vaatisi moninkertaiset vapaat. Kyllä alanvaihtajia tai sitä suunnittelevia on ammatissa kuin ammatissa.

Ei se ole se kuormittavuus vaan yksinkertaisesti se, että töitä pitää tehdä joka päivä noin 3-5 tuntia vielä työpäivän jälkeen ja lisäksi usein myös välitunnit ja ruokatunnit ja kaikki.

Olen laskenut, että teen keskimäärin 10,5 tuntista työpäivää yhdellä 15 minuutin tauolla jolloin vähän syön ja käyn vessassa, joten kyllä siinä pitääkin vapaita kertyä.

Olen ollut 25 vuotta yläkoulun aineenopettajana, enkä koskaan ole oppituntien jälkeen tehnyt 3-5 tuntia t

niin voi ne muutkin työt tehdä, näkeehän tuota miten yksityisaloilla ollaan aina "palaverissa" tai "töissä" golfkentällä tai ravintolassa

Vierailija
475/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehuskele sinä vain bruttopalkallasi, jos kerran sillä "täydellä lasillasi" maksat elämisesi.

Vierailija
476/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, hyvin tiivistetty

Mitähän ihmettä. Muillahan se on aina lasi puolityhjä, kun toisilla on niin paljon enemmän lomaa?

Vierailija
477/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilin ammattikorkeakoulussa opetustyötä aikoinaan muutamien kurssien muodossa ja täytyy sanoa että oli yhtä helvettiä. En mistään hinnasta tekisi sitä työkseni. Se ihmissuhdekuormituksen määrä on jotain ihan käsittämätöntä, pitkät vapaat ei kompensoi sitä lainkaan.

Olin myös AMK-opettajana pari vuotta. Vaihdoin kiireesti pois, kun tulin valituksi lukioon. Kaikki AMK-opetusmateriaali piti itse tehdä. Ei ollut kirjoja, kuten lukiossa, jossa nyt olen. Ostattaa koululla opiskelijoille kirjat ja niistä opettaa, niin on puolet helpompaa! Ja oppitunnin pituus on vain 75 min, kun AMKissa saattoi olla 4 x 45 min putkeen samalle ryhmälle, huh!

Vierailija
478/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-------

No oletpa kyllä vähän hölmöä, jos et opetuksen jälkeen pidä ruokataukoa ja käy vessassa silloin kun tarvitsee. Mikä sua silloin estää? 

Vierailija
479/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<

Vaikea se onkin uskoa, taso on romahtanut valtavasti :(

Vierailija
480/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän työn voi tehdä monella tavalla.

Provoilija se jaksaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi