♥ HELMINAUHA VIIKOLLA 17 ♥
Kommentit (61)
Olen uusi äippä täällä palstailussa, jonkin aikaa ole tosin seuraillut listaa mutten " muka" koskaan kerennyt itse pinoutua. Tässä vähän taustatietoa meistä; Itse olen 30-vuotias yh-äiti ja Ronja syntyi 20.02.2007eli on nyt lähes 9-viikkoinen prinsessa.Yksinhuoltajaksi (tai paremminkin yksinodottajaksi) jäin jo aivan raskauden alkuvaiheissa ja hyvin olemme pärjäilleet. Ronsku on oikea joka äidin unelma vauva, nukkuu 4-5 tuntia herää kerran yössä syömään ja jatkaa taas toiset 4-5 tuntia perään. Meillä mennään pitkälti tuttelin voimin, koska oma maito ei pidä enää nälkää pois kuin hetken ja maidon tulo alkoi ehtyä, näin meillä parempi. Yöllä meillä käytetään aina yöpukua, jota käytetty heti laitokselta paluusta asti, siis illalla iltapesu, vaipan vaihto, yökkäri päälle, maidot nassuun ja unta palloon;) En nyt muista oliko mitään galluppia menossa, mutta vastailen kunhan lueskelen pinoa!
Äippä ja Ronksu
Ronksu on nyt siis 58cm pitkä ja painaa 5020g (tänään oltiin neuvolassa) ja käyttää 62cm vaatteita, jotkut ko 68cm!!
Äippä ja Ronksu
aloitetaanpa gallupeilla:
VAIPPA: meillä vielä liberon mini 3-6kg, vetelee kyllä ihan viimeisillään kiinni tuota kokoa.. kaapissa on vielä yksi paketti, ja sen käytän pois, ja sitten siirrytään 5-9kg midi -kokooon.
välillä olen käyttänyt dailya ja välillä liberoita. siis rinnakkain, dailyt kotona päivällä, ja liberot kun lähdetään jonnekin ja yöksi.
vaippa vaihdetaan lähestulkoon joka syötöllä yöllä, ellei sitten innosta pestä lakanoita..
VAATTEET: käytössä 68, 70 ja 74 vaatteita. meilläkin on kuivuri, ja se kutistaa arviolta noin puoli kokoa trikoo ja college vaatteita. mutta 62 eivät enää mahdu mitkään, ja 68 bodyt menee vielä kiinni, jos venyttää niitä pituussuunnassa ennen kuin pukee sen.
PULAUTTELU: juu, kaaressa välillä, ja välillä vähemmän.. ehkä hieman laantumaan päin, kuitenkin.
KAKKA: tuntuu olevan jumissa..
otin ton kovan vatsan puheeksi neuvolassa viime viikolla, ja myös sen, että annan mallasuutetta aika tiheesti.
tultiin terkan kanssa yhteistuumin siihen tulokseen, että jos ei maha toimi, niin jotain on annettava.
minä kun en rupea kuuntelemaan sitä, kun muksu vääntää kakkaa koko päivän pää punaisena, ja vähän toistakin päivää tuloksetta..
eli, jos on päivän kakkaamatta, seuraavana aamuna annan vauvojen luumusosetta. kyllä se sit sen päivän aikana maha toimii.
terveydenhoitajan kanssa keskustelin siitä luumusta, niin arveli sen olevan parempi kuin mallasuute, kun sitä kuitenkin tulee yhtenään annettua, ja kohta saisi kuitenkin alkaa ne soseet (tai, se parin vuoden takainen aloitusaika kiinteille oli se 3kk, nykyään 4kk), niin olisin joka tapauksessa noudattanut niitä vanhoja ohjeita.
RÖYHTÄYTYS: jep, joka syötöllä röyhtäytän, ja monesti kesken syöttöäkin, on nähkääs aika hotko tuo poika =)
KÄÄNTYILYSTÄ ei puhettakaan..
TASSUTTELUSTA meillä sisu tykkää nukahtaa omaan sänkyynsä, mutta tärkeää on, että pään oikealla puolella on riepu (sideharso), jota vasten poika painaa kasvoja ja pitää rievusta kädellä kiinni.
rievun perään myös itketään.
tuo ei liittynyt tassutteluun, mutta sen rievun lisäksi sisu tykkää, jos silittää sormella poskesta ja otsasta kulmakarvojen välistä.
lisäksi kiemurtelevan vauvan rauhoittaa unille mahan silittely.
varsinaisesti tassuttelusta mulla ei ole kyllä aavistustakaan.
YÖPUKU on vaihdettu heti kotiutuessa laitokselta alkaen, iltapuuhien yhteydessä aina. meillä yöppärinä (mielellään) vetoketjullinen trikoo potkupuku, neppariversiokin käy.
VELLI tää on harkinnassa meilläkin. niin sillä esikoisellakin aloitettiin joskus 3kk kieppeissä ne yömaidon " tuuhentamiset" vellillä..
vastiketta sisu vetää edelleen sen litran päivässä.. ja yöt on alkaneet taas olla levottomampia. sitten voisi mahdollisesti jättää sen luumun pois, jos maha toimisi sitten myös paremmin..
no katotaan nyt, ollaan huomenna lähdössä reissuun, ja palataan 1.5.
jos sitten reissun jälkeen.. ei huvittaisi kylässä aloittaa mitään " kokeiluja" .
esikoisella oli tänään viimeinen hoitopäivä. nyt mulla onkin sitten kaksi poikaa päivisin seurana =)
vähän haikea mieli, kun se hoitaja on niiiiin ihana.. sekä pojan mielestä että meidän vanhempien mielestä.
itkua tiihusti niin hoitaja kuin minäkin, kun poikaa hain tänään.. =(
hänkin tykkäsi elmosta tosi kovasti.
elmo 2v8kk on tehnyt KOTONA kaksi pissiä pottaan!!! (äiti tuulettaa! JEAH!)
tässä onkin noin vuosi veivattu, kun poika on hienosti pottaillut jo vuoden hoidossa. pääsi alusta alkaen jujusta kiinni nopeesti.
hoidosta on monesti tullut samassa kuivana pysyneessä vaipassa, kuin on aamulla mennytkin, eli kaikki asiat hoituneet potalla..
mutta, kotona ei ole suostunut kuin kaksi kertaa istumaan ko. härvelissä vuoden aikana..
paitsi tietty nämä kaksi pissiä, mitkä on eilen ja tänään tehty. kyllä äiti on ylpeä! =)
on viritelty tarrataulu, nyt on kaksi tarraa saatu, ja kun vielä neljä tarraa saa, niin äitipä ostaa reippaalle pottailijalle haluamansa lelun.
sisulla on taas nokka tukossa. lenskan toinen kierros ilmeisesti menossa/tulossa.yksi puteli keittosuolaa on jo mennyt tämän vauvan nenään. keljua olla kun ei saa henkeä.
eipä tässä kummempia..
paitsi uusi galluppi:
onko teillä huusholli hyrskyn myrskyn, vai tiptop?
meillä kyllä siivotaan imurisiivo ainakin 2 krt viikossa (on koira ja kissa), että likaista ei varsinaisesti ole, mutta tuntuu että kaikenmaailman tavaraa, lehtiä ja leluja (vaatteitakin) ajelehtii pöydillä/lattioilla/sohvilla.
tiskipöydällä on vuori, koska koneessa on puhtaat.. =)
pesuhuoneessa on hirmuläjät pestyä viikattua pyykkiä, mutta kun se ei liikahda kaappien suuntaan.. likaista pyykkiä ei oikeastaan kauheasti kerry kun koneet pyörii tiuhaan.
yllätysvieraat on aina kauhistus..
tuo viesti siis karkas käsistä...
Meidän neitoa on nyt sitten tutkittu kahteen otteeseen lääkärin toimesta tänään! Aamulla oli lääkärineuvola ja iltapäivällä tutki lastenlääkäri rokoteasemalla, josa osallistutaan siihen rotarokotetutkimukseen. Terve on typy. Tosin sydämestä kuului sivuääni, jota ei aiemmin ole kuulunut ja josta toinen lääkäri ei mitään maininnut. Lähete sairaalatutkimuksiin tulee kuitenkin jossain vaiheessa 6kk:n sisällä, eli ei mitään akuuttia.
Gallupit: Meillä paikat yritetään pitää suht' järjestyksessä. Molemmat, mies ja minä tykätään, että kamat on paikoillaan. Välillä voi olla likaistakin, mutta mies järjestelee mm. likaiset tiskit pöydälläkin, kun ei saa sitä konetta tyhjennetyä. Toki joskus on paikat ihan sekasin, mutta nyt kotonaollessani on kotikin pysynyt aika järjestyksessä. Toista oli silloin, kun olin töissä...
Alma sai tänään nyt sitten rokotteen molempiin reisiinsä ja sen rotarokotteen suun kautta. Kävin varalta apteekista suppoja, jos tulee kipuja noista. Meille tulee nyt kaikki rokotukset tuon rokotusaseman kautta ja toinen noista pistoksista oli se tavallinen neuvolarokote. Saas nähdä tuleeko jotain reaktioita.
Esikoinen yhä flunssassa ja kuumeessa, toivottavasti pieni noilta säästyisi. Ollaan kyllä pesty käsiä joka välissä ja suukottelua rajoitettu :-) Isosisko kun paijailis pientä tämän tästä.
Mistäs muusta on ollut puhetta... Vellit on jo kommentoitu, joten eipäs muuta kun mukavaa illan jatkoa. Meillä päin satelee vettä. Meinaa kohta seinät kaatua päälle, kun ollaan kökötetty esikoisen kuumeen takia koko viikko sisällä. Tänään oli juhlaa päästä tuonne rokotushommiin ja apteekkiin kodin ulkopuolelle. Pienet ne on kotiäidin ilot .
Timbe ja tytöt
Tulinpa vähän kuulumisia kirjottelemaan ennen kuin menen laittamaan poikaa yöunille. Tänään käytiinkin 2kk neuvolassa. Ja hyvin on poika taas kasvanu. Painoa oli 6310g ja pituutta 60cm.
Röyhtäilystä- Meillä röyhtäillään joka syötön jälkeen ja välillä myös kesken syötön. Yöllä harvemmin röyhtäillään kun tino aina nukahtaa heti syötyään. Sen oon kyllä huomannu kun vielä itse imetin niin poika ei millään meinannu röyhtäistä ja usein ei edes tullut, mutta nyt kun ollaan pelkällä korvikkeella niin röyhy tulee joka syötön jälkeen.
