Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaimon mielestä mun pitäisi tänä vuonna järjestä meidän perheelle joulu koska hän ei aina jaksa yksin tehdä kaikkea.

Vierailija
17.12.2025 |

Vaimo on siis kotona nuorimmaisen (3.) kanssa ja muut lapset ovat alakoululaisia.

Tilasin netistä black fridayna kaikille kolme joululahjaa, ostin lahjapussit ja niittasin pussit kiinni. Vein ne veljeni luokse ja hänen tuttunsa lupautui pukkina tuomaan lahjat meille.

Pyysin äitini tekemään joululaatikot ja tarjoudun maksamaan niistä, hän halusi kuitenkin tehdä ne miellellään itse.

Varasin kauppakassi ajan jo ajat sitten, päätti että meille tulee palvelutiskiltä valmiina savukalaa, sillit, graavit, sienisalaatit yms. kinkun ja kastikkeen teen itse niin kuin joka vuosi. Isommat lapset lupasitvat tehdä salaatin ja kuoria perunat. Jälkkäriksi on anopin tekemää luumurahkaa (pyysin jos voisi tehdä maksusta) ja juustoja.

Kuusi haettiin viime viikonloppuna ja koristeltiin taloa lasten kanssa.

Aatonaattona siivoan töiden jälkeen.

En ole jaksanut tämän enempää joulusta tressata, ja tuntuu että kaikki on hoidettu. Silti vaimo ei tunnu olevan tyytyväinen, muistutteli kokoajan joka asiasta ja vastaan että asia on hoidossa.

Puuttuko listasta jotain mitä en ole huomioinut?

Kommentit (109)

Vierailija
21/109 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta... 

Jos kaiken on voinut teetättää maksamalla muille niin miksi et ole antanut samaa mahdollisuutta naisen tehdä?  Hänen on pitänyt kaikki tehdä itse mutta sinä saat tuhlata perheen varoja että maksat muille? 

Ei minä ole mistään perheen yhteisistä varoista mitään maksamassa vaan ihan omistani maksan ihan muutamia kymppejä tästä avusta (vaikka anoppiin ja äitini eivät edes halua rahaa)

Ja ihan sama mahdollisuus on ollut ihan joka vuosi, vaimo on vain jostain syystä itse halunnut tehdä ruuat alusta asti. 

Ap

Vierailija
22/109 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tietenkin rahalla saa helposti joulun. Kun tilaa kaiken valmiina niin rahaa palaa mutta ilman tekemisen stressiä. Kiinnostaisi kuinka paljon kalliimmaksi tuli tämä sinun ostojoulu vs. vaimon tee se itse joulu. Mutta jos on rahaa kuin roskaa niin sama kai se.

Rahaa on tottakai silloin kun mies hoitaa, mutta seuraavana vuonna pitää taas pihistella kun on vaimon vuoro. Muutenhan he olisi joka vuonna tilanneet kaiken tai siirtäneet toisille sukulaisille työt 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/109 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei ole mitään velvollisuutta järjestää juuri sellaista joulua, jonka vaimosi haluaisi.

Sinä järjestät oman näköisesi joulun.

No tuo aloittajan kuvailema joulu on kyllä ihan tavallinen joulu, ei varsinaisesti mitenkään erityinen ap:n vaimon haluama tai sen näköinen. 

Perheessä on myös useampia lapsia, normaaliälyinen aikuinen osaa ajatella myös heitä, ja järjestää lapsille sellaisen joulun, mihin ovat tottuneet ja mistä nauttivat.

Vierailija
24/109 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta... 

Jos kaiken on voinut teetättää maksamalla muille niin miksi et ole antanut samaa mahdollisuutta naisen tehdä?  Hänen on pitänyt kaikki tehdä itse mutta sinä saat tuhlata perheen varoja että maksat muille? 

Ei minä ole mistään perheen yhteisistä varoista mitään maksamassa vaan ihan omistani maksan ihan muutamia kymppejä tästä avusta (vaikka anoppiin ja äitini eivät edes halua rahaa)

Ja ihan sama mahdollisuus on ollut ihan joka vuosi, vaimo on vain jostain syystä itse halunnut tehdä ruuat alusta asti. 

Ap

..

Itse en ainakaan kehtaa pyytää muita (äitiäni tai anoppiani) tekemään jouluruokia, kun tiedän miten paljon se vie aikaa ja vaivaa. Teen itse tai sitten ostan joltain ulkopuoliselta. -eri

Vierailija
25/109 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta... 

