Hei, ovatko häät nykyisin ei-toivottu kutsu?
Tuntuu, että kesällä on omat lomat ja mökkeilyä ja rauha, ja muina aikoina on työ ja stressi. Eli ei ole halua mennä häihin.
Mikä on teidän ensimmäinen ajatuksenne, kun saatte hääkutsun?
Kommentit (35)
En Haluaisi tuhlata sitä vähää vapaa-aikaani mihinkään hääjuttuihin ja vielä maksaisin siitä.
Häät ovat itse asiassa melko tylsä juhla, varsinkin jos hääpari ei ole kovin läheinen. Paljon odottelua ja jos ei juuri tunne muita vieraita, ei ole muuta tekemistä kuin istua ja ihmetellä.
Joten en kyllä toivo enää saavani hääkutsua. Ja tuskin tuleekaan, tässä iässä on jo kaikkien tuttujen häät vietetty.
Vierailija kirjoitti:
Olisi ihanaa saada kutsu! Omalle kohdalle näitä on tullut vain kaksi ja olen nelikymppinen. Kukaan lähipiirissä ei oikein juhli mitään.
Sama, itsekin jo keski-iässä! Itselleni tuli vain yksi kutsu ja sekin silloin, kun olin koko kesän poissa kotipaikkakunnalta ja sain kutsun vasta pari viikkoa häiden jälkeen kotiin tultuani. Kaikki muut ovat menneet naimisiin maistraatissa eivätkä ole juhlineet lainkaan, tai ovat jo menneet naimisiin, kun on tutustuttu.
Sitten on ikisinkkuja, kuten minä, jotka tuskin koskaan menevätkään naimisiin, jos ihmeitä ei tapahdu.
Olisi kivaa siis päästä häihin edes kerran.
Vierailija kirjoitti:
Häät ovat itse asiassa melko tylsä juhla, varsinkin jos hääpari ei ole kovin läheinen. Paljon odottelua ja jos ei juuri tunne muita vieraita, ei ole muuta tekemistä kuin istua ja ihmetellä.
Joten en kyllä toivo enää saavani hääkutsua. Ja tuskin tuleekaan, tässä iässä on jo kaikkien tuttujen häät vietetty.
Mutta se iki-ihana morsiamenryöstö ohjelmanumero palkitsee sen odottamisen. Äläkä sit en unohda kehua sitä morsiamen pukua.
Häät ovat ikävin tietämäni juhla. Jostain syystä ainakin suomalainen tapa on venyttää kesto mahdollisimman pitkäksi mahdollisimman vähillä tarjoiluilla. Usein vieraita ihan seisotetaan ulkona ilman vettä tai suojaa ennen hääparin saapumista. Jopa hautajaiset voivat olla miellyttävämmät. Kieltäydyn nykyään useimmiten kutsusta. Onnittelen tietenkin.
Olisi pieni ihme jos tulee kutsu häihin.
M 66 v
Mielipiteitä selvästi jakaa. Itse en oikein viihdy häissä. Mikä siellä on teistä mukavaa? Kaksissa hauskoissa olen tainnut olla.
Jos henkilö ei ole tullut viimeiseen 10-20 vuoteen KOSKAAN kertaakaan minnekään minne minä olen kutsunut niin miksi minäkään tulisin häihin.
Jos ei oo joku tosi läheinen, ajatus on 😬 kääk, turhaa rahanmenoa.
Jos polttareihin ei tarvitse osallistua, sitten siedettävämpää.
Vierailija kirjoitti:
Tässähän se syy on. Eivät palauta häälahjaansa kumminkaan. Porukalle vaan valehdellaan päin naamaa "kunnes kuolema meidät erottaa"
"Eroamisen yleisyys
Vuonna 2023 Suomessa solmittiin 20 693 avioliittoa ja eroon päättyi 11 475 avioliittoa, mikä tarkoittaa, että 55 prosenttia avioliitoista päättyy eroon. Eroavien osuuden ohella avioerojen kokonaismäärä lisääntyy myös.
Avioero - Wikipedia
Varsinaista palsta matematiikkaa.
Tuo ei tarkoita että 55% avioliitoista päättyy eroon, koska erot kumpuavat huomattavasti isommasta avioliittovarannosta.
Jos kutsu on kesähäihin, reaktio on "äh onko pakko". Maalis-, touko- tai vaikka marrashäihin menisin mielelläni.
Jos joku jaksaa järjestää juhlat, niin todellakin menen paikalle.
Nukun vaikka autossa, jos niikseen tulee, mutta elämässä pitää olla juhlia.
Okei, rajoitteet:
Maantieteelliset: pitää olla Suomen rajojen sisäpuolella. En ala maksaa itseäni kipeäksi mistään etelän unelmahäistä tms.
Raha vs. sosiaaliset suhteet: haluan oikeasti tulla juhlaan. Juhlimaan. Mutta jos tiedän, että minut on kutsuttu vaan sen takia, että osallistun jotenkin juhlien rahoittamiseen niin jätän väliin. Koska juhlaväen ja isäntien välillä pitää olla tietty keskinäinen kunnioitus, molemminpuolinen halu viettää ikimuistoinen yhteinen juhla.
Kiva juttu jos läheinen, esim sisarus/hyvä ystävä. Mutta en minäkään lähtisi täytevieraaksi esim sukulainen jota ei ole tavannut vuosiin tai harvakseltaan muutoin näkisi.
Olen ollut ainoastaan kerran kutsuttuna häissä. Kerran kutsuttiin mutta en päässyt ja kerran olen ollut kuokkimassa. Menisin häihin mielelläni jos kutsu tulisi. Kunhan rajaa ei tarvitsisi antaa kuin 50 € korkeintaan ja juhlapaikka olisi järjestetty kyyti sinne ja pois. Muuten kaikki käy käy hassut leikit, eri ruokavaliot, alkottomat tai alkoholilliset häät, ihan kuinka vaan
Tässähän se syy on. Eivät palauta häälahjaansa kumminkaan. Porukalle vaan valehdellaan päin naamaa "kunnes kuolema meidät erottaa"
"Eroamisen yleisyys
Vuonna 2023 Suomessa solmittiin 20 693 avioliittoa ja eroon päättyi 11 475 avioliittoa, mikä tarkoittaa, että 55 prosenttia avioliitoista päättyy eroon. Eroavien osuuden ohella avioerojen kokonaismäärä lisääntyy myös.
https://fi.wikipedia.org
Avioero - Wikipedia