Enni-maija- teilläkin vissiin ollaan pelkällä korvikkeella vai ymmärsinkö oikein. Meillä ei riitä tuo litra korviketta vuorokaudessa. Meillä menee ainakin 1,5 litraa/vrk joskus jopa enemmänkin. Toki päivittäin tulee heitettyä viemäriin pullon pohjalta maidonliruja pois kun kaikki ei menekkään. Tuntuu,että meidän poika syö tosi paljon ja näkee sen kyllä pojan kasvussakin. tietää ainakin, että poika saa riittävästi ruokaa. Kysyinkin tänään neuvolassa, että kuinka paljon tämän ikäinen kuuluisi syödä, mutta neuvolatätikin sanoi, että poika syö kokoonsa nähdän ihan hyvin.
nyt poikaa laittamaan unten maille...
-hanna ja poitsu-
hannamammalle: joo, pelkkää korviketta meillä menee nyt.
yritin sitä imettämistä, mutta vaikka kuin yritin, niin maito ei vaan noussut, ja sitten noin kolme-neljäviikkoisena ei poika enää huolinut tissiä, kun ei sieltä mitään tullut juurikaan.. osaimetyksellä siihenkin asti, eli vastiketta saanut koko ajan jossain määrin.
ja se litra.. se on se, mitä arviolta toi poika syö, eli reilusti yli litra päivässä kuluu maitoa, kun pullon pohjalle aina välillä jää.
kerralla sisu syö noin 120-150ml väliltä.
eli pulloon yritän valmistaa vastiketta noin 150, ja joskus jää se 30ml yli ja joskus menee just kaikki. yleensä jää vahan kuitenkin.
nan-jauhetta käytetään etupäässä vastikkeena, kun se on " valmista" vastiketta edullisempaa.
ai niin, ja sisu syö noin 3h välein, yöt ja päivät.
-e-
Huomenta vaan täältä vielä utuisesta Etelä-suomesta! Meillä meni yö ihan kivasti. 3 kertaa heräiltiin syömään ja sitten klo 5 oli sellaista ähinää ja röyhtäysjumissa ja ilmeisesti kakkkahätäkin oli kun Ronja kiemurteli ja kitisi ainakin puoli 6 saakka, lopulta nukahti ja nukuttiin klo 7. vähän tuo neiti tankkasi sitten kakkasi vaipan täyteen ja kun sai puhtaan vaipan niin nukahti tyytyväisenä tuohon sitteriin sillä aikaan kun kävin täyttämässä kahvikupin =)
HUUSHOLLI G: Meillä on yleensä ainakin kerran päivässä siistiä, mutta lapset ja koira ovat todella tehokkaita sotkemaan, joten koko päivä menee siivotessa. Ja nyt kurakeleillä tuota hiekkaa on meillä sisällä enemmän kuin ulkona. Pyykkiä on kyllä kokoajan joko pestävänä tai viikattavana. Onneksi meillä on tuo rumpu, ilman sitä olisin kyllä totaalisesti lirissä. Eilen tuo meidän keskimmäinen nimittäin pissasi housuun 5 kertaa eli viiden housut meni pyykkiin ja ulkohaalarit myös, tosi hauskaa, mutta siis perussiistiä on kyllä aina, joten en pelkää kovin yllärivieraitakaan.
Joku?? mainitsi menevänsä rokotuksia saamaan. Mä olen kahden aikaisemman kohdalla toiminut ensimmäisen neuvolatädin ohjeiden mukaisesti eli nuo rokotteet mistä voi mahdollisesti tulla jotakin oireita niin kannattaa antaa vauvalle se suppo vaikka tuntia ennen rokotusta niin se vaikuttaa siihen pistoskipuun myöskin. Meillä tämä on auttanut ja sitten olen vielä yötä vasten antanut toisen. Ensimmäisellä rokotuskerralla meillä nimittäin huudettiin rokotuksen jälkeen useita tunteja kun ilmeisesti tuo rokotuskohta tuli tosi kipeäksi ja sitten nousi vielä kuumetta, enkä silloin älynnyt noita suppoja ensin antaa.
Sitten vielä kysymys/ihmettelyä??: Miten ihmeessä pystytte käyttämään vetoketjullisia yöpaitoja? Meillä on Ronjalla niin hirmuiset kaksois/kolmoisleuat etten voisi kuvitellakaan laittavat sellaista pukua missä on vetskari kun se painaisi suoraan tuonne " kaulaan" ! Onko teidän pikkuisilla kaulaa? Meillä on pelkkää leukaa ja kaulaa ei näy lainkaan, taitaa olla aikamoinen makkara meillä =)
Nyt tuo tyttö heräs, eli taidan poistua.
T. Kaisa ja Ronja reilu 6 vko
Eipäs herännyt vielä, joten jatketaan nopsasti...
Ai niin ja mulla tänään jälkitarkastus, toivotaan et on paikat kunnossa. Pitäisi saada myös tuo resepti kierukkaa varten.
G:Oletteko jo päättänyt ehkäisystä ja minkä olette valinneet?
