Vaimon mielestä mun pitäisi tänä vuonna järjestä meidän perheelle joulu koska hän ei aina jaksa yksin tehdä kaikkea.
Vaimo on siis kotona nuorimmaisen (3.) kanssa ja muut lapset ovat alakoululaisia.
Tilasin netistä black fridayna kaikille kolme joululahjaa, ostin lahjapussit ja niittasin pussit kiinni. Vein ne veljeni luokse ja hänen tuttunsa lupautui pukkina tuomaan lahjat meille.
Pyysin äitini tekemään joululaatikot ja tarjoudun maksamaan niistä, hän halusi kuitenkin tehdä ne miellellään itse.
Varasin kauppakassi ajan jo ajat sitten, päätti että meille tulee palvelutiskiltä valmiina savukalaa, sillit, graavit, sienisalaatit yms. kinkun ja kastikkeen teen itse niin kuin joka vuosi. Isommat lapset lupasitvat tehdä salaatin ja kuoria perunat. Jälkkäriksi on anopin tekemää luumurahkaa (pyysin jos voisi tehdä maksusta) ja juustoja.
Kuusi haettiin viime viikonloppuna ja koristeltiin taloa lasten kanssa.
Aatonaattona siivoan töiden jälkeen.
En ole jaksanut tämän enempää joulusta tressata, ja tuntuu että kaikki on hoidettu. Silti vaimo ei tunnu olevan tyytyväinen, muistutteli kokoajan joka asiasta ja vastaan että asia on hoidossa.
Puuttuko listasta jotain mitä en ole huomioinut?
Kommentit (122)
Jos ette muka pysty tai osaa kirjoittaa 'stressi', kirjoittakaa sitten reilusti 'ressi'. Tuo 'tressi' on aivan typerä välimalli.
Jos järjestät joulun, teet siitä juuri sellaisen kun haluat. Jos ei kelpaa, niin voi järjestää itse.
Jaa-a. En tiedä mikä tuohon lopulta auttaa.
Olet ap tehnyt jo enemmän joulun eteen kuin me tehdään. Hyvältä kuulostaa. Mutta jos kokee että jouluna pitää olla itsetehdyt jouluruoat, ja koko hemmetin joulu on yksi idyllin rakentamisurakka (ja kilpailu), niin minkäs sille voi? Jokainen joutuu käymään omat päänsisäiset taistelunsa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ette muka pysty tai osaa kirjoittaa 'stressi', kirjoittakaa sitten reilusti 'ressi'. Tuo 'tressi' on aivan typerä välimalli.
Siitä tunnistaa hyvin, mitkä kommentit ovat ap:n. ;D
Jouluna voi tilata vaikka pizzat. Ei tarvitse hössöttää.
Sulta unohtui jouluvalot, pipareiden ja torttujen leipominen, joululiinat ja -verhot, joulukukat ja vaimon joululahjat. Muuten ihan kelpo suoritus sinulta.
Jotenkin masentavaa kuinka paljon vihaa ap saa osakseen täällä. Tietenkin järkevä ihminen ei kysyisi täältä mitään neuvoja.
Joulu ja uupuneet joulumarttyyrit. Miksi siitä pitää niin paljon stressata. Eikö vähempi riittäisi.
Sulla on tyhmä vaimo, kun on mennyt kanssasi naimisiin ja hankkinut vielä lapsiakin. Tyhmä on joo.
Ei tietenkään ole pakko. Olkoot ilman joulua, teet mitä sinä haluat etkä mitä se haluaa sinun tekevän.
Vierailija kirjoitti:
Joulu ja uupuneet joulumarttyyrit. Miksi siitä pitää niin paljon stressata. Eikö vähempi riittäisi.
Ja sitten kun on vähemmän, niin ne, joita on aina passattu vetävät kinkun sieraimeensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ON 3 vuotiaan kanssa kotona ja ei jaksa ? ?
3-vuotias on kyllä hankalin ikä!
On se outoa ellei kotiäiti pysty tekemään mitään 3-vuotiaan kanssa.
Tekemään mitään? Todennäköisesti tekee nimenomaan lapsen kanssa ja jaksaminen menee siihen arjesta selviytymiseen!
Ei ole normaalia, jos arki kotona 3-vuotiaan kanssa on pelkkää selviytymistä.
Kyllä se voi olla, jos on toimelias ja energinen tapaus. 3-vuotias kaipaa melkoisesti aktiviteetteja ja leikkiseuraa. Ei riitä kotona nyhvääminen äidin kanssa.
No niitä joululaatikoita ei ole kukaan tehnyt itse kuin 70-luvulla viimeksi. Saarioinen tekee ne. Itsellesi voisit ostaa jouluoluet vielä. Jos vaimo on samanlainen joulun jälkeen, niin katoa jonnekin roskienvientireissulla.
Joulukortit ja joulukorttilistan päivitys. Lähimmälle ystäväpiirille vietävät kukkatervehdykset ja kaikkein lähimmille ystäville herkkukorit. Haudoille kynttilät (8kpl) ja kun ei tiedä, onko kylmä, tarkista kaikkien lasten talvivaatteiden sopivuus ja hanki niihin täydennystä. Taskuihin on hyvä olla niitä retkeilykäyttöön saatavia kädenlämmittimiä.
Purat ne kusiset black friday -ostoksesi ja annat käyttöön saman tien. Teidän 8 v ei halua perheen uutta sähköhammasharjaa joululahjaksi.
Käy ostanassa tonnilla oikeita joululahjoja prismasta, jonota jalisjoukkueen paketointipisteellä ja odota, että ne on paketoitu.
Maksa paketoinnista ja osta lisäksi joukkueen sinappia kolme pulloa.
Tolla saattaa pärjätä joulupäivän aamuun asti, mutta varaudu lähtemään silloin vielä ruokakauppaan kun muut nukkuu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi orjuutat anoppia ja naispuolisia sukulaisia tekemään teille ruokaa? Tekisit itse.
Tai paremminkin olis pitänyt laittaa se tilaus noista paikalliselle pitokokille marraskuun alussa. Tilauslista on aina täynnä marraskuun puoliväliin mennessä.
Minusta on tyhmää, että täällä monet tarttuvat siihen, että ap teettää laatikot ja luumurahkat äidillä ja anopilla. Niiden valmistukseen (jos käyttää kaupan valmiita soseita) menevä tehollinen työaika on korkeintaan yhteensä 2 tuntia. Eivät ne ole valmistelutyössä olennainen työmäärä.
Mutta yksi juttu, joka ap:n listassa ei vielä kunnolla näy, niin on itse jouluaaton ja -päivän työt. Vaikka lähes kaikki olisi ostettu valmiina, niin eri ruokien lämmittämisessä ja kauniisti esillepanossa, pöydän kattamisessa ja siivoamisessa jne. on yllättävän paljon työtä. Vaikka kukin yksittäinen juttu siinä on pieni, niin ne yhdessä ja kaiken koordinointi niin, että ruoat ovat pöydässä lämpiminä oikeaan aikaan, on yllättävän iso homma.
Minusta juhlava kattaus on aivan olennainen osa juhlakokemusta. Mutta ap:n kotona on varmasti kaapissa parempi pöytäliina ja hienommat astiat. Ne vain esiin, ja kaupasta niiden seuraksi jouluiset lautasliinat.
Siinä on ihana, rauhallinen joulu.
Itse kun naisena tekee, tekee kaiken alusta loppuun itse. Ja tekee suursiivouksen ja laatikot ja piparit..
No Mies on hoitanut aina kinkun ja lahjat.
Ja viimeiset joulut ovat olleet auringon alla, jos ei olisi lasta koko joulu saattaisi lipsua välistä.
En ymmärrä kuinka kukaan jaksaa vuodesta toiseen kestitä koko sukua?
Pienikin apu on iso apu ja kun hoidat koko joulun niin good for you :)
Hirtä ittes niin sekä äitisi että vaimosi saavat orkun.
Miksi orjuutat anoppia ja naispuolisia sukulaisia tekemään teille ruokaa? Tekisit itse.