Ap

No siinähän se vastaus tuli. Mies omii palkka rahat ja äiti maksaa pienellä palkalla tai tuella puolia perheen menoja. Pitihän se tietää 

Vierailija
26/109 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaisi omalle perheelle järjestää joulua mutta mies ja heidän koko suku ovat suuttuneet kun en halua taas järjestää koko heidän puolen suvulle joulua meillä. Kylään voidaan johonkin mennä vaan eipä halua muutkaan järjestää, yllättäen.

Vierailija
27/109 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta... 

Ap

No siinähän se vastaus tuli. Mies omii palkka rahat ja äiti maksaa pienellä palkalla tai tuella puolia perheen menoja. Pitihän se tietää 

huh huh, jotain rajaa nyt näihin päästä vedettyihin asioihin, jos sinä olet pienituloinen niin ihan tiedoksi että kaikki naiset eivät ole. 
Vaimoni on jopa parempituloisempi kuin minä, ja perittyä omaisuutta löytyy. 

Kyse nyt on siitä että hän itse on aina halunnut tehdä kaikki ruuat itse. Minä en osaa ja vaikka yrittäisin niin tuskin onnistuisin. Sen sijaan äitini oli oikein mielissään kun saa eläkkeellä olla avuksi, samoin anoppi.

Ap

Vierailija
28/109 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan hyvältä, muista myös 1) hautakynttilät ja seppeleet jos olette kenossa hautausmaalle 2) saunan pesu ja lämmitys, puhtaat pyyhkeet kaikille 3) siivota keittiö ennen ruokailua 4) hankkia mahdolliset muistamiset naapureille ja isovanhemmille ja huolehtia niiden viemisestä 5) hoitaa pyykit ym. niin, ettei tarvitse joulun pyhinä hoitaa arkiaskareita 6) tehdä piparkakkutaikina ja leipoa lasten kanssa jos ette ole sitä vielä tehneet

Ym. mitä jouluunne kuuluu. Kai joulukortit on jo lähetetty? Ei ole kovin reilua laittaa sinut yksin järjestämään joulu, yleensä nämä jutut tehdään yhdessä

Vierailija
29/109 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

3v on jo nii iso lapsi että eihän siinä paljon ole hoitamista edes enää. En ois tehny mitään työssäkäynnin jälkeen, kun toisella on kotona päivät aikaa. 

Vierailija
30/109 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akka makaa kotona. Jätä se sika.

Vierailija
31/109 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on jo ihan liikaa. Ruuat valmiina kaupasta. Parit lahjat lapsille. Kuusi on muovia ja lapset voi itse koristella. 

Mä en ymmärrä miks yhden päivän takia pitää olla hillitön stressi. 

Vierailija
32/109 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on jo ihan liikaa. Ruuat valmiina kaupasta. Parit lahjat lapsille. Kuusi on muovia ja lapset voi itse koristella. 

Mä en ymmärrä miks yhden päivän takia pitää olla hillitön stressi. 

Ei joulu ole vain yksi päivä vaan kokonaisuus.

Vierailija
33/109 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista tehdä sinappia ja keittää luumuhillo joulutorttuja varten, paljon parempia kuin kaupasta ostetut.

Vierailija
34/109 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkös juuri sanonut, että vaimosi on kotiäiti. Miten hän silloin voi olla parempituloinen kuin sinä?

Vierailija
35/109 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan hyvältä, muista myös 1) hautakynttilät ja seppeleet jos olette kenossa hautausmaalle 2) saunan pesu ja lämmitys, puhtaat pyyhkeet kaikille 3) siivota keittiö ennen ruokailua 4) hankkia mahdolliset muistamiset naapureille ja isovanhemmille ja huolehtia niiden viemisestä 5) hoitaa pyykit ym. niin, ettei tarvitse joulun pyhinä hoitaa arkiaskareita 6) tehdä piparkakkutaikina ja leipoa lasten kanssa jos ette ole sitä vielä tehneet

Ym. mitä jouluunne kuuluu. Kai joulukortit on jo lähetetty? Ei ole kovin reilua laittaa sinut yksin järjestämään joulu, yleensä nämä jutut tehdään yhdessä

Olemme kotoisin eri paikkakunnalta kuin nyt asumme joten emme ole koskaan käyneet hautausmaalla jouluisin.

