Ihmisten käytös on huonontunut liikenteessäkin
Käännyin eilen risteyksessä vasemmalle ja kun väistin suojatiellä kulkevia (heilläkin vihreä valo), alkoi takana oleva soittaa torvea. Ihan kuin olisin voinut ajaa tuosta vaan niiden ihmisten päälle.
Tuollainen vastaava ääliömäinen toiminta on lisääntynyt ihmeen paljon.
Kommentit (85)
Syypää tähän on "minä." "Minulla" on etuajo-oikeus. "Minulla" on kiire. Sinun pitää väistää "minua."
Minä. Minä! MINÄ!
Minulla ollut kortti noin 30 vuotta, ja vuosi sitten ostin kojelautakamerat eteen ja taakse. Lähes päivittäin näkee vaikka millaisia suorituksia, ihan tahallaan rikotaan ihan perussääntöjäkin. Ja räikeästi. Saa nähdä kauanko menee, että osuu.
Ja tämä koskee ihan autoilijoita. Vaikka pyöräilijöistä valitetaan, he ajavat kuitenkin pääosin sääntöjen mukaan.
Ennen ärsytti, kun lähes kaikki jättivät vilkuttamatta tai vilkutti aivan liian myöhään. Lopetin itsekin vilkun käytön, eikä ärsytä enää.
Vierailija kirjoitti:
Syypää tähän on "minä." "Minulla" on etuajo-oikeus. "Minulla" on kiire. Sinun pitää väistää "minua."
Minä. Minä! MINÄ!
NO, jos on etuajo-oikeus niin on !
Joku vuosi-pari sitten päästin Muuramessa jonkun fillarilla liikkellä olleen pikkupojan suojatien yli, niin taksikuskia takana alkoi tööttäilemään ja poika selvästi säikähti. Kaikki ammattiautoilijat ovat kokemukseni mukaan ihan vitunmoisia kalluja.
Täsmennettäköön vielä, että tilanteessa pojalla oli "etuajooikeus", me autoilijat olimme kääntymässä.
Vierailija kirjoitti:
Täsmennettäköön vielä, että tilanteessa pojalla oli "etuajooikeus", me autoilijat olimme kääntymässä.
Ei ole pyöräilijällä etuajooikeutta jos käännyt vasta suojatien jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pyöräilijällä etuajooikeutta jos käännyt vasta suojatien jälkeen.
Mutta pyörää taluttavalla jalankulkijalla on, kun käännyn ensin ja se suojatie on vasta heti käännöksen jälkeen.
Joku juntti haukkui ammattikuskeja ni olen huomannut että henkilöautoilijat ne vasta persreikiä on
"Harva muuten tietää, että jalankulkijan ja pyöräilijän pitäisi väistää autoilijaa, joka on ehtinyt ajaa risteysalueelle."
Tämä ei pidä paikkaansa. Ainoa poikkeus voi olla liikennevaloissa, jos auto on ehtinyt mennä risteysalueelle ja suojatielle vaihtuu vihreä sen jälkeen. Silloin pitäisi odottaa, että auto ehtii mennä alta pois. Tuolloinkaan autoilijalla ei ole mitään päälleajo-oikeutta vaan pitää noudattaa varovaisuutta. Muuten autoilijan pitää aina antaa suojatietä käyttävälle jalankulkijalle esteetön kulku. Tämä tarkoittaa muun muassa myös sitä, että suojatien päälle ei saa ajaa, jos suojatien jälkeen on este vaan pitää jäädä odottamaan ennen suojatietä, vaikka juuri sillä hetkellä ei olisi jalankulkijoita näkyvissä. Tämä unohtuu todella monelta.
Ja lisäksi risteyksessä kääntyvän auton pitää AINA väistää risteävää tietä ylittäviä jalnakulkijoita, pyöräilijöitä ja mopoilijoita riippumatta heidän kulkusuunnasta ja myöskin vaikka paikalle ei olisi suojatietä. Ainoa poikkeus on, jos kevyelle liikenteelle palaa punaiset valot. Silloinkaan ei saa ajaa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä koskee ihan autoilijoita. Vaikka pyöräilijöistä valitetaan, he ajavat kuitenkin pääosin sääntöjen mukaan.
Pyöräilijät yleensä ajavat liikenteessä kävelijöiden säännöillä. Vain ani harva pyöräilijä ajaa kuin ajoneuvo, vaikka lain mukaan juuri niin tulisi tehdä. Suurin osa ihmisistä ei kuitenkaan tiedä tuosta lainsäädännöstä joten heidän silmiinsä se näyttää siltä kuin pyöräilijät noudattaisivat sääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijät yleensä ajavat liikenteessä kävelijöiden säännöillä. Vain ani harva pyöräilijä ajaa kuin ajoneuvo, vaikka lain mukaan juuri niin tulisi tehdä. Suurin osa ihmisistä ei kuitenkaan tiedä tuosta lainsäädännöstä joten heidän silmiinsä se näyttää siltä kuin pyöräilijät noudattaisivat sääntöjä.
Näen kyllä väärin ajavia pyöräilijöitä päivittäin, mutta yleensä siitä ei ole juurikaan haittaa, autoilijat törttöilevät paljon enemmän ja siitä on paljon enemmän haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi miettiä koska on viimeksi vaikkapa nähnyt pyöräilijän näyttävän suuntamerkkiä risteyksessä kääntyessään tai edes ryhmittäytyvän oikein risteyksessä. Tai esimerkiksi ajavan ajoradalla silloin kun kevyenliikenteenväylällä ei ole pyörätien kylttiä eli se on jalkakäytävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi miettiä koska on viimeksi vaikkapa nähnyt pyöräilijän näyttävän suuntamerkkiä risteyksessä kääntyessään tai edes ryhmittäytyvän oikein risteyksessä. Tai esimerkiksi ajavan ajoradalla silloin kun kevyenliikenteenväylällä ei ole pyörätien kylttiä eli se on jalkakäytävä.
Noitahan nyt näkee koko ajan, mutta onko niistä yleensä oikeasti haittaa? Jotkut ison kaupungit vilkkaat jalkakäytävät on eri juttu, mutta muualla noista ei ole kauheasti haittaa
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten käytös on huonontunut. Piste.
Aivan ja joka paikassa ja mitä enemmän B-luokan väkeä tuodaan rajan yli, sitä enemmän se joka vuosi näkyy.
On huomattu joo.
Kävin töissä kotikuntani ulkopuolella jonkin aikaa. Paljon maantieajoa, aika vähän liikennettä. Sujuvaa matkantekoa ja isot tiet. Noh, törppöjä tuli toki vastaan jo alkuvaiheessa (koronan loppuaika), mutta pari vuotta eteenpäin ja koko matka alkoi käymään välillä jopa vaaralliseksi!
Esim. kerran hidastin kun tielle oli kaatunut puu. Oli liukas syksyn varhaisaamu. Takana tullut (minua paljon korkeammassa autossa eli varmasti näki kyllä puun) tööttäsi kuin sekopää vaikka etäisyyttä meidän välillä oli runsaasti, sitten kurvasi näyttävästi ohitseni juuri ennen kuin lähdin ohittamaan puuta.
Kaikenlainen turha riskinotto on vaan lisääntynyt, samoin tolkuton tööttäily. Kerran hidastin vähän kun lapsi alkoi voimaan pahoin (95 -> 80). Oli tilaa mennä ohi, liikenne veti hyvin. Silti useampi ohittanut tööttäsi, yksi vilkutti valojaan. Ymmärtäisin reaktion jos köröttelisin kuuttakymppiä keskikaistalla, mutta...
Vierailija kirjoitti:
Joku vuosi-pari sitten päästin Muuramessa jonkun fillarilla liikkellä olleen pikkupojan suojatien yli, niin taksikuskia takana alkoi tööttäilemään ja poika selvästi säikähti. Kaikki ammattiautoilijat ovat kokemukseni mukaan ihan vitunmoisia kalluja.
Sama kokemus. Viimeksi eilen pienellä sisääntuloväylällä taksin oli ihan pakko ampaista ohi juuri ennen risteystä jonka jälkeen kaistat yhdistyvät- ja jäädä sitten jumiin, kun sieltä oikealta olikin tulossa auto. :DDD Siinä odoteltiin kaikki kolme, taksi peruutti ja käänsi pikkuhiljaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Lauantaina ajoin tietä pitkin, jossa kesäisin on 100km rajoitus ja talvisin 80. Ajoin tietä normaalisti karvan yli 80, edessä meni toinen auto samaa vauhtia. Mitä tapahtuu takana? Joku ajotaidoton apina meinaa kaahata sata lasissa suoraan perään, huudattaa torvea ja vilkuttaa valoja. Ei sokea raukkaparka näköjään tajua, että kyseisen tiepätkän nopeusrajoitus on hyvin merkitty merkillä.
Mun kaveri vaihtoi työpaikkaa, kun ei hermonsa kestäneet enää istua aamuruuhkassa ratissa noiden sekopäiden takia. :/ Herkkä ihminen, ja ajoi melkein kolarin kunnes päätti että nyt riittää.
Vierailija kirjoitti:
Minä. Minä! MINÄ!
Tää näkyy muussakin toiminnassa ja keskustelussa.
Yhteiset säännöt ei koske MINUA.
Yleisesti hyvänä tapana pidetty käytös, joka huomioi myös muut, on pois MULTA.
Miks toi saa, jos MÄ en?
Jne.
Suojatiellä meinasi auto ajaa päälle. Minulla oli keltainen takki, heijastimet, valaistu paikka silti mies avolavalla kaasutti vaan ja tööttäsi kun meinasi osua. Hän varmasti näki minut jo kauempaa, mutta oli vissiin niin kiire ettei viitsinyt pysähtyä. Kuskina keski-ikäinen mies. Tajuaakohan ihmiset, että kiire loppuu koko loppuelämän ajaksi kun tahallaan tapat jonkun. Sitä voi sitten oikeudessa miettiä, kannattiko yrittää säästää aikaa toisen elämän kustannuksella.