Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaimon mielestä mun pitäisi tänä vuonna järjestä meidän perheelle joulu koska hän ei aina jaksa yksin tehdä kaikkea.

Vierailija
17.12.2025 |

Vaimo on siis kotona nuorimmaisen (3.) kanssa ja muut lapset ovat alakoululaisia.

Tilasin netistä black fridayna kaikille kolme joululahjaa, ostin lahjapussit ja niittasin pussit kiinni. Vein ne veljeni luokse ja hänen tuttunsa lupautui pukkina tuomaan lahjat meille.

Pyysin äitini tekemään joululaatikot ja tarjoudun maksamaan niistä, hän halusi kuitenkin tehdä ne miellellään itse.

Varasin kauppakassi ajan jo ajat sitten, päätti että meille tulee palvelutiskiltä valmiina savukalaa, sillit, graavit, sienisalaatit yms. kinkun ja kastikkeen teen itse niin kuin joka vuosi. Isommat lapset lupasitvat tehdä salaatin ja kuoria perunat. Jälkkäriksi on anopin tekemää luumurahkaa (pyysin jos voisi tehdä maksusta) ja juustoja.

Kuusi haettiin viime viikonloppuna ja koristeltiin taloa lasten kanssa.

Aatonaattona siivoan töiden jälkeen.

En ole jaksanut tämän enempää joulusta tressata, ja tuntuu että kaikki on hoidettu. Silti vaimo ei tunnu olevan tyytyväinen, muistutteli kokoajan joka asiasta ja vastaan että asia on hoidossa.

Puuttuko listasta jotain mitä en ole huomioinut?

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan tässä on lähinnä kyse siitä, että vaimo jo ajatuksen tasolla uupuu, kun tietää etukäteen joutuvansa hoitamaan kaiken yksin. Samalla varmaan saattaa tykätä ja haluta valmistella joulua, mutta onhan siinä yhdelle ihmiselle aika paljon hommaa ja se tuntuu raskaalta, jos toinen tulee oletusarvoisesti valmiiseen pöytään eikä edes keskustella yhdessä, miten valmistelut jaetaan. Tietysti siinä voi olla palaverin paikka muutenkin, jos toinen ei koe mitään jouluvalmisteluja tärkeäksi ja toinen haluaa tehdä paljon, silloin joku kompromissi löydettävä tai enemmän tekevä päätyy tekemään kaiken yksin ja uhriutumaan. Kuten ilmeisesti ap:n vaimon tapauksessa käynyt.

Vaimon kannattaa mennä terapiaan. Hänellä on selvästi paha olla.

Vierailija
82/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hätäratkaisu?

Täysin hieno joulu ja kaikki hyvin mietitty. On koristeltu, kuusi, lahjat ym. On ruuat tilattu kaupasta. Kaikki mietitty järkevästi.

Ei mitään sellaista, mitä suurin osa ihmisistä ei tekisi muutenkin näin.

Jos se äidin tekemä laatikko on liikaa, sen voi lisätä siihen kauppatilsukseenkin.

Ratkaisee joulun muttei ongelmaa. Lähden siis siitä, että joulu on oire. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen kuten ap. Laitoin kauppatilauksen ja haen aatonaattona. Muutama lahja ostettu. Perussiivoukset. 

Joulukuusi laitetaan yhdessä. Ruokia tehdään vähän. Pääosa ostetaan kalatiskiltä.

Minä en näe mitään puuttuvan aloittajan joulusta.

Vierailija
84/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitisi tekee? Varmaan urputtaa lopulta vaimollesi kuinka laiska tämä on ja HÄN joutui tekemään teidän laatikot..?

Ei niissä laatikoissa mitään tekemistä ole. Voi jopa ostaa kaupasta ellei halua tehdä.

Ja jos äiti tekee ja siitä valittaa, on todella kummallista.  Ja etenkin miksi valittaisi vaimolle, ei kai kukaan pidä ruuanlaittoa vain naisen tehtävänä??

N58

Miksi ap ei sitten tee itse?

Vierailija
85/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä hätäratkaisu?

Täysin hieno joulu ja kaikki hyvin mietitty. On koristeltu, kuusi, lahjat ym. On ruuat tilattu kaupasta. Kaikki mietitty järkevästi.

Ei mitään sellaista, mitä suurin osa ihmisistä ei tekisi muutenkin näin.

Jos se äidin tekemä laatikko on liikaa, sen voi lisätä siihen kauppatilsukseenkin.

Ratkaisee joulun muttei ongelmaa. Lähden siis siitä, että joulu on oire. 

Se taitaa olla niin, että ratkaisu löytyy terapiasta.  Ongelma ei ole joulu eikä edes kotityöt.

Vierailija
86/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ON 3 vuotiaan kanssa kotona  ja ei jaksa   ? ?

3-vuotias on kyllä hankalin ikä! 

Vierailija
87/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitisi tekee? Varmaan urputtaa lopulta vaimollesi kuinka laiska tämä on ja HÄN joutui tekemään teidän laatikot..?

Ei niissä laatikoissa mitään tekemistä ole. Voi jopa ostaa kaupasta ellei halua tehdä.

Ja jos äiti tekee ja siitä valittaa, on todella kummallista.  Ja etenkin miksi valittaisi vaimolle, ei kai kukaan pidä ruuanlaittoa vain naisen tehtävänä??

N58

Miksi ap ei sitten tee itse?

Moni ei tee. Ja se on täysin ok. Aloittajan vaimokaan tuskin on tehnyt.

Vierailija
88/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töissä pääsee helpommalla kuin 3-vuotiaan kanssa kotona. Kokemusta on.

Vierailija
89/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen kuten ap. Laitoin kauppatilauksen ja haen aatonaattona. Muutama lahja ostettu. Perussiivoukset. 

Joulukuusi laitetaan yhdessä. Ruokia tehdään vähän. Pääosa ostetaan kalatiskiltä.

Minä en näe mitään puuttuvan aloittajan joulusta.

Stressi puuttuu ja sekös mammoja kismittää.

Vierailija
90/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se outoa ellei kotiäiti pysty tekemään mitään 3-vuotiaan kanssa.

Vierailija
91/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaimo on uupunut ja/tai masentunut. Hienoa että ap tekee nyt joulun. Ehkä ensi vuonna voitte tehdä yhdessä, niistä syntyy mukavia perinteitä, lapsetkin kannattaa ottaa mukaan tekemiseen. Niistä ne muistojen joulut syntyy.

Vierailija
92/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekemään mitään? Todennäköisesti tekee nimenomaan lapsen kanssa ja jaksaminen menee siihen arjesta selviytymiseen! 

Vierailija
93/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen, ja tottunut delegoimaan. Tässä mies on viisaasti ensinnäkin delegoinut, ja toisekseen rajannut ylipäänsä mitä tarvitaan.

Olen itse tähdännyt äitinä ja puolisona sellaiseen tasaiseen kasin suoritukseen. En kymppiin, vaan kasiin. Teen jotain itse, delegoin jotain, ja ostan jotain. Ei ole tarvetta luoda sitä Disney-elokuvan joulua tai miellyttää aivan kaikkia etäisiäkin sukulaisia. Hyvin on joulut menneet, olen saanut itsekin levätä, herkutella ja nautiskella. 

Vierailija
94/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekemään mitään? Todennäköisesti tekee nimenomaan lapsen kanssa ja jaksaminen menee siihen arjesta selviytymiseen! 

Ei ole normaalia, jos arki kotona 3-vuotiaan kanssa on pelkkää selviytymistä.

Vierailija
95/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viinit? Joulupöydän kattaus(tarvikkeet)? Kukat?

Viinit? Pitää olla melkoinen tenukeppi, että joulunakin pitää sitä kiljua kitata.

En ole ap, enkä ole kirjoittanut tähän ketjuun. En käytä juuri lainkaan alkoholia, vain pari-kolme lasillista viiniä vuodessa. Juhlatilaosuuksissa. Jouluna nostan laadukkaan viinipullon pöytään, ja juon sitä noin desin verran päivässä 24-26.12. Ruoan kanssa.

En sanoisi tuota kittaamiseksi. Kaikki eivät suhtaudu alkoholiin, kuten sinä. 

Vierailija
96/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tietenkin rahalla saa helposti joulun. Kun tilaa kaiken valmiina niin rahaa palaa mutta ilman tekemisen stressiä. Kiinnostaisi kuinka paljon kalliimmaksi tuli tämä sinun ostojoulu vs. vaimon tee se itse joulu. Mutta jos on rahaa kuin roskaa niin sama kai se.

Voi vttu  taas täällä emännät uhriutuu, kun mies fiksumpana hoitaa joulun helposti sen sijaan, että viikkokausia raataisi ja stressaisi niiden saakelin laatikoiden ja koristeiden kanssa 🤣 Aivan varmasti olisi ap:n vaimo kuin myös sinä ja edellinen samantyylisen kommentin jättänyt voinut ostaa suurimman osan valmiina sen sijaan, että väännätte ja väkerrätte kaiken itse ja yksin, kun mikään muu kuin itse, ja yksin, hiellä, verellä ja kyynelillä tehty joulu ei rouville kelpaa. 

Minusta ap:n tekemä joulu kuulostaa ihanalta! Olisin onnellinen, jos mulle joku järjestäisi tuollaisen, enkä taatusti juoksisi kantapäillä naputtamassa jostain verhoista tai kukka-asetelmista. 

T. N42

Vierailija
97/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viinit? Joulupöydän kattaus(tarvikkeet)? Kukat?

Alkoholia ei ole tapana juoda mutta kukkia voisin hakea.

Kattauksesta en niin tiedä, ajattelin ihan vain tavalliset lauteet ja lasit sekä lasten tekemiä joulukoristeita.

Ap

Pöytäliina pitää vähintään olla ja aervetit. Ei mitään arkikattausta. Googlaa vaikka ideoita juhlakattauksesta. Kukkia kannattaa hankkia reilusti. Niistä tulee tunnelmaa. Ihan perusprismasta saa amarylliksiä, joulutähtiä ja hyasintteja. Lisäksi voi olla joku nätti kimppu ruokapöydässä.

Vierailija
98/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää lasten kanssa torttuja ja pipareita? Onhan konvehteja ja glögiä?

Vierailija
99/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mitä haluatte ja millä tulee joulutunnelma. Itsellä nyt tulee mieleen noiden lisäksi salaatti esim. rosolli, pöytäliinat, servetit, kynttilät, tortut, piparit, kuivakakut, piparkakkutalo, riisipuuro+mantelit, luumukiisseli, juomat (viini/kotikalja ja glögi), hautakynttilät, kukat.

Hyvä lista. 

Vierailija
100/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei ole mitään velvollisuutta järjestää juuri sellaista joulua, jonka vaimosi haluaisi.

Sinä järjestät oman näköisesi joulun.

Parisuhteessa on tapana ottaa molempien toiveet huomioon.