Miksi jotkut suuttuvat, kun sanoo, ettei halua saada omia lapsia? đđ·
Siis oikeasti, mistÀ se viha kumpuaa? Onko se kateus vai mikÀ?
Ajatteleeko nÀmÀ ihmiset ettÀ lisÀÀntyminen on pakko/velvoite, jonka vÀlttÀminen on rikos? Miksi sitten on ehkÀisy keksitty?
Jotkut vielÀ alkavat pÀteÀ, tyyliin "kyllÀ sun mieli muuttuu", "niin minÀkin sanoin sun ikÀisenÀ", jne.... Melkoisia ennustajia ovat kun nÀkevÀt vuosikymmeniÀ toisen ihmisen tulevaisuuteen.
Helppohan se on muilta vaatia lapsia kun ei tarvitse itse niitÀ synnyttÀÀ, kasvattaa ja maksaa. SiinÀ nÀkyy se itsekkyys, mikÀ nÀiden tökeröiden kommenttien esittÀjillÀ on. He ovat vastuuttomia.
Kommentit (67)
Ihminen on kÀdellinen apinalaji ja apinat matkii toisia apinoita. Sen vuoksi erimielisyyttÀ katsotaan vinoon. Ihminen haluaa miellyttÀÀ ja kuulua joukkoon. Ihmiset elÀÀ luontaisesti 50-100 hengen pienryhmissÀ joissa kaikki suhtautuvat elÀmÀn perusasioihin samalla tavalla.
Nykyinen meno ja ihmismÀÀrÀt kaukana luontaisesta ihmisen elinympÀristöstÀ, mutta ihmisen sisin ei niin vain muutukaan.
Vierailija kirjoitti:
ErÀs tuttava sanoi kerran, ettÀ hÀn loukkaantuu usein, jos joku ei halua lapsia. Loukkaantuminen johtuu kuulemma siitÀ, jos hÀnen mielestÀÀn vanhemmiksi soveltuvat ihmiset eivÀt tee lapsia, vaan menevÀt ikÀÀn kuin hukkaan lapsettomina.
TÀtÀ olen saanut kuulla myös. Kun tulen hyvin toimeen lasten kanssa, he yleensÀ tykkÀÀvÀt minusta enemmÀn kuin muista aikuisista ja minÀkin heistÀ, niin on kuulemma loukkaavaa, ettÀ en halua omia. En tajua tÀtÀ.
PidÀn monista asioista, mutta en halua niitÀ osaksi arkeani. Olen utelias ja kiinnostunut lÀhes kaikesta, mutta vaikka haluan kerran kokeilla esim. jotain urheilulajia, ei se tarkoita, ettÀ alan sitÀ seuraavat 20 v harrastaa. Sama kÀsitöissÀ tms.
En tiedÀ, miten nÀmÀ ihmiset ei tajua, miten loukkaavaa on ajatella, ettÀ minÀ tai elÀmÀni olemme hukattuja.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmillani on yhteensÀ kolme sisarusta, joilla ei ole lapsia. Nyt kun he tarvitsevat yhÀ enemmÀn vanhuuden hoivaa, oletus on, ettÀ minÀ jaksan omien vanhempien ja lasten lisÀksi auttaa myös heitÀ. En jaksaisi, enkÀ haluaisi. Huolehtikaa velat siis, ettÀ teillÀ on varaa vanhana palkata tarvitsemanne apu. Omat vanhemmmat toki hoidan, kuten he minut aikanaan.
Sisarellani on kaksi lasta. En ole hÀneen, enkÀ hÀnen kahteen lapseensa missÀÀn yhteydessÀ. EikÀ ole mitÀÀn syytÀ olla sitten vanhuksenakaan. Jos en pÀrjÀÀ itse tai yhteiskunnan avulla, niin sitten olen pÀrjÀÀmÀttÀ ja maailman pienin viulu vaan soi.
Jos sinun vanhempiesi sisaruksilla on jotain odotuksia, se koskee vain teidÀn perhettÀnne, ei kaikkia suomalaisia. Joten lakkaatko projisoimasta tilannettasi kaikkiin muihin, ja selvitÀt oman tilanteesi ihan itse. Sana "ei" on keksitty, ja sitÀ voi kÀyttÀÀ.
Vierailija kirjoitti:
ErÀs tuttava sanoi kerran, ettÀ hÀn loukkaantuu usein, jos joku ei halua lapsia. Loukkaantuminen johtuu kuulemma siitÀ, jos hÀnen mielestÀÀn vanhemmiksi soveltuvat ihmiset eivÀt tee lapsia, vaan menevÀt ikÀÀn kuin hukkaan lapsettomina.
Eli tuttavasi mielestÀ kaikki lapsia ei haluavat ovat soveltuvia vanhemmiksi? Jos hÀn kerran loukkaantuu asiasta jokaisen kohdalla. Mahtaa sitten tuntea todella hyvin kaikki nÀmÀ lapsettomaksi tietÀvÀnsÀ ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Sun tuttavas on mielisairas typerys jolla ei mitÀÀn omaa elÀmÀÀ ja joka vatvoo sit muiden elÀmiÀ 24/7. Sun tuttava tarttis napin otsaan tai vahvan lÀÀkityksen, sun tuttvas on mustavalkoinen ja sun tuttavas voi loukata vastapuolta joka ei vÀlttÀmÀttÀ saa biologisia lapsia sairauden takia tai on kÀynyt tuloksetta lapsettomuushoidoissa vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tuttavasi mielestÀ kaikki lapsia ei haluavat ovat soveltuvia vanhemmiksi? Jos hÀn kerran loukkaantuu asiasta jokaisen kohdalla. Mahtaa sitten tuntea todella hyvin kaikki nÀmÀ lapsettomaksi tietÀvÀnsÀ ihmiset.
Eli lapsia pitÀis tehdÀ vaikka ois esim traumatausta? Todella kiva siirtÀÀ traumansa jÀlkipolvelle vain sen takia ettÀ joku tuntematon jankkaa ettÀ tee lapsia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AlkupÀÀn vastauksista huomaa, ettÀ aihe ÀrsyttÀÀ myös tÀÀllÀ.
Minulla on kaksi ihanaa lasta, joista ainakin toinen on vela ja sellaiseksi haluaa jÀÀdÀkin. Minusta se on tÀysin fine. Jokainen pÀÀttÀÀ itse, onko se vanhemmuus hÀnen juttunsa vai ei.
Ap, tuollaisille kyselijöille ei tarvitse vastata mitÀÀn muuta kuin "aika nÀyttÀÀ" tms. Toisaalta oma-aloitteisesti en alkaisi selostaa vapaaehtoista lapsettomuuttani, vaan pitÀisin sen omana tietonani.
Miksi vapaaehtoinen lapsettomuus pitÀisi pitÀÀ omana tietona? EihÀn lapsia hankkineetkaan pidÀ omana tietonaan sitÀ, ettÀ on tullut lisÀÀnnyttyÀ. Lapsia hankkineet nimenomaan julistavat asiaa joka paikassa, töissÀ lomia suunniteltaessa ja ties missÀ.
EhkÀ sensitiivisyys on jÀrkevÀÀ puolin ja toisin. Aikoinaan yksi opiskelukaverini uskoutui minulle kuinka oli vasta saanut keskenmenon hartaasti toivotun raskauden jÀlkeen. Itki tuskaansa ja purkautui samaan aikaan osastolla olleista naisista, jotka olivat tekemÀssÀ aborttia, piti epÀoikeuden mukaisena, ettÀ toiset vapaaehtoisesti luopuvat kehittyvÀstÀ lapsesta. EnpÀ kertonut hÀnelle omasta pari kuukautta aiemmin tekemÀstÀni vahinkoraskaudesta ja abortista. Myöhemmin kun parisuhteessa itse kÀrsin lapsettomuudesta tajusin paremmin tuon opiskelukaverin tuskan. Eli kun katselee asiaa hieman oman takapuolen ylÀpuolelta olen itse pÀÀtynyt olemaan julistamatta tai voimallisesti kommentoimatta nÀitÀ lapsiasioita. Jokaisen omia juttuja, joista kysyttÀessÀ voi kertoa, mutta miksi suuremmasti julistaa kenellekÀÀn.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmillani on yhteensÀ kolme sisarusta, joilla ei ole lapsia. Nyt kun he tarvitsevat yhÀ enemmÀn vanhuuden hoivaa, oletus on, ettÀ minÀ jaksan omien vanhempien ja lasten lisÀksi auttaa myös heitÀ. En jaksaisi, enkÀ haluaisi. Huolehtikaa velat siis, ettÀ teillÀ on varaa vanhana palkata tarvitsemanne apu. Omat vanhemmmat toki hoidan, kuten he minut aikanaan.
Jos haluat olla "kiva sisaruksenlapsi", voit neuvoa heitÀ hankkimaan siivoojan kotiin kerran-pari kuussa ja tilaamaan ruokaostosten kotiintoimituksen.
Jos tarvitsevat enemmÀn apua, kotihoito on heitÀ varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ikinÀ edes kyselty miksi mulla ei ole lapsia.-N.68v.
Mun 34v tyttÀreltÀni kysellÀÀn usein.
Onko perinteisen naisellinen tai muuten hedelmÀlliseltÀ vaikuttava?
Minulta ei kyselty kun en seurustellut. Myöhemmin kyllÀ sain lapsen avomieheni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla alitajuista toisen viehÀttÀvÀnÀ pitÀmistÀ? Vaikka ei itse pokaakaan kysyessÀÀn, lapsettoman vastaus loukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat olla "kiva sisaruksenlapsi", voit neuvoa heitÀ hankkimaan siivoojan kotiin kerran-pari kuussa ja tilaamaan ruokaostosten kotiintoimituksen.
Jos tarvitsevat enemmÀn apua, kotihoito on heitÀ varten.
Sivusta, ei taida olla ihan noin helppoa. Yksityiset palvelut maksavat enemmÀn kuin mitÀ vanhat elÀkelÀiset voivat maksaa, erityisesti naiset, joilla aikoinaan ei ole ollut kovin hÀÀvi palkka. KOdinhoito ei noin vain tule kotiin, tarve pitÀÀ arvioida ja sitÀ varten pitÀÀ osata soitella, laittaa netissÀ viestejÀ jne. SiinÀ vaiheessa kun yksinÀiset vanhat tarvitsisivat apua, eivÀt osaa sitÀ enÀÀ hakea. Lapset auttavat tuossa, osaavat nykysysteemit, soittelevat ja painostavat SOTEilta apua. Mutta nuo lapsettomat vanhukset ovat ihan oikeasti todella hankalassa asemassa nykyisessÀ vanhustenhoivamallissa.
Vierailija kirjoitti:
Velat ja vegaanit ovat vÀhÀn samanlaisia. Ideologia, joka on vain yhden pÀÀtöksen takana.
Silti sitÀ omaa ajatusta pitÀÀ tuoda aina suureen ÀÀneen esiin. Aika moni muuttaa mieltÀ lapsiasiassa viimeistÀÀn 35-vuotiaana ja sitten ei vÀlttÀmÀttÀ ehdi saamaan edes sitÀ yhtÀ lasta.
Olen 39-vuotias enkÀ ole katunut sekuntiakaan sitÀ, etten ole hankkinut lapsia.
Vierailija kirjoitti:
SiinÀpÀ loukkaantuu, ei ole velojen pÀÀnvaiva. :D
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa erikoiselta, jos noin on. SehÀn on tÀysin oma asiasi, mitÀ asian kans pÀÀtÀt tehdÀ. Saa kai siihen sanoa mielipiteensÀ, mutta pÀÀtÀt itse. Sun elÀmÀ on sun elÀmÀ, ja elÀt sitÀ kuten parhaaksi nÀet.
Miksi toisen ihmisen lapsettomuuspÀÀtökseen pitÀisi esittÀÀ mielipide? Ei ole itselle tullut mieleenkÀÀn alkaa mÀyhÀtÀ omasta lapsettomuudestani silloin, kun joku puhuu lapsenhankintasuunnitelmistaan.
NÀin 30v ikÀvuoden lÀhestyessÀ olen alkanut luopumaan lapsihaaveista nyt kun se on asia, joka olisi kohta ihan konkreettinen eikÀ vaan sellainen ihan kiva. SyynÀ se, ettÀ vaikka olen tutuille varmasti todella vakaan ja mukavan oloinen, minulla on ollut pahoja mielenterveysongelmia sieltÀ ihan lapsesta saakka. Nyt en puhu mistÀÀn masentelusta vaan asioista kuten im-aikeista vÀÀrÀn muotoisten korvien takia ja aikamatkustusharhoista. Nyt on ollut jo vuosia hyvÀ kausi mutta en tule ikinÀ olemaan tÀysin terve, se olen jo hyvÀksynyt. Mutta puolitutuille jotka inttÀvÀt lapsihaaveista on hankalaa alkaa puhua siitÀ ettÀ hei, olen oikeasti ihan sekaisin, ei kannana hÀmÀÀntyÀ tÀstÀ normaaliudestani. Tai ehkÀ pitÀisi, loppuisi se kysely ainakin.
Kun ilmoittaa, ettei halua lapsia se on vÀhÀn sama asia kuin sanoisi Toyotan omistajalle, ettÀ en kyllÀ ikinÀ Toytaa ostaisi. Pieni piikki.
En muista kenenkÀÀn lapsettomuudesta suuttuneen, mutta osa pitÀÀ itseÀÀn parempana ja fiksumpana ihmisenÀ, koska on vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne omat lapset vÀlttÀmÀttÀ auta vanhempiaan. MeidÀn lÀhipiirissÀ niin nÀhty ettÀ vanhempia ei auteta eikÀ hoideta ja oma isÀni joka on kaikista vanhin ja hyvÀkuntoisin on auttamassa omia sisaruksiaan kun serkkujani ei kiinnosta.
Riippuu miten asian esitÀt ja missÀ tilanteissa?
Jos mainitset neutraalisti, ettÀ et varmaan tule lapsia koskaan hankkimaan, niin yleensÀ siihen ei kukaan sen enempÀÀ kommentoi.
Jos joku on juuri kertonut sinulle, miten lapsettomuus on kipeÀ asia, niin ei siihen varmaan tarvitse sanoa, ettÀ mÀ en edes halua lapsia.
Mutta tiedÀn nÀitÀ, joiden pitÀÀ joka vÀlissÀ vaahdota, ettÀ "hyi v'''u, en ikinÀ halua mitÀÀn lapsia, enkÀ tajua kuka haluaa!", niin joo, kyllÀ se vÀhÀn sÀrÀhtÀÀ.