Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

4pv yömatkalle, 2kk vauva jäisi kotiin?

Vierailija
19.12.2025 |

Hei, 

Kaipaisin kokemuksia, mielipiteitä tilanteeseeni. Minulla olisi ainutlaatuinen mahdollisuus lähteä tammikuussa ulkomaan työmatkalle (4 yötä) , joka on urani kannalta merkityksellinen. Pomo tietää että olen vanhempainvapaalla, mutta tarjosi mahdollisuutta lähteä reissuun, koska se tosiaan on urakehitykseni kannalta tärkeä reissu. Pakko ei ole lähteä, mutta tietysti mieli tekisi kovasti. Puoliso olisi kotona ja hoitaisi vauvaa. 

Mutta kysymys kuuluu siis, millaisia kokemuksia on vastaavasta? Tuntuu toisaalta hurjalta, kun vauva olisi silloin vasta nippa nappa 2kk ja rintaruokinnalla ollut toistaiseksi. Voin lypsää maitoa etukäteen reilusti ja korviketta tietysti jos tarve iskee. Pärjääkö vauva noin monta yötä ilman äitiään, ja mitä muut tekisitte tilanteessani? Puoliso kannustaa lähtemään. 

Kommentit (111)

Vierailija
1/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää, jos kun pakko. T. Jouduin sairaalaan vauvan ollessa 6vko. Olin 8 yötä poissa kotoa. Pumppasin maitoa sairaalassa ollessa, maidot meni viemäriin. Maidontuotanto pysyi yllä ja vauvalle kelpaisi rinta myös sairaalareissun jälkeen, vaikka saikin korviketta pullosta sen aikaa.

-neljän äiti 

Vierailija
2/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva ja puoliso mukaan, niin mikä ettei! Jos vaan itse jaksat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys kärsinee, vaikka pumppaat. Palaako enää rinnalle? Tukokset/tulehdus? 

Mitä matkalla voi olla niin tärkeää uralle? Vauva ja puoliso mukaan? En lähtisi noin moneksi yöksi. Eikö vuoden päästä pääse?

Vierailija
4/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaduttaisiko sinua jos et lähtisi? Jos vastaus on kyllä, niin lähtisin.

Vierailija
5/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjää, jos kun pakko. T. Jouduin sairaalaan vauvan ollessa 6vko. Olin 8 yötä poissa kotoa. Pumppasin maitoa sairaalassa ollessa, maidot meni viemäriin. Maidontuotanto pysyi yllä ja vauvalle kelpaisi rinta myös sairaalareissun jälkeen, vaikka saikin korviketta pullosta sen aikaa.

-neljän äiti 

Työmatka ei ole sama kuin joutuminen sairaalaan. 

Vierailija
6/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva ja puoliso mukaan, niin mikä ettei! Jos vaan itse jaksat. 

Tämä on mielestäni hyvä idea. Siis suurin ongelma sulla tulee olemaan tissien kanssa, koska ne tursuavat maitoa ja tulevat tosi kipeiksi. Varaudu lypsämään niitä, jos ei vauva lähde mukaan. Itse ottaisin vauvan ja iskän mukaan.

Vierailija
7/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva pärjää jos mies pärjää. Jos mies on yhtään tutustunut vauvaan sen 2kk aikana,niin on jotenkin oppinut tuntemaan vauvan ja tietää miten toimia. Meillä mies rakensi meille taloa kun vauva syntyi,kävi töissä ja siitä heti talon kimppuun. Ehti tutustumaan vauvaan paremmin vasta kun vauva oli 3kk. Muistan vauvan ilmeen kun isä vihdoin ehti olemaan paikalla ja isä puhui vauvalle,niin vauvalla oli hymyilevä ilme: ai nuo on noi kasvot,kun olen ääneen kuullut mahassa asuessani.

Vierailija
8/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-neljän äiti 

Ehkäpä pointti tässä oli se, että joskus vauva joutuu, syystä tai toisesta, olemaan erossa äidistä eikä maailma siihen lopu.

Vierailija
9/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, että työnantaja ottaa edes yhteyttä kk ikäisen vauvan äitiin tuolla ajatuksella.

Vierailija
10/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leabomummot hoitaa, kuten Emmaakin.

Nou hätä!

Vierailija
11/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko tosiaan ottaa perheen mukaan? Riippuu asiasta. Minulle mikään työreissu ei olisi niin tärkeä. Mutta teen erityyppistä työtä niin en ehkä osaa kuvitella. 

Entä jos jotain sattuu kun olet poissa, pääsisitkö nopeammin kotiin? Pystyisitkö oikeasti keskittymään asiaan? Aivot ovat aika hattaraa pienen vauvan kanssa eli tulisiko reissusta varmasti se hyöty mitä toivot?

Vierailija
12/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-neljän äiti 

Ehkäpä pointti tässä oli se, että joskus vauva joutuu, syystä tai toisesta, olemaan erossa äidistä eikä maailma siihen lopu.

Ymmärsin kyllä. Mutta silti eri asia ehdoin tahdoin lähteä viikon arkipäiviksi pois.

Vierailija
13/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos iskä olisi lähdössä ainutlaatuiselle tärkeälle työmatkalle, niin kukaan ei edes kyselisi tai siitä ei olisi kahta sanaa voiko lähteä tai ei.

Joten sinulle ap sanon, että you go girl.

Vierailija
14/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon jo tähänastisista vastauksista! 

Sitä juu pohdin, että palaako vauva vielä rinnalle reissun jälkeen. Valitettavasti puolisoa ja vauvaa ei ole mahdollista ottaa mukaan. 

Puoliso ollut erittäin aktiivisesti mukana vauvan arjessa, heti sairaalan perhehuoneesta asti tiiviisti. Siitä ei minulla eikä hänelläkäön ole huolta, ehkä juuri että iskeekö lohduton "äidin kaipuu" tai ruokinnan suhteen vaikeuksia. Ollut tähän asti vain rinnalla. Minä voin ottaa hyvin rintapumpun mukaan.

Ja pomo otti yhteyttä, koska näistä matkoista on ollut puhe jo useamman vuoden ajan ja ne toteutuvat harvoin, ei vuosittain. Kyseessä tutustumismatka yhtiön pääkonttoriin ja ylimmän johdon tapaaminen. Kutsun saaminen ko. tilaisuuteen on harvinaista eikä ole itsestäänselvyys :)

-Ap

Vierailija
15/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista, että työnantaja ottaa edes yhteyttä kk ikäisen vauvan äitiin tuolla ajatuksella.

On töitä ja sitten on toisenlaisia töitä. Jonkun työssä tuollainen voi olla tarpeen ja iso boosti uralle vaikka esim. toimittajana pääsee haastattelemaan ja tekemään juttua jostain suurhenkilöstä - voi todellakin olla ainutkertainen tilaisuus.

Vierailija
16/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Imetys kärsinee, vaikka pumppaat. Palaako enää rinnalle? Tukokset/tulehdus? 

Mitä matkalla voi olla niin tärkeää uralle? Vauva ja puoliso mukaan? En lähtisi noin moneksi yöksi. Eikö vuoden päästä pääse?

Kysytkö tätä samaa tuoreelta isältä?

Vierailija
17/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan perhevalmennuksessa ohjeistettiin, että voi olla erossa lapsesta yhtä monta yötä kun on lapsella vuosia. Itse en lähtisi ilman vauvaa. Vauvalle traumaattinen kokemus. Vauva ei ymmärrä, miksi vanhempi yhtäkkiä häviää, ja tuleeko takaisin. Tuon ikäinen tarvitsee vahvan kiintymisen.

Vierailija
18/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntuu, että vauva pärjää isänsä ja muun lähipiirin kanssa, niin mieti kuitenkin, että miten pärjäät itse. Rintatulehdukset ovat ihan hirveitä, itse tärisin 40 asteen kuumeessa ja tuntui ettei pysty hengittämään kun rintoihin sattui niin paljon. Eli säännöllisesti pitää tyhjentää kun ei ole luonnillista tyhjennystä. Siinä voi sairastua tosi pahasti. 

Vierailija
19/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan perhevalmennuksessa ohjeistettiin, että voi olla erossa lapsesta yhtä monta yötä kun on lapsella vuosia. Itse en lähtisi ilman vauvaa. Vauvalle traumaattinen kokemus. Vauva ei ymmärrä, miksi vanhempi yhtäkkiä häviää, ja tuleeko takaisin. Tuon ikäinen tarvitsee vahvan kiintymisen.

Kyse ei ole vain äidistä, vaan molemmista vanhemmista.

Vierailija
20/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka isä olisi kuinka tiiviisti ollut vauvan kanssa, niin se vain on fakta, että pienellä vauvalla voi olla aluksi vain yksi kiintymyksen kohde ja se on yleensä äiti, joka vauvaa on kohdussaan kantanut ja joka vauvan ruokkii äidinmaidolla. Vauva ei tunnista vielä olevan erillinen sinusta, joten minusta vauvan kannalta olisi kamalaa, jos yhtäkkiä katoat noin pitkäksi aikaa. Hän ei pysty sinua pitämään mielessään kovin pitkää aikaa. Ja varmaksi ei voida tietää, mitä se voi vauvassa aiheuttaa ja asia on myös vauvakohtainen. Siksi itse en ottaisi riskiä. 

Vaikka kuinka me halutaan tasa-arvoista vanhemmuutta ja sitä, että isä on yhtä vahva vanhempi, niin biologiaa ei voi muuttaa mitenkään. 

Ja kyllä, joskus äidin on pakko mennä esim. sairaalaan, mutta jos voisin itse valita, niin työ ei menisi vauvan edelle.