Miksi jotkut suuttuvat, kun sanoo, ettei halua saada omia lapsia? đđ·
Siis oikeasti, mistÀ se viha kumpuaa? Onko se kateus vai mikÀ?
Ajatteleeko nÀmÀ ihmiset ettÀ lisÀÀntyminen on pakko/velvoite, jonka vÀlttÀminen on rikos? Miksi sitten on ehkÀisy keksitty?
Jotkut vielÀ alkavat pÀteÀ, tyyliin "kyllÀ sun mieli muuttuu", "niin minÀkin sanoin sun ikÀisenÀ", jne.... Melkoisia ennustajia ovat kun nÀkevÀt vuosikymmeniÀ toisen ihmisen tulevaisuuteen.
Helppohan se on muilta vaatia lapsia kun ei tarvitse itse niitÀ synnyttÀÀ, kasvattaa ja maksaa. SiinÀ nÀkyy se itsekkyys, mikÀ nÀiden tökeröiden kommenttien esittÀjillÀ on. He ovat vastuuttomia.
Kommentit (25)
"Joskus olen saattanut kommentoida sitÀ kun moni vela toitottaa valinnastaan sellaiseen aikalailla ajallisesti lyhyeen tekijÀÀn perustuen.
...
Vanhemmuus on aikalailla elÀmÀnmittainen matka."
Mamma, huomaatko hienoisen ristiriidan ajatuksissasi?? Ei se "elÀmÀnmittainen" kovin ajallisesti lyhyt tekijÀ ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AlkupÀÀn vastauksista huomaa, ettÀ aihe ÀrsyttÀÀ myös tÀÀllÀ.
Minulla on kaksi ihanaa lasta, joista ainakin toinen on vela ja sellaiseksi haluaa jÀÀdÀkin. Minusta se on tÀysin fine. Jokainen pÀÀttÀÀ itse, onko se vanhemmuus hÀnen juttunsa vai ei.
Ap, tuollaisille kyselijöille ei tarvitse vastata mitÀÀn muuta kuin "aika nÀyttÀÀ" tms. Toisaalta oma-aloitteisesti en alkaisi selostaa vapaaehtoista lapsettomuuttani, vaan pitÀisin sen omana tietonani.
Miksi vapaaehtoinen lapsettomuus pitÀisi pitÀÀ omana tietona? EihÀn lapsia hankkineetkaan pidÀ omana tietonaan sitÀ, ettÀ on tullut lisÀÀnnyttyÀ. Lapsia hankkineet nimenomaan julistavat asiaa joka paikassa, töissÀ lomia suunniteltaessa ja ties missÀ.
Nimenomaan. Kummatkin ovat valintoja, mutta vain erilaisia. Velaudessa ei ole mitÀÀn salattavaa.
Velaenergiaa. đđđđŻđ€©đȘđȘ
Miksi tÀtÀ kysellÀÀn?
- kysyjÀn matala Àlykkyys
-kontrollointi
- rajattomuus (persoonallisuushÀiriö)
- minÀkeskeisyys ja henkilö kokee asian uhkana itselleen koska tuntee, ettÀ muiden asiat kuuluu heille. ( kts ylempi)
Miksi asia aiheuttaa raivoa ja ÀrtymystÀ?
- oman elÀmÀn valinnat ja kontrollointi.
Jos et voi valita tuttujasi, ilmoita ystÀvÀllisesti, ettÀ et pidÀ heidÀn kÀytöksestÀ. Jos he jatkaa, voit peilata samaa vaikkapa heidÀn juhlissa.
Vierailija kirjoitti:
"Joskus olen saattanut kommentoida sitÀ kun moni vela toitottaa valinnastaan sellaiseen aikalailla ajallisesti lyhyeen tekijÀÀn perustuen.
...
Vanhemmuus on aikalailla elÀmÀnmittainen matka."
Mamma, huomaatko hienoisen ristiriidan ajatuksissasi?? Ei se "elÀmÀnmittainen" kovin ajallisesti lyhyt tekijÀ ole.
MitÀ jos lapsi syntyy erityislapsena ja vaatii vanhemmilta paljon enemmÀn. Miksei tÀstÀ puhuta? Ei ole itsestÀÀnselvyys ettÀ lapsi syntyy terveenÀ ja on ns. helppo lapsi. Eikö kÀytöshÀiriöt ole nousussa?
KyllÀ voin vahvistaa AP:n kokemuksen ihan todelliseksi eikÀ siinÀ ole mitÀÀn epÀselvÀÀ. Porukka suuttuu ihan todella selvÀsti, jos myöntÀÀ ettei ole halunnut lapsia
En ole itse koskaan kertonut ellei ole tultu kysymÀÀn tai sitten asia on ilmennyt muuta kautta.
Esimerkiksi erÀs suuttui ja laittoi vÀlit poikki, koska osallistuin työpaikalla keskusteluun yli 40-vuotiaan naisen ehkÀisystÀ ja kerroin kÀyttÀneeni samoja e-pillereitÀ noin 25 vuotta putkeen eikÀ siinÀ ole ilmennyt ongelmia. ErÀs perheenÀiti nousi ylös ja huusi vihaisen nÀköisenÀ: "siis onko sulla e-pillerit!!?" Marssi pois kahvihuoneesta eikÀ enÀÀ puhunut mulle ikinÀ tuon jÀlkeen.
ErÀs sukulainen vaati meitÀ eroamaan, koska hÀnen mukaansa avioliitto on vain perheen perustamista varten. Ja tÀtÀ on jankuttanut useaan otteeseen ja ollut hyvin nÀrkÀstynyt. Itse hÀnkin asiaa uteli ja tyhmÀnÀ menin vastaamaan, kuten ajattelin.
Ja nÀitÀ esimerkkejÀ on loputtomasti sekÀ miehet ettÀ naiset, lÀheiset ettÀ etÀisemmÀt tekee tuota.
Mutta alkuperÀiseen kysymykseen; uskon, ettÀ johtuu kateudesta.