Aivan hirveä migraani viime yönä, kumppani ei usko
En tiedä mitä tehdä. Viime yönä minulla oli pahin migreenin, minkä olen koskaan kokenut. Aura oireet jatkui monta tuntia, en nähnyt kunnolla, oli sahalaitos, en ymmärtänyt puhetta enkä pystynyt puhumaan kunnolla, puolet kasvoista ja toinen käsivarsi meni tunnottomaksi, päähän sattui kipulääkkeitä huolimatta ja lopulta oksensin monta kertaa. Käytiin sairaalassa (olen tällä hetkellä ulkomailla) ja siellä sanottiin, että eivät voi oikein tehdä muuta kuin antaa kipulääkettä. Olin paniikissa, koska pelkäsin että minulla oli jotain vakavampaa. Lääkäri ja sairaanhoitajat ärsyyntyivät ja ehkä kamalinta oli se, että he saivat kumppanini uskomaan, että valehtelen ja liioittelen, ja hän suuttui minulle. Kun lopulta oksensin, niin hän yritti estää minua tekemistä sitä, koska hän kuvittelisi että olin vaan dramaattinen ja luulotautinen.
Lopulta kumppani nukkui sängyssä ja minä nukahdin sohvalle. Hän nukkuu edelleen, minä heräsin enkä saa enää nukuttua.
Entä ole ihan varma miksi kerron tätä. Haluan haluaisin kuulla muilta migreenin kanssa elävilyä kokemuksia ja kannustusta. Olen vähän traumatisoitunut tästä kokemuksesta enkä vielä miten käydä tätä keskustelua kumppanin kanssa ja selittää asiaa. Olen aika käyttäytyvät siitä miten hän kohtelu minua, en ymmärrä tätä empatian puutetta.
Kommentit (69)
Kun muijalla on päänsärky miehen pitäisi muuttua itkijänaiset vierelle joka lukisi Raamatusta valitusvirsiä ja kantaisi paikalle vegaanista sushia.
Kun mies kertoo naiselle mumminsa kuolemasta, tämä naurahtaa ja se on kaikkien mielestä kuulemma ok ja luonnollinen reaktio.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelu loppui kun huomautettiin että ap puhuu kumppanista eikä miehestä.
Voi teitä miesvihaajia
Keskustelu loppui kun AP paljastui aktiiviprovoajaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelu loppui kun huomautettiin että ap puhuu kumppanista eikä miehestä.
Voi teitä miesvihaajia
Keskustelu loppui kun AP paljastui aktiiviprovoajaksi
edelleen, kun puhutaan kumppanista, se on provo. Sama teksti "miehestä" olisi kuitenkin ok.
Jännä asenne teillä miesvihaajilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo naisten migreeni on kyllä jännä vaiva kun se iskee aina silloinkun mies haluaisi läheisyyttä tai silloin kun nainen ei itse halua jotqin tehdä mutta hakuaa sen jonkin tapahtuvan niin miehen on pakko tehdä se. Eikö naiset itse tajua sitä että kyllä miehet huomaa sen että se migreeni on vvain tekosyy ettei naisen tarvi itse tehdä asioita ja ettei naisen tarvi tehdä miehelle mitään hyvää?
Tsiisus mikä ääliö. Ihan kuin pieni kakara.
Sinä tunnut luulevan että kaikki ihmiset on 100% samanlaisia. Joten ehkä katsot peiliin ja mietit miten paljon oma kommenttisi sopii itseesi. Toisaalta jos olet just se narsisti miltä kuulostatkin, niin ensimmäinen reaktiosi ei ole itsereflektio vaan vastahyökkäys lisäsolvauksin.
Migreeni on vakava ja usein invalidisoiva sairaus, joka voi vaikuttaa merkittävästi ihmisen elämänlaatuun. Jos joku vähättelee migreeniä, tässä on muutama tärkeä fakta:
Migreeni on neurologinen sairaus: Migreeni ei ole vain päänsärkyä. Se on monivaiheinen sairaus, johon liittyy usein voimakkaita päänsärkyjä, mutta myös muita oireita kuten pahoinvointia, oksentelua, valonarkuutta, ääniherkkyyttä ja näön hämärtymistä. Näitä oireita ei voi verrata tavalliseen päänsärkyyn.
Migreeni voi kestää useita tunteja tai jopa päiviä: Jos migreeniä ei hoideta tai se on erityisen vakava, se voi kestää 72 tuntia tai jopa pidempään. Tällöin on lähes mahdotonta toimia normaalisti.
Migreenikohtaus voi estää normaalin elämän: Monet migreeniä potevat ihmiset joutuvat jäämään kotiin ja lepäämään täysin pimeässä huoneessa, koska liikkuminen tai valot voivat pahentaa oireita. Tämä ei ole "pieni vaiva", vaan tilanne, jossa elämänlaatu voi romahtaa hetkellisesti.
Migreeni voi liittyä aivojen kemiallisiin muutoksiin: Migreenin uskotaan olevan seurausta aivojen välittäjäaineiden epätasapainosta. Se ei ole pelkästään kivun tunne, vaan aivojen monimutkainen reaktio, joka vaikuttaa myös muun muassa verisuoniin.
Migreeni voi aiheuttaa aivoverenkiertohäiriöitä: Vaikka harvoin, migreeni voi lisätä riskiä esimerkiksi aivohalvaukselle, erityisesti jos migreeniin liittyy aurassa esiintyviä oireita, kuten näön heikkenemistä.
Migreeni ei ole vain "huono päivä": Vaikka ulkoisesti migreenistä kärsivä henkilö saattaa näyttää normaalilta, migreeni voi aiheuttaa äärimmäistä kipua ja muita hankalia oireita, joita ei aina voi ulospäin nähdä.
Migreeni on yleinen sairaus: Se koskee noin 1215 % väestöstä, ja suuri osa kärsijöistä on nuoria aikuisia, mutta migreeni voi alkaa myös lapsilla ja teini-ikäisillä. Usein migreeni voi estää koulunkäynnin ja sosiaalisen elämän.
Migreeni ei ole vain "päänsärkyä", vaan kokonaisvaltainen sairaus, joka voi olla hyvin invalidisoiva. On tärkeää ottaa se vakavasti ja ymmärtää, että migreeni voi olla hyvin erilainen ja voimakas kokemus eri ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Kun muijalla on päänsärky miehen pitäisi muuttua itkijänaiset vierelle joka lukisi Raamatusta valitusvirsiä ja kantaisi paikalle vegaanista sushia.
Kun mies kertoo naiselle mumminsa kuolemasta, tämä naurahtaa ja se on kaikkien mielestä kuulemma ok ja luonnollinen reaktio.
Jos minulla on paha päänsärky niin yhtä vähän haluan riidellä jonkun kanssa että onko minulla vai ei kuin että joku rupeaa hössöttämään siinä vieressä ja touhuamaan erilaisia parannuskeinoja. Just gtfo ja jättäkää minut rauhaan sen särkyni kanssa.
Enkä kyllä tiedä ketään jonka partneri olisi naurahtanut mummin kuolemasta (ja ainakaan pysynyt partnerina sen hetken jälkeen), joten keksitty tarinasi on älytön.
Kaikille migreenipotilaille suosittelen, että käytte mahdollisimman pian yleislääkärin tai neurologin vastaanotolla saamassa migreeniin sopivan estolääkityksen ja kohtauslääkkeet. Lääkkeitä on olemassa paljon, ja niissä on valinnan varaa. Kokeilemalla löytyy sopiva lääkitys. Itse olen migreenipotilas, ja olen kiitollinen lääkäreille, jotka ovat hoitaneet minua vuosien aikana.
Sairastan myös pahaa aivorunkomigreeniä ja oireesi kuulostavat tutuilta. Hakeudu jatkossa Suomessa migreenitippaan jos pystyt pahan kohtauksen tullessa.
Exä ei myöskään tajunnut tai uskonut sairauttani aluksi. Varsinkin kun kohtauksia tuli usein hormonaalista syistä. Luuli, että olen ottanut unilääkkeitä päivällä kun puhe muuttui mongerrukseksi ja tajunnan taso laski. Yritti myös kieltää oksentamasta. Vasta kun tätä oli säännönmukaisesti ennen menkkoja alkoi insinöörillä sytyttää.