Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen miettinyt alustavasti joulun ruokalistaa, tosi perinteisellä taas mennään.

Vierailija
18.12.2025 |

Kylmät

Lämminsavulohi

Kylmäsavulohi

Katkarapukimara

Graavilohi

Sinappisilli

Sipulisilli

Suutarinlohi

Mätiä, sipulia, smetanaa

Rosolli ja kastike

Peuran paisti ja piparjuuriranskankerma

Maksamousse viher-ja roseepippurilla

Kinkku ja sinappi

Tölkkiherneet

Sienisalaatti

Vihersalaatti ja kastike

Pikkelöity punasipuli tai hillosipulit

Kurpitsapikkelssi

Kotijuusto

Jotain leipää, karjalanpiirakoita

Lämpimät:

Laatikot

Keitetyt perunat

Kermakastike, jossa kinkun lientä, omenasosetta ja sinappia

Jälkkärinä ihan vaan konvehteja, ehkä luumurahkaa.

Ehkä erillinen pieni juustovalikoima ja hedelmiä

Minulle tärkeintä on tuo kylmä alkupalapöytä. Hyvin perinteistä ja simppeliä. En halua hirveästi ahertaa. 

Kommentit (325)

Vierailija
281/325 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pallas myydään savustettuina paloina kalatiskiltä. Vaalea, ja rasvainen kala. Ihanan makuista , osta ihmeessä!

Vierailija
282/325 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteisellä, nuukalla menulla mennään sinkkutaloudessa. Syön jouluruokia vain aatonaattona ja aattona, yleensä kolmas päivä jo tökkii ja joulupäiville olenkin sen takia varannut lohta ruoaksi.

Aattojen menu sisältää kinkkusiivuja, rosollia, lanttulooraa, kylmäsavulohta, silakkarullia. Myös einessalaatin ostin tänä vuonna ylimäärisenä ruokalajina, sienisalaattia. Ja juustoa ja kananmunaakin ehkä lisään tänä vuonna lautaselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/325 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ravintolan sivuilta kävit nykäisemässä tarjoilujen luettelon? En usko, että kenelläkään on tuota määrää normi kotitaloudessa. Mutta saajan sitä aina yrittää päteä 🙄

Vierailija
284/325 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ravintolan sivuilta kävit nykäisemässä tarjoilujen luettelon? En usko, että kenelläkään on tuota määrää normi kotitaloudessa. Mutta saajan sitä aina yrittää päteä 🙄

Minun mielestä lista taas on tosi perus joulumenu. Uskon, että tosi monessa kodissa on aika samanlainen menu jouluna. En ymmärrä, miksi sitä niin kovin ihmettelet.🙄 Meillä kaloissa vähän eri juttuja, ei ole maksapateeta, mutta on lihahyytelö. Paahtopaistia ei ole, mutta on karjalanpaisti. Jotain muutakin pientä eroa, mutta muuten taitaa melkein samat tarjottavat.

Vierailija
285/325 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä lista taas on tosi perus joulumenu. Uskon, että tosi monessa kodissa on aika samanlainen menu jouluna. En ymmärrä, miksi sitä niin kovin ihmettelet.🙄 Meillä kaloissa vähän eri juttuja, ei ole maksapateeta, mutta on lihahyytelö. Paahtopaistia ei ole, mutta on karjalanpaisti. Jotain muutakin pientä eroa, mutta muuten taitaa melkein samat tarjottavat.

Joo, perussetiltä näyttää minunkin silmiin. Jotain pieniä eroja meidän joulupöytään. Meillä ei ole peuranpaistia, mutta on riimiporoa. Graavisiikaa löytyy lisäksi. Herneiden autuutta meillä ei kukaan ymmärrä eikä niitä ole.

Vierailija
286/325 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me teemme jouluna aina itse makkaraa, se on meillä traditio. Muuten sitten ne perus joulujutut. Kinkku, laatikot, kalat, rosolli, sienisalaatti ainakin.

Vierailija
287/325 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöttekö oikeasti kahtakymmentä eri sorttia joulupöydässä? Vaikka kaikkea maistaisi vain teelusikallisen, tulisi aika tuhti, suolainen ja rasvainen annos. Tuoreus ja raikkaus loistaa poissaolollaan, pelkkää suolakalaa suolakalan kanssa. Mun mielestä vähemmän on enemmän joulupöydässäkin.

Vierailija
288/325 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, siellä on minun lempiruokia monta. Meillä ehkä vähän vähemmän kaloja, mutta sitten on lämpimissä lapsia varten tehty lihapullia ja itse teen jouluna aina sienikastiketta. Ei ehkä niin jouluinen, mutta minun herkkuni. Karjalanpaistia on ollut monena vuonna. Tänä vuonna se nyt jäi pois.

Vierailija
289/325 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika perus, meillä ei ole maksaa, peuraa, kurpitsaa ja katkarapua tuosta listasta. Meillä on teidän listan  lisäksi Itse savustettua lohta, suolattua siikaa, lohimoussea ja naudanlihakastike sekä keitetyt perunat. 

Vierailija
290/325 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me teemme jouluna aina itse makkaraa, se on meillä traditio. Muuten sitten ne perus joulujutut. Kinkku, laatikot, kalat, rosolli, sienisalaatti ainakin.

En ole ikinä tehnyt makkaraa. Se olisi kyllä mielenkiintoista kokeilla.

Vierailija
291/325 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa täällä ruokalistaa. Meillä on kaupasta joululastukot ja rosolli.  Totta kai on Kunkku ja karjalanpaisti. Savusiika  oli ostettu. Lapset saivat se jo syödä. Meillä on osalla rasvaiselle kaloille allergiaa. Näillä on joka joulu hyvin onnellisena  menty ja nälkäkin on lähtenyt 

Vierailija
292/325 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usealla perheellä on  rahasta hyvin tiukkaa. Ruokaa ei ole edes kunnolla jouluna  Minusta on  Ihan turhaa perinnettä kun presidenttpari  sai ison kinkun, haukea ja kai muutakin.

Vierailija
293/325 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäkää ne viinit sun muut alkoholi pitoiset juomat pois jouluaaton ruoka pöydästä Kyllä lapset sen pienenkin hiprakan  huomaa ja tuntee Joulu on lapsille niin tärkeä juhla 

Vierailija
294/325 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho onpas hienoja tarjoiluja, meillä kylminä savukalaa, kinkkua, rosollia, vihreä salaatti ja maksapasteijaa. Lämpiminä lihapulla kastike, porkkana ja perunalaatikko. Pitäisiköhän ottaa vinkki noista hienoista listoista ja koettava jotain uutta. Tosin pelottaa jos ei tulekaan syötyä, nuo meidän joulu ruoat on aina syöty loppuun.

Vierailija
295/325 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko ollut hieman liioittelua. Tuskin kukaan viitsii valmistaa noin paljon ruokia. Ja tuleehan tollaset gourmetit jo kalliksi.

Vierailija
296/325 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättäkää ne viinit sun muut alkoholi pitoiset juomat pois jouluaaton ruoka pöydästä Kyllä lapset sen pienenkin hiprakan  huomaa ja tuntee Joulu on lapsille niin tärkeä juhla 

Läheskään kaikkien joulussa ei ole lapsia. Meilläkin viimeksi oli 20 vuotta sitten.  Joten juodaan joulupöydässä ihan mitä halutaan. 

Vierailija
297/325 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko, että kaikkien joulun viettoon kuuluu lapsia? 

Vierailija
298/325 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettehän unohda kaviaaria?

Vierailija
299/325 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitopalvelussa työskennelleenä ymmärrän kyllä hyvin menun idean, kun ruokailijoita ap:n mukaan on useita. 

Ruuat on helppo tehdä etukäteen ja helppo laittaa esille. Kaikkeahan ei tarvitse suoraan laittaa pöytään, vaan täydennetään tarvittaessa. Silloin kylmäketju ei katkea. Halutessaan kaiken saa kaupasta myös valmiina. Hyvä vaihtoehto silloin kun syöjiä on paljon ja useana päivänä. 

Monesta vaihtoehdosta yleensä myös löytyy kaikille jotain. Eikä kenenkään tarvitse pahemmin siellä keittiössä kokkailla syömishetkellä. Kaikki voivat keskittyä ruokailuun. 

Jos syöjiä on vähän, niin silloin joku muu ratkaisu voi olla toimivampi.

Vierailija
300/325 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usealla perheellä on  rahasta hyvin tiukkaa. Ruokaa ei ole edes kunnolla jouluna  Minusta on  Ihan turhaa perinnettä kun presidenttpari  sai ison kinkun, haukea ja kai muutakin.

Rikkaat elitistit mässäilee köyhän kansan selkänahasta ja tätä vielä köyhäkansa kiittelee miten upea pressa,, minusta maanpetturi kun myi Suomen Yhdysvalloille ja suoranainen rosvo. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä