Meidän ateistien, uskonnottomien ja ei-kristittyjen ei oikeasti tulisi viettää joulua
Yksinkertaisesti pakanallista (sen enempää kuin sekulaaria) joulua ei ole eikä ole koskaan ollutkaan vaikka kristityt foliohatut, uuspakanat ja nationalistit sellaista väittääkin. Tästä syystä moni nykytutkija ja ateisti valitsee etteivät he juhli joulua ja se on heille tavallinen arkipäivä muiden joukossa. Jos kiinnostaa tietää enemmän aiheesta niin suosittelen Tim O'Neilin History for Atheists blogia:
https://historyforatheists.com/2024/12/pagan-christmas-again/
Kommentit (135)
AP on joko yksinkertainen tai sitten hän on uskistrolli. Onneksi Suomessa ei ole "pyhänviettopoliisia", joka kieltäisi sian potkan ja imellettyjen laatikkoruokien syömisen 24.12. Juuri sen enempää keskivertokansalaisen joulunvietossa ei uskonnollisuutta olekaan.
Se olisi tietysti "rienaamista", jos ateisti menisi joulukirkkoon, mutta miksi ihmeessä hän niin tekisi?
Vierailija kirjoitti:
Yhdistelen vanhoja suomalaisia jouluperinteitä kuten kuusi, kunnolla syöminen, tontut ja kynttilät. Siihen mukaan roomalaisten ajan Sol Invictus eli talvipäivänseisaus. Vanhoja suomalaisia joululaulujakin löytyy, tip tap tip tap.
Jeesusten syntymät sun muut tuontiuskonnot ei kiinnosta. Kuinka moni joulua viettävä tekee muka kotiinsa seimikuvaelman?
Kuusia ei käytetty joulun ja juhannuksen koristeina kuin vasta 1800-luvulla. Eli se siitä "muinaisesta perinteestä".
Nyt on valon juhla jota on vietetty ties kuinka kauan, kirkko ymppäsi muka syntymän tähän koska niinhän ne teki Mittumaarin ajallekin, keksi Johannes Kastajan synttärit, 😄.
Vierailija kirjoitti:
Meillä Suomessa onneksi on uskonnonvapaus. Minä juhlin pakanallista valon taittumisen juhlaa.
Noudatatko siis itse pakanauskontoa, vai omitko vain heidän kulttuuriaan?
Minä olen vapaa!
Ihanaa kun saa juhlia tai olla juhlimatta koska tahansa kun ei tarvitse taikaukkoa helvetin tulineen pelätä!
Liity joukkoon!
Miksi kukaan ateisti juhlisi pakanallista juhlaa? Vai onko heillä niin heikko yleistieto, että luulevat pakanauskontojen olleen ateistisia? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vapaa!
Ihanaa kun saa juhlia tai olla juhlimatta koska tahansa kun ei tarvitse taikaukkoa helvetin tulineen pelätä!
Liity joukkoon!
Muista kuitenkin olla omimatta muiden juhlatapoja.
Jokainen viettää joulua miten haluaa. Ateistien ja uskovaisten turha vaivata päätään sillä miten muut sitä viettää eikä joka asiaan tarvitse uuttua ja alkaa killjoy party pooperiksi. Hyvät joulut AP:lle ja pidä jatkossa nokkasi ihan vain omissa asioissasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vapaa!
Liity joukkoon!
Olen vapaa sitäkin tekemään jos siltä tuntuu, länkytyksesi on turhaa. ;-)
Olen ateisti ja järjestän pienelle lapselleni joulun, antaudun myös itse joulun tunnelmaan. Joulupukki ei taida olla mikään apostoli sen paremmin kuin pääsiäispupukaan, joten aivan estotta häntä palvon. Niin kauan kun lapsi joulupukkiin uskoo.
Elämässä saa olla vähän taikaa, vaikka olisin rationaalinen aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
En vietäkkään joulua uskonnollisessa merkityksessä. Muuten vain tykkään kuusen ulkonäöstä valoineen ja koristeineen ym. lahjojen antamisesta lapsille. EI lapsetkaan uskonnollisessa merkityksessä vietä. Heille se jouluaatto on päivä jolloin kuusen alle tulee lahjoja.
Mistä lähtien joulukuusi on kuulunut ateistiseen jouluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vapaa!
Liity joukkoon!
Saa onneksi kotona aika rauhassa juhlia, oletettu juhlatapojen omiminen ei kuitenkaan ole peruste kotietsintäluvalle 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vapaa!
Liity joukkoon!
Olen vapaa sitäkin tekemään jos siltä tuntuu, länkytyksesi on turhaa. ;-)
Mutta se on itsekästä ja huonoa käytöstä. Kunnioitetaan myös muita kulttuureja.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä kukaan kai pakota viettämään
Ei. Saa vapaasti mennä töihinkin, jos kokee pakottavaa tarvetta
Vierailija kirjoitti:
Olen ateisti ja järjestän pienelle lapselleni joulun, antaudun myös itse joulun tunnelmaan. Joulupukki ei taida olla mikään apostoli sen paremmin kuin pääsiäispupukaan, joten aivan estotta häntä palvon. Niin kauan kun lapsi joulupukkiin uskoo.
Eihän joulupukki ole ateistien hahmo?
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei käy Joulupukkia koska en halua opettaa lapsille että joku turkkilainen piispa tulee savupiipusta tuomaan lahjoja ja lentää taivaalla saamelaisilta omituilla ja varastetuilla poroilla. Lahjat tulee meidän perheessä ihan kaupasta tai ovat itse tehtyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kirkosta eronnut, mutta silti odotan ja juhlin joulua täysin siemauksin. Ihanaa rauhoittumisen aikaa, perinteisiä jouluruokia syöden ja glögiä juoden. En ota mitään stressiä joulusta.
Millä tavoin laatikoiden, saati sian syönti kuuluu uskonnolliseen jouluun? Tai kaupallisuus muovikuusineen ja monivärisine valoineen? Ihminen voi viettää joulua tai JOULUA. Kirkolliset menot kyllä lukeutuu uskonnolliseen jouluun mutta kaikki muu hässäkkä paketteineen ei.
Sitä en tiedä miten laatikkoruoat liittyvät edes jouluun, mutta juhla-aterian Syöminen Jeesuksen syntymän kunniaksi on ollut yleinen perinne useissa kristityissä maissa sillä Kristus messu on koettu kirkossa tärkeäksi juhlaksi. Ja jouukuusi on saanut alkunsa Rein-joen laaksosta Saksasta jossa kuusia alettiin koristella paratiisin puiksi ja niiden ympäri
Laatikkoruuat ovat pääosin juureksista tehtyjä. Juurekset säilyvät kelarissa läpi vuoden ja siksi niitä on tehty runsaasti ja sokerilla maustettuna niistä on syntynyt oikea erikoisherkku. Siinä syy laatikoihin ja erityisesti imellettyihin laatikoihin. Kinkku on syöty siksi, koska sika on syksyllä teurastettu
Tässä pitää kulkea ajassa siihen kun jääkaappeja ja pakastimia ei ollut olemassa ja ruoka oli itse kasvatettua
Joulun perinteistä hyvin pieni osa tulee kristinuskosta. Edes juhlan ajankohdalla ei ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa alun perin.
Raamatussa ei kerrota mitään joulukuusista, kinkunpaistosta tai edes joulupukista.
Sitä en tiedä miten laatikkoruoat liittyvät edes jouluun, mutta juhla-aterian Syöminen Jeesuksen syntymän kunniaksi on ollut yleinen perinne useissa kristityissä maissa sillä Kristus messu on koettu kirkossa tärkeäksi juhlaksi. Ja jouukuusi on saanut alkunsa Rein-joen laaksosta Saksasta jossa kuusia alettiin koristella paratiisin puiksi ja niiden ympärille rekennettiin Eedeniksi kutsuttuja aitauksia.