Erinomainen esimerkki rahankäytöstä: Hyvätuloiset etsivät ilmaisia pysäköintipaikkoja, pienituloiset maksavat useammin
https://www.is.fi/autot/art-2000011691891.html
"Mitä enemmän tilillä on pitoa, sitä innokkaammin etsitään edullisia parkkipaikkoja, paljastaa suomalaisten pysäköintialan toimijoiden yhdistys SPATY ry:n teettämä tutkimus.
Korkeasti koulutetut ja hyvätuloiset välittävät pysäköinnin hinnasta kaikkein eniten.
Tutkimuksen mukaan 75 000-100 000 euroa vuodessa tienaavista 67 prosenttia hinta on tärkeä tekijä, kun pohtii sitä, mihin auton jättää. Yli 100 000 euroa vuodessa tienaavista näin ajatteli 57 prosenttia. Pienituloisista vain noin 42 prosenttia ajattelee samoin."
Tuo kuvastaa hyvin sitä, että hyvätuloisilla on rahan käyttö ja oman talous hyvin hallinassa. Hyvätuloiset etsivät ilmaisia tai edullisempia vaihtoehtoja, eivätkä hassaa rahojaan päätä pahkaa ensimmäiseen tai helpoimpaan vaihtoehtoon. Pienituloisilla rahankäyttö on holtittomampaa. Työnnetään rahaa joka paikkaan sen kummemmin välittämättä, voisiko jostain löytää halvempia vaihtoehtoja. Voisiko se olla yksi isokin syy, miksei arjessa rahat meinaa useinkaan riittää?
Laittakaa vaan alanuolia tälle, jos siltä tuntuu. Totuus ei pala tulessakaan,
Kommentit (88)
Kannattaisikohan Helsingin luopua pysäköintimaksuista, jotta varakkaammatkin uskaltautuisivat keskustaan ostoksille.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävää, että myös yli 100 000 € vuodessa tienaavat on niin tarkkoja pysäköintimaksujen suhteen. Vaikka pienistä puroista kasvaa suuri joki, myös aika on rahaa ja sitä isompi arvo ajalla on mitä paremmille tuntipalkoille pääsee.
Ovat kaikki sen verran köyhiä ettei ole varaa omaan kuljettajaan. Rikkaat ajelee taksilla tai limolla.
Niin tuleeko itsellesi yllätyksenä, että pihiys ja vittumaisuus edistävät vaurastumista? Oletko koskaan lukenut aku ankkaa, etkö oppinut mitään roope ankalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka iso osa erosta selittyy sillä, että eläkeläiset on usein myös pienituloisia? Onhan se selvää, että nuori ja hyväkuntoinen ihminen jaksaa kävellä enemmän kuin vanha ja raihnainen.
Ei ole totta. Eläkeläiset eivät ole sen pienituloisempia kuin muutkaan. Tätä on tutkittu. Varallisuutta on kasautunut yli +65 vuotiaille huomattavia määriä. Tällä hetkellä on eläkkeellä ihmisiä, joilla on huomattavasti osake ym.sijoituksia enemmän kuin koskaan aiemmilla ikäpolvilla.
Kyllä pienituloisia eläkeläisiä on pilvin pimein. Itse saan vain 1400 käteen vaikka olin yli 40 vuotta työelämässä. Sijoituksia on, koska osaan säästää.
Samaan aikaan nuo hyvin ansaitsevat maksavat siivoojalle, kun eivät itse viitsi siivota kotiaan.
Ja sitten varakkaat menevät ravintolaan jossa 20 euron viinipulloa myydään hintaan 150 €.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten varakkaat menevät ravintolaan jossa 20 euron viinipulloa myydään hintaan 150 €.
Ja lasillinen kraanavettä 5 e.
Taas on "köyhien" haukkumisketju. Ei uutta täällä! Ensinnäkin todella köyhällä ei koskaan ole ollut autoa. Toiseksi, omien havaintojen mukaan maksullisissa parkkihalleissa kautta Suomen on isoja, uudehkoja autoja ja sähköautoja. Itsellä vuositulot 66 000 e/v ja etsin ilmaisen paikan sen vuoksi, että täällä niitä vielä etenkin virka-ajan ulkopuolella on.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisikohan Helsingin luopua pysäköintimaksuista, jotta varakkaammatkin uskaltautuisivat keskustaan ostoksille.
Ainakin Helsingissä on vaikeaa maksaa pysäköintiautomaatilla. Ovat aina rikki tai vaikeaa käyttää, jos edes sellaisen sattuu löytämään. Siksi pitää jättää aina auto jonnekin ilmaiseen parkkiin ja jatkaa metrolla.
Ei ainakaan työttömillä ole varaa pitää autoa, jollei se ole saatu ilmaiseksi ja ole piilossa säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan nuo hyvin ansaitsevat maksavat siivoojalle, kun eivät itse viitsi siivota kotiaan.
Valintoja, valintoja.
Monessa asiassa olen todella säästäväinen, toisaalta tuhlaan tiettyihin juttuihin. (Esim. päivittäistavarat, kosmetiikat, osittain ruokakin saa mielellään olla halpista, mutta matkailuun ja ravintoloihin laitan surutta menemään).
Vierailija kirjoitti:
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Tätä moni tyhmä köyhä ei ole koskaan ymmärtänyt.
En nyt ihan allekirjoita tätä. Kyllä ne suuret tulot merkkaa huomattavasti enemmän kuin pienet tulot. Säästää voi vaan tiettyyn määrään asti, mutta tuloja voi ainakin periaatteessa kasvattaa vaikka kuinka paljon. Tuskin jonkun Elon Muskin tarvii koskaan miettiä, että olipas siellä kahvilassa nyt kallis kahvikupillinen.
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikaistyöttömällä kaverillanikin käy siivooja. Säästää kaikesta ja on pihiyden huippu, mutta siivoojasta ei pysty luopumaan.
Kai se on se viimeinen asia, josta pidetään kiinni jo omanarvontunteen takia.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on taas näitä kyselyitä, jotka otetaan annettuna ja totena. Rikkailla on aina varaa ostaa palveluita kotiin ja pysäköidä ihan mihin huvittaa!! Näitäkö pitäisi hyysätä vielä enemmän?!
Vierailija kirjoitti:
Olemme puolisoni kanssa alemman keskiluokan perheistä, minä nyt korkeakoulutettu hyvätuloinen ja puolisoni kouluttamaton pienituloinen. Rahankäyttömme on täysin erilaista, hänellä menee tosiaan hirveästi pikkusummia juuri pysäköintiin, limuihin, olueen sun muuhun, koska hän ei hallitse rahavirtojaan.
Toinen merkittävä ero on tapa, jolla tavaroista pidetään huolta. Minä huollan esimerkiksi vaatteita ja huolehdin tavaroiden säilytyksestä niin, etteivät ne mene rikki. Puolisolla tämä huolimaton meininki johtaa myös kulujen lisääntymiseen, koska pitää olla jatkuvasti ostamassa uutta vanhojen mentyä rikki.
Ja tässä puhutaan siis varmasti yli 1000€/vuosi kertyvistä puroista.
Mutta silti käytät aikasi paskan kirjoittamiseen av:lle pöytäkoneella 😆
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta
Hai, mie parkkeeraan miun auton kaupan oven eteen. Miulla on toisinaan kiire juosta kaupasta ulos joten on hyvä kun miun auto on lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan työttömillä ole varaa pitää autoa, jollei se ole saatu ilmaiseksi ja ole piilossa säästöjä.
Ei auto haihdu savuna ilmaan, vaikka työpaikan menettäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valintoja, valintoja.
Monessa asiassa olen todella säästäväinen, toisaalta tuhlaan tiettyihin juttuihin. (Esim. päivittäistavarat, kosmetiikat, osittain ruokakin saa mielellään olla halpista, mutta matkailuun ja ravintoloihin laitan surutta menemään).
Ja homssuisuutesi myös näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Tätä moni tyhmä köyhä ei ole koskaan ymmärtänyt.
En tiennytkään että köyhillä on isot menot. Te kokoomuslaiset aina yllätätte tuolla ajattelun avaruudellanne.
Mitä tuloa sijoituksilla? Sijoitukset valuvat ulkomaille. Eläkeyhtiötkin sijoittavat ennemmin ulkomaille kuin Suomeen.