Saran, 37, palkka ei ole riittää elämiseen
Sara Vuorimies työskentelee lähihoitajana ja tienaa bruttona keskimäärin 2 391 euroa kuussa. Palkka ei riitä, sanoo Vuorimies. "Tilanne on ahdistava ja stressaava." Lue, mihin palkka kuluu.
Sara Vuorimies, 37, asuu Järvenpäässä ja työskentelee lähihoitajana Meilahdessa Uudessa Lastensairaalassa. Hän tekee kolmivuorotyötä ja tienaa keskimäärin 2 391 euroa kuukaudessa. Nettona tästä jää käteen 1 984 euroa. Palkka sisältää työvuorolisät sekä kaksi työkokemuslisää.
Vuorimies on tehnyt tämän vuoden ajan 75-prosenttista työaikaa, sillä hän on opiskellut työn ohessa koulutetuksi hierojaksi ja työskentelee sivutoimisena yrittäjänä.
Olen voinut henkisesti paremmin, vaikka muutos on vaikuttanut taloudelliseen tilanteeseeni. Pystyn tekemään hierojan töitä kotoa käsin oman jaksamisen puitteissa.
Palkka ei riitä eikä vastaa työn vaativuutta
Vuorimies valmistui lähihoitajaksi 2013. Hän on työskennellyt siitä lähtien hoitoalalla, esimerkiksi ikäihmisten ja lasten parissa. Nykyisessä työssään hän on ollut viitisen vuotta.
Palkkani ei vastaa työn vaativuutta, mikä on ongelma koko alalla. Olemme onneksi saaneet työtaisteluiden kautta hieman korotuksia ja tämä näkyy myös minun palkassani positiivisesti.
Vuorimies tekee lisäksi työvuoroja, joista maksetaan hälytyskorvausta.
Palkan taso ei ole riittävä, sillä minun täytyy yksinhuoltajana tehdä toisinaan ylimääräisiä vuoroja, jotta pärjään. Se pakottaa tinkimään vapaa-ajasta ja sosiaalisista suhteista, hän kertoo.
Joudun laskemaan, mihin on varaa ja mihin ei
Vuorimiehellä on omistusasunto, josta hän maksaa asuntolainaa 600 euroa ja vastikkeita 710 euroa kuukaudessa. Lisäksi maksettavana on muun muassa autolaina, 200 euroa kuukaudessa.
Lainojen korot ovat nousseet, samoin ruoan ja taloustavaroiden hinnat. Palkkani ei vastaa tämänhetkistä hintatasoa.
Vuorimies kertoo, että hänellä on ollut säästöjä, joihin hän on joutunut nyt tarttumaan.
Hänellä on myös kulutusluottoja, jotka eivät nousseiden korkojen vuoksi tunnu vähenevän lainkaan. Kulutusluotot sisältävät muun muassa opiskeluajalta tulleita äkillisiä lääkärikäyntejä sekä isompia pakollisia hankintoja.
Tilanne on ahdistava ja stressaava. Joudun laskemaan, mihin on kuukausittain varaa ja mihin ei. En saa tarjottua lapselleni sellaisia asioita, joita hän haluaisi, Vuorimies harmittelee.
Kommentit (65)
Pisti kans vähän silmään toi "lääkärikuluja opiskelijalta"
37? eli uudelleen kouluttautunut lähäriksi? Ei pitäisi palkkatason tulla yllätyksenä. Jos aiemmalla uralla sai parempaa palkkaa niin ehkei olisi kannattanut uudelleenkouluttautua
Vierailija kirjoitti:
Pieni on palkka. Husin laitoshuollollakin osastolla on peruspalkka yli 2400e, siihen vuorotyönlisät päälle ja kokemuslisät.
Ei varmasti ole 75% työaikaa tekevällä laitoshuoltajalla peruspalkka 2400e.
Löytyikö jostakin tietoa että asuu 90 neliön asunnossa.
Itse asun myöskin Järvenpäässä tyttäreni kanssa 46 neliön rivarikaksiossa. Tytöllä oma huone ja itse nukun olohuoneessa. Ei mulla olis ollut varaa ostaa isompaa tai sitten olis pitänyt muuttaa syrjempään ja vanhempaan. Ajatus oli ettei remontteja ole heti tulossa. Itse tienaan n 300€ enemmän nettona kuussa kuin kyseinen ihminen. Halusin että joka kuukausi jää säästöön rahaa ja joskus voi huvitella. Tähän en pystyisi jos olisin ostanut isomman asunnon. Yhtiövastiketta maksan 300€/ kk ja laina lyhennystä 400€/kk.
Autokin löytyy mutta velaton.
Asumis-/ elämis menot pitää suhteuttaa tuloihin.
