Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon vähennätte kulutusta ensi vuodelle

Vierailija
20.12.2025 |

Seuraavat on jo päätetty omalla kohdalla. Lopetan kampaajalla käynnin, hierojalla käynnin ja kuntosali on irtisanottu. Suunnitelmissa siirtyä Suomessa valmistetuista käyttötavarasta ja ruuasta halvimpaan. Mitään vaatteita tai käyttötavaroita en osta. Suoratoistot irtisanottu. Työmatkoilla lopetan ravintolassa syömisen ja syön eineksiä hotellihuoneessa.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoasta yritän alkaa vielä säästämään, kaiken muun olenkin jo lähes lopettanut esim. kahvilat, ravintolat, joogan, lounaat, kampaajan. Tavoitteena asuntovelattomuus mahdollisimman pian. Kaksi lasta ja asuntolaina ja jatkuvat yt:t minulla ja puolisolla. Toistaiseksi vielä töissä. 

Vierailija
22/58 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Miksi minun pitäisi vähentää kulutusta kun koskaan ennenkään ei ole kuulunut tapoihin törsätä tai ostaa vain huvikseen jotakin hetken mielijohteesta.

aina voi yrittää vähentää kulutusta, ja säästää enemmän.

aina voi YRITTÄÄ, mutta kulutuksen vähentämisessä ja säästämisessä ON raja. vastaavasti tulojen NOSTAMISESSA ei ole mitään ylärajaa vaan tulon nostaminen on aina vain helpompaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ylimääräinen pois, rahat menee asumiskuluihin, työmatkoihin ja elintarvikkeisiin. 

Vierailija
24/58 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kulutus kasvaa. Tehdään kauppa sijoitusasunnosta ja laitetaan remonttiin kymppitonneja.

Nyt parhailla paikoilla ainakin Helsingissä. vanhat asunnot menee jo.  

Muuten yritän suosia kotimaanmatkailua ulkomaanmatkailun sijaan. Siinä säästää, luontoa säästyy ja rahat jää Suomeen.

Vierailija
25/58 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rutkasti vähennän kulutusta, koska ennen tulin toimeen hyvin, mutta nyt jäin odottamatta työttömäksi ja tulot tipahtivat. Enkä kyllä vähiä työttömyyskorvauksiani takaisin valtiolle anna jonkun turhan kuluttamisen muodossa.

Vierailija
26/58 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei enää paljon kohteita löydy. Hotellissakaan en enää majaile vaan nukun autossa. Ravintolaruuat ostan ResQ-sovelluksella tai haen ilta-alesta. 

Sähköautossa tosiaan voi nukkua. Mekin ollaan nukuttu pari kertaa.

Vierailija
27/58 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Miksi minun pitäisi vähentää kulutusta kun koskaan ennenkään ei ole kuulunut tapoihin törsätä tai ostaa vain huvikseen jotakin hetken mielijohteesta.

aina voi YRITTÄÄ, mutta kulutuksen vähentämisessä ja säästämisessä ON raja. vastaavasti tulojen NOSTAMISESSA ei ole mitään ylärajaa vaan tulon nostaminen on aina vain helpompaa. 

Säästän nyt jo 70% tuloistani. Miksi ihmeessä käyttäisin enemmän aikaani tai energiaani tienatakseni enemmän? Olen yrittäny saada muutettua työtäni 2 tai 3 päivää viikossa olevaksi, niin että palkka laskisi, mutta työnantaja ei suostu. Vapaa-aika on minulle tärkeää. Kuluista sina voin yrittää viilata vähän pois.

Vierailija
28/58 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ennenkään ollut tapana ostella turhia, mutta jo vuoden ajan olen joutunut tinkimään myös tarpeellisesta. Näyttää sama meno jatkuvan. 

Vierailija
29/58 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun kaikki jouluruoka syöty, alan suunnitella keittoja.

Vierailija
30/58 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähän enää mitään mistä leikata, parturit ja ulkonasyöminen ei ole kuuluneet elämääni ikinä. Kuntosalia en kyllä ole lopettamassa koska se on itselläni niin edullinen ja lihaskunnosta on tärkeä pitää huolta. 

Vierailija
31/58 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat mitä täällä on jo mainittu. Kaikki mahdolliset palvelut pois, Suomessa lomailut pois. Yritetään saada miehen kanssa pitkä kesäloma, jotta voitaisiin retkeillä pyörillä ja teltalla.

Vierailija
32/58 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyyskorvaus lakkaa toukokuussa, siirrän eloni ulkomaille. Kun ilman tuloja ei voi elää.

Mistä sen etukäteen tiedät, että loppuu toukokuussa? Ei se, että tuki muuttuu yleistueksi ainakaan sitä lopeta. Alentaa kyllä voi. Joillakin tuki voi noustakin.

Vierailija
33/58 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotimaan matkailu kokonaan pois ja ruoka kilpailutetaan

Vierailija
34/58 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta jo aktiivisesti karsittu kaikesta, hyvin kertyy säästöjä. Ensi vuonna loppuu kuntosali, ja enää en käy hammas / terveystarkastuksissa yksityisellä. Hoidatetaan julkisella sitten kun jotain tapahtuu. 

Vierailija
35/58 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ostaa tuotteita kun voi lainata tarvittaessa naapurilta.

Vierailija
36/58 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rahan teremiseksi tarvitse käyttää VAPAA-AIKAA. Minulla tulot kasvavat kyllä viikottain ilman että teen yhtään enempää töitä. 

Vierailija
37/58 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka tyhmä täytyy olla jos luulee, että työttömyystukien muuttaminen yeistueksi lakkauttaa koko tuen.  😱

Vierailija
38/58 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähennän kyllä. Olen tänä vuonna ostellut vähän kaikenlaista kodintavaraa ym. Oma palkka ei ole noussut kun työpaikka ei ole tessin piirissä, ja ennen kaikkea perintöasioista tulee hirveästi maksettavaa (käteisvarat eivät riitä niihin). Olen ajatellut, että kompensoin tilannetta minimoimalla ensisijaisesti kotimaista kulutusta seuraavat 30 vuotta. 

Vierailija
39/58 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten pitää tehdä kun on säästänyt?

Me tienaamme puolison kanssa yhteensä noin 3000€ / kk käteen, minä olen osa-aikainen toki. Pienet tulot on kyllä aina mennyt elämiseen, mutta en tiedä miksi me säästäisimme, ja mitä sitten tekisimme kun ollaan säästetty. Toki meillä ei ole kallista autoa, vaan tonnin seat, eikä lapsi harrasta kyllä jääkiekkoa onneksi, vaan vähän halvempia. Koen että olemme onnellisia näin. Toki meidän asunto on velaton, ja täälläpäin perheasunnon saa 125-150k€ budjetilla. 
Koen että on parempi että käytetään pienen kaupungin palveluita että ne palvelut pysyy.,

Vierailija
40/58 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten pitää tehdä kun on säästänyt?

Me tienaamme puolison kanssa yhteensä noin 3000€ / kk käteen, minä olen osa-aikainen toki. Pienet tulot on kyllä aina mennyt elämiseen, mutta en tiedä miksi me säästäisimme, ja mitä sitten tekisimme kun ollaan säästetty. Toki meillä ei ole kallista autoa, vaan tonnin seat, eikä lapsi harrasta kyllä jääkiekkoa onneksi, vaan vähän halvempia. Koen että olemme onnellisia näin. Toki meidän asunto on velaton, ja täälläpäin perheasunnon saa 125-150k€ budjetilla. 
Koen että on parempi että käytetään pi

Tienaamme puolison kanssa n. 7000 e/kk käteen. Käytämme n. 1700 e/kk. Laskeskelimme, että jos pääsisimme noin 1300 e/kk kulutukseen, niin voisimme lopettaa työnteon alle kymmenessä vuodessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi