Kuinka paljon vähennätte kulutusta ensi vuodelle
Seuraavat on jo päätetty omalla kohdalla. Lopetan kampaajalla käynnin, hierojalla käynnin ja kuntosali on irtisanottu. Suunnitelmissa siirtyä Suomessa valmistetuista käyttötavarasta ja ruuasta halvimpaan. Mitään vaatteita tai käyttötavaroita en osta. Suoratoistot irtisanottu. Työmatkoilla lopetan ravintolassa syömisen ja syön eineksiä hotellihuoneessa.
Kommentit (58)
Tammikuussa leikataan ansiosidonnaisestani 20% pois. Tulee 2kk täyteen lomautusta.
Leikkauksen jälkeen käteen jää noin 900e.
Vuokra on 650 ja siihen sähkö ym laskut...
Jäähän siitä vielä tuhlailtavaksikin.
Aattelin tuplata osakkeisiin menevän säästöosuuden. Se on suoraan pois määräaikaistalletuksiin menevästä säästöosuudesta. Muita muutoksia talouteen ei ole suunnitteilla. Puskurirahastoissa on riittämiin, joten keskityn osingonmaksajiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei enää paljon kohteita löydy. Hotellissakaan en enää majaile vaan nukun autossa. Ravintolaruuat ostan ResQ-sovelluksella tai haen ilta-alesta.
Toi ResQ on ihan syvältä. Ei se oikein ainakaan täällä toimi miten ajattelin. Myydään ihan peetä eikä edes kovin halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Aattelin tuplata osakkeisiin menevän säästöosuuden. Se on suoraan pois määräaikaistalletuksiin menevästä säästöosuudesta. Muita muutoksia talouteen ei ole suunnitteilla. Puskurirahastoissa on riittämiin, joten keskityn osingonmaksajiin.
Itsekin yritän nostaa sijoitussumman lähemmäs 1000 e/kk, vaikka palkka ei ole erityisen suuri. Niin epävarmaa työn kanssa nykyään, saati jos lapsia aikoo hankkia. Eläkkeelle olisi myös kiva päästä joskus ennenkuin terveys on kokonaan mennyttä, vaikka sitten itse maksaen.
Ravintolat menivät jo. Alkoholi ja nikotiini lähtevät kohta lopullisesti. Onhan siinäkin se etu, että on paremmassa kunnossa kuin nämä työntekijät, jotka kohta irtsanotaan ja valitaan parempia. Pienempi asunto, voi hävittää puolet roinasta ja säästää asumiskuluissa. Kierrätykseen toki osa. Toteutan persun unelman, oli omiakin joskus.
Mulla ei ole koskaan ollutkaan mitään suoratoistoja, en tilaa lehtiä. kuntosalini on maksuton (ja hyvä työpaikan kuntosali), hierojalla en tykkää käydä vaikka ilmaiseksi pääsisin. Kampaajalla on pakko käydä koska en halua vielä olla harmaapää.
En tiedä mistä vähentäisin. Autoa tarvitsen lapsenlapsen kuljetuksiin vaikkakin harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Aika vähän enää mitään mistä leikata, parturit ja ulkonasyöminen ei ole kuuluneet elämääni ikinä. Kuntosalia en kyllä ole lopettamassa koska se on itselläni niin edullinen ja lihaskunnosta on tärkeä pitää huolta.
Mitä tärkeää lihaskunnossa muka on? Jos ei nauti elämästään, niin eikö se ole sama kuolla pois. Säästöä sekin on, että pääsee huonokuntoisena palvelutaloon, eikä tarvitse sinnitellä pienellä eläkkeellä itse.
Ostan nytkin vain ruokaa joten ei tarvitse karsia mistään.
En temuta enää. Huolehdin hampaista hyvin ettei tule korjausmaksuja. Vähennän kosmetiikan kulutusta. Syön vähemmän. Alkoholia enintään kerran kuussa. Hiukset värjään itse ja annan kasvaa.
En oikein tiedä, miten voin vielä vähentää kun syön roskisruokaa ja vaatteet kirpparilta tai roskiksesta.
Mä vähennän sitä teidän muiden kuormaa jo nyt.
laitan lisää tavaraa tulemaan Temusta enkä kanna rahojani Tokmanniin
Harkitsen myös vakavasti kirkosta eroamista. Tämä todella vaikea päätös, koska näen kirkossa myös paljon hyvää. Tosin tämä naispappikohu on sellainen joka puoltaa eroamista. Katsoin että säästäisin tällä 600 euroa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Harkitsen myös vakavasti kirkosta eroamista. Tämä todella vaikea päätös, koska näen kirkossa myös paljon hyvää. Tosin tämä naispappikohu on sellainen joka puoltaa eroamista. Katsoin että säästäisin tällä 600 euroa vuodessa.
vielä ehtii erota. jos eroat vasta ensi vuoden puolella niin joudut maksamaan myös koko ensi vuoden veron
kaikesta. Jäin työttömäksi ja laskin, että jos 1000 kuussa pudjetilla pärjään niin ei tarvitse ennen eläkettä töihin mennä. Eiköhän tuossa ole hyvä tavoite!
Muutamme maalle, vähenee sekä vuokra että monet muutkin kulut (jopa bensakulut; työpaikka on vieressä).
En uusi enää Museokorttia, lapsen harrastuskin lakkaa.
Siirrytään osittaiseen vaihtotalouteen. Naapuri alkaa korjaan meidän auton, isäntä tekee vaihdossa sähkötyöt. Raha ei vaihda omistajaa, joten verottaja ei pääse väliin.
Hankin BF alesta Apple tv+ 5€/kk seuraavat 6kk =30€. Yhden leffakäynnin hinta mulle olisi leffa (20€), matkat (7€) ja leffaherkut (5€) = 32€. Eikä mene rahaa julkisella liikkumiseen, eikä vaivaa. Julkinen liikenne on asia josta olen jo tänä vuonna kovasti tinkinyt ja ensi vuonna vielä enemmän. Se raha kun ei näy missään (kuten ruuan määrässä jääkaapissa). Autoa mulla ei ole, asun pienessä kaupungissa Prisman kyljessä.