Joillakin tuntuu ihan utopistiselta ajatukselta.
En ole kouluttautunut korkeasti vaan amis käyty. Ei se koulutus aina kerro siitä että osaa hallita elämänsä ja talous asiansa.
Vierailija kirjoitti:
75% työaika lienee oma valinta.
No jos aikoo toimia työssäolon lisäksi myös yrittäjänä niin vähän on pakko lyhentää sitä palkkatyöhön menevää aikaa. Lisäksi matkoihin ei mee aikaa kun tekee yrittäjänä työtä kotonaan.
On aika ahtaalla kyllä tuolla systeemillä mutta jos asiakkaita tulis lisää hieronttavaksi niin pärjäisi paremmin.
Tässä ongelma on ylivelkaantuminen eikä palkka. Suomessa eletään 1200 euron palkoillakin. Työttömät 630 eurolla. Oikeassa hän on siinä, että lähärin palkka on yhä huono.
Vierailija kirjoitti:
Itse asun myöskin Järvenpäässä tyttäreni kanssa 46 neliön rivarikaksiossa. Tytöllä oma huone ja itse nukun olohuoneessa. Ei mulla olis ollut varaa ostaa isompaa tai sitten olis pitänyt muuttaa syrjempään ja vanhempaan. Ajatus oli ettei remontteja ole heti tulossa. Itse tienaan n 300€ enemmän nettona kuussa kuin kyseinen ihminen. Halusin että joka kuukausi jää säästöön rahaa ja joskus voi huvitella. Tähän en pystyisi jos olisin ostanut isomman asunnon. Yhtiövastiketta maksan 300€/ kk ja laina lyhennystä 400€/kk.
En ole kouluttautunut korkeasti vaan amis käyty. Ei se koulutus aina kerro siitä että osaa hallita elämänsä ja talous asiansa.
Googlaa nimen ja järvenpää, löytyy toiminimen (hieroja) osoite.
Pajalassa. Kuukausilyhennykset antaa viittauksen hintatasoon ja tuo keksitty 710 vastiketta... no 390 euroa on 90 neliön vastike. Voihan se asua pienemmässäkin, mutta vastike on niissä vielä pienempi.
Vierailija kirjoitti:
No jos tekee kotonaan yrittäjänä sitä hierojan ammattia niin joku huonetila siihen täytyy sieltä kotoa löytyä joten ei kaksioon varmasti mahtuis.
Muuten ihan hyvä kuvio mutta tuota yrittäjyyttä eli hieronta-asiakkaita kun tulis reilummin lisää niin selviäisi paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Niin, hän opiskelee työnsä ohella.
Vierailija kirjoitti:
Tai siitä, että korkeasti koulutetulla olisi a-i-n-a parempi palkka. Suomessa on ajat sitten inflatoitu korkeakoulutus ja erityisesti yliopistokoulutus. Tietysti aina poikkeuksia. Mutta, kannattaa varautua pettymykseen, jos kuvittelee korkeamman koulutuksen tai yliopisto-opintojen johtavan parempaan palkkaan. Luultavsti tilanne ei tule paranemaan sillä, että jokaine hallitus vuorollaan haluaa nostaa korkeakouluettuja ja yliopistosta valmistuneitten määrää. Työnantajille tämä tietysti käy koska Suoessa "hyvinvointivaltio" sponsoroi aviokätisesti korkeakoulu ja yliopisto-opinnot, niin vaikka opintovelallisten määrä on kasvanut, niin vielä heillä ei ole niin paljon joukkovoimaa, että saisivat liittoutumalla aikaan palkan korotuksia. - Hallitus on vielä asettunut työnantajien puolella kannustalla työntekijöitä irtautumaan heitä puollustavisra liitoist aja keventämällä perusteuta irtisanoa työntekijöitä. - Globalisti hallitusta tuntuu huolettavan lähinna se, että näyttää ikvältä, että meillä on 10% työvoimasta työttömänä mutta ei se mitään laitetaan koulunpenkille niin voidaan sanoa kuinka Suomi panostaa koulutukseen ja osaamiseen. - ja kuinka moni on jo? Ja kuinka paljon työttömiä oikeasti on? - En taida uskaltaa edes arvata tai tulee paha mieli. .
Vierailija kirjoitti:
Vajaalla työajalla ja maksaa jotain 80 neliön kämppää yksin pois.
Ja joutuu laskemaan mihin rahat riittää? Ai kamalaa.
Ja jos tekee enemmän duunia, se karsii vapaa-aikaa???
Jokunen vuosi sitten tuollaiset naiset olisivat asuneet vuokrayksiössä.
