Miksi jotkut suuttuvat, kun sanoo, ettei halua saada omia lapsia? đđ·
Siis oikeasti, mistÀ se viha kumpuaa? Onko se kateus vai mikÀ?
Ajatteleeko nÀmÀ ihmiset ettÀ lisÀÀntyminen on pakko/velvoite, jonka vÀlttÀminen on rikos? Miksi sitten on ehkÀisy keksitty?
Jotkut vielÀ alkavat pÀteÀ, tyyliin "kyllÀ sun mieli muuttuu", "niin minÀkin sanoin sun ikÀisenÀ", jne.... Melkoisia ennustajia ovat kun nÀkevÀt vuosikymmeniÀ toisen ihmisen tulevaisuuteen.
Helppohan se on muilta vaatia lapsia kun ei tarvitse itse niitÀ synnyttÀÀ, kasvattaa ja maksaa. SiinÀ nÀkyy se itsekkyys, mikÀ nÀiden tökeröiden kommenttien esittÀjillÀ on. He ovat vastuuttomia.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Kun ilmoittaa, ettei halua lapsia se on vÀhÀn sama asia kuin sanoisi Toyotan omistajalle, ettÀ en kyllÀ ikinÀ Toytaa ostaisi. Pieni piikki.
No sun elÀmÀssÀ auton hankkiminen ja lapsen tekeminen voi olla samanarvoisia pÀÀtöksiÀ. Jotkut ajattelee vÀhÀn toisin ja nÀkevÀt lapsen tekemisen pikkusen sitovampana asiana kuin auton omistaminen.
Mutta nuo lapsettomat vanhukset ovat ihan oikeasti todella hankalassa asemassa nykyisessÀ vanhustenhoivamallissa.
Jotkut ovat. Oma isoÀitini, nyt 84 v, juttelee sujuvasti etÀlÀÀkÀrin kanssa ja osallistuu tabletilla pÀivÀkeskuksen jumppaan. Ne ovat hankalassa asemassa, jotka jostain syystÀ putosivat teknologian kelkasta. Ne jotka eivÀt, eivÀt ole.
Niin se on kyllÀ aina ollut. Ei se salomökissÀ yksinÀÀn asustellut miina ennenkÀÀn kovin helpolla pÀÀssyt verrattuna heihin, joilla oli vauras suku ympÀrillÀ turvana. Lapsettomatkin saattoivat pÀÀstÀ suvun kanssa asustelemaan vanhetessaan. YleensÀ itse asiassa juuri he pÀÀsivÀt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ilmoittaa, ettei halua lapsia se on vÀhÀn sama asia kuin sanoisi Toyotan omistajalle, ettÀ en kyllÀ ikinÀ Toytaa ostaisi. Pieni piikki.
No sun elÀmÀssÀ auton hankkiminen ja lapsen tekeminen voi olla samanarvoisia pÀÀtöksiÀ. Jotkut ajattelee vÀhÀn toisin ja nÀkevÀt lapsen tekemisen pikkusen sitovampana asiana kuin auton omistaminen.
Velat kyllÀ tietÀÀ kuinka sitovaa lapsen hankkiminen on. Juuri siksi he eivÀt hanki lapsia, koska he ovat tietoisia tosiasioista.
Kaikki tuolla tavalla sanoneet on olleet juurikin itsekkÀitÀ ja herkkÀegoisia ihmisiÀ. Otetaan hebkilökohtaisesti muiden valinnat, vaikka ne ei liity itseen millÀÀn tavalla.
Hommaa nyt vaan se Little Brown F**ker työnneltÀvÀks kÀrryissÀ, et ole lumihiutale.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuolla tavalla sanoneet on olleet juurikin itsekkÀitÀ ja herkkÀegoisia ihmisiÀ. Otetaan hebkilökohtaisesti muiden valinnat, vaikka ne ei liity itseen millÀÀn tavalla.
= Muiden lisÀÀntymisvalinnat = uhka omalle turvallisuuden tunteelle = raivo = ???
Vierailija kirjoitti:
AlkupÀÀn vastauksista huomaa, ettÀ aihe ÀrsyttÀÀ myös tÀÀllÀ.
Minulla on kaksi ihanaa lasta, joista ainakin toinen on vela ja sellaiseksi haluaa jÀÀdÀkin. Minusta se on tÀysin fine. Jokainen pÀÀttÀÀ itse, onko se vanhemmuus hÀnen juttunsa vai ei.
Ap, tuollaisille kyselijöille ei tarvitse vastata mitÀÀn muuta kuin "aika nÀyttÀÀ" tms. Toisaalta oma-aloitteisesti en alkaisi selostaa vapaaehtoista lapsettomuuttani, vaan pitÀisin sen omana tietonani.
TÀmÀ.
MÀ oon kans huomannut, ettÀ ei kannata kertoa.
NykyÀÀn uskottelen työkavereille ja puolitutuille etten voi saada.
LÀhipiiri tietÀÀ etten halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmillani on yhteensÀ kolme sisarusta, joilla ei ole lapsia. Nyt kun he tarvitsevat yhÀ enemmÀn vanhuuden hoivaa, oletus on, ettÀ minÀ jaksan omien vanhempien ja lasten lisÀksi auttaa myös heitÀ. En jaksaisi, enkÀ haluaisi. Huolehtikaa velat siis, ettÀ teillÀ on varaa vanhana palkata tarvitsemanne apu. Omat vanhemmmat toki hoidan, kuten he minut aikanaan.
Jos haluat olla "kiva sisaruksenlapsi", voit neuvoa heitÀ hankkimaan siivoojan kotiin kerran-pari kuussa ja tilaamaan ruokaostosten kotiintoimituksen.
Jos tarvitsevat enemmÀn apua, kotihoito on heitÀ varten.
Sivusta, ei taida olla ihan noin helppoa. Yksityiset palvelut maksavat enemmÀn kuin mitÀ vanhat elÀkelÀiset voivat maksaa, erityisesti naiset, joilla aikoinaan ei ole ollut kovin hÀÀvi palkka. KOdinhoito ei noin vain tule kotiin, tarve pitÀÀ arvioida ja sitÀ varten pitÀÀ osata soitella, laittaa netissÀ viestejÀ jne. SiinÀ vaiheessa kun yksinÀiset vanhat tarvitsisivat apua, eivÀt osaa sitÀ enÀÀ hakea. Lapset auttavat tuossa, osaavat nykysysteemit, soittelevat ja painostavat SOTEilta apua. Mutta nuo lapsettomat vanhukset ovat ihan oikeasti todella hankalassa asemassa nykyisessÀ vanhustenhoivamallissa.
NykyÀÀn joo. Tulevaisuudessa apua tarvitsevia on jo tosi paljon eikÀ suurta osaa kukaan auta. Riippumatta siitÀ onko lapsia vai ei. Hyvin usein lapsilta ei saa apua tai asuvat jossain toisella puolella palloa. Ei ehkÀ edes kiinnosta.
Sen takia on tÀysin turha lapsia hankkia, toivottavasti kukaan ei niin tee. Tulee vain kaltoin kohdeltu lapsi, jota ei mikÀÀn auttaminen kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KyllÀ voin vahvistaa AP:n kokemuksen ihan todelliseksi eikÀ siinÀ ole mitÀÀn epÀselvÀÀ. Porukka suuttuu ihan todella selvÀsti, jos myöntÀÀ ettei ole halunnut lapsia
En ole itse koskaan kertonut ellei ole tultu kysymÀÀn tai sitten asia on ilmennyt muuta kautta.
Esimerkiksi erÀs suuttui ja laittoi vÀlit poikki, koska osallistuin työpaikalla keskusteluun yli 40-vuotiaan naisen ehkÀisystÀ ja kerroin kÀyttÀneeni samoja e-pillereitÀ noin 25 vuotta putkeen eikÀ siinÀ ole ilmennyt ongelmia. ErÀs perheenÀiti nousi ylös ja huusi vihaisen nÀköisenÀ: "siis onko sulla e-pillerit!!?" Marssi pois kahvihuoneesta eikÀ enÀÀ puhunut mulle ikinÀ tuon jÀlkeen.
ErÀs sukulainen vaati meitÀ eroamaan, koska hÀnen mukaansa avioliitto on vain perheen perustamista varten. Ja tÀtÀ on jankuttanut useaan otteeseen ja ollut hyvin nÀrkÀstynyt. Itse hÀnkin asiaa uteli ja tyhmÀnÀ menin vastaamaan, kuten ajattelin.
Ja nÀitÀ es
Sun elÀmÀ on kuin saippuasarjasta:D ikinÀ ei kukaan ole reagoinut mulle noin vaikka oon sanonut etten halua lapsia tai niitÀ tee.
Onneksi olkoon vaan.
Mulle tÀssÀ asiassa tosiaan tulee saippuasarjamaista kÀytöstÀ vastaan, vaikka yritÀnkin kovin hillitysti asiaa jakaa kenellekÀÀn.
ItseÀkin kyllÀ ihmetyttÀÀ vÀlillÀ, mikÀ siinÀ niin kovin suututtaa.
Mutta paras olla kertomatta asiaa missÀÀn tilanteessa.
Minusta on hassuinta ne jotka sanoo ettÀ kyllÀ se mieli muuttuu ja lapsi muuttaa perspektiivin ja kasvattaa jne. ihan kuin lapsettomuus olisi joku epÀkypsÀ valinta.
Itse en halua lastani koska omasta mielestÀni koko sukulinjaani ei pitÀisi olla olemassa. MinÀ ja veljeni syntyivÀt kÀÀrmeenpesÀÀn pahansuovan naisen ja alkoholistimiehen virheistÀ enkÀ halua laittaa tÀtÀ geneettistÀ vahinkoa uuden sukupolven riesaksi. Tosi kiva sitten kuunnella ettÀ "kyllÀ se mieli vielÀ muuttuu!" ihan kuin lapsen hankkiminen olisi joku irtokarkin valinta. Sukulinjani sammutus on tÀysin tietoinen valinta enkÀ halua nÀitÀ geenejÀ yhteenkÀÀn uuteen yksilöön.
TÀytyy tulla ketjuun hehkuttelemaan vela-elÀmÀÀ. Se vain paranee ajan kanssa. Olen 5-kymppinen vela ja niin tyytyvÀinen valinnastani.
TÀssÀ iÀssÀ huomaa, ettÀ sÀÀstyy mm tyhjÀn pesÀn -murheelta, ei tarvitse murehtia, ettÀ pÀÀseekö oma lapsi opiskelemaan, saako se ne opinnot tehtyÀ, valmistuuko, pÀÀseekö työelÀmÀÀn kiinni, onko murheita työelÀmÀssÀ, jÀÀkö työttömÀksi, onko itselleen sopivalla alalla, onko rahaa, osaako kÀyttÀÀ rahaa, kÀyttÀÀkö pÀihteitÀ, toimiiko ihmissuhteet, saako ystÀviÀ, saako hyvÀÀ kumppania, saako lapsia, miten ne lapset, jne, jne, jne.
Vanhemmuuden murheet ja huoli eivÀt lopu koskaan. Ei kÀy kateeksi.
Vierailija kirjoitti:
EhkÀ jotain omaa projisointia. Eli ap koet ettÀ toiset arvostelevat valintaasi vaikka niin ei ole.
Joskus olen saattanut kommentoida sitĂ€ kun moni vela toitottaa valinnastaan sellaiseen aikalailla ajallisesti lyhyeen tekijÀÀn perustuen. Kuten yyh en halua lapsia meteli ja kakkavaipat. NiitĂ€ vaippoja vaihdetaan se 1,5-2,5 vuotta per lapsi useimmiten. Ja sitten kun joudut sen armaan ukkosi omaishoitajaksi niin aikuisen vaipat ne inhottavia onkin. Tai meteli - no, joskus taapero tai leikki-ikĂ€inen huutaa. Mutta nuo jutut ovat murto-osa vanhemmuudesta. Vela missaa myös sen hienouden kun nĂ€kee mitĂ€ omasta lapsesta tulee, yhteiset reissut teini-ikĂ€isen kanssa, keskustelut pikkutunneille aikuistuvan kanssa. Vanhemmuus on aikalailla elĂ€mĂ€nmittainen matka. Niin jotenkin se yhyy, kakkavaipat- kommentti antaa sanojastaan typerĂ€n kuvan. Jos tuosta sanon niin en minĂ€ yritĂ€ kÄÄnnyttÀÀ ketÀÀn. Mutta sehĂ€n on sama kuin sanoisi hĂ€istÀÀn intoilevalle ettĂ€ HYI EN AINAKAAN MENIS NAIMISIIN MIEHET PIEREE JA PESET JARRUJĂLKIĂ KALSAREISTA KOKO AJAN. Onhan sekin osa avioliittoa, joo, muttei koko homma.
En ole ikinÀ kuullut kenenkÀÀn perustelevan lapsettomuutta tuolla tavalla.
Itse asiassa, makkarasta vetoa, ettet ole sinÀkÀÀn.
Olet kuvitellut mielessÀsi, ettÀ velat varmaan ajattelevat nÀin ja sitten alkanut uskomaan omaan lyhytnÀköiseen kÀsitykseesi.
Velat eivÀt halua lapsia, koska eivÀt halua. EivÀt minkÀÀn ikÀistÀ eikÀ mihinkÀÀn tilanteeseen. Siihen ei ole olemassa tuollaisia pikkusyitÀ. Se on vaan se tunne, ettÀ ajatus omasta lapsesta tuntuu kurjalta.
VÀhÀn sama kuin ajattelisi, ettÀ ottaisinko virtahevon? Ei huvita, koska ei vaan huvita. Vaikka virtahevot ihan kivoja onkin.
No, miten on; miksi et hanki virtahepoa!?
Luulen, ettÀ "suuttuminen" on sinun nÀkökulmasi asiaan.
Monelle perheelliselle lapset ovat tÀrkein asia koko elÀmÀssÀ, asia minkÀ puolesta voisi kuolla, antaa kaikkensa. Jos joku tulee heille sanomaan, ettÀ "minÀ en halua lapsia, koska en halua pilata vartaloani, kadottaa omaa elÀmÀÀni, en vain pidÀ lapsista jne jne..." Niin totta kai perheellisellÀ on vastavuoroisesti oikeus vastata tÀhÀn. TÀmÀ vastaus saattaa sinun korviisi kuulostaa suuttumiselta.
Olen ollut koko ikÀni nuukailija ja minimalisti. En halua vaikkapa omistaa taloa. Nuorempana juttelin jo talon ostaneiden kanssa, ettÀ en halua itse koskaan omistaa taloa. Tulkitsin tuolloin heidÀn vastauksensa "suuttumiseksi", jos he mainitsivat heidÀn argumenttinsa talon omistamisen puolesta. KyllÀ, osa reagoi voimakkaastikin, pitÀen omaa valintaani rahan hukkaan heittÀmisenÀ vuokranantajien taskuun. Silti jÀlkikÀteen, iso osa vastauksia oli neutraaleja vasta-argumentteja.
NykyÀÀn ajattelen, ettÀ jokainen toki tekee omat valintansa. Mutta ihmiset ovat ihmisiÀ. Keskustelut muiden kanssa eivÀt koskaan noudata ihanteellista kaavaa. Aina löytyy joku, joka kyseenalaistaa, reagoi, pureskelee ja taas joku joka kannustaa ja hyvÀksyy. Ja ihan samalla lailla minÀ saatan huomaamattani johonkin asiaan vastata siten, ettÀ vastapuoli tulkitsee sen "suuttumiseksi". Etenkin elÀmÀn isot valinnat herÀttÀÀ tunteita ja omat tunteet voi vaikeuttaa toisten tunteiden objektiivista tulkintaa.
En osaa vastata miksi mutta kerron mitÀ minulle sanottiin. Miespuolinen työkaveri oikeasti suuttui kun sanoin etten halua lapsia koskaan. HÀn sanoi ettÀ eihÀn siinÀ ole mitÀÀn jÀrkeÀ olla hankkimatta lapsia koska silloin minulla ei ole mitÀÀn tarkoitusta. Naisen elÀmÀn merkitys on tÀysin ja ainoastaan lasten hankkiminen. Tuli sellainen litania korotetulla ÀÀnellÀ ettÀ vÀhÀn sÀikÀhdin. HÀnen mielestÀÀn pilasin jotain maailmassa kun en lapsia aio hankkia.
Vierailija kirjoitti:
En muista kenenkÀÀn lapsettomuudesta suuttuneen, mutta osa pitÀÀ itseÀÀn parempana ja fiksumpana ihmisenÀ, koska on vanhempi.
Itse olen jo tÀti-ikÀinen ja ajattelen juuri pÀinvastoin. Kun tÀtÀ maailmanmenoa ja maailman tilannetta katsoo, minusta velat ovat niitÀ fiksuja. En itsekÀÀn lisÀÀntyisi, jos lastenhankinta olisi itselleni nyt ajankohtaista.
Vierailija kirjoitti:
En osaa vastata miksi mutta kerron mitÀ minulle sanottiin. Miespuolinen työkaveri oikeasti suuttui kun sanoin etten halua lapsia koskaan. HÀn sanoi ettÀ eihÀn siinÀ ole mitÀÀn jÀrkeÀ olla hankkimatta lapsia koska silloin minulla ei ole mitÀÀn tarkoitusta. Naisen elÀmÀn merkitys on tÀysin ja ainoastaan lasten hankkiminen. Tuli sellainen litania korotetulla ÀÀnellÀ ettÀ vÀhÀn sÀikÀhdin. HÀnen mielestÀÀn pilasin jotain maailmassa kun en lapsia aio hankkia.
Mietin aina nÀitten kohdalla, ettÀ miksi eivÀt kunnioita elÀmÀÀ itsessÀÀn? Kun ihminen syntyy, se merkitys syntyy siinÀ samalla. Ajattelevatko nÀmÀ ihmiset, ettÀ esim. lapsillaan ei ole merkitystÀ ennen kuin heillÀ on taas lapsia?
Trauman tuote? Kaikki eivÀt pidÀ lapsista. NÀin on aina ollut, mutta ennen ei ollut kunnollista ehkÀisyÀ ja oli kovat sosiaaliset paineet hankkia lapsia.