Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisten käytös on huonontunut liikenteessäkin

Vierailija
16.12.2025 |

Käännyin eilen risteyksessä vasemmalle ja kun väistin suojatiellä kulkevia (heilläkin vihreä valo), alkoi takana oleva soittaa torvea. Ihan kuin olisin voinut ajaa tuosta vaan niiden ihmisten päälle. 

Tuollainen vastaava ääliömäinen toiminta on lisääntynyt ihmeen paljon. 

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marketissa tulee usein ihmeteltyä miten valtaosalla on ajokortti kun eivät osaa kävelläkään.

Joo, etenkin keski-ikäiset miehet ovat kaupassa kuin jotain maailmanomistajia. Jyrätään eteenpäin ja odotetaan että muut väistää. 

Vierailija
42/52 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikäinen nainen lähes ajoi päälleni tänään autolla suojatiellä. Itse olin kävelyllä. Jarrut kirskuen pysäytti auton. Jatkoi matkaa kääntämättä päätään minun suuntaani. 

Kävelen ja juoksen paljon. Noudatan liikennesääntöjä. Aiemmin ei todellakaan ihmiset lähes ajaneet päälle, kun oli lenkillä, mutta viime vuosina näitä on tapahtunut useamman kerran. 

Surullista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluun liittyvä stressi ja ostohysteria näkyy myös sekopäisenä liikennekäyttäytymisenä, mutta ei se tietysti kaikkea selitä.

Vierailija
44/52 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauantaina ajoin tietä pitkin, jossa kesäisin on 100km rajoitus ja talvisin 80. Ajoin tietä normaalisti karvan yli 80, edessä meni toinen auto samaa vauhtia. Mitä tapahtuu takana? Joku ajotaidoton apina meinaa kaahata sata lasissa suoraan perään, huudattaa torvea ja vilkuttaa valoja. Ei sokea raukkaparka näköjään tajua, että kyseisen tiepätkän nopeusrajoitus on hyvin merkitty merkillä.

Vierailija
45/52 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikun paljon ulkona ja vilkunkäytön puute, sekä suojatien kunnioittamisen puute on nykyään lähes päivittäistä. Aivan jatkuvaa, jos itse ei väistäisi, jäisi auton alle, ihmiset ajaisivat sinun päälle, koska he eivät välitä muista tiellä liikkujista eikä liikennesäännöistä.

Olen joskus miettinyt mistä se mahtaa johtua, yksi syy voi olla ihmisten laiskistuminen. Mitä tarkoitan, on se, että ei liikuta itse tuolla niin paljon jalankulkijana, eikä pyörällä. Eli ymmärrys kuinka vaarallista oma liikennekäyttäytyminen on muille tiellä liikkujille on heikentynyt.

Joku päivä ihminen kuolee, koska jatkuvasti näkee kuinka moni ei käytä vilkkua, ei välitä suojatiestä ja ajaa ihmisten päälle. Tuo on jatkuvaa, jokapäiväistä. 

Vierailija
46/52 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on kävelijät ja pyöräiliät ei kunnioita enää edes sitä vähää liikennesääntöjä mitä ennen kunnioitti ja jokainen kävelijä ja pyöräilijä on sitä mieltä että minä saan tehdä niin kuin minä itse haluan. Vaikka lakikin sanoo että kaikki tielläliikkuja on velvollisia noudattamaan liikennen sääntöjä niin kävelijät ja pyöräilijät ei suostu lakia noudattamaan kun heillä on vain oikeuksia eikä mitään velvollisuuksia heidän omasta mielestään

Vierailija
47/52 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten minua ihmetyttää minkätakia niin moni kokee, että heillä on oikeus ajaa suojateillä ihmisten päälle. Monet vieläpä kääntyy, ilman vilkkua, niin että suojatietä ylittävä ei edes huomaa häntä. 

Luuletko sinä tosiaan, että sinulla on oikeus tappaa ihmisiä ja rikkoa lakia vain koska ajat autolla. Oletko itsellesi näin tietänyt kertoa.

Vierailija
48/52 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin on kävelijät ja pyöräiliät ei kunnioita enää edes sitä vähää liikennesääntöjä mitä ennen kunnioitti ja jokainen kävelijä ja pyöräilijä on sitä mieltä että minä saan tehdä niin kuin minä itse haluan. Vaikka lakikin sanoo että kaikki tielläliikkuja on velvollisia noudattamaan liikennen sääntöjä niin kävelijät ja pyöräilijät ei suostu lakia noudattamaan kun heillä on vain oikeuksia eikä mitään velvollisuuksia heidän omasta mielestään

Minun päälleni olisi ajettu autolla tänäkin vuonna yli kymmenen kertaa, jos itse en olisi tarkkana ja varovainen tiellä liikkuja. Monet tilaneet johtuu vilkunkäytön puutteesta, laiska autoilija ei ymmärrä että vilkku ei ole ainoastaan toisille autolijoille, vaan muutkin ihmiset ennakoi tiellä liikkumista. 2 kertaa autoilija olisi ajanut päälleni myös suojatiellä, jos olisin astunut sille, selkeästi odottaen vaikka kuinka kauan, että voin mennä sen yli.

Autoilijat ovat ylimielisiä, kuvittelevat olevansa muilla tiellä liikkujien yläpuolella, kusta on pää täynnä. Liikennesäännöistä piittaamattomuus on yleinen tapa, et todellakaan voi luottaa että kukaan autoilija niitä noudattaa, hän tappaa sinut jos et itse ole varovainen.

Vierailija
49/52 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää, kun ihmiset eivät soita torvea silloin kun pitäisi. Kun valo vaihtuu vihreäksi eikä eka lähde mihinkään, niin tokana olevan pitää soittaa torvea, mutta kun eivät uskalla ettei vaan saa sakkoja

Vierailija
50/52 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilkun käyttö on olematonta nykyisin. Itse seuraan vilkkua myös silloin kun olen liikenteessä jalan tai pyörällä. Autoilijat ei tunnu tajuavan tätä. Etenkin kun olen juosten liikkeellä niin usein olisi kiva tietää minne auto on menossa. 

Maanteillä kävelijät ei enää tunnu tuntevan vasemmassa laidassa kulkemisen sääntöä. 

Autoilijoiden nopeusrajoitusten lukutaito on olematonta. Esim 80 km/h alueella saatetaan körötellä tien tukkeena hädin tuskin 70 km/h ja sitten kun vaihtuu 50 km/h rajoitus niin sama hädin tuskin 70 km/h körötys jatkuu. Ihan kummaa touhua, toivottavasti saavat taajama-alueella sakot!

Vierailija
51/52 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vilkun käyttö on olematonta nykyisin. Itse seuraan vilkkua myös silloin kun olen liikenteessä jalan tai pyörällä. Autoilijat ei tunnu tajuavan tätä. Etenkin kun olen juosten liikkeellä niin usein olisi kiva tietää minne auto on menossa. 

Maanteillä kävelijät ei enää tunnu tuntevan vasemmassa laidassa kulkemisen sääntöä. 

Autoilijoiden nopeusrajoitusten lukutaito on olematonta. Esim 80 km/h alueella saatetaan körötellä tien tukkeena hädin tuskin 70 km/h ja sitten kun vaihtuu 50 km/h rajoitus niin sama hädin tuskin 70 km/h körötys jatkuu. Ihan kummaa touhua, toivottavasti saavat taajama-alueella sakot!

Vilkun käytön puute on aivan jatkuvaa, olen täysin samaa mieltä. Ihan tuossa yksi päivä, kun olin menossa kauppaan, tilanne jonka näin, nainen on koiran kanssa, auto ajaa aika lujaa, kääntyy autojen takaa kovassa vauhdissa kohti parkkipaikkaa ilman vilkkua. Hän olisi ajanut koiran ja naisen päälle, jos he olisivat olleet pari metriä edempänä, jos koira olisi ollut lenkissä pidemmällä, niin koiran päälle ainakin.

Tuo on ihan jatkuvaa, monesti yritän katsoa jos olen pyöräilijä tai jalankulkija, onko auto kääntymässä, että voin ennakoida, vain huomatakseni kuinka hän tekee äkkikäännöksen ilman vilkkua ja ajaisi minun päälle. 

Vierailija
52/52 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun päälleni olisi ajettu autolla tänäkin vuonna yli kymmenen kertaa, jos itse en olisi tarkkana ja varovainen tiellä liikkuja. Monet tilaneet johtuu vilkunkäytön puutteesta, laiska autoilija ei ymmärrä että vilkku ei ole ainoastaan toisille autolijoille, vaan muutkin ihmiset ennakoi tiellä liikkumista. 2 kertaa autoilija olisi ajanut päälleni myös suojatiellä, jos olisin astunut sille, selkeästi odottaen vaikka k

Autoilu kasvattaa aivot kärsimättömiksi. Kärsivällisyys kärsii ja autoilijat ovat usein todella aggressiivisia. Heidän keskittymiskyky on heikko. Sama ilmio on muuten älypuhelin riippuvuudessa. 

Aivoista tulee lyhytkestoiset. Kamala kiire ja ei kerkeä rauhassa olemaan.  Puhelimet valmiina käräyttämään näitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän