Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

4pv yömatkalle, 2kk vauva jäisi kotiin?

Vierailija
19.12.2025 |

Hei, 

Kaipaisin kokemuksia, mielipiteitä tilanteeseeni. Minulla olisi ainutlaatuinen mahdollisuus lähteä tammikuussa ulkomaan työmatkalle (4 yötä) , joka on urani kannalta merkityksellinen. Pomo tietää että olen vanhempainvapaalla, mutta tarjosi mahdollisuutta lähteä reissuun, koska se tosiaan on urakehitykseni kannalta tärkeä reissu. Pakko ei ole lähteä, mutta tietysti mieli tekisi kovasti. Puoliso olisi kotona ja hoitaisi vauvaa. 

Mutta kysymys kuuluu siis, millaisia kokemuksia on vastaavasta? Tuntuu toisaalta hurjalta, kun vauva olisi silloin vasta nippa nappa 2kk ja rintaruokinnalla ollut toistaiseksi. Voin lypsää maitoa etukäteen reilusti ja korviketta tietysti jos tarve iskee. Pärjääkö vauva noin monta yötä ilman äitiään, ja mitä muut tekisitte tilanteessani? Puoliso kannustaa lähtemään. 

Kommentit (111)

Vierailija
21/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva syö pullosta, niin totta kai hän isän kanssa pärjää.

Vierailija
22/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva ei ole koskaan vielä syönyt pullosta, niin kokeilkaahan nyt ensin sitä ennen kuin lupaat yhtään mitään työnantajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyse ei ole vain äidistä, vaan molemmista vanhemmista."

Tätä aina jaksetaan jauhaa, vaikka pienellä vauvalla voi olla vain yksi ensisijainen kiintymyksen kohde. 

Vierailija
24/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyse ei ole vain äidistä, vaan molemmista vanhemmista."

Tätä aina jaksetaan jauhaa, vaikka pienellä vauvalla voi olla vain yksi ensisijainen kiintymyksen kohde. 

Tuotakin jaksetaan jauhaa, vaikka ei ole 100 % faktaa.

Vierailija
25/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatko muka tuollaista määrää pumpattua maitoa? Korviketta en sotkisi mukaan jonkun työmatkan takia. Lisäksi imetys saattaa kaatua tuohon. Oletko siihen valmis? 

Vierailija
26/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatko muka tuollaista määrää pumpattua maitoa? Korviketta en sotkisi mukaan jonkun työmatkan takia. Lisäksi imetys saattaa kaatua tuohon. Oletko siihen valmis? 

Mitä vikaa korvikkeessa? Kyllä meillä on annettu korviketra satunnaisesti, jos olen jossain käynyt enkä jaksanut pumpata. Ei vatsavaivoja tms.

Vierailija
27/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan perhevalmennuksessa ohjeistettiin, että voi olla erossa lapsesta yhtä monta yötä kun on lapsella vuosia. Itse en lähtisi ilman vauvaa. Vauvalle traumaattinen kokemus. Vauva ei ymmärrä, miksi vanhempi yhtäkkiä häviää, ja tuleeko takaisin. Tuon ikäinen tarvitsee vahvan kiintymisen.

Kukakohan tuollaisen iänikuisen säännön on keksinyt ja mihin se perustuu. Onko jonkun vauvan elämä tutkitusti mennyt pilalle kun toinen vanhemmista on ollut poissa kaksi, kolme tai neljä päivää? Lisäksi tämä ohjenuora tuntuu koskevan vain äitejä.

Vierailija
28/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin jos isä ja,vauva tulee mukaan.Eikö he voi tulla itse maksaen lennot ja samaan hotelliin asumaan.Eihän heidän tarvi sinun mukana kulkea työpaikkakäyynillä.

Vierailija
29/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On meitä äitejä joilla ei imetys onnistu ikinä. Silti on lapset kasvaneet normaaleiksi aikuisiksi. 

Vierailija
30/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korvike ei ole mitään myrkkyä. Hyvää ravintoa vauvalle, jos äidinmaitoa ei ole saatavilla 

-täysimettänyt

Vierailija
31/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan perhevalmennuksessa ohjeistettiin, että voi olla erossa lapsesta yhtä monta yötä kun on lapsella vuosia. Itse en lähtisi ilman vauvaa. Vauvalle traumaattinen kokemus. Vauva ei ymmärrä, miksi vanhempi yhtäkkiä häviää, ja tuleeko takaisin. Tuon ikäinen tarvitsee vahvan kiintymisen.

Kukakohan tuollaisen iänikuisen säännön on keksinyt ja mihin se perustuu. Onko jonkun vauvan elämä tutkitusti mennyt pilalle kun toinen vanhemmista on ollut poissa kaksi, kolme tai neljä päivää? Lisäksi tämä ohjenuora tuntuu koskevan vain äitejä.

No äitihän sen pienen vauvan ensisijainen kiintymyksen kohde on. Ymmärtää olevan äidistä erillinen vasta 10kk iässä. 

Vierailija
32/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sun kiintymys siihen vauvaan tulee vielä kasvamaan ja tammikuussa ajatus reissusta voikin tuntua vaikeammalta. 

Itse en olisi voinut lähteä mihinkään ensimmäiseen 3 kk, kun olin niin sekaisin ja vauva rinnalla koko ajan yötä päivää. Mutta vauvoja ja äitejä on erilaisia.

Vierailija
33/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
34/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjänä lapseni on pääasiassa hoitanut isä. On tuonut lounaalle vauvan syömään rinnasta, muuten menty pullolla silloin kun en ole ollut kotona. Lapsia kuitenkin 6 ja hyvin ovat kasvaneet, vaikka äiti palasi töihin kokopäiväisesti 3kk synnytyksistä.

Vierailija
35/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka isä olisi kuinka tiiviisti ollut vauvan kanssa, niin se vain on fakta, että pienellä vauvalla voi olla aluksi vain yksi kiintymyksen kohde ja se on yleensä äiti, joka vauvaa on kohdussaan kantanut ja joka vauvan ruokkii äidinmaidolla. Vauva ei tunnista vielä olevan erillinen sinusta, joten minusta vauvan kannalta olisi kamalaa, jos yhtäkkiä katoat noin pitkäksi aikaa. Hän ei pysty sinua pitämään mielessään kovin pitkää aikaa. Ja varmaksi ei voida tietää, mitä se voi vauvassa aiheuttaa ja asia on myös vauvakohtainen. Siksi itse en ottaisi riskiä. 

Vaikka kuinka me halutaan tasa-arvoista vanhemmuutta ja sitä, että isä on yhtä vahva vanhempi, niin biologiaa ei voi muuttaa mitenkään. 

Ja kyllä, joskus äidin on pakko mennä esim. sairaalaan, mutta jos voisin itse valita, niin työ ei menisi vauvan edelle. 

Samaa mieltä. Tämä ei ole tasa-arvokysymys vaan pienen vauvan hyvinvoinnista kyse. Ensimmäiset elinvuodet ovat kaikista tärkeimmät ja ratkaisevimmat. Vielä ehtii tehdä kaikkea ja mennä myöhemminkin.

Vierailija
36/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laittaisin vauvan kaiken edelle ensimmäiseksi vuodeksi. Uraa ehtii tehdä myöhemminkin, sitten kun lapsi ei ole enää vauva.

Vierailija
37/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaa ensin saatteko vauvan pulloruokintaan. Ei ole välttämättä itsestäänselvyys. Tekisi mieli sanoa että lähde, jos oikeasti uskot että se on tärkeää tulevaisuutesi kannalta, ja sanonkin.

Mutta itse en kyllä pystyisi jättämään noin pientä vauvaa useammaksi yöksi varsinkin jos on rintaruokinnalla. Jos uskot että oikeasti saat matkasta myös jotain irti etkä jatkuvasti huolehdi vauvan voinnista niin mene. Hyvää äitiyttä on sekin että pitää huolta omasta urastaan ja varmistaa sitä kautta myös lapselle hyvän tulevaisuuden 

Vierailija
38/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas äitiä yritetään syyllistää jos on urasta kiinnostunut. Isä voi ihan yhtä hyvin olla päävastuussa vauvan hoidosta. Pakko ei ole imettää.

Vierailija
39/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhyy, kyllä mä niin mieleni pahoitin kun olin yön ilman äitiä. Vielä viidenkymmenen vuoden jälkeen muistelen 2kk iässä kokemaani traumaa 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
40/111 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka isä olisi kuinka tiiviisti ollut vauvan kanssa, niin se vain on fakta, että pienellä vauvalla voi olla aluksi vain yksi kiintymyksen kohde ja se on yleensä äiti, joka vauvaa on kohdussaan kantanut ja joka vauvan ruokkii äidinmaidolla. Vauva ei tunnista vielä olevan erillinen sinusta, joten minusta vauvan kannalta olisi kamalaa, jos yhtäkkiä katoat noin pitkäksi aikaa. Hän ei pysty sinua pitämään mielessään kovin pitkää aikaa. Ja varmaksi ei voida tietää, mitä se voi vauvassa aiheuttaa ja asia on myös vauvakohtainen. Siksi itse en ottaisi riskiä. 

Vaikka kuinka me halutaan tasa-arvoista vanhemmuutta ja sitä, että isä on yhtä vahva vanhempi, niin biologiaa ei voi muuttaa mitenkään. 

Ja kyllä, joskus äidin on pakko mennä esim. sairaalaan, mutta jos voisin itse valita, niin työ ei menisi vauvan edelle. 

Sama

Ensimmäiset elinVUODET!? Mitä helvettiä, että isä ei ole VUOSIA tasavertainen vanhempi!? Aikamoista miesvihaa tuollainen.