Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaimon mielestä mun pitäisi tänä vuonna järjestä meidän perheelle joulu koska hän ei aina jaksa yksin tehdä kaikkea.

Vierailija
17.12.2025 |

Vaimo on siis kotona nuorimmaisen (3.) kanssa ja muut lapset ovat alakoululaisia.

Tilasin netistä black fridayna kaikille kolme joululahjaa, ostin lahjapussit ja niittasin pussit kiinni. Vein ne veljeni luokse ja hänen tuttunsa lupautui pukkina tuomaan lahjat meille.

Pyysin äitini tekemään joululaatikot ja tarjoudun maksamaan niistä, hän halusi kuitenkin tehdä ne miellellään itse.

Varasin kauppakassi ajan jo ajat sitten, päätti että meille tulee palvelutiskiltä valmiina savukalaa, sillit, graavit, sienisalaatit yms. kinkun ja kastikkeen teen itse niin kuin joka vuosi. Isommat lapset lupasitvat tehdä salaatin ja kuoria perunat. Jälkkäriksi on anopin tekemää luumurahkaa (pyysin jos voisi tehdä maksusta) ja juustoja.

Kuusi haettiin viime viikonloppuna ja koristeltiin taloa lasten kanssa.

Aatonaattona siivoan töiden jälkeen.

En ole jaksanut tämän enempää joulusta tressata, ja tuntuu että kaikki on hoidettu. Silti vaimo ei tunnu olevan tyytyväinen, muistutteli kokoajan joka asiasta ja vastaan että asia on hoidossa.

Puuttuko listasta jotain mitä en ole huomioinut?

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimoparka. Vaihdevuodet vapauttavat tuosta suorittamisesta ja hääräämisestä. Osallistumistasihan tuo toivoo eikä sitä, että menet rahalla siitä mistä aita on matalin. Kumppanuuden puutetta, ja kommunikaation, kun toinen uupuu ja toinen ei tajua.

Vierailija
62/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tietenkin rahalla saa helposti joulun. Kun tilaa kaiken valmiina niin rahaa palaa mutta ilman tekemisen stressiä. Kiinnostaisi kuinka paljon kalliimmaksi tuli tämä sinun ostojoulu vs. vaimon tee se itse joulu. Mutta jos on rahaa kuin roskaa niin sama kai se.

Eihän tossa mitään ostojoulua ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että joulussa tärkeintä on yhdessäolo, mutta näyttää ketjun perusteella siltä, ettei sillä ole mitään merkitystä jos ei ruoat, lahjat ja koristeet ole kunnossa.

Vierailija
64/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimoparka. Vaihdevuodet vapauttavat tuosta suorittamisesta ja hääräämisestä. Osallistumistasihan tuo toivoo eikä sitä, että menet rahalla siitä mistä aita on matalin. Kumppanuuden puutetta, ja kommunikaation, kun toinen uupuu ja toinen ei tajua.

Se vaimon kiukuttelu tässä oli älytöntä. Se oli kommunikaation ja kumppanuuden puutetta. Täysin turha. Ja kiukkuista vaimoa ei mikään lepytä. Mitä tahansa tekee, toinen pilaa ilmapiirin.

Tässähän on panostettu paljon. Ei todellakaan mitään aita on matalin. 

Vierailija
65/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kiva provo. 

Vierailija
66/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualla olleiden naisten kirjoitusten perusteella vaikuttaa, että kilpailevat, kuka panostanut eniten jouluun. Kun sitten omat voimat loppuu kesken kilpailun aikana, toivotaan apujoukkoja voiton saavuttamiseen. Jos nainen ei tee mitään itse joulun eteen, sitä ei kyllä ymmärrä miehet eikä naiset. Miehille se hyväksytään.

Vierailija
67/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap aiempina jouluina osallistunut joulun laittoon mitenkään vaiko antanut vaimon tehdä kaiken yksin? Jos näin, en ihmettele ettei enää jaksa. 

Vierailija
68/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi tekee? Varmaan urputtaa lopulta vaimollesi kuinka laiska tämä on ja HÄN joutui tekemään teidän laatikot..?

Vierailija
69/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vaimon kiukuttelu tässä oli älytöntä. Se oli kommunikaation ja kumppanuuden puutetta. Täysin turha. Ja kiukkuista vaimoa ei mikään lepytä. Mitä tahansa tekee, toinen pilaa ilmapiirin.

Tämähän on hätäpaskaratkaisu, jos vaimo on tosiaan aina tehnyt yksin koko joulun ja nyt ei jaksa pikkulapsen kanssa.  Mihin se vaimo on uupunut jos miehensä on aina ollut osallistuva?

Vierailija
70/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkäs teet jos et olet hyvä kokki niin et ole, pakko silti yrittää itse vääntää rosollit yms.?? Ihan yhtä hyvää on vaikka marttojen joululaatikot mitä saa joulumyyjäisistä, pakkoko se on itse tehdä ja tressata onnistuuko jos ruuanlaitto ei ole se vahvuus?

Aikaa jää siihen mitä osaa tehdä ja yhdessä oloon, enemmän meidän perheessä ainakin arvostetaan sitä, mutta sääliksi käy sua jos itsensä tressaaminen ja se että kaikki on itse niska limassa väännetty on se tärkein asia.

Vierailija
71/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tässä on lähinnä kyse siitä, että vaimo jo ajatuksen tasolla uupuu, kun tietää etukäteen joutuvansa hoitamaan kaiken yksin. Samalla varmaan saattaa tykätä ja haluta valmistella joulua, mutta onhan siinä yhdelle ihmiselle aika paljon hommaa ja se tuntuu raskaalta, jos toinen tulee oletusarvoisesti valmiiseen pöytään eikä edes keskustella yhdessä, miten valmistelut jaetaan. Tietysti siinä voi olla palaverin paikka muutenkin, jos toinen ei koe mitään jouluvalmisteluja tärkeäksi ja toinen haluaa tehdä paljon, silloin joku kompromissi löydettävä tai enemmän tekevä päätyy tekemään kaiken yksin ja uhriutumaan. Kuten ilmeisesti ap:n vaimon tapauksessa käynyt.

Vierailija
72/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta... 

Jos kaiken on voinut teetättää maksamalla muille niin miksi et ole antanut samaa mahdollisuutta naisen tehdä?  Hänen on pitänyt kaikki tehdä itse mutta sinä saat tuhlata perheen varoja että maksat muille? 

Mietin itsekin, että miksi joulua ei joka vuosi ole valmisteltu niin, että kaikki tilataan valmiina kotiovelle kannettuna.

Itse kun edellisessä liitossa mietin mitään arkea helpottavien palvelujen tilaamista, niin oli kuulema liian kallista. Ja sen jälkeen tuli vielä anoppi pitämään saarnaa, miten voin edes miettiä tuollaista.

Ei kiitos enää ikinä.

Eihän tossa mitään erityistä ostettu. Täysin normaalia tilata ostokset noutopalvelusta. Ja lahjoja netistä. 

Muutaman jouluruuan ostaminen valmiina ei kai synti ole? Harva varmaan itse tekee joululaatikoita? Minä teen mutta niiden tekeminen on hyvin helppoa ja voisin hyvin tehdä samalla lapsilleni.

Ei joulun valmistelu ole suurimmalle osalle perheitä yhtään aloittajan provoa vaikeampaa.

Vierailija
73/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitisi tekee? Varmaan urputtaa lopulta vaimollesi kuinka laiska tämä on ja HÄN joutui tekemään teidän laatikot..?

Ei niissä laatikoissa mitään tekemistä ole. Voi jopa ostaa kaupasta ellei halua tehdä.

Ja jos äiti tekee ja siitä valittaa, on todella kummallista.  Ja etenkin miksi valittaisi vaimolle, ei kai kukaan pidä ruuanlaittoa vain naisen tehtävänä??

N58

Vierailija
74/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kiva provo. 

Kirjoittaja tekee joka joulu provon. On hyvä kirjoittaja ja sopuisa. Vastaukset on kaikki rakentavia ja sisältökin on kiva.

Vierailija
75/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on normijuttu noin ja aina se on sama juttu. Kun hän itse tekee aina sen joulun. Enhän minä tee mitään, kun pesen vain saunan, hankin lahjoja 200€ edestä, haen kuusen, siivoan, paistan kinkun, hommaan joulupukin, hommaan jouluruokia ison määrän. Huolehdin siitä vaimon orgasmistakin joka ikinen seksikerta. Mutta en tee mitään koska olen mies ja vaimo tekee kaiken aina. Iskäx3

Vierailija
76/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ap aiempina jouluina osallistunut joulun laittoon mitenkään vaiko antanut vaimon tehdä kaiken yksin? Jos näin, en ihmettele ettei enää jaksa. 

Kaikki vastaukset kuvastaa, ett ap osaa ja viitsii. Varmaan on tehnyt osansa. Näyttää vasn ettei vaimolle mikään kelpaa. Tuollainen kiukuttelu on turhaa. Jos haluaa, että tehdään yhdessä, sen voi sanoa. Tosin sellaisen ihmisen kanssa on vaikea mitään tehdä yhdessä, joka kiukuttelee ja päsmäröi.

Vierailija
77/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistit sitten äitisi ja vaimosi äidin tekemään teille ruokia. Mitä sinun isä ja vaimosi isä tekee teidän joulun eteen? Älä vaan sano, että ne ovat jo kuolleet.

Vierailija
78/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on hätäpaskaratkaisu, jos vaimo on tosiaan aina tehnyt yksin koko joulun ja nyt ei jaksa pikkulapsen kanssa.  Mihin se vaimo on uupunut jos miehensä on aina ollut osallistuva?

Mikä hätäratkaisu?

Täysin hieno joulu ja kaikki hyvin mietitty. On koristeltu, kuusi, lahjat ym. On ruuat tilattu kaupasta. Kaikki mietitty järkevästi.

Ei mitään sellaista, mitä suurin osa ihmisistä ei tekisi muutenkin näin.

Jos se äidin tekemä laatikko on liikaa, sen voi lisätä siihen kauppatilsukseenkin.

Vierailija
79/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On muuten vaan kiukkuinen. Mikään ei riitä ja kiukuttaa.

Vierailija
80/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkäs teet jos et olet hyvä kokki niin et ole, pakko silti yrittää itse vääntää rosollit yms.?? Ihan yhtä hyvää on vaikka marttojen joululaatikot mitä saa joulumyyjäisistä, pakkoko se on itse tehdä ja tressata onnistuuko jos ruuanlaitto ei ole se vahvuus?

Aikaa jää siihen mitä osaa tehdä ja yhdessä oloon, enemmän meidän perheessä ainakin arvostetaan sitä, mutta sääliksi käy sua jos itsensä tressaaminen ja se että kaikki on itse niska limassa väännetty on se tärkein asia.

Mä olen hyvä kokki, meistä paljon parempi, ja hoidan meillä kaiken ruokahuollon. Vastaavasti miehellä on oma tonttinsa, hän mm hoitaa kaiken siivouksen. Kumpikaan ei stressaa eikä uuvu. Lapsiperhevuosina piti avata suu ja pyytää puolin ja toisin apua taakanjakoon ja sovitella sitä uudelleen jo paljon, paljon ennen tuota ap:n pistettä, missä ei enää jakseta ja kaikki vaan kipataan toiselle. Suut auki, naiset ja miehet, ja kauniita sanoja ulos ja puolison kuuntelua ja reagointia herkällä korvalla. Vuodet helpottavat sitäkin, onneksi.