Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

4pv yömatkalle, 2kk vauva jäisi kotiin?

Vierailija
19.12.2025 |

Hei, 

Kaipaisin kokemuksia, mielipiteitä tilanteeseeni. Minulla olisi ainutlaatuinen mahdollisuus lähteä tammikuussa ulkomaan työmatkalle (4 yötä) , joka on urani kannalta merkityksellinen. Pomo tietää että olen vanhempainvapaalla, mutta tarjosi mahdollisuutta lähteä reissuun, koska se tosiaan on urakehitykseni kannalta tärkeä reissu. Pakko ei ole lähteä, mutta tietysti mieli tekisi kovasti. Puoliso olisi kotona ja hoitaisi vauvaa. 

Mutta kysymys kuuluu siis, millaisia kokemuksia on vastaavasta? Tuntuu toisaalta hurjalta, kun vauva olisi silloin vasta nippa nappa 2kk ja rintaruokinnalla ollut toistaiseksi. Voin lypsää maitoa etukäteen reilusti ja korviketta tietysti jos tarve iskee. Pärjääkö vauva noin monta yötä ilman äitiään, ja mitä muut tekisitte tilanteessani? Puoliso kannustaa lähtemään. 

Kommentit (111)

Vierailija
41/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtisin jos isä ja,vauva tulee mukaan.Eikö he voi tulla itse maksaen lennot ja samaan hotelliin asumaan.Eihän heidän tarvi sinun mukana kulkea työpaikkakäyynillä.

Pakkoko niitä huutavia vauvoja on raahata  lentokoneeseen. Säästäkää muita matkustajia. Niin.

T. Palstamamma

Vierailija
42/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ton ikäinen pärjää jo ihan yksinkin, siihen mitään esiliinaa tarvita, voit ottaa miehen mukaan reissuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Imetys kärsinee, vaikka pumppaat. Palaako enää rinnalle? Tukokset/tulehdus? 

Mitä matkalla voi olla niin tärkeää uralle? Vauva ja puoliso mukaan? En lähtisi noin moneksi yöksi. Eikö vuoden päästä pääse?

Kysytkö tätä samaa tuoreelta isältä?

Esikoisen kohdalla en olisi tykännyt, että mieheni olisi lähtenyt 4 päiväksi meidän luota. Töissä toki kävi (3 viikkoa kotona ensin), mutta pois kotoa 4 päiväksi niin ei kiva... MUTTA jos työt olisivat vaatineet, niin pakkohan se on.

Vierailija
44/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reissutyötä tekevänä en voi kuin nauraa tälle keskustelulle. Lapsia ja puoliso on.

Vierailija
45/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykytiedolla viisivuotiaan äitinä lähtisin vain, jos vauva voisi tulla isän kanssa mukaan. En haluaisi riskeerata kiintymyssuhdetta, enkä varsinkaan ryhtyä korjaamaan mahdollisia erosta syntyneitä turvattomuuden tunteita, jotka pahimmillaan johtavat uniongelmiin ja vauvan masennukseen.

Ota tosiaan myös huomioon, että kipeiden ja pumpattavien rintojen lisäksi paitasi kastuvat reissussa vähän väliä maidosta, etenkin jos satut näkemään lapsen tai jonkin muun liikuttavan asian. En jaksaisi säätää tuon asian kanssa. Uraan ehtii panostaa kyllä hyvin vauva- ja taaperovuosien jälkeen, usko pois. Vauvavuonna tuntui, että kaikki kiva menee ohi, mutta ei oikeasti mene ja mahdollisuuksia tulee vielä!

Vierailija
46/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Imetys kärsinee, vaikka pumppaat. Palaako enää rinnalle? Tukokset/tulehdus? 

Mitä matkalla voi olla niin tärkeää uralle? Vauva ja puoliso mukaan? En lähtisi noin moneksi yöksi. Eikö vuoden päästä pääse?

Toisilla on toisenlaisia kokemuksia tuosta asiasta. Tuskin firmakaan  vuotta panttaa tilannetta

Vierailija
47/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatko muka tuollaista määrää pumpattua maitoa? Korviketta en sotkisi mukaan jonkun työmatkan takia. Lisäksi imetys saattaa kaatua tuohon. Oletko siihen valmis? 

On meitä äitejä joilla ei imetys onnistu ikinä. Silti on lapset kasvaneet normaaleiksi aikuisiksi. 

Mutta heillä on erilainen suolistomikrobisto kuin imetetyillä. Nykyään tiedetään, että suolistomikrobisto vaikuttaa tosi paljon terveyteen. Joten kyllä minä imetystä vaalisin ja laittaisin sen työmatkan edelle. 

Vierailija
48/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en käynyt viiteen kuukauteen missään paria tuntia kauempaa kun vauva ei suostunut syömään pullosta. Vasta sitten kun alkoi syömään kiinteitä, vähän helpotti. Mutta eipä tuo minua oikeastaan haitannut, mielellään olin vauvan kanssa. Ja jälkikäteen ajateltuna tuo oli tosi aika, mitä vauva on äidissä noin kiinni.

Vierailija
49/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ja vauva voisi tulla mukaan. Mies lapsen kanssa kun olet töissä. 

Vierailija
50/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kaikkia viestejä mutta jos päätät lähteä, niin nuku useampi yö  samassa yöpuvussa, jotta tuoksusi jää siihen. Tietty ilman dödöjä! 
Toisekseen voisit vaikka laulaa nauhalle ja jutustella hellällä äänellä, niin iskä voisi soittaa nauhaa jos.. tarve?
Itse olin kotiäiti tärkeät vuodet enkä ikinä ole katunut, koska hyvät välit kaikkiin lapsiin ja hyvin menee heillä.

Vierailija
51/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos jälleen monipuolisista näkemyksistä ja kommenteista! Aloin miettiä ratkaisua, että jos kysyisin pomolta sellaista vaihtoehtoa, että olisin vaikka 2 yötä ja lähtisin ennakkoon eri lennolla kotiin. En tiedä onnistuuko, mutta saattaisi olla jonkinlainen "kompromissi" itselleni ja vauvaa ajatellen? Pitää kysyä, millainen on ohjelma paikan päällä: siis että olisiko tärkeää olla alussa mukana vaikka sen 2päivää, vaiko vikat 2päivää. Ja olisiko ylipäätään mahdollista. 

-Ap

Vierailija
52/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kai tämä on vitsi. Ei todellakaan ole suositeltavaa lähteä ja jättää 2 kk ikäistä vauvaa. Tuon ikäinen on vielä yhtä äitinsä kanssa. Kehityspsykologian mukaan vauva ymmärtää olevansa erillinen äidistä vasta ehkä puolivuotiaana. Noin pitkä ero haittaa kiintymyssuhdetta ja aiheuttaa vauvalle ahdistusta. Tekoälykin sen sanoo: 

"Yes, separation from the mother at 2 months old can be traumatic for a baby, even briefly, as their brains are highly sensitive and rely on maternal presence for safety; it disrupts crucial early bonding, potentially affecting neurodevelopment and leading to attachment issues like anxiety."

Vierailija
53/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä miettisin myös, millaisen kuvan itsestäsi annat reissulla. Oletko normaali itsesi, pystyt kommentoimaan fiksusti ja puhumaan skarppeja? Vai oletko kuin minä äitiyslomalla: homssuinen, hormonipöllyssä, vähän sekaisin erosta lapsesta, märät maitopaidat, heikkojen yöunien tuomassa sekoilumoodissa, joka vertautuu känniin... Nyt kun ajattelen, en olisi missään tapauksessa lähtenyt noin tärkeälle reissulle, koska pystyisin missä tahansa muussa tilanteessa antamaan itsestäni paremman ensivaikutelman.

Vierailija
54/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka isä olisi kuinka tiiviisti ollut vauvan kanssa, niin se vain on fakta, että pienellä vauvalla voi olla aluksi vain yksi kiintymyksen kohde ja se on yleensä äiti, joka vauvaa on kohdussaan kantanut ja joka vauvan ruokkii äidinmaidolla. Vauva ei tunnista vielä olevan erillinen sinusta, joten minusta vauvan kannalta olisi kamalaa, jos yhtäkkiä katoat noin pitkäksi aikaa. Hän ei pysty sinua pitämään mielessään kovin pitkää aikaa. Ja varmaksi ei voida tietää, mitä se voi vauvassa aiheuttaa ja asia on myös vauvakohtainen. Siksi itse en ottaisi riskiä. 

Vaikka kuinka me halutaan tasa-arvoista vanhemmuutta ja sitä, että isä on yhtä vahva vanhempi, niin biologiaa ei voi muuttaa mitenkään. 

Ja kyllä, joskus äidin on pakko mennä esim. sairaalaan, mutta jos voisin itse valita, niin työ ei menisi vauvan edelle. 

Äitini kuoli, kun olin vajaan 4 kk:n ikäinen ja ennen kuolemaansa hän kävi hoito- ja tutkimusjaksoilla mm. Meilahden sairaalassa. Kuoleman jälkeen minua hoiti vaihtuvat hoitajat sekä palkattuna että sukulaisten toimesta, isä oli itsarin partaalla ja joi suruaan pois. Juo edelleen kiihtyneellä tahdilla. Mutta, olin siis hyvin paljon erossa äidistäni jo ennen hänen kuolemaansa ja tietysti sen jälkeen eikä minulla ole raporttien ja kuulemani mukaan ollut ketään yhtä tiettyä hoitajaa ja kiintymyssuhdetta, joka olisi pysynyt vakituisesti läsnä. Silti minusta kasvoi ihan ihminen, kykenen rakkauteen ja läheisyyteen jne. Pointtina siis ap:lle, että jos todella katuisit paljon sitä, että et lähde, niin lähde ihmeessä. On äärimmäisen epätodennäköistä, että lapsenne menisi pilalle neljän päivän takia. Onnea vauvasta ja tsemppiä!

Vierailija
55/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän tämä yhteiskunta on valitettavasti mennyt. Äidit haluaa tasa-arvoa ja kulkea yhtä vapaasti kuin ennen lasta. Yhä harvempi imettää. Samaan aikaan lasten mielenterveysongelmat kasvaa. Biologiaa ei ikävä kyllä voi muuttaa. Vauva tarvitsee äitiään alussa hyvin paljon kasvaakseen tasapainoiseksi. Vauvasta on hankala nähdä, että hän on ahdistunut ja usein asia tulkitaan väärin, koska ahdistunut vauva itse asiassa itkee vähemmän. Sitten todetaan vaan, että hyvin meni ilman äitiäkin. 

Vierailija
56/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pärjää, jos kun pakko. T. Jouduin sairaalaan vauvan ollessa 6vko. Olin 8 yötä poissa kotoa. Pumppasin maitoa sairaalassa ollessa, maidot meni viemäriin. Maidontuotanto pysyi yllä ja vauvalle kelpaisi rinta myös sairaalareissun jälkeen, vaikka saikin korviketta pullosta sen aikaa.

-neljän äiti 

Työmatka ei ole sama kuin joutuminen sairaalaan. 

Kyseessä tarkoitetaankin äidin ja vauvan erillään oloa.

Vierailija
57/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai asia kilpistyy siihen, kumpi on sinulle tärkeämpää, urasi vai vauvasi? Useimmat vastasyntyneen äidit eivät pysty olemaan erossa vauvasta edes 1 yötä, saati 4 yötä. Vauva kärsii erosta. Ei pahalla. 

Vierailija
58/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilun uukauden kohdalla sain duuni tarjouksen viikonlopun yli. Menin ja vielä eletään ihan ilman traumoja vaikka kyseinen vauva on nyt 20v.

Vierailija
59/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reilun uukauden kohdalla sain duuni tarjouksen viikonlopun yli. Menin ja vielä eletään ihan ilman traumoja vaikka kyseinen vauva on nyt 20v.

Kuukauden siis. 

Vierailija
60/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vauva isän kanssa pärjää, mutta itse voit olla pulassa.  Ota ainakin rintapumppu mukaan, että voit tyhjentää.