Piti mun vielä kommentoida jotakin eli olikos Enni-maija vai kuka kun sanoi esikoisensa kanssa olevan potta ongelmia?! Meillä ei kumpikaan noista isommista ole koskaan suostunut kotona potalle vaan ensin käytettiin pöntöllä pienennintä ja sitten noin 2,5 vuotiaan jätettiin sekin pois eli ihan pelkällä pöntöllä käyvät meillä. Kannattaiskos teidän kokeilla? Niin ja pissalla meillä poika on käynyt 2 vuotiaasta saakka ihan niin kuin isotkin miehet eli seisaaltaan, näin pissat menee myös pönttöön eikä tulvi reunan yli lattialle. Nyt meillä on tosin tytön kanssa tämä housuun pissaamisongelma joka tuli meille kun vauva saapui taloon eli ei ehdi/muista käydä ajoissa vessassa vaikka aiemmin oli täysin päiväkuiva jo pitkän aikaa (ikää nyt 3v.1kk).
Meillä takana oikeen mallikelpoisesti nukuttu yö, siis nukkumaan käytiin 22.30, syömään herättiin klo;03.30 ja sitten jatkettiinkin unia aamuun klo kahdeksaan saakka! No niin ja nyt niihin galluppeihin,,
VAIPAT: Meillä käytössä liberot, sopii Ronksulle parhaiten. Kokeilin joskus pampersia mutta aina oli reunavuotoja ja kakkaakin tursusi jokavälistä, joten pamperssejen mineissä pysytään.
YÖKKÄRIT: Kumpiakin käytössä, niin vetoketjullisia kuin nepparillisiakin. Vaikkei kaulaa juurikaan täältäkään löydy, niin vetoketjulliset toimii siltin oikein hyvin, en tosin vedä vetoketjua aivan ylös saakka.
PULAUTTELU: Kyllä pulautellaan ja joskus oikein kaaressa ja paljon. Tosin joskus menee päiviäkin ettei pulautusta tule ollenkaan.
KAKKA: Joskus päivittäin joskus väliä neljäkin päivää!! Eli tässä hommassa ei viellä ainakaan mitään säännöllisyyttä.
RÖYHTÄYTYS: Röyhtäytän aina syönnin jälkeen, muuten mahaa kiertää ian kamalasti ja Ronksu herää lähes heti nukahdettuaan kun vääntää ja kääntää.
KÄÄNTYILY: Meillä käännytään mahaltaan selälleen, opittiin jo 5-viikkoisena.Siis sekunniksikaan ei voi yksin jättää mahalleen esim sängynpäälle.
Tässä kai näitä suurimmaksi osaksi. Joku kyseli vauvatanssista! Meilläkin tätä tehty nyt noin kolme viikkoa, ja Ronksu rakastaa hommaa. Siis kyseessähän ei ole mikään musiikin kanssa tehtävä tanssa, itse sanoisin tätä ennemminkin vauvajumpaksi. Meillä tällä hetkellä 4 erilaista liikettä joita tehdään
-Halaus; Vauva makaa selällään, tartutaa vauvan käsiin niin että vauva pitää peukaloista kiinni ja viedään kädet ristiin rinnan päälle ja auki. Liikettä toistetaan 5-10 kertaa
-Ylösalas; Taas peukalot kämmenissä nostellaan vauvan käsiä yöös ja alas vuoronperään. (muistuttaa nyrkkeilyä;) )
-Perhonen; Vauvan kädet viedään sivukautta korviin saakka pään yläpuolelle ja sielta alas kylkiin kiinni, lattiaa pitkin liuttaen.
-Poljenta; Tartutaan vauvaa nilkoista kiinni ja vedetään jalkoja koukkuun ja suoraan vuorotellen
Tämmöistä siis vauvatanssi, toivottavasti ymmärsitte jotain selityksestä. Liikkeitä tehdessä pyritään pitämään vauvaan katse kontakti ja jutellaan vauvalle samanaikaisesti. kokeilkaa ihmeessä, ainakin Ronksu rakastui hommaan jo muutaman kerran jälkeen ja nyt jo vie itse liikkeissä!
Hauskat päivänjatkot kaikille!!
Äippä ja Ronksu
Meillä vauvatanssi käydään läpi neuvolakäynneillä. Aina iän mukaan saa uusia liikkeitä. Sama juttu oli jo esikoisen kanssa. Se on ihan mukava hetki vauvan kanssa. Suosittelen!
Ja sitten nopsasti gallupeihin.
VAIPAT: Pampersin koko 3 käytössä ( semmonen keltainen paketti ). Saa pulskalla vauvalla hyvin pitäväksi kun siinä on se joustava resori. Liberot on myös hyviä, mutta nämä ei ole pettäneet vielä kertaakaan, joten toistaiseksi mennään Pampersseilla.
YÖPUKU: Yleensä laitetaan illalla iltapesun jälkeen yöpuku, mutta jos nukahtaa ennen iltapesua ( kun olen esikoisen kanssa iltapesulla ) niin en enää herätä vaan saa nukkua bodyssa. Vaipan tietysti vaihdan yöksi. Yöpukuna on sellainen koko puku, jossa jalat näkyvät. Monesti nukutaan kyllä vaipassakin, kun perhepedissä on aika kuuma varsinkin lämpöisemmillä ilmoilla.
Muihin gallupeihin oon tainnutkin jo vastata.
Molemmat lapset olleet flunssassa koko viikon.. Toivottavasti menis jo pian ohi! Olis niin kiva päästä vähän ulos ja esikoinenkin hyppii jo seinille.
Pirriäinen ja poju 8 vko 5 pvää
Mukavaa torstaita. Mielenkiinnolla olen lueskellut pinoa tällä viikolla...tarkoitan tuota velli-keskustelua joka sai jopa helminauhan " ulkopuoliset" asiaa kommentoimaan. Hassua kyllä mut kun itse en kyllä juuri muiden pinoja jaksa lukeskella/eikä olis aikaakaan niin ihmettelin vähän et ketähän näitä meidänkin juttuja käy lueskelemassa. Siis jos aloituksessa on joku kyskä tai muuten kiinnostusa herättävä aihe niin käyn lukee/kommentoimassa mut en kyllä noita ns.kuukausipinoja esim.Tammikuisten tai muiden jaksa lukee...mites muut? Enkä siis tarkoita etteikö saa lukea, ihmettelin vain ;p
No gallupeihin...
Yöpuku:ollut käytössä ihan vauvasta, kuluu iltarutiineihin. Hieronta ja yöpaidanvaihto. Meillä vetoketjuversioita, siis terällisiä kokopukuja.
Kakka:Nyt viikon kakkaamatta ja soitin terkalle ja ohjeeksi kuumemittarilla kutittelu ja voi kokeilla luumusosetta. Maanantaina mennäänkin neuvolaan kun poika silloin JO 3kk:tta. MIHIN TÄÄ AIKA MENEE!!!
Röyhyt:Joka syötön jälkeen mut ei yöllä kun jatkaa uniaan. Joskus saattaa yöllä alkaa kitisee niin nostan vatsani päälle mahalleen hetkeksi niin yleensä röyhtäisee ja jatkaa unia.
kääntyily:Yritystä on kovasti kumpaankin suuntaan mutta ei vielä ihan käännyt.
Joku kyseli myös nyrkkien syömisestä. Löytyneet ovat ja maistuukin ilmeisen hyviltä. Mutta tutti kelpaa myös ja yleensä unille mennäänkin tutin ei tissin voimalla.
Vauva-arjestakin oli joskus taanoin keskustelua ja on tämä vaan niin ihanaa vaikka väsyttävääkin. Poika on niin kiltti eikä turhista kitise ja hymyilee tosi paljon niin ei tästä voi kun nauttia. Tosin uhmakas esikoinen aiheuttaa parhaillaan päänvaivaa kun ei sitten saa omasta mielestään tarpeeksi huomiota...Ihana kun osaa jo syyllistää tuollaisilla asioilla ;O/ Muutenkin tuo esikoinen on todella haastava tempperamentiltaan et välillä tuntuu tosi raskaalta tää lasten kanssa kotona olo. Mutta sitten hän on kuitenkin niin ihana ja pieni vielä...
Kolomosellakos aiheutti kolmevuotias ylimääräistä ohjelmaa. Meillä onneksi tää kolmevuotias on reagoinut paljon lievemmin tämän vauvan syntymään kuin kuvittelin. Olin kans valmistautunut noihin taantumisiin pissajutuissa mut ainut mikä on niin ei haluaisi itse syödä. Ja jos en sitten ehdi/suostu auttamaan niin ruokapöydässä istuu neiti vaikka tunnin kitisemässä ei suinkaan syömässä. Mut sitten kun on lemppariruokaa tai välipalaa niin johan uppoaa vauhdilla ;O)
Viikonloppuna olenkin miehen vanhempien syntymäpäivä juhlimassa,joten nettipimennossa mennään mutta palailen varmaan sunnuntai-iltana...ainakin lukemaan vkonlopun kuulumiset. Nyt ruokaa laittamaan...
calmus&pesue
En mä ainakaan lue muitten palstoja, siis esim. muina kuina syntyneiden pinoja. Hyvä jos ehdin lukea helmikuisia aina muutaman päivän välein. Usein ollaan niin paljon ulkona ja kotihommiin menee aikaa + vauva on sisälläoloaikana usein sylissä ja on hankala kirjoittaa, esim. nyt. Mutta minusta on aivan ok jos joku haluaa lukea eri kuiden pinoja ja kommentoida. EIhän nämä mitään sisäpiirijuttuja ole. Tervetuloa siis kaikki " uudet" minunkin puolestani.
NUKKUMISPAIKKA: Missä vauvanne nukkuu? Meillä nukkuu noin kolmeen asti yöllä pinnasängyssä jossa on vielä äitiyspakkauksen verhoiltu laatikko. Nyt olen aatellut ottaa sen laatikon pois kun alkaa olla jo liian ahdas. Siinä sängyn päällä on sellaiset ohuet verhot joten sänky on turvallinen pesä. En tiedä kuinka vauva huomaa kun laatikko vaihtuu sänkyyn, kun jäähän se verho ihan entiselleen. Vauva tykkää ahtaudesta ja monesti laitan hänen viereen vielä pari ainun PUPUA. Onko muilla näitä pupuja? Esikoiseni sai ekan pupun 3-kuisena ja nyt 6-vuotispäivien kynnykselläkin se sama pupu + erivärinen joukko muita ainu-pupuja nukkuu hänen vieressä. Posken vieressä on aina just se eka vaaleanpunainen pupu. Mun piti ompeluttaa sille suojapukukin kun pupua ei saisi pestä ja suojapuku on myös vaaleanpunainen ja pehmeä ja sitä sitten saa tarvittaessa pestäkin...
Vai onko vauvoillanne muita UNILELUJA??? Meillä käytössä myös rätti eli yksi maitoinen vaippaharso. Tytöt ei harsoista innostuneet mutta tää poika nukkuu mielellään harson kanssa. Pupuista hän ei vielä ymmärrä mitään.
Nyt imuroimaan vauva kainalossa, kohta tulee kaveri kahville.
Heinä ja poika 2,5 kk
Ja VELLISTÄ vielä sen verran, että sehän on ihan jokaisen oma asia milloin lisäruuat antaa. Jos jonkun vauvalle sopii parhaiten tilkka velliä maidon lisäksi jo 2-kuisena ja maha sen kestää ja uni maittaa, hyvähän se on. Itse koen että tän ikäiset ei nuku vielä pitkiä pätkiä ja oon tyytyväinen 5 tunnin yöpätkään tissimaido voimalla. Jos yö alkaa muuttua nälän takia pätkäisemmäksi, harkitsen maissivelliä mutta uskon että vasta kaurapuuro pitää nälän. Ja kaurapuuroiässä ainakin tyttöni hillui öisin muista syistä kun nälästä. joten oletan valvovani ainakin vuoden putkeen... ja se on ok koska vauvat nyt vaan on vauvoja. Itse ainakin menen yön kerrallaan ja iloitsen jos sai nukkua sen 5-6h ja haukottelen ja noidun kaverille jos väsyttää pätkäyön jälkeen. En usko että alle puolivuotiaan suhteen on mitään tehtävissä jos vauva valvoo. Esikoiseni nukkui hyvin ja kakkonen superhuonosti vaikka toimin molempien kanssa samalla tavalla.
Eli samoilla linjoila Heinän kanssa...tervetuloa uusille. Ja onhan se niinkin et jos on vaikka vähän vanhempi vauva niin asiat varmaan vielä tuoreessa muistissa niin on kyl ihan mukavaa et tulee monenlaisia mielipiteitä asioista. Lähinnä just ihmettelin sitä et mullakaan ei tosiaan oo aikaa edes lukea muiden juttuja. Ja helminauhassa on mukavaa väkeä kirjoittelemassa ja aktiivista ;O)
Siisteysgallupista: Meillä on yleensä ihan perussiistiä. Itse en tykkää kun villakoirat pyörii nurkissa joten imuria tulee käytettyä. Tosin lapset sekoittaa ihan kiitettävästi ja tuo pyykkipuoli tuntuu aina olevan vaiheessa. Nyt on vielä oltu ulkona jotensakin paljon niin sitten jää nää kotihommat hieman rästiin. Yritän olla ottamatta sterssiä asiasta...
calmus
Niin juu, tuo vauvatanssi ei varsinaisesti ole tanssia eikä jumppaa, vaan vauvan ja vanhemman välistä vuorovaikutusta " vauvan kielellä" , jossa vauva on aloitteentekijä, kun hän saa viedä " tanssia" . Neuvolan paperissa sanotaankin, että aikuinen puhuu vauvatanssissa " vauvaa" , eli oppii uuden kielen... :) Ihan mielenkiintoista! Meilläkin on tuo neljän liikkeen sarja, mitä pitäs toistaa samanlaisena 2 krt päivässä, ja se pitäisi aloittaa kun vauva on 2 kk , kun silloin on joku herkkyyskausi meneillään. viimestään 3 kk:n ikäisenä vauva alkanee viedä tanssia.
VETSKARI - en käytä minäkään vetskarillisia yökkäreitä, kun musta ne on vaarallisia just jos kääntyvät kaulaan päin. ja jos vetskarin jättää auki, hankaa yökkärin yläosat ihoa :( ELi napillisia täällä yllä.
NUKKUMISPAIKKA on meillä ainakin ekaan syöttöön asti Vaavi-sänky, ja senkin jälkeen takas omaan petiin, jos havahdun vauvan lopetettua ruokailu. Toisinaan jää viereen jos nukahdan. Kaikki päiväunet vauva nukkuu ulkona vaunuissa. Illalla torkahtelee sit taas omassa sängyssään, sitterissä tai sylissä, ennen varsinaisia yöunia.
MUUT LUKIJAT/PINOT. Oon ihmetellyt samaa kun meillä on niin hitsin paljon lukijoita :) Mua ei vois kyllä vähempää kiinnostaa muiden pinot, enkä siis niitä luekaan, enkä kehtais mennä sinne kommentoimaan. Mutta kykin tyylillään! jA ehkä joku esim. esikoistaan odottava sitten saattaa oppia näistä meidän höpinöistä jotain, mut muuten en kyl ymmärrä miten kellään riittää aikaa ja mielenkiintoa lukea vieraiden ihmisten turinoita. Noita yleisiä avauksia luen ite kyllä jos aihe sattuu kiinnostamaan.
lopuksi Wappu-G: eli miten vietätte?? meillä ei vielä kummempia suunnitelmia. palloja puhallellaan ja serpenttiiniä heitellään, mutta muuten auki..
Viherrys
SIISTEYS: meillä imuroidaan ja luututaan kunnolla kerran viikossa. Samalla pestään vessat. Joka päivä siivotaan keittiö moneen kertaan tiskien ja tasojen osalta ja keittiön lattia on pakko imuroida noin 3-5 kertaa viikossa kun tippuu ihan älyttömästi ruokaa lattialle. Eli ei hirmu likasta ole koskaan, mutta silti on turhan usein sotkusta. Lapset sotkee älyttömästi enkä pysy perässä siivoamassa. joka päivä passitan tytöt 4 ja 5 v siivoamaan jälkiään mutta heti vartin päästä on taas sotkusta. Varsinkin vaatemyttyjä ja koruja ja pelejä ja leekoja ja majoja...
Itse siedän jonkin verran epäjärjestystä muualla paitsi keittiössä, mutta likasta ei minusta saa olla. Mieheni mielestä pitäis olla myös järjestyksessä tavarat, ja se on aika mahdotonta tällä hetkellä. Kun vauva nukkuu, ollaan yleensä ulkona tai siivoan noita pakollisia tai teen ruokaa. Joskus on ehdittävä olla isompienkin lasten kanssa, esim. pelata jotain tms. Ja pyykkiä vasta onkin kauheet kasat, pari koneellista joka päivä + niiden lajittelu. Kaiken muun teen, mutta mies tekee viikkosiivouksen ja noituu sitä kauheesti kun ei tajua kuin paljon aikaa mulla menee joka ikinen päivä siivouksiin -luulee et se viikkosiivous on ainoa siivous jota meillä tehdään eli kuvittelee olevansa supersankari kun yksin siivoaa koko asunnon! Vaikka koko miehen siivouksenkin ajan hoidan lapsia ja järjestän pyykkejä jne ja kaikki mun siivousjutut tapahtuu tietysti lasten kanssa samalla huolehtien myös ruoka-ajoista jne eli tosi pätkissä ja vauva kainalossa siivoilen joka päivä. Jos mies kulkisi yhden päivän lasten perässä vauva kainalossa, näkisi sen sotkun ja tiskin ja kotityön määrän. Inhoan sitäpaitsi siivousta ja pidän tärkeämpänä että on puhtaat vaatteet, astiat, ruoka tehtynä, lapset ulkoilleena ja itse kahvit juoneena eikä niin että koko ajan vain jynssättäis, joka olisi ainut keino pitää tippop-siisteys 3-lapsisessa perheessä kun on vielä kaksi hilluvaa kissaakin.
Millä konstilla te joilla on tosi siistiä, saatte pidettyä siisteystason yllä??? Siivoatteko kaiken liikenevän ajan? Vai olenko mä vaan jotenkin niin epäjärjestelmällinen etten saa pidettyä rojuja järjestyksessä.
kirjoitin vähän turhan kärkkäästi tuosta muiden pinoista. sorry.. tervetuloa siis vaan ulkopuolisetkin tänne välittämättä minun henk.koht. mielipiteestäni :)
Ihan pikaisesti yritän vastailla galluppeihin, ennen kun poika heräilee..
(onkin nukkunut tänään oikeen mukavia väh. 2tunnin unia, päivällä nukkui 4 tuntia vaunuissa!)
Siisteys:
yritän pitää kämpän kunnossa, mutta samalla tavalla, kun Kolomosellakin lapset ja koira tuo hiekkaa ja muuta töhnää lattiat täyteen päivittäin!
Aamusella vauvan nukkuessa ensimmäiset " päikkärit" imuroin lattiat hiekasta ja pesen vielä koiran tassun jäljet ja muut pois. (inhottavasti laminaatissa näkyy kaikki jäljet)
Tavarat meillä ei pysy omilla paikoillaan millään ja niitä kuskataan jaksamisen mukaan omille paikoilleen päivän mittaan.
Perus siistinä yritän kodin pitää kun en viihdy sotkuisessa kodissa..siis omassa..
Tämä vaatii siis melkein jatkuvaa paikkojen järjestelyä ja jokapäiväistä imurointia ainakin meillä!
Vessaakin saisi olla pesemässä vähintään 2x viikossa, kun on niin ukkovoittoista tämä meidän perhe!
Yökkärit:
Kyllä löytyy vetoketjullisiakin malleja, mutta meidän pojalla on myös kaula = ) on sen verran pitkä ja hoikka poika! Ikävästi kyllä vetskari välillä nousee ylöspäin, joten kovasti en sellasia kuitenkaan suosi!
Vauva nukkuu päikkärit (jos nukkuu sisällä) ja alkuöyunet omassa rottinkisängyssään ja ekan syötön jälkeen nukutaan vierekkäin meidän sängyssä...joskus saatan syötön jälkeen nostaa pojan omaan sänkyyn jos siis olen hereillä!
...mitähän muita kysymyksiä olikaan...
Joo nuo muut pinot..:
Minä lueskelen välillä toisiakin pinoja ja vastailen tai otan kantaa joihinkin juttuihin, joten mua tervetuloa vaan minukin puolestani muillekin vierailulle meidän pinoihin!
nyt pitää mennä
mammutti ja vilppu
Tulin vielä kurkkaamaan, että jatkuiko velli-keskustelu. Huomasin teidän miettineen, kun jaksoin käydä täälläkin vierailemassa :) Asiaan on helppo selitys: mulla oli LA helmikuussa, ja kirjotinkin teiän pinoon sillon pari kertaa, ennenku siirryin enskoihin. Luen siis teitin pinoa aina, jos jää aikaa - ja sitä ei itseasiassa oo jääny viimeseen kuukauteen lainkaan. Kirjotin eilen ekaa kertaa n. kuukauteen enskojenkin pinoon, enkä oo edes ehtiny KERTAAKAAN käydä lukemassa kenenkään kuulumisia sen kuukauden aikana :( Nyt on pari pvää ollu sellasia, että " ehtii" istahtamaankin, kun poitsun rytmi alkaa olla kohillaan. Ja vaikka eka kk menikin hieman enempi uuden opettelussa ja väsymyksen kourissa, niin nyt on jo viim. 3 vkoa oikein nauttinut joka päivästä! =)
Mutta en usko, että ehdin tänne enää kauheasti kirjoitella, käyn kurkkimassa varmaan kuulumisia välillä, kun tämän pinon vauvat on kuitenkin samoja ikiä omani kanssa (joka tosin syntyi lopulta maaliskuussa, 2 vkoa myöhässä).
Mutta hauskaa kevättä!!!!!!!! =D
Pi-Ki
Kerkesinpä tällekin iltaa kirjottelemaan. Meillä kylvettiin tänään ja poika nukahti aiemmin. Tino nukkuu yönsäkin paljon paremmin kun illalla kylvetään.
Siisteydestä- Imuroin joka päivä, koska meillä on koira joka tuo hiekkaa sisälle ja ainakin kerran kaks viikossa pesen lattiat.Muutenkin laminaatissa näkyy kaikki jäljet. Meillä on aivan perussiistiä. Itse en henkilökohtaisesti tykkää jos on sotkuinen talo. Ja varsinkaan jos on kaikkea pientä tavaraa siellä täällä. Josta jouduin muistuttamaan miestä joka päivä, koska sillä tapana jättää vaatteita sinne ja tänne ja yleensä kahvikuppi löytyy jostain pöydältä. Yleensä yritän siivota kun poika nukkuu tai sitten se katselee sitteristä äidin menoa.
Tino nukkuu yönsä joko meidän vieressä tai omassa sängyssä. Yleensä aamulla kun syö siinä 6-7 aikaa niin otan sen omaan viereeni, jos on muuten yön nukkunut omassa sängyssään. Varsinaista unilelua ei pojalla oikeastaan ole. Ainu-pupun sai jo sairaalaan ja sen on siitä asti ollut tinon vieressä.
ja olikohan jotain muuta. Eipä tuu nyt mieleen.
Pakko oli tulla tänne kommentoimaan, kun kävin kurkkaamassa pinoa. Minäkin yhdyn tähän VELLI-keskusteluun.
Meillä nimittäin poika (ikää reilu 7vkoa) syö yhdellä iltasyötöllä maissivelliä maidon seassa n.30-50ml. Aloitin aivan teelusikallisesta ja lisäsin pikkuhiljaa - ja meillä se kannatti. Heräsin pitkään joka yö 1,5h välein syöttämään ja röyhtäyttämään lapsen, ja nyt uni on 3-5h kerrallaan. Imetän siis myös, mutta tissimaito ei riitä, vaikka molemmat tissit syötänkin tyhjäksi. Meillä vellin kokeilu alkoi paristakin syystä: yöheräily otti voimille - niin minulla, miehellä kuin pojallakin. Mutta suurin syy oli se, kun maitoa (korviketta tissin lisäksi) alkoi mennä iltaisin parin tunnin sisällä melkein 4 desiäkin, ja tämän jälkeen maha oli tietysti kuin jalkapallo ja kipeä. Ja kyllä - kyllä se oli nälkää, mihin poika sitä maitoa söi. Sen huomaa, kun yritti lopettaa kesken, niin itku tuli. Lopulta poika itse sylkäisee pullon ulos suusta, kun riittää (ei siis nukahda siihen pullo suussa).
Nyt meillä nukutaan n. 10h yössä, herätään 1-3kertaa, ja aamulla niin äiti kuin poikakin ovat pirteitä ja iloisia - poitsu ihan nauraa, kikattelee ja jokeltelee koko aamun ensimmäisen tunnin olleessaan hereillä - ennen aamu alkoi itkulla, mikä loppui, kun sai pullon/tissin suuhun.
Tiedän, että vauva on pieni, ja tiedän, että suositus on 4kk alkaen. Mutta meille tämäkin on sopinut. Sitä paitsi meidän itsemme ollessa pieniä on peruna todella aloitettu parikuisesta, ja ihan terveitä ollaan. Se on todella hienoa, jos toisilla riittää joko A) maito pitämään nälän tai B) itsellä mielenterveys ja jaksaminen väsymyksineen. Minulla ei riitä kumpikaan...
Ja onpa oma siskonikin aloittanut molemmille pojilleen samoista syistä perunavellin (tietysti teelusikkallisesta kerrallaan, varovasti) jo 2kuisesta, ja aivan terveitä lapsia ovat tälläkin hetkellä, toinen 10v, toinen 7v.
En siis kehota tässä ketään tällä tavalla toimimaan, mutta koitan vain sanoa, että jokainen äiti tekee omat ratkaisunsa itsensä ja etenkin vauvansa parhaaksi. Meillä maissivelli on toiminut hyvin eikä tuottanut mahavaivoja yhtään enempää, mutta toisilla saattaisi olla toisin. (Poika on kyllä kasvanutkin paljon, painoi syntyessään 3512g, sairaalasta lähtiessä 3300g ja 1kk nlassa jo 5025g, ja siis pelkällä maidolla oli noin paljon tullut, joten ehkä se vaan menee niin, että toisilla vauvoilla vaan on isompi ravinnontarve...)
Tälläistä täällä...
Pi-Ki