Kuinka paljon vähennätte kulutusta ensi vuodelle
Seuraavat on jo päätetty omalla kohdalla. Lopetan kampaajalla käynnin, hierojalla käynnin ja kuntosali on irtisanottu. Suunnitelmissa siirtyä Suomessa valmistetuista käyttötavarasta ja ruuasta halvimpaan. Mitään vaatteita tai käyttötavaroita en osta. Suoratoistot irtisanottu. Työmatkoilla lopetan ravintolassa syömisen ja syön eineksiä hotellihuoneessa.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Miksi minun pitäisi vähentää kulutusta kun koskaan ennenkään ei ole kuulunut tapoihin törsätä tai ostaa vain huvikseen jotakin hetken mielijohteesta.
aina voi yrittää vähentää kulutusta, ja säästää enemmän.
niinkuin mitä?
Näin työkyvyttömänä minimirahalla se on vedetty jo ihan minimiin eli sitä ei ole. Puhelinliittymästä sain muutaman euron tiputettua.
Ainoa mistä sitä teoriassa voisi vähentää on ruoka. Syön nytkin liian vähän, joten ei. Bmi on 20, enkä halua että se menee alemmas.
Älä osta mitään -vuosi alkaa 1.1.2026. Käytännössä on pakko tietysti ostaa ruokaa, hygieniatarvikkeita, lääkkeitä ja varmaan jossain vaiheessa jotain alusvaatteita vähintään, mutta muuten yritän mahdollisimman nollalinjalla mennä.
Juuri sanoin irti suoratoistopalvelun koska ei oo mitään hyviä katsottavia enää. Löytyy ihan ilmaiseksi parempia. Muuten olen kuluttanut jonkin verran pakoliisia. Uusi läppäri, pesukone, vaatteita tarpeeseen ja muuta pientä. Suuria ostoksia ei ole näköpiirissä. Ikinä kuluttanut kuluttamisen vuoksi.
Olen nyt jo vähentänyt. Luovuin kynsien geelilakkauksesta, harvensin kampaajakäyntejä, ostan vaatteita vain käytettynä, harkitsen ruokaostokset tarkemmin, emme tee remontteja.
Niin paljon kuin mahdollista. Nyt mulle riittää tämä jatkuva syyllistäminen ja kusetus. En osta muuta kuin ruokaa ja pakolliset laskut maksan.
Ei kai tästä enää voi vähentää. Kahdessa asiassa en säästä, ruoassa ja kirjoissa.
Olisi järkevää säästämistä teettää talon tai taloyhtiön pakolliset remontit nyt.
Nyt hinnat voi olla 20-30% halvemmat kuin muutaman vuoden päästä. Rakennusalalla on ale.
Vaihtakaa ikkunat, lisätkää lämmöneristeitä yläpohjiin, maalauttakaa talot ja siirtykää maalämpöön. Asemtakaa ne säköautojen latauspisteet.
Onko putkiremontti tehty ?
Olen hieman venyttänyt kampaamokäyntejä (pelkkä leikkaus) aiemmin kävin 3-4 kertaa/12kk aikana, nyt koitan käydä 2-3kertaa/12kk aikana.
Baarit, ravintolat ym. aiemmin (tai no ei baareissa juurikaan enää) tuli käytyä ainakin kerran/kk, ja syötyä pitkän kaavan mukaan. Nykyään hyvä jos muutaman kerran vuosi, ja silloinkin 'lyhyen kaavan' mukaan, mielellään jotain tarjouksia hyödyntäen (2 pääruokaa yhden hinnalla, viinipullo 20e ymv. joita esim. puolisolle tulee sovellukseen joka maksutta käytössä työnsä kautta). Tosin ulkona käyminen alkoi laskea ja taksiuudistuksen jälkeen, kun sekä kuskit että hinnat meni ihan pelleilyksi...
