Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei, ovatko häät nykyisin ei-toivottu kutsu?

Vierailija
17.12.2025 |

Tuntuu, että kesällä on omat lomat ja mökkeilyä ja rauha, ja muina aikoina on työ ja stressi. Eli ei ole halua mennä häihin.

Mikä on teidän ensimmäinen ajatuksenne, kun saatte hääkutsun?

Kommentit (364)

Vierailija
161/364 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa varmaan kysellä täällä näiden ikävien ihmisten mielipiteitä? Mukavia ja ystävällisiä ihmisiä löytyy myös.

Ei ole ikävän ihmisen merkki, jos ei pidä tuntien ulkona odottelusta, ruokajonoista ja väkinäisistä puheista ja leikeistä. Tietenkään kaikki häät eivät ole samanlaisia, mutta liian monet ovat. 

Vierailija
162/364 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsät juhlat,aina saman kaavan mukaan. Jotenkin on menettänyt merkitystään,kun niin moni eroaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/364 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa varmaan kysellä täällä näiden ikävien ihmisten mielipiteitä? Mukavia ja ystävällisiä ihmisiä löytyy myös.

Ei ole ikävän ihmisen merkki, jos ei pidä tuntien ulkona odottelusta, ruokajonoista ja väkinäisistä puheista ja leikeistä. Tietenkään kaikki häät eivät ole samanlaisia, mutta liian monet ovat. 

Eikä ole ikävän ihmisen merkki, jos miettii rahanmenoa. Se on oikeastaan vastuullisen ihmisen merkki. 

Tehdään ajatusleikkiä: paljonko tulee maksamaan osallistuminen häihin?

Kaikki riippuu tietenkin siitä, miten paljon vieraana haluaa panostaa. Jos on varaa, voi käydä jopa meikkaajalla. 

Hiustenleikkuu: 60e

Juhlapuku: 100-300e 

Juhlakengät 100-150e

Laukku 100e 

Matkakulut 0-150e 

Yöpyminen 0-200e 

Lahja 50-100e 

Yhteensä 410-960e 

Toki monilla on juhlapukua, kengät ja laukku ennestään, mutta jos ei ole, joutuu sen hankkimaan - tai vuokraamaan. Joku vuokrannut voi täsmentää hintoja halutessaan.

Vaikka kaikki vaatteet olisikin ja vaikka juhlat olisivat samassa kaupungissa, hinta on kuitenkin 110-170 euroa yksistä juhlista. Jos hiukset ovat esim. töiden vuoksi aina kunnossa, tällöin hinnaksi häävieraana olosta ei tule kuin lahjan verran. Se ei ole paljoa. Mutta juhliin valmistautuminen pääsääntöisesti edellyttää jonkun edellä mainitun uusimista, tuunaamista tai muuta - joka syö rahaa, ellei satu olemaan itse hyvä ompelija tai saa jostain ilmaiseksi lainaan. 

Sitä voi sitten miettiä, miten läheinen ihminen on kyseessä, ja verrata sitä realistisesti taloudelliseen tappioon ja nimenomaan suhteessa omaan muuhun meno- ja tulotasoonsa.

Morsiamet: jos teillä on ystävissänne esimerkiksi työttömiä, älkää ihmetelkö, jos he "oudon tekosyyn varjolla" ilmoittavat, etteivät pääse juhliinne. 

Ylipäänsä, kun häitä järjestetään, pitäisi morsiusparin miettiä myös vieraita ja sitä, millaisen panostuksen häät vaativat vierailta ylipäätään ja sitten suhteuttaa se kunkin vierasoletetun tilanteeseen. Jos ei tiedä ystäviensä tai sukulaistensa taloudellista tilannetta, silloin on jo sen verran etäinen ihminen kyseessä, että häntä ei kannata kutsuakaan juhliin. 

Vierailija
164/364 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva juttu, ja huokaan helpotuksesta jos kutsussa on toivottu muistamiseksi rahaa. Mikään ei ole vaikeampaa kuin lahjojen osto, etenkin aikuisille, jo vuosia omillaan ja yhdessä asuneille ihmisille. Ihanan helppoa tyrkätä 50€ tilille ja sillä selvä. 

Vierailija
165/364 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mstä euroopalle oma Trump?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011705780.html

Joidenkin EU-maiden maanviljelijät uskovat Mercosur-sopimuksen tuovan markkinat täyteen halvempia vaihtoehtoja ulkomailta ja aiheuttavan näin vahinkoa heidän toimeentulolleen.

Ranskalaiset karjankasvattajat ovat lisäksi väittäneet, että heidän eteläamerikkalaisiin kilpailijoihinsa ei sovellettaisi samoja ympäristö- ja elintarviketurvallisuustoimenpiteitä kuin Euroopassa.

Mercosur-sopimus avaisi Etelä-Amerikan Mercosur-blokkiin kuuluvien Brasilian, Argentiinan, Uruguayn ja Paraguayn tähän mennessä suojatut markkinat eurooppalaisille yrityksille.

Vierailija
166/364 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut häissä.

Vierailija
167/364 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En Haluaisi tuhlata sitä vähää vapaa-aikaani mihinkään hääjuttuihin ja vielä maksaisin siitä.

Minäkään en viitsinyt osallistua serkun häihin, kun serkkulikka niin avoimesti halveksuu minua ja miestäni. Syytä en tiedä, mutta kaikissa sukujuhlissa tämä katselee meitä molempia nenänvartta pitkin oikein halveksuvasti. 

Häihin olisi kuitenkin pitänyt mennä ja ostaa Stocmannin lahjalistalta kallis lahja. Ei menty, eikä onniteltu. 

Vierailija
168/364 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsukortin luettua ensimmäinen ajatus on, että voi ..ttu. Eikä se siitä oikein paremmaksi muutu. Ärsyttää, menee vapaa-aikaa (koko viikonloppu) ja rahaa hukkaan. En pidä isoista ihmismääristä, enkä jaksa koko päivää ihastella jonkun pukua ja meikkiä, niitä tylsiä ja typeriä leikkejä tai visailua hääparin tekemisistä. Kuka vieraampi voi tietää mihin on suunniteltu häämatka tai missä on oltu ekoilla treffeillä?  Kaikki häät väkisin väännettyä muka hauskaa ajanhukkaa, kun on niin pakko saada se kato mua kato mua-päivä. Enää en mene vaikka kutsu tulisi. Muissa merkeissä mielelläni tapaan itselleni läheisiä ihmisiä. 

Jep... Sit kuuntelet niitä hääpelejä, etkä oikeasti tiedä vastausta yhteenkään pariskuntaa koskevaan kysymykseen tai "Kumpaan sopii enemmän väittämä" jne.. Sukulaisten häihin tullut kutsuja, mutta kun en niiden kanssa muuten ole lapsuus/nuoruusaikojen jälkeen ollu juuri missään tekemisissä, niin en koe mitenkään läheisiksi. Ymmärrän jos haluaa kutsua tasaisesti sukua, mutta toisaalta toivon ettei kutsua tulisi lähes tuntemattomien häihin. Ja kuten moni sanoi, kesät ja lomat haluaisi käyttää omaan vapaa-aikaan ja rentoutumiseen. 

Ja jos juhlat olisi sen 2 tuntia kestävät niin menis kevyesti, mutta ne on aina niin hitsin pitkiä, eikä mitään kiinnostavaa tapahdu. Koko päivä kuluu mahd. matkoineen vielä. Ja sit mietit et millasen lahjan kehtaat antaa, kun ei ole edes läheisiä. Pahinta olis jos ei olis ketään kenen kanssa siellä edes viettää aikaa! Sitten vois olla poisjäänti kyllä viimestään lähellä. Ei kiinnosta jonninjoutavia jutella muun juhlaväen kanssa puoliväkisin tai nököttää yksinään jossain koko päivää ja iltaa.

Vierailija
169/364 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jumalauta. Melkoinen läpileikkaus suomalaisesta ankeuden ja pihiyden ilmapiiristä!  

Ollaan niin helvetin juroja, köyhiä ja ilottomia. Pysykää kotona pieruverkkareissanne, kun me muut juhlimme. Skool på den saken!

Häät ovat iloinen juhla. Olen ollut vain mukavissa häissä. Hyvää ruokaa, juomaa, seuraa ja ohjelmaa. Hauskoja ja rehellisyyden nimissä vähemmän hauskoja puheita ja musiikkia ja tanssia. Toivottavasti tulee taas save the date viestejä ja kutsuja.

Vierailija
170/364 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jumalauta. Melkoinen läpileikkaus suomalaisesta ankeuden ja pihiyden ilmapiiristä!  

Ollaan niin helvetin juroja, köyhiä ja ilottomia. Pysykää kotona pieruverkkareissanne, kun me muut juhlimme. Skool på den saken!

Häät ovat iloinen juhla. Olen ollut vain mukavissa häissä. Hyvää ruokaa, juomaa, seuraa ja ohjelmaa. Hauskoja ja rehellisyyden nimissä vähemmän hauskoja puheita ja musiikkia ja tanssia. Toivottavasti tulee taas save the date viestejä ja kutsuja.

Pihiys? Silloinkin, jos koko viikonlopun reissu ja hinnaksi tulee tuhat euroa?

Teillä suomenruotsalaisilla on ihan tunnetusti enemmän pätäkkää pankkitilillä, niin voi olla vaikea ymmärtää köyhemmän väestönosan tilannetta.

Vierailija
171/364 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin millaisia morsiusneidot ovat ja hankin uuden valkoisen puvun sekä kauniin rusketuksen. Käyn kampaajalla leikkauttamassa hopeanharmaan leijonanharjani kuosiin ja vedän sen geelillä taakse. Paidan valitsen niin, että se näyttää hiukan rintakarvojani ja sopii niiden väriin. Etsin parhaimmat kultaiset panssariketjuni kaulaan ja ranteeseen. Olen valmis. Toivottavasti myös morsiusneidokin ovat. T:Hopeakettu

Vierailija
172/364 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät on niin tylsiä että kierrän ne kaukaa. 

Vierailija
173/364 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin millaisia morsiusneidot ovat ja hankin uuden valkoisen puvun sekä kauniin rusketuksen. Käyn kampaajalla leikkauttamassa hopeanharmaan leijonanharjani kuosiin ja vedän sen geelillä taakse. Paidan valitsen niin, että se näyttää hiukan rintakarvojani ja sopii niiden väriin. Etsin parhaimmat kultaiset panssariketjuni kaulaan ja ranteeseen. Olen valmis. Toivottavasti myös morsiusneidokin ovat. T:Hopeakettu

Oih. 🥰 T:Morsiusneito 21V

Vierailija
174/364 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä yhtään toivo/odota kutsua häihin. Mutta jos kutsu tulisi, luultavasti olisi sen verran tärkeä ihminen, että velvollisuudentunnostakin menisin. Oon vaan jo sen ikäinen, että ainakaan niitä perinteisen kaavan häitä ei ole ollut vuosikausiin. Ne on kyllä niin nähty kaikkine morsiamen ryöstöineen ja muine tosi omaperäisine perinteineen, että hohhhoijaa. Tietty lapsille/nuorille niissä voi olla jotain muka tavoittelemisen arvoista vielä.

Vierailija
175/364 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi.

Vierailija
176/364 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestin oman naimisiin menoni hyvin pienimuotoisesti. En tarvinnut kirkkoa enkä suurta vieraslaumaa. Kulut jäivät kohtuullisiksi vihittävillä sekä vierailla. 

Vierailija
177/364 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sosiaalisesti todella kuormittavassa työssä ja minulla on syksyisin superpaljon töitä, jotka on pakko hoitaa. En siis ilahtunut, kun veljentytär ilmoitti pitävänsä häänsä syksyllä. Lisäksi ärsytti, että kutsu ei sisältänyt puolisoani, jonka kanssa olen ollut jo lähes kymmenen vuotta. Onko muuten kutsujen lähettäminen tekstarilla nykyajan tapa?

Pelkkä ajatus osallistumisesta ahdisti, en olisi tuntenut ko. häistä kuin kaksi ihmistä. = veljen ja morsiamen. 

Syksyn ainoa vapaa viikonloppu ( noh tein silloin vain 6 tuntia töitä) olisi palanut, samoin n 200 euroa. Hääpari ei pidä minuun mitään yhteyttä, viimeksi kuulin heistä kolme vuotta sitten, kun parin ensimmäinen lapsi syntyi ja oli ristiäiset. Toisen lapsen syntymästä tai ristiäisistä ei minulle edes kerrottu. Joten en varmastikaan kuulu ns. lähipiiriin. 

Päätös olla menemättä oli siis helppo, mutta hääpaikalla oli kummasteltu poissaoloani. 

Aika monissa häissä olen ollut, yksikään pari ei ole enää yhdessä. Hohhoijaa. 

Vierailija
178/364 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pihiys? Silloinkin, jos koko viikonlopun reissu ja hinnaksi tulee tuhat euroa?

Teillä suomenruotsalaisilla on ihan tunnetusti enemmän pätäkkää pankkitilillä, niin voi olla vaikea ymmärtää köyhemmän väestönosan tilannetta.

Jos on niin halvatun tyhmä, että laittaa häihin 1000 euroa, voi vain katsoa peiliin, jos siis tuohon summaan ei ole varaa. Ei ole mikään ongelma ostaa ajattomia laadukkaita vaatteita ja asusteita, joita voi käyttää pitkään tai käydä kirpparilta hakemassa vaatteet. Kukin tyylillään. 

Hiukset ja meikit voi laittaa itse ja vain harvoin häät ovat niin kaukana, että pitää majoittua jonnekin. Ja siinäkin voi majoittua tuttavien luona/airbnb/yms edullisesti. 

Mutta joo, fiksut yleensä osaavat myös järkevän rahankäytön, pitää yllä sosiaalisia suhteita ja iloita silloin, kun aihetta. Kyllä ankeaa arkea riittää ihan tarpeeksi. Osa ei vaan viitsi pitää huoltaan ulkonäöstään ja sosiaalisista suhteista. Kyllä näitä ankeuttajia on ihan omassakin suvussa.

Onneksi tähän pimeään vuoden aikaan on sentään joulu tulossa, mutta mitäpä siihenkään panostamaan. Maataan vaan paskaisessa kämpässä sohvalla kaljaa kitaten tai valittaen kaikesta mahdollisesta. No, elämä on valintoja täynnä.

Iloista joulua ja onnellista vuotta 2026!

Vierailija
179/364 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eiivvv en jaksa pukupönötystä, mitähän keksisin tekosyyksi."

Eri asia, jos hääkutsu on muotoa: "Hei, juhlitaan meidän naimisiinmenoa grillibileiden muodossa, ei pukukoodia." Sitten tulen juhlistamaan mielelläni.

Onhan se ihan heleeevettiä, ettei häitä suunitella sellaisiksi kuin häävieraat tahtovat. Itse hääparin toiveista viis.

Niin no, siksi puolet vieraista vaan odottaa, että kehtaa lähteä pois. Ja miettii seuraavan kutsun kohdalla, että mitä sanoo syyksi, ettei osallistuta. Sitä kun tivataan. 

Vierailija
180/364 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettisin ensimmäisenä että ei s-tana, JOUTUU ostamaan jonkin lahjan, kalliin tietysti. En innostuisi kovinkaan. Kerran tein käsityön eräälle hääparille. Erosivat sitten ja minä mietin vain että minne se mun käsityö joutuieli en IKINÄ ostaisi hääparille mitään itse tehtyä. 

Se on ollut lahja ja siirtynyt sun hallinnasta kun olet sen antanut. Ei sun oikeuksiin kuulu päättää, missä sitä säilytetään. Vai meinaatko, että loppuelämän ajan lahjansaajan pitää aina teidän tavatessa muistella, kuinka mahtavan lahjan juuri sinä annoit?