Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joiden mielestä "kotona makaamisesta ei pitäisi maksaa". Millä aiotte elättää itsenne, jos menetätte työpaikkanne tai työkykynne?

Vierailija
14.12.2025 |

Paljon kuulee puhetta miten työssäkäyviä verotetaan liikaa ja että työttömille ei pitäisi maksaa nykyisenlaisia tukia.

Te jotka ajattelette näin, miten olette suunnitelleet elättävänne itsenne ja perheenne jos töitä ei yhtäkkiä olekaan? Yt-neuvottelut, konkurssi, onnettomuus, sairastuminen jne. voivat osua kenen tahansa kohdalle, ja silloin pitää pärjätä ilman palkkatuloja. 

Älkääkä vastatko "haen tietenkin uutta työtä". Niin tekevät sadattuhannet muutkin, ja jollain pitää elää myös työnhaun aikana. Työttömyys kestää tällä hetkellä keskimäärin 70 viikkoa, eli aika paljon säästöjä saa olla että ne riittävät noin kauan.

Kommentit (179)

Vierailija
141/179 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt puolitoista vuotta pitää pystyä säästöillä elämään. Minulla on myös ajatuksia siitä miten voisin itse työllistää itseni.

Jos iskee paha syöpä tai vammaudut onnettomuudessa, puolitoista vuotta on aika pieni aika. Senkin jälkeen pitäisi syödä. Entä, jos saat vammaisen lapsen?

Jos vammautuu onnettomuudessa, vakuutus turvaa sen jälkeen elämän ja maksaa korvaukset myös menetetystä työkyvystä.

Vakuutus korvaa? Miksi niin moni tässäkin keskustelussa luottaa vakuutukseen? Saattaa tulla ikävä yllätys.

Vierailija
142/179 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pil lua myymällä.

Sitten tulee nälkä.  Ei kenelläkään ole varaa ostaa enää p....a. Ruoka ja terveys etusijaletusijalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/179 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyyskassasta saa jotain, säästöjä on sekä mahdollisuus polkaista oma yritys käyntiin. Ei mene sormi suuhun. Ja vakuutus löytyy vakavan sairastumisen varalle.

Ihmettelen niitä, joiden ainoa näkemys turvaverkosta on aina vaan yhteiskunta eli sosiaalituki.

Nämä "alan yrittäjäksi"-kommentit on hauskoja! Kun tänä aikana mikään menevkaupaksi ja ihmiset osta mitään palveluja (siitähän tämä suurtyöttömyys juuri johtuu!!!) niin te meinaatte, et yrittämällä sitten pelastutte? Perustaminen vie eka loputkin säästöistänne, mahdollisesti vielä lainaa - jota ei nyky aikana hevin anneta. Olen itse viime laman aikainen yrittäjä eli Perustin ajatuksenne mukaisesti viimeisillä rahoillani yrityksen 90-luvun alkuvuosina. laman pahimmilla vuosilla. loppu tuli muutamien kuukausien  jälkeen. Sitten sai todistella työkkäriin ja kelalle etten ole enää yrittäjä ja firma ei kannattanut. Ei ollut helppo juttu ja lopuksi vielä verottaja mätkäisi täysin olemattomista tuloista ja kuvitteellisesta varastosta. Niin,  että yrittämään vain jokainen työtön. mars mars!

Vierailija
144/179 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

143 lisää vielä, että yrityksen lopettamisen jälkeen myös mitään sossu rahaa ei tippunut noista kuvitelluista tuloista johtuen. Olit todella tiukoilla. Jos ei olisi puolisoa ollut - olisit sananmukaisesti kuollut nälkään! Sen jälkeen en ole yrittämisestä haaveillut ja onneksi kohta ei enää tarvitse. Eläke häämöttää.

