Hei hoitajat, miksi olette niin passiivisaggressiivisia omaisia kohtaan?
Läheiseni on jouduttu viemään muistisairauden takia vuodeosastolle, odottamaan vapautuvaa palvelukotipaikkaa. Aluksi meitä omaisia kohtiin oltiin ystävällisiä, mutta viime aikoina hoitajat ovat olleet kylmiä, hädin tuskin tervehtivät ja tuntuvat kantavan meille kaunaa jostakin.
En ymmärrä, koska olemme aina olleet itse ystävällisiä heille emmekä ole ns valittaneet turhasta. Sen kyllä myönnän, että läheiseni on ns hankala potilas jonka kanssa on vaikea tulla toimeen ja muistisairaus sen tekee. Mutta miksi tämä kostetaa meille omaisille? Ei ole meidän vikamme että omaisemme on mitä on. Kerran pari viikossa käymme katsomassa häntä
Kommentit (339)
Hoitoalalle hakeutuu yllättävän paljon alalle soveltumattomia ihmisiä, joilla ei ole esim empatiakykyä potilaita kohtaan
Miksi ette itse hoida omaistanne vaan työnnätte hänet yhteiskunnan vastuulle?
N58
Vierailija kirjoitti:
N58
Koska on palkkatyöt, oma perhe hoidettavana ym
ap
Olen miettinyt samaa. Noin vuosi sitten äitini sairastui ja jouduin tekemisiin terveydenhuoltojärjestelmän kanssa. Siellä on tosi paljon suoraan sanottuna vmäistä henkilökuntaa. Heti jos ei ole tajunnut jotain lomaketta kysyä ajoissa tai ei tunne jotain kirjoittamatonta sääntöä, saa suoranaista päänaukomista osakseen. Veikkaan, että tuolle alalle vain hakeutuu paljon ihmisiä jotka nauttivat siitä että saavat käyttää valtaa. Toki alalla myös paljon ihanaa ja osaavaa porukkaa.
Mitäpä jos omaiset katsoisivat joskus peiliin? Helppohan se on arvostella jos ei ole itse ollut päivääkään hoitoalalla...
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa. Noin vuosi sitten äitini sairastui ja jouduin tekemisiin terveydenhuoltojärjestelmän kanssa. Siellä on tosi paljon suoraan sanottuna vmäistä henkilökuntaa. Heti jos ei ole tajunnut jotain lomaketta kysyä ajoissa tai ei tunne jotain kirjoittamatonta sääntöä, saa suoranaista päänaukomista osakseen. Veikkaan, että tuolle alalle vain hakeutuu paljon ihmisiä jotka nauttivat siitä että saavat käyttää valtaa. Toki alalla myös paljon ihanaa ja osaavaa porukkaa.
Minkäköhänlaista valtaa hoitoalalla pystyy käyttämään hoitaja?
Miksi arvostelet hoitajia...Siinä syy miksi teistä ei pidetä. Tuijotat arvostellen ylhäältä alas jokaista näkemääsi hoitajaa. Jo tultuasi pälyilet joka puolelle arvostellen, olisiko jotain huomautettavaa. Kurkit ovista uteliaana ketä muita hoidettavia on, tuijotat kanslian ovella, jne.
Käyttäydyt itse epäkunnioittavasti ja moukkamaista hoitohenkilökuntaa kohtaan.
Kyllä hoitajat huomaavat nolon käytöksesi, ja pysyvät etäällä sinusta
Omaisetkin osaavat veetuilla hoitohenkilökunnalle, nimim kokemusta on
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos omaiset katsoisivat joskus peiliin? Helppohan se on arvostella jos ei ole itse ollut päivääkään hoitoalalla...
Ja sitten nakellaan niskoja ihan kaikille omaisille, kun tulee huonoa palautetta? Katso itse peiliin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi arvostelet hoitajia...Siinä syy miksi teistä ei pidetä. Tuijotat arvostellen ylhäältä alas jokaista näkemääsi hoitajaa. Jo tultuasi pälyilet joka puolelle arvostellen, olisiko jotain huomautettavaa. Kurkit ovista uteliaana ketä muita hoidettavia on, tuijotat kanslian ovella, jne.
Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa :D Taitaa olla siellä työhönsä erittäin leipääntynyt hoitaja...
Ap, siinä sulle määritelmä : Passiivis-aggressiivinen käyttäytyminen ilmenee avuttomuutena, itsepäisyytenä, tehtävien tai asioiden lykkäämisenä tai jättämisenä viime hetkeen, kateutena tai paheksuntana ja tarkoituksellisena tai toistuvana epäonnistumisena pyydetyissä tehtävissä, joista henkilö on yleensä yksin vastuussa.
Ei liity sun aloitukseesi mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa :D Taitaa olla siellä työhönsä erittäin leipääntynyt hoitaja...
En ollut minä, mutta olen kyllä työhäni kyllästynyt. Ja tunnistan tuon jatkuvan katseiden alla olemisen. Jokainen kulmien kurtistuskin rekisteröidään, eikä tietsti hyvällä.
Otapa se foliohattu pois päästä. Auttaa kummasti asiaa. Kiireen keskellä ei aina jaksa olla aurinkoinen asiakaspalveluasenne päällä. Ihmisiä ne hoitajatkin on.
Itse kävin ilmeisesti henkilökunnan mielestä liian usein katsomassa vanhaa isääni, kun pari hoitajaa mutisi takanani, että "aina se tulee tänne silloin kun meillä olis tässä jotain" kuitenkin oli sanottu, että erillisiä vierailuaikoja ei ole vaan saa tulla vapaasti käymään. Miksi ei voi päin naamaa sanoa, että nyt ei käy vaan täytyy mutista selän takana tahallaan niin että omainen varmasti kuulee?
Eiköhän tämäkin ketju todista millaisia omaiset ovat...Aika monet todella tympeitä hapannaamoja, ei osata edes tervehtiä. Saati muita käytöstapoja
Vaatia kyllä osastaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkäköhänlaista valtaa hoitoalalla pystyy käyttämään hoitaja?
Siellä on sairaita ihmisiä joita voi määräillä, esimerkiksi vanhuksille eivät monet hoitajat anna juotavaa silloin kun pyytävät. Myös huolestuneena omaisena sai huomata, kuinka jatkuvasti juoksutetaan työntekijältä toiselle eikä suostuta hoitamaan niitä työtehtäviä jotka kullekin kuuluisivat (ei esimerkiksi lähetetä soittopyyntöjä eteenpäin). Tiedetään, ettei omaisella ole muuta mahdollisuutta kuin sietää tai kerätä voimat ja valittaa korkeammalle taholle. Ei se mitään maailmaa mullistavaa valtaa ole, mutta sellaista että voi muita kyykyttää.
Jaa, yleensä omaisiin jotka käyvät pari kertaa viikossa tulee oikein hyvä suhde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmistö hoitajista nykyisin on kyllästyneitä työhönsä. Eikä tilanteeseen ole mitään muutosta tulossa. Jos et kestä älä mene.
Vierailija kirjoitti:
N58
Kas kun kaikilla ei ole osaamista hoitaa esimerkiksi muistisairaita ihmisiä. Lisäksi nyky-yhteiskunta on rakennettu niin että myös naiset käyvät palkkatöissä kodin ulkopuolella.
Liikaa töitä, liian vähän liksaa, liikaa valittavat omaiset