Jos joku ihmettelee miten köyhä voi olla ylipainoinen niin kerronpa mitä sain ruokajaosta
Kokonaisen suklaakakun, pullaa ja suklaata sekä paistopistetuotteita
Kommentit (44)
Tuota olen miettinyt, että kun ruoka-apu on käytännössä aivan karmeaa teollisuusroskaa, niin miten sitä voi edes nimittää avuks? Ennemminkin köyhien myrkytys -jono.
Pakottaako ruoka-apu syömään suklaakakkuja?
Samat kokemukset itsellä 5 vuoden takaa. Ei pysty terveellisesti syömään pelkällä lahjoitusruualla. Ja ne on todellakin niitä ruokia, jotka ei ole ostajille kelvanneet. Syystä.
Miksi käyt ruokajaossa, jos et itse ole köyhä?
Tuon takia en käy ruokajaoissa. Haluan pysyä terveenä ja hyväkuntoisena, ja mun pitkäaikaissairaus myös vaatii terveellistä ravintoa, jotta se pysyy aisoissa.
T. Pitkäaikaistyötön
Aikanaan kotitalousopettajaopiskelijat olivat tutustumassa ruoka-apuun ja heiltä pyydettiin keittokirjaa, jossa olisi näistä tavallisimmista perusaineista tehtyjä ruokia. Opiskelijat tekivät työtä käskettyä, syntyi ihan tavallisten perusruokien ohjelehtinen kaurapuurosta alkaen.
Ei kelvannut, koska kuka muka nykyisin joutuu itse leipomaan tai tekemään kasvissosekeittoa, kyllä sellaiset pitää saada eineksinä! Tai miten kuvitellaan, että köyhä menee ostamaan suolaa, jota ohjeessa tarvitaan.
Eli ylipaino on ruokajonon syytä? Haloota jo!
Me jouduttiin joskus käymään, kun yhdellä palkalla ei selvitty ja ne kasvikset mitä saatiin oli valmiiksi mätiä ja kaikki muu oli hiilarimättöä.
Osa esim lihoista oli avattu ja siirretty toiseen pakettiin, jotenkin ällötti kun ei tiennyt kuinka puhtaasti/kylmäketju.,
Tietysti sitä itse voi kykynsä mukaan ostaa kasviksia jne.
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan kotitalousopettajaopiskelijat olivat tutustumassa ruoka-apuun ja heiltä pyydettiin keittokirjaa, jossa olisi näistä tavallisimmista perusaineista tehtyjä ruokia. Opiskelijat tekivät työtä käskettyä, syntyi ihan tavallisten perusruokien ohjelehtinen kaurapuurosta alkaen.
Ei kelvannut, koska kuka muka nykyisin joutuu itse leipomaan tai tekemään kasvissosekeittoa, kyllä sellaiset pitää saada eineksinä! Tai miten kuvitellaan, että köyhä menee ostamaan suolaa, jota ohjeessa tarvitaan.
Sieltä Ei saa niitä terveellisiä perusruokia. Valitettavasti.
Toisaalta, jos ihmisellä on 10 toisiaan pahentavaa ongelmaa kiertellä ristikkäin, niin silloin ei todennäköisesti jaksa miettiä ruoka-asioita ja tehdä ruokaa. Että kyllä, joskus sitä vaan tarvii niitä eineksiä, jotta saa edes jotain syötyä. Tän tajuaa jokainen, jolla on ollut vähän enemmän ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Tuota olen miettinyt, että kun ruoka-apu on käytännössä aivan karmeaa teollisuusroskaa, niin miten sitä voi edes nimittää avuks? Ennemminkin köyhien myrkytys -jono.
Ei tuokaan kelpaa. 😀
Jospa ottaisit opintotukea, ja opiskelisit työllistävän alan nyt kun töitä ei ole.
Tämä ajatusmaailma on ihan uskomaton. Soppajonossa kehdosta hautaan. Elämänasenne siis tälläinen. 😀
Meidän päättäjät saisivat hävetä että suomessa jotkut joutuvat käymään leipäjonossa.
Niin no suoraan roskikseenko ne lahjoitetut ruoat pitäisi heittää? Minun mielestäni on parempi, että halukkaat saavat ne hakea ennen hävikkiin päätymistä. Jos et syö niitä kakkuja ym. niin älä ota niitä. Ei ole mikään pakko. Se, että niitä edes joutuu hävikkiin onkin toinen juttu, ja lienee merkki siitä, että herkkuvalikoimaa on kaupoissa aika paljon, eli olisi varaa vähentää ja lisätä edullisia ja terveellisiä tuotteita. Ja toisaalta se voi kertoa myös siitä että ne ovat normaali hinnalla kalliita kun ei mene kaupaksi kaupoissa. Tuoreissa elontarvikkeissa heilahtelevan kysynnän arviointi voi olla aika hankalaa, joten tuotteita jää myymättä. Silloin on parempi että ne menee lahjoituksena ruokajonoon kuin suoraan roskiin (sekajätteeseen, koska ei niitä pakkauksia kukaan kaupan roskiksiin ala lajittelemaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieltä Ei saa niitä terveellisiä perusruokia. Valitettavasti.
Toisaalta, jos ihmisellä on 10 toisiaan pahentavaa ongelmaa kiertellä ristikkäin, niin silloin ei todennäköisesti jaksa miettiä ruoka-asioita ja tehdä ruokaa. Että kyllä, joskus sitä vaan tarvii niitä eineksiä, jotta saa edes jotain syötyä. Tän tajuaa jokainen, jolla on ollut vähän enemmän ongelmia. <
Sun "ongelmat" poistuisivat heti, jos tuet otettaisiin pois.
Mistä ruokaa? Mistä katto pään päälle?
"Ongelmat" olisi pakko siirtää syrjään, ja etsiä töitä.
Muuten ihan oikeasti kuolisi nälkään ja kylmyyteen.
Kait ruokakassin idea on siinä, että se raha, jolla joutuisi muuten itse ostamaan leipää ja makaronia, säästyvät siihen että voi ostaa teoretuotteita. Vähän suunnittelua kehiin.
Kyynistyy lukiessa hyvinvointivaltion passivoivien ruokajonolaisten tekosyitä siihen, miksi mikään ei onnistu. Ymmärrän, että moni tekijä yhdistyy ja elämä on kurjaa ja raskasta. Mutta ei tilanne kohene vaatimalla vielä lisää almuja. Perusruoka on edullista kun tekee sitä -70 -luvun arkiruokaa: juurekset ja palkokasvit, erilaiset sesongin vihannekset.
Painokin laskee, mieliala kohenee jne. kun ei mätä itseään täyteen ylijäämäruokaa (eli muille kelpaamatonta, wink wink!).
Juuri oli vähän aikaa sitten paikallisessa Citymarketissa tarjouksessa 5kg pussi terveellistä kotimaista perunaa 1€, eli 0.20€/kg.
Vierailija kirjoitti:
Meidän päättäjät saisivat hävetä että suomessa jotkut joutuvat käymään leipäjonossa.
Ilmainen kelpaa aina! Ruokajonot pitää lakkauttaa päätöksellä. Syyt ruokajonossa seisoskeluun on muualla kuin siinä, etteikö jokaisella olisi varaa ostaa ruokaa Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri sai vehnäjauhoja, näkkäriä, makaroonia, hedelmäsäilykkeitä ja jotain marinoitua lihaa. Eli aika ravintoköytää hiilaria suurin osa. Ei ihme, että lihoo.
Joskus jouduin turvautumaan EU -ruokapakettiin. Kassissa oli kymmenen (10) kiloa vehnäjauhoja, pussi makaronia, margariini sekä säilykelihaa purkki.
Ruokajonot on merkki siitä, että hyvinvointiyhteiskunta ei nykymaailmassa enää toimi. Ihmisten kulut (eli elintaso) vs. se tuki, mitä kohtuudella yhteiskunnalta voi olettaa saavansa, eivät enää kohtaa.
Kerskakulutusyhteiskuntaa ei pysty pitämään yllä verovaroin.
Kaveri sai vehnäjauhoja, näkkäriä, makaroonia, hedelmäsäilykkeitä ja jotain marinoitua lihaa. Eli aika ravintoköytää hiilaria suurin osa. Ei ihme, että lihoo.