Vierailija
145/179 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hurja määrä ulosmitattavaa omaisuutta odottaa nyt pakkomyyntiä."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011411337.html

Vierailija
146/179 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyyskassasta saa jotain, säästöjä on sekä mahdollisuus polkaista oma yritys käyntiin. Ei mene sormi suuhun. Ja vakuutus löytyy vakavan sairastumisen varalle.

Ihmettelen niitä, joiden ainoa näkemys turvaverkosta on aina vaan yhteiskunta eli sosiaalituki.

Nämä "alan yrittäjäksi"-kommentit on hauskoja! Kun tänä aikana mikään menevkaupaksi ja ihmiset osta mitään palveluja (siitähän tämä suurtyöttömyys juuri johtuu!!!) niin te meinaatte, et yrittämällä sitten pelastutte? Perustaminen vie eka loputkin säästöistänne, mahdollisesti vielä lainaa - jota ei nyky aikana hevin anneta. Olen itse viime laman aikainen yrittäjä eli Perustin ajatuksenne mukaisesti viimeisillä rahoillani yrityksen 90-luvun alkuvuosina. laman pahimmilla vuosilla. loppu tuli muutamien kuukausien  jälkeen. Sitten sai todistella työkkäriin ja kelalle etten ole enää yrittäjä ja firm

Että parempi maata kotona perse homeessa kuin edes yrittää tehdä jotain oman elantonsa eteen? Näillä neuvoillahan se Suomi tästä nousee. Se muuten ei todista mitään jos sinulla se ei ole onnistunut ja jos sinä olet hölmöyksissäsi laittanut viimeiset rahasi likoon.

Vierailija
147/179 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt puolitoista vuotta pitää pystyä säästöillä elämään. Minulla on myös ajatuksia siitä miten voisin itse työllistää itseni.

Ja muilla työttömilläkö ei ole ajatuksia itsensä työllistämisestä?

Eipä juuri tunnu olevan, lähinnä vaan tekosyitä miksi se ei onnistu.

Vierailija
148/179 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menettää nykyisen työpaikan niin sitten aloitetaan uuden työpaikan etsiminen ja haku välittömästi ja pyritään työllistymään mahdollisimman pian uudelleen edellisen työsuhteen loputtua tai jos pelaa korttinsa oikein niin valmistelee jo seuraavan työpaikan odottamaan siinä vaiheessa kun saa tietää että työt nykyisessä paikassa on tulossa päättymään. Ja työkykyä ei menetä jos ehkäisee sitä elämällä varovasti, terveellisesti, sekä ravitsemus- ja liikuntasuositusten mukaisesti, eikä juo, polta, käytä aineita, valvo, pelaile ja biletä.

Vierailija
149/179 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osakesalkkuni on yli 3M€ josta tulee 50K kuussa voittoa.

No vau, nyt elämäs on hyvin merkityksellistä, oh vauuuu. vauvapalstalla!

Mielikuvituksella (ja puhtaalla valehtelemisella) pääsee pitkälle. Katsokaa vaikka Kokoomusta tai Perussuomalaisia.

Vierailija
150/179 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Että parempi maata kotona perse homeessa kuin edes yrittää tehdä jotain oman elantonsa eteen? Näillä neuvoillahan se Suomi tästä nousee. Se muuten ei todista mitään jos sinulla se ei ole onnistunut ja jos sinä olet hölmöyksissäsi laittanut viimeiset rahasi likoon."

Silti haluat että kaikki tekisivät tuon saman. Laittaisivat kaikki likoon. Kysymys kuuluukin, mitä sinä siitä saat?

Vierailija
151/179 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Että parempi maata kotona perse homeessa kuin edes yrittää tehdä jotain oman elantonsa eteen? Näillä neuvoillahan se Suomi tästä nousee. Se muuten ei todista mitään jos sinulla se ei ole onnistunut ja jos sinä olet hölmöyksissäsi laittanut viimeiset rahasi likoon."

Silti haluat että kaikki tekisivät tuon saman. Laittaisivat kaikki likoon. Kysymys kuuluukin, mitä sinä siitä saat?

Paremman työllisyystilