Saran, 37, palkka ei ole riittää elämiseen
Sara Vuorimies työskentelee lähihoitajana ja tienaa bruttona keskimäärin 2 391 euroa kuussa. Palkka ei riitä, sanoo Vuorimies. "Tilanne on ahdistava ja stressaava." Lue, mihin palkka kuluu.
Sara Vuorimies, 37, asuu Järvenpäässä ja työskentelee lähihoitajana Meilahdessa Uudessa Lastensairaalassa. Hän tekee kolmivuorotyötä ja tienaa keskimäärin 2 391 euroa kuukaudessa. Nettona tästä jää käteen 1 984 euroa. Palkka sisältää työvuorolisät sekä kaksi työkokemuslisää.
Vuorimies on tehnyt tämän vuoden ajan 75-prosenttista työaikaa, sillä hän on opiskellut työn ohessa koulutetuksi hierojaksi ja työskentelee sivutoimisena yrittäjänä.
Olen voinut henkisesti paremmin, vaikka muutos on vaikuttanut taloudelliseen tilanteeseeni. Pystyn tekemään hierojan töitä kotoa käsin oman jaksamisen puitteissa.
Palkka ei riitä eikä vastaa työn vaativuutta
Vuorimies valmistui lähihoitajaksi 2013. Hän on työskennellyt siitä lähtien hoitoalalla, esimerkiksi ikäihmisten ja lasten parissa. Nykyisessä työssään hän on ollut viitisen vuotta.
Palkkani ei vastaa työn vaativuutta, mikä on ongelma koko alalla. Olemme onneksi saaneet työtaisteluiden kautta hieman korotuksia ja tämä näkyy myös minun palkassani positiivisesti.
Vuorimies tekee lisäksi työvuoroja, joista maksetaan hälytyskorvausta.
Palkan taso ei ole riittävä, sillä minun täytyy yksinhuoltajana tehdä toisinaan ylimääräisiä vuoroja, jotta pärjään. Se pakottaa tinkimään vapaa-ajasta ja sosiaalisista suhteista, hän kertoo.
Joudun laskemaan, mihin on varaa ja mihin ei
Vuorimiehellä on omistusasunto, josta hän maksaa asuntolainaa 600 euroa ja vastikkeita 710 euroa kuukaudessa. Lisäksi maksettavana on muun muassa autolaina, 200 euroa kuukaudessa.
Lainojen korot ovat nousseet, samoin ruoan ja taloustavaroiden hinnat. Palkkani ei vastaa tämänhetkistä hintatasoa.
Vuorimies kertoo, että hänellä on ollut säästöjä, joihin hän on joutunut nyt tarttumaan.
Hänellä on myös kulutusluottoja, jotka eivät nousseiden korkojen vuoksi tunnu vähenevän lainkaan. Kulutusluotot sisältävät muun muassa opiskeluajalta tulleita äkillisiä lääkärikäyntejä sekä isompia pakollisia hankintoja.
Tilanne on ahdistava ja stressaava. Joudun laskemaan, mihin on kuukausittain varaa ja mihin ei. En saa tarjottua lapselleni sellaisia asioita, joita hän haluaisi, Vuorimies harmittelee.
Kommentit (195)
Palkka ei riitä :) pakko vähän revet' liitoksista. Jos mulla ois ton verran ni 1 k säästöön joka kk. Onhan meitä monta erilaisia.
Elämme valintojen maailmassa. En ikinä lakkaa ihmettelemässä miksi ihmisten pitää saada kaikki heti ja kerralla. On lainaa ja kulutusluottoa ynnä muuta menoa ja sitten itketään kun ei pärjää. Ihan kuin se olisi jonkun toisen syy, vaikka itse on asiansa sössinyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole riittää, haloo!
Ahdistaa, stressaa, joutuu tinkimään vapaa-ajasta ja sosiaalisesta elämästä. Yllätys, neiti nelikymppinen, jo toisen asteen opiskelijat, ikää 16-19 vuotta, joutuvat tekemään valintoja vapaa-ajan ja opiskelun välillä. Mihin tämä maa on menossa jos keski-ikäiset eivät vielä tajua että raha ei aina riitä kaikkeen?
Paitsi kansanrikastajilla , he saavat kaiken ja porskuttavat menemään Kelarahalla!
Vierailija kirjoitti:
Palkkani ei vastaa tämänhetkistä hintatasoa.
Palkkaa pitää nostaa sitä mukaan, kun ihminen itse ottaa erilaisia arjenluottoja? Joka pikavipistä edes korkojen verran palkkaa lisää?
Tietenkin, valtion piikkiin. Sekin on nykyisen hallituksen vika, että n puoli miljoonaan suomalaista on ulosotossa, kun heistä 85% on pikavippejä.
"Palkkaa pitää nostaa sitä mukaan, kun ihminen itse ottaa erilaisia arjenluottoja?"
Ei mutta on kyllä ihan oikeasti olemassa sellainen kuin yleinen hintataso ja ostovoima. Ja ihan fakta on että ostovoima ei ole edelleenkään sama kuin mitä se oli ennen koronaa.
"Sekin on nykyisen hallituksen vika, että n puoli miljoonaan suomalaista on ulosotossa, kun heistä 85% on pikavippejä."
Tietenkin osa pikavipeistä on otettu turhuuteen mutta on epäreilua ajatella että jokainen pikavippi on otettu vain ylikulutukseen. Kyllä niitä otetaan myös ihan arjen menoihin kuten ruokaan ja sähkölaskuihin tai äkillisiin välttämättömyyksiin kuten uuteen pesukoneeseen hajonnen tilalle tai auton korjaamiseen että pääsee töihin.
Eikö 37-vuotias ymmärrä, että osa-aikaisen lähihoitajan palkalla ei saa Finnairin lentäjän elintasoa? Suosittelen edunvalvojaa.
Vierailija kirjoitti:
Palkka ei riitä :) pakko vähän revet' liitoksista. Jos mulla ois ton verran ni 1 k säästöön joka kk. Onhan meitä monta erilaisia.
Asutko Järvenpäässä lapsen kanssa? Jos et, niin vähän turha lapsettomana huudella jostain muuttotappiopaikkakunnan halvasta murjusta.
Vierailija kirjoitti:
"Sekin on nykyisen hallituksen vika, että n puoli miljoonaan suomalaista on ulosotossa, kun heistä 85% on pikavippejä."
Tietenkin osa pikavipeistä on otettu turhuuteen mutta on epäreilua ajatella että jokainen pikavippi on otettu vain ylikulutukseen. Kyllä niitä otetaan myös ihan arjen menoihin kuten ruokaan ja sähkölaskuihin tai äkillisiin välttämättömyyksiin kuten uuteen pesukoneeseen hajonnen tilalle tai auton korjaamiseen että pääsee töihin.
Ja nyt pitäisi empatian ja sympatian säteillä?
Saralle ei vanhemmat opettaneet, että laina pitää maksaa takaisin. Ja korot voi nousta, paljonkin.
Oma tilanteeni on muutoin samantyylinen kuin Saralla, paitsi joka kk jää kalliista asunnosta huolimatta vähän säästöön, eikä ole autoa kun se olisi liian kallis ylläpidettävä. Tällaiset uutiset on yksi syy, etten halua enää ostaa asuntoa itse, asun vuokralla. En halua olla yhteisomistaja näiden henkilöiden kanssa.
Hänelläkin on mukana rahoitusvastiketta (joka EI oikeastaan ole vastike vaan lainanlyhennys). Näillä taloustaidoilla ihmiset asuntoja ostelee, ja mitä sitten, kun ei riitäkään enää rahat ja rahoitusvastike jää maksamatta? Haltuunotot ei aina auta kun vuokrattua ei välttämättä saa, eikä mulla pienistä tuloista ole mahdollisuutta tai halua maksaa toisten lainoja. Tai kun pitäisi tehdä kunnollinen remontti, mutta onkin monta jo valmiiksi ylivelkaantunutta, eipä synny päätöksiä ja talo lahoo.
Vuokraaminenkin on kallista, mutta sitä ketutuksen määrää mikä syntyy kun yrittää hoitaa omaisuutta täysin ulalla olevien kanssa ei sentään tule. Mummona ehkä mummonmökkiin.
Kaikki on aina jonkun muun syytä, kuin itsensä!
Jos rahat ei riitä, niin silloin ei osaa pitää balanssissa tuloja ja menoja.
Joudun miettimään mihin rahat riittää ja mihin ei riitä.??? Ai jaa, ihanko totta, noo, minäkin voisin ostaan tänään 100 000€ Teslan, mutta ai niin rahani EI riitä siihen..
Vierailija kirjoitti:
Olisi ottanut kivan ja fiksun opettajamiehen niin saisi ihan erilaisen elintason.
Ja sillä kivalla fiksulla opettajamiehelläkin on aloituspalkka 100% tunneilla se 3200e. Ihan vain tiedoksi, että Suomessa harva pääsee rikastumaan työllä.
"Tilanne on ahdistava ja stressaava. Joudun laskemaan, mihin on kuukausittain varaa ja mihin ei. En saa tarjottua lapselleni sellaisia asioita, joita hän haluaisi, Vuorimies harmittelee."
Lapsille kuuluu tuottaa pettymyksiä, kaikkea haluamaansa ei voi saada. Onneksi itse opin kotona, että duunarivanhempien palkka ei riittänyt kultaan ja kimallukseen, niin ei tullut isoja toiveita esitettyäkään. Nyt vanhempana on huoletonta elää, kun kotoa oppi asenteen, että kaikkea ei oikeasti edes tarvitse. Ihminen tarvitsee hyvään ja onnelliseen elämään oikeasti aika vähän.
Olen itsenäistynyt ja aikuistunut keskelle 90-luvun lamaa. Ryntäsinkö ostamaan uutta pesukonetta, yms kodin perustarpeita luotolla? En. Nyt luottoja pidetään luonnollisena osana sitä peruskulutusta. Hups, kone hajosi, uutta tilalle vain 19,90e kuussa ja todellinen vuosikorko, tähtitieteellinen. Jaxuhaleja!
- kahdesta rikkinäisestä pesukoneesta, ehjän koneen korjannut. Sitä niittää mitä kylvää.
Missä vika kun nelikymppinen ei tunnista elämän realiteettejä?
"Kuuluuko kaikkien omistaa asuntoaan?
Varsinkaan jotain 90 neliön lukaalia
Kun kerran haluaa tehdä 75% työaikaa ja nauttia vapaa-ajasta"
Asumismenot eivät todellakaan pienenisi, jos muuttaisi vuokralle, joten se olisi todella huono peliliike. Kaikkien ei toki "pidä" omistaa asuntoaan, mutta kyllä minusta pitäisi olla tavoite Suomen kaltaisessa maassa, että lähtökohtaisesti työssäkäyvällä ihmisellä pitäisi olla mahdollisuus omistusasuntoon. Vuokralla asumisen ei todellakaan pitäisi olla yleisin asumismuoto. Se on pitkällä tähtäimellä huonoa politiikkaa ja pitää ihmiset pienituloisen elintasolla silloinkin, kun palkka olisi ihan ok - etenkin isoissa kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsenäistynyt ja aikuistunut keskelle 90-luvun lamaa. Ryntäsinkö ostamaan uutta pesukonetta, yms kodin perustarpeita luotolla? En. Nyt luottoja pidetään luonnollisena osana sitä peruskulutusta. Hups, kone hajosi, uutta tilalle vain 19,90e kuussa ja todellinen vuosikorko, tähtitieteellinen. Jaxuhaleja!
- kahdesta rikkinäisestä pesukoneesta, ehjän koneen korjannut. Sitä niittää mitä kylvää.
Aika harvalla on taitoa korjailla mitään pesukoneita, kiva että sulta onnistui, mutta enemmistö ihmisistä ei ole elektroniikkakorjaajia. Jos rahaa ei ole, niin ne on pakko ostaa luotolla.
Vierailija kirjoitti:
"Tilanne on ahdistava ja stressaava. Joudun laskemaan, mihin on kuukausittain varaa ja mihin ei. En saa tarjottua lapselleni sellaisia asioita, joita hän haluaisi, Vuorimies harmittelee."
Lapsille kuuluu tuottaa pettymyksiä, kaikkea haluamaansa ei voi saada. Onneksi itse opin kotona, että duunarivanhempien palkka ei riittänyt kultaan ja kimallukseen, niin ei tullut isoja toiveita esitettyäkään. Nyt vanhempana on huoletonta elää, kun kotoa oppi asenteen, että kaikkea ei oikeasti edes tarvitse. Ihminen tarvitsee hyvään ja onnelliseen elämään oikeasti aika vähän.
Ohis, mutta ei lapselle "kuulu tuottaa pettymyksiä". Kuulostaa nyt vähän taas ankealta kasvatusmetodilta, että ihan tarkoituksella tehdään paha mieli toiselle. Kyllö elämä järjestää niitä pettymyksiä muutenkin, eli ei vanhempien tarvitse ehdoin tahdoin niitä tuottaa.
Joo, kaikkea ei tarvitse saada, mutta on se vähän kohtuutonta, jos työssäkäyvän vanhemman perheessä ei koskaan ole rahaa mihinkään. Ihan ymmärrettävää, että harmittaa.
Kelapummit aina tukee toisiaan ja silittää toistensa päätä ja säälii.
Tässä tapauksessa rapa lentää! Outoa.