Kuinka paljon vähennätte kulutusta ensi vuodelle
Seuraavat on jo päätetty omalla kohdalla. Lopetan kampaajalla käynnin, hierojalla käynnin ja kuntosali on irtisanottu. Suunnitelmissa siirtyä Suomessa valmistetuista käyttötavarasta ja ruuasta halvimpaan. Mitään vaatteita tai käyttötavaroita en osta. Suoratoistot irtisanottu. Työmatkoilla lopetan ravintolassa syömisen ja syön eineksiä hotellihuoneessa.
Kommentit (151)
Nro 137: "Onnittelut kolmepäiväisestä viikosta. Itse tulisin toimeen 2 päivän palkalla, joten olen yrittänyt saada juuri 3 päiväistä viikkoa. Työnantaja ei vain suostu. Ylitöitä pitäisi tehdä kokoajan"
Mä tein jo silloin tammikuussa 2023 työnantajalle selväksi, että tulen jäämään eläkkeelle heti, kun alin eläkeikä tulee täyteen. Eli mitä ikinä tapahtuukaan, mun viimeinen työpäiväni tulee olemaan 31.7. 2026. Firmassa on ollut aika tavallista, että porukka ei jää eläkkeelle sen takia, kun kukaan ei osaa heidän hommiaan. On siis ikäänkuin pakko jatkaa töissä. Mä silloin ilmoitin, että minä jään eläkkeelle just silloin ja mikäli tässä firmassa kukaan muu ei sitten osaa niitä hommia, mitä mä olen melkein 20 vuotta tehnyt, se on sitten vaan voi voi ja sori siitä. Pärjäätte sitten miten pärjäätte tai olette pärjäämättä, mutta kun mä jään eläkkeelle, niin turha soitella enää perään. Annoin siis firmalle riittävästi aikaa varautua siihen, että meikäläinen kohta tästä lähtee ja vie osaamisensa mukanaan. Joten työnantajakin sitten ymmärsi, että on firman kannalta tärkeää, että ennenkuin hilpaisen eläkkeelle, se osaaminen on siirretty nuoremmille. Ja kun aloin sitä siirtää ja omat työni vähenivät, niin onnistui tuo työajan lyhentäminenkin. Kun kesällä irtisanoin itseni, tein vielä työnantajan kanssa 0-tuntisopparin sitä varten, JOS jokin homma olisi jäänyt opettamatta nuoremmille. Toistaiseksi mitään sellaista ei ole tullut esille ja tuskin tuleekaan.
Ensi vuonna en lainkaan vaihda autoa, lasten viikkorahaa leikkaan 100 €, en osta uutta golfbackia, vähennän klubi-illat peleineen kahteen viikossa, vaimo ja tytär ostakoon vaatteensa pelkästään Lontoosta tai Pariisista ei molemmista, kaupunkiasuntomme lattia vahataan vain joka kolmas kuukausi eikä kesäasuntoamme kalusteta rapujuhliin uudelleen. Välttämättömistäkin on näin laskusuhdanteessa osattava luopua !
Vierailija kirjoitti:
Lisään kulutusta koska palkka nousi 7%.
Täällä ei auta että palkka nousi sillä saman verran nousi asumiskustannukset 🤷
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 137: "Onnittelut kolmepäiväisestä viikosta. Itse tulisin toimeen 2 päivän palkalla, joten olen yrittänyt saada juuri 3 päiväistä viikkoa. Työnantaja ei vain suostu. Ylitöitä pitäisi tehdä kokoajan"
Mä tein jo silloin tammikuussa 2023 työnantajalle selväksi, että tulen jäämään eläkkeelle heti, kun alin eläkeikä tulee täyteen. Eli mitä ikinä tapahtuukaan, mun viimeinen työpäiväni tulee olemaan 31.7. 2026. Firmassa on ollut aika tavallista, että porukka ei jää eläkkeelle sen takia, kun kukaan ei osaa heidän hommiaan. On siis ikäänkuin pakko jatkaa töissä. Mä silloin ilmoitin, että minä jään eläkkeelle just silloin ja mikäli tässä firmassa kukaan muu ei sitten osaa niitä hommia, mitä mä olen melkein 20 vuotta tehnyt, se on sitten vaan voi voi ja sori siitä. Pärjäätte sitten miten pärjäätte tai olette pärjäämättä, mutta kun mä jään eläkkeelle, niin turha soitella enää perään. Annoin siis firmalle riittävästi
Miksi irtisanoit itsesi kun töitä oli enää vuosi jäljellä? Sehän olisi nostanut eläkettäsi
Nro 145: "Miksi irtisanoit itsesi kun töitä oli enää vuosi jäljellä? Sehän olisi nostanut eläkettäsi"
Koska sillä kolmepäiväisellä työviikolla 11 kuukautta pidempään töissä olisi nostanut BRUTTONA eläkettäni enää vain alle 30 €/kk. Ja kun siitä menee noin 30% veroa, niin alle 20€/kk takia en viitsinyt enää jatkaa töissä. Ne isommat eläkertymät kun olisi tulleet vasta sitten, jos olisin jatkanut alimman eläkeiän jälkeenkin. On ihan mukavaa nyt, kun olen vapaa. Kuukaisitulos nyt 0€, mutta niin on verotkin 0€. Mulle kaverit ehdotti että kun olen koko työikäni maksanut työttömyyden varalle, niin eikäöä kannattaisi hakea ansiosidonnaista. Joo, varmaan olisi taloudellisesti kannattanut, mutta koska en sitäkään rahaa enää tarvinnut, en halunnut alkaa mihinkään työkkärin hyppyyttelyyn. Mä oikeasti nautin nyt, kun olen kaikesta vapaa.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 145: "Miksi irtisanoit itsesi kun töitä oli enää vuosi jäljellä? Sehän olisi nostanut eläkettäsi"
Koska sillä kolmepäiväisellä työviikolla 11 kuukautta pidempään töissä olisi nostanut BRUTTONA eläkettäni enää vain alle 30 €/kk. Ja kun siitä menee noin 30% veroa, niin alle 20€/kk takia en viitsinyt enää jatkaa töissä. Ne isommat eläkertymät kun olisi tulleet vasta sitten, jos olisin jatkanut alimman eläkeiän jälkeenkin. On ihan mukavaa nyt, kun olen vapaa. Kuukaisitulos nyt 0€, mutta niin on verotkin 0€. Mulle kaverit ehdotti että kun olen koko työikäni maksanut työttömyyden varalle, niin eikäöä kannattaisi hakea ansiosidonnaista. Joo, varmaan olisi taloudellisesti kannattanut, mutta koska en sitäkään rahaa enää tarvinnut, en halunnut alkaa mihinkään työkkärin hyppyyttelyyn. Mä oikeasti nautin nyt, kun olen kaikesta vapaa.
Lisään tähän vielä, että mulle on aivan sama, onko mun eläke 3227 €/kk vai 3255 €/kk. Verojen jälkeen tuo ero on yks kissan pieru.
Vaikea tästä on enää vähentää, mutta ruoassa aion niukistella vielä enemmän kuin kuluneena vuonna. Mitään muita palveluita en ole ostanut enää vuosiin, paitsi eläinlääkäri ja nuohooja ja niitä on pakko edelleen käyttää.
Yritän rajoittaa ostokset ruokaan ja päivittäistavaroihin ja niissäkin säästää niin paljon kuin voin. Ruoasta säästäminen tosin on todella vaikeaa, kun nyt jo ostan halvinta ja silti rahaa palaa samoihin ostoksiin joka kerta enemmän.
Aion ainoastaan lopettaa kahvin juomisen koska kahvi on hinnoiteltu nykyään aivan järjettömäksi. Ei ole sen arvoista eikä hinta ja laatu enää kohtaa millään tavalla.
En tee tuota säästämisen takia koska ei tuo tee paria kymppiä enempää kk-tasolla eikä erityistä tarvetta säästämiselle edes ole. Menee siis varmasti johonkin yhtä "turhaan" jatkossakin tuo raha tai ehkä haen pari kertaa kuukaudessa jonkun noutoruuan.. Hmm tuo voisi ollakin aika kiva idea.
En yhtään. Ostan jatkossakin vain sen mitä tarvitsen eikä se hirveästi loppujen lopuksi edes ole. Korona-aika avasi silmät monessa asiassa eikä sitä aiempaa elämäntyyliä ole edes ikävä.
En voi säästää enää muusta kuin ruoasta. Ajattelin siirtyä enemmän kasvispainotteiseen ruokaan, mutta miehelle se tuntuu olevan ongelmallisempaa, joten katsotaan nyt miten käy.