Hän opiskeli ja tekee lisätöitä sen sillä ajalla, joka jää vajaasta työajasta.
Ei sanota kuinka monta lasta hänellä on. Ilmeisesti isompia, jos hän yksinhuoltajana tekee vuorotyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni on palkka. Husin laitoshuollollakin osastolla on peruspalkka yli 2400e, siihen vuorotyönlisät päälle ja kokemuslisät.
Tämä Sara ei tee kokoaikatyötä.
Tekee lisäksi niitä hierojan töitä. Aika harva hoitaja tekee 100%. . Moni vaan ei jaksa. Tai siinä ei jää vuorotyössä yhtään vapaa-aika. Univelat nukutaan pois yms.
Olen tuo toinen joka asuu myös Järvenpäässä. Toki ymmärrän että joku huone täytyy olla hierojan työssä. Ehkäpä kolmiokin kävisi.
90 neliötä viittaa neliöön. Kävin itseasiassa katsomassa kyseisestä talosta asuntoja etuoven kautta. Yhtiövastike on alle 400€.
Kyse ei ole tässäkään huonosta palkasta vaan elämiseen menevistä kuluista.
Toivottavasti saa hieronta homman pyörimään jotta saa lisätuloja.
Vierailija kirjoitti:
Eli se asuu liian kalliissa asunnossa. Ei le työnantajan vika että kuluttaa vastikkeeseen 700 euroa kk. Asuu varmaan kalliissa keskustan asunnossa. Voi muuttaa asuntoon jonka vastike on 200 euroa. Minun vastike on 180 euroa kk.
Sillä on siinä rahoitusvastiketta myös. Tarkkuutta lukemiseen.
Vierailija kirjoitti:
No se tietysti pakko valinta jos tekee siinä lähihoitajan työn ohella sivutoimisena yrittäjänä sitä hierojan työtä. Lähihoitajan työ kolmi-vuorotyö kuvioineen varmasti raskas ja vaativa eikä se palkka todellakaan vastaa työn vaativuutta.
Aika hyvä kombo kuitenkin tuo lähihoitaja-hieroja. Lähihoitajan ammatista ollut varmasti paljon etua hierojan ammattia varten eli ihan hyvä idea tehdä myös hierojana työtä koska kunhan saa riittävästi asiakkaita niin varmasti koko kuvio alkaa paremmin toimia.
Olkoon vaikka rahoitusvastiketta.. Ei ole mitään syytä ostaa kämppää tuollaisella kulurakenteella. 1300e kuukaudessa asumiseen on noilla tuloilla yksinkertaisesti liikaa.
Vuokrallakin selviäisi varmaan halvemmalla. Jos taas tarvitsee "työhuoneen" hierojan hommaan, niin kannattaako toi jossei siitä edes näytä tulevan tienestejä?
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo toinen joka asuu myös Järvenpäässä. Toki ymmärrän että joku huone täytyy olla hierojan työssä. Ehkäpä kolmiokin kävisi.
90 neliötä viittaa neliöön. Kävin itseasiassa katsomassa kyseisestä talosta asuntoja etuoven kautta. Yhtiövastike on alle 400€.
Kyse ei ole tässäkään huonosta palkasta vaan elämiseen menevistä kuluista.
Toivottavasti saa hieronta homman pyörimään jotta saa lisätuloja.
Jos hänellä myös lapsi niin lapselle oma huone ja itselle oma makuuhuone ja sit se hierojan työhuone ja sit tietysti olohuone vielä. Siitä se 4h+keittiö koostuu.
Vierailija kirjoitti:
Olkoon vaikka rahoitusvastiketta.. Ei ole mitään syytä ostaa kämppää tuollaisella kulurakenteella. 1300e kuukaudessa asumiseen on noilla tuloilla yksinkertaisesti liikaa.
Vuokrallakin selviäisi varmaan halvemmalla. Jos taas tarvitsee "työhuoneen" hierojan hommaan, niin kannattaako toi jossei siitä edes näytä tulevan tienestejä?
Elämä on valintoja ja tämä oli hänen valintansa. Sivusta on vähän vaikea miettiä onko jollain muulla "mitään syytä ostaa kämppää." Ei voi tietää paljonko on velkaa asunnosta tai velkaa taloyhtiön remonteista.
On selvää, että moni muu toimisi toisin.
Lainaus: Vuorimiehellä on omistusasunto, josta hän maksaa asuntolainaa 600 euroa ja vastikkeita 710 euroa kuukaudessa. Lisäksi maksettavana on muun muassa autolaina, 200 euroa kuukaudessa.
Tuo vastkehan on ihan hirveä. Aika riskirajoilla elämä.
Tämä Sara ei tee kokoaikatyötä.