Valitettavasti museokortistakin ajattelin luopua, kun säästää kaikessa, tulee esim. kesällä liikuttua vähemmän --> ei tule enää ajeltua 'johonkin' missä on vaikka kiva museo/linna/näyttely --> museokortille ei juurikaan tule käyttöä, edullisempaa maksaa satunnaiset käynnit erikseen.
Vaatteita on pakko ostaa välillä, töihin ja muuallekkin. Mutta noista säästää tilaamalla alennuksesta Puolasta/Saksasta (tuttuja merkkejä, koot tietää hyvin jne.) PERIAATTEESTA en rahoita suomalaisia firmoja, hallitus saa nyt sitä mitä tilaa. Toki konkurssit ym. on ikäviä juttuja, mutta niin moni haluaa polkea työntekijöiden oikeuksia --> boikotoin, siis EK:n tyypit jotka ajavat oikeuksia alas jne. ehkä hoksaavat joskus etei bisnes pypyöri jos duunareilla ei ole rahaa mitä kuluttaa...
Vierailija kirjoitti:
Olisi järkevää säästämistä teettää talon tai taloyhtiön pakolliset remontit nyt.
Nyt hinnat voi olla 20-30% halvemmat kuin muutaman vuoden päästä. Rakennusalalla on ale.
Vaihtakaa ikkunat, lisätkää lämmöneristeitä yläpohjiin, maalauttakaa talot ja siirtykää maalämpöön. Asemtakaa ne säköautojen latauspisteet.Onko putkiremontti tehty ?
Ne mitään tappiolla nytkään tee, voittoa tekevät edelleen?
"Eduskunta hyväksyi potkulain"
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tyhmä täytyy olla jos luulee, että työttömyystukien muuttaminen yeistueksi lakkauttaa koko tuen. 😱
Kyllä se lakkaa kokonaan jo alle kahden tonnin pääomatuloilla kuukaudessa.
Elektroniikkaa ajattelin ostaa vähemmän, tänä vuonna mennyt kymppitonni.
Parhaat säästövinkit on ladata elokuvat netistä ja tilata alkoholit ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Muutamme maalle, vähenee sekä vuokra että monet muutkin kulut (jopa bensakulut; työpaikka on vieressä).
En uusi enää Museokorttia, lapsen harrastuskin lakkaa.
Tarve säästää henkilöstömenoista koskee tänä vuonna lähes kaikkia kuntia ja kuntayhtymiä. Lomautusten ja irtisanomisten määrän arvioidaan kasvavan rajusti. Kuntatyönantajat arvioivat säästävänsä tänä vuonna henkilöstömenoista 359 miljoonaa euroa eli 1,7 prosenttia henkilöstömenoista.
Vierailija kirjoitti:
Siirryn ostamaan ruuat ja käyttötavarat ruotsin puolelta.
Se kannattaa. Kevätmatkalla tuodaan ruohonleikkurin bensatkin Ruotsista tänne etelään.
lihaa aion hankkia salametsästyksellä. Kalastonhoitomaksua en ole maksanut ikinä.
- edullisempi majoitus kun ollaan perheen kanssa lomamatkalla
- lapset hankkii kesätyöpaikat ja alkaa tienata itsekin
- ruokaostokset suunnitellaan viikoksi kerrallaan
- kesällä kerätään itse marjat ja säilötään jos mahdollista
- ruokaa tehdään isompi määrä kerralla ja pakastetaan
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tyhmä täytyy olla jos luulee, että työttömyystukien muuttaminen yeistueksi lakkauttaa koko tuen. 😱
Sinä se tyhmä olet. Ilmeisesti näillä osinkoja/pääomatuloja niin että eivät saa mitään.
Minunkin palkka nousi, mutta niin teki veroprosenttikin. Lopputulemana käteen jää vähemmän kuin aiemmin. Ja olen tulojeni suhteen siinä pienituloisen/keskituloisen välillä.
Ostan siis entistä vähemmän. Pakolliset menot pystyn onneksi hoitamaan.
Aika paljon koska olen perhevapaalla ja saan noin 300 e/kk.