Meidän ateistien, uskonnottomien ja ei-kristittyjen ei oikeasti tulisi viettää joulua
Yksinkertaisesti pakanallista (sen enempää kuin sekulaaria) joulua ei ole eikä ole koskaan ollutkaan vaikka kristityt foliohatut, uuspakanat ja nationalistit sellaista väittääkin. Tästä syystä moni nykytutkija ja ateisti valitsee etteivät he juhli joulua ja se on heille tavallinen arkipäivä muiden joukossa. Jos kiinnostaa tietää enemmän aiheesta niin suosittelen Tim O'Neilin History for Atheists blogia:
https://historyforatheists.com/2024/12/pagan-christmas-again/
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ateisti ja järjestän pienelle lapselleni joulun, antaudun myös itse joulun tunnelmaan. Joulupukki ei taida olla mikään apostoli sen paremmin kuin pääsiäispupukaan, joten aivan estotta häntä palvon. Niin kauan kun lapsi joulupukkiin uskoo.
Elämässä saa olla vähän taikaa, vaikka olisin rationaalinen aikuinen.
Meillä ei käy Joulupukkia koska en halua opettaa lapsille että joku turkkilainen piispa tulee savupiipusta tuomaan lahjoja ja lentää taivaalla saamelaisilta omituilla ja varastetuilla poroilla. Lahjat tulee meidän perheessä ihan kaupasta tai ovat itse tehtyjä.
Ei porot ole keneltäkään varastettuja eikä omittuja 🤣
No ei ne ainakaan mistään Lähi-Idän uskonnosta ole peräisin.
Ei kai kukaan ole niin väittänytkään
"Ei kai kukaan ole niin väittänytkään"
Se tuntuu tässä keskustelussa olevan kristityjen ajatusmaailma - että koko joulu on täysin erottamaton osa kristinuskoa ja kaikki siihen liittyvä kumpuaa pelkästään kristinuskon saavutusten ansiosta.
Vaikka todellisuudessa näin ei tietenkään ole! Joulun perinteiden historia on paljon värikkäämpi. Joulu on sekoitus lukemattomia eri uskontoja ja kulttuureja. Kristinusko on antanut oman merkkinsä kokonaisuuteen, mutta valtava joukko perinteistä tulee ihan muualta kuin kristinuskosta. Ihan juhlan nimestä ja ajankohdasta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kirkosta eronnut, mutta silti odotan ja juhlin joulua täysin siemauksin. Ihanaa rauhoittumisen aikaa, perinteisiä jouluruokia syöden ja glögiä juoden. En ota mitään stressiä joulusta.
Millä tavoin laatikoiden, saati sian syönti kuuluu uskonnolliseen jouluun? Tai kaupallisuus muovikuusineen ja monivärisine valoineen? Ihminen voi viettää joulua tai JOULUA. Kirkolliset menot kyllä lukeutuu uskonnolliseen jouluun mutta kaikki muu hässäkkä paketteineen ei.
Sitä en tiedä miten laatikkoruoat liittyvät edes jouluun, mutta juhla-aterian Syöminen Jeesuksen syntymän kunniaksi on ollut yleinen perinne useissa kristityissä maissa sillä Kristus messu on koettu kirkossa tärkeäksi juhlaksi. Ja jouukuusi on saanut alkunsa Rein-joen laaksosta Saksasta jossa kuusia alettiin koristella paratiisin puiksi ja niiden ympäri
Se, että Saksassa on tuollainen perinne, ei ole sama asia kuin raamatun tapahtumat. Vai missä kohtaa Betlehemissä olet nähnyt kuusia koristeltavan? Minä vastasin edelliselle että hän viettää nimenomaan pakanallista joulua koska hänen tapansa on kaupallinen joulunvietto, ei uskonnollinen.
Suurin osa suomalaisista jouluperinteistä ei ole kristillisiä. Ei edes haudoille meno.
Jeesus ei koskaan käskenyt juhlimaan syntymäänsä. Jehovan todistajat ovat rehellisiä tässä.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista jouluperinteistä ei ole kristillisiä. Ei edes haudoille meno.
Jeesus ei koskaan käskenyt juhlimaan syntymäänsä. Jehovan todistajat ovat rehellisiä tässä.
Ja jos olisi käskenyt, olisi varmaan toivonut, että hänen syntymäpäiväänsä vietettäisiin oikeana päivänä, eikä silloin, kun koko maailma viettää jotain muuta juhlaa.
Minä taas ateistina rakastan juhlia ja teemapäiviä. Ei minulla ole mitään ongelmia viettää niin joulua kuin eidiä tai hanukkaa. Mikä vain on hyvä syy keksiä jotain spesiaalia päivään, eikä minua haittaa oppia ja tutustua erilaisiin perinteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vapaa!
Ihanaa kun saa juhlia tai olla juhlimatta koska tahansa kun ei tarvitse taikaukkoa helvetin tulineen pelätä!
Liity joukkoon!
Muista kuitenkin olla omimatta muiden juhlatapoja.
En muista. Omin kaikki itseäni miellyttävät tavat täysin avoimesti ja häpeilemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vapaa!
Ihanaa kun saa juhlia tai olla juhlimatta koska tahansa kun ei tarvitse taikaukkoa helvetin tulineen pelätä!
Liity joukkoon!
Olen vapaa sitäkin tekemään jos siltä tuntuu, länkytyksesi on turhaa. ;-)
Mutta se on itsekästä ja huonoa käytöstä. Kunnioitetaan myös muita kulttuureja.
Ei kiinnosta hevonvittuakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vapaa!
Liity joukkoon!
Yksikään muslimi ei tähän mennessä ole ainakaan näyttänyt loukaantuneen, kun olen halunnut osallistua heidän juhliinsa tapoineen. Olen aika varma, etteivät olisi närkästyneet edes siitä, jos olisin jatkanut perinteitä kunnioittavasti oman sukuni parissa, olematta silti muslimi. Varmasti erilaisia mielipiteitä on olemassa, se on selvä, mutta noin yleisesti tuollainen omimisesta loukkaantuminen tuntuu paitsi turhalta, myös aika omituiselta.
Vierailija kirjoitti:
Kristinusko Suomessa on varsin nuori ilmiö. Sen pysyvyys ei ole ollenkaan kiveen kirjoitettu. Aikaisemmat uskonnot vaikuttivat varmasti täällä paljon kauemmin.
Yule on yule kuten perinteetkin osoittavat. Edes kristityt eivät keskity jouluna Jeesuksen syntymän juhlimiseen, vaan noudattavat pakanauskontojen rituaaleja.
Niiden rituaalien noudattamisesta, jotka ihmiset kokevat tuttuina ja perinteisinä, ei ole mitään haittaa. Kenenkään kristityn ei tarvitse ajatella, että jokin tuttu perinne olisi haitaksi tai että siitä pitäisi luopua. Päinvastoin. Perinteiden säilyttäminen on hyvä asia. Perinteet voivat myös hiljalleen muuttua. Siitä ei ole mitään haittaa. Suosittelen tukeutumaan niihin rituaaleihin, jotka kokee itselleen tutuiksi ja sopiviksi.
Itse palvon sekhmettiä tässä lomien aikana
Mitä väliä sillä on? Sitä paitsi suurella osalla suomalaisista vanhoista jouluperinteistä ei ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa. Esimerkiksi vaikkapa joulusauna ja se että ahmitaan suuret määrät ruokaa, kunnioitetaan lintuja ja tonttuja, ja tehdään joulutaikoja. Ja nuo ovat jo periytyneet vanhemmasta juhlasta, kekristä. Edes nimi ei ole mikään Kristusmessu vaan tarkoittaa ihan vain juhlaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonnot jotka eivät kestäneet aikaa, vaan hylättiin harjoittajiensa toimesta. Kristityt ovat ylläpitäneet uskontoaan yli (tänäkin päivänä harjoitettujen) vainojen. Tietenkin kaikki perinteet ja tavat kulttuurit ja kielet jne ovat aina ottaneet vaikutteita muista.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Miekkal%C3%A4hetys
Yleensä tämä oman uskonnon hylkääminen ei ole tapahtunut vapaaehtoisesti. Kun joku laittaa veitsen kurkulle ja uhkaa nirhata kaulan katki niin monen mielestä kristinuskoon kääntyminen vaikuttaa suorastaan erinomaiselta ehdotukselta.
Keskiajalla kirkko kuvasi suomalaisia kristinuskoon kelpaamattomaksi ja liian uppiniskaisiksi, uskoon käännyttiin vain jos vihollinen uhkasi ja tarvittiin apua, mutta uskosta luovuttiin ja palattiin vanhoihin tapoihin heti kun tilanne hälveni eikä enää ollut vaaraa. Ja kirkon mukaan suomalaisista ei ole uskovaisia edes viidesosaa kansasta tänäkään päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kirkosta eronnut, mutta silti odotan ja juhlin joulua täysin siemauksin. Ihanaa rauhoittumisen aikaa, perinteisiä jouluruokia syöden ja glögiä juoden. En ota mitään stressiä joulusta.
Millä tavoin laatikoiden, saati sian syönti kuuluu uskonnolliseen jouluun? Tai kaupallisuus muovikuusineen ja monivärisine valoineen? Ihminen voi viettää joulua tai JOULUA. Kirkolliset menot kyllä lukeutuu uskonnolliseen jouluun mutta kaikki muu hässäkkä paketteineen ei.
Sitä en tiedä miten laatikkoruoat liittyvät edes jouluun, mutta juhla-aterian Syöminen Jeesuksen syntymän kunniaksi on ollut yleinen perinne useissa kristityissä maissa sillä Kristus messu on koettu kirkossa tärkeäksi juhlaksi. Ja jouukuusi on saanut alkunsa Rein-joen laaksosta Saksasta jossa kuusia ale
Paratiisin puu oli joulukuusi perinteen mukaan kuusi ja Aatami ja Eevatti söivät hyvä- ja pahantiedon käpyjä.
Oikeasti, ap, kuka sinä olet ehdottamaan kenellekään yhtään mitään joulusta?