Asuntomme on ihan perus siisti ja uskon että se meille riittää, saunan pesu ei myöskään ole tarpeen (uusittu syksyllä) 

Aikuisia sukulaisia ei ole myöskään lahjottu koska ovat itse ilmoittaneet että eivät halua mitään.

Itse ajattelin että vietämme joulua ilman tressiä että joka paikka kiiltää, käymme pulkkamäessä jos kelit sallii, katsomme joulupiirettyjä ja illalla saunomme ja pelaamme lapsien kanssa uutta lautapeliä minkä ostin.

Ap

Vierailija
36/109 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kauheasti tykkää että äidillä ja anopilla teetätetään ruoat ilmaiseksi, vaikka eivät itse ota vastaan rahaa. Eiväthän ne raaski tietenkään perheeltään ottaa, jälkeläisiltään. Mutta nyt on siis niin että ennen vaimo teki ruoat ja nyt sitten toiset naiset tekevät ne ruoat.

Vierailija
37/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kauheasti tykkää että äidillä ja anopilla teetätetään ruoat ilmaiseksi, vaikka eivät itse ota vastaan rahaa. Eiväthän ne raaski tietenkään perheeltään ottaa, jälkeläisiltään. Mutta nyt on siis niin että ennen vaimo teki ruoat ja nyt sitten toiset naiset tekevät ne ruoat.

Eihän kyse ole mistään kaikkien ruokien tekemisistä vaan pelkät laatikot ja rahka, muut ap ostaa valmiina.

Mun omat lapset ovat myös töissä kiireisiä joulunaikaan niin samalla vaivalla tulee kyllä pari ylimääräistä vuokaa kun niitä itsellekin teen. 
Minusta ap:n jouluvalmistelut kuulostavat hyvältä, jos ei itse osaa tai jaksa tehdä niin ei siinä ole mitään vikaa että ostaa valmiita ruokia kaupan palvelutiskiltä.

Vierailija
38/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kyse ole mistään kaikkien ruokien tekemisistä vaan pelkät laatikot ja rahka, muut ap ostaa valmiina.

Mun omat lapset ovat myös töissä kiireisiä joulunaikaan niin samalla vaivalla tulee kyllä pari ylimääräistä vuokaa kun niitä itsellekin teen. 
Minusta ap:n jouluvalmistelut kuulostavat hyvältä, jos ei itse osaa tai jaksa tehdä niin ei siinä ole mitään vikaa että ostaa valmiita ruokia kaupan palvelutiskiltä.

Mies ei voi onnistua ikinä missään. Ei vaikka mitä tekisi, tämänkin ketjun kommenteista sen huomaa.

Vierailija
39/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei ole mitään velvollisuutta järjestää juuri sellaista joulua, jonka vaimosi haluaisi.

Sinä järjestät oman näköisesi joulun.

No tuo aloittajan kuvailema joulu on kyllä ihan tavallinen joulu, ei varsinaisesti mitenkään erityinen ap:n vaimon haluama tai sen näköinen. 

Perheessä on myös useampia lapsia, normaaliälyinen aikuinen osaa ajatella myös heitä, ja järjestää lapsille sellaisen joulun, mihin ovat tottuneet ja mistä nauttivat.

Ja mistä sinä tiedät millainen joulu on ap:n vaimon haluama? 

Miksi tavallinen joulu ei kelpaa? Minusta ap:n joulu kuulostaa hyvältä kun kaikki on nyt jo hoidettu niin kenelläkään ei ole tressiä.

Eiköhän ap:n perhe nauti tästä joulusta yhtä paljon kuun kaikki muutkin normaaliälyiset.

Vierailija
40/109 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme kotoisin eri paikkakunnalta kuin nyt asumme joten emme ole koskaan käyneet hautausmaalla jouluisin.

Asuntomme on ihan perus siisti ja uskon että se meille riittää, saunan pesu ei myöskään ole tarpeen (uusittu syksyllä) 

Aikuisia sukulaisia ei o

Minusta sinun tekemä joulu kuulostaa oikein ihanalta, toivottavasti vaimosikin lakkaa tressaamasta ja huomaa tulevia jouluna ajatellen ettei itseään tarvi tressata pyörryksiin vaan vähempikin riittää ja tärkeintä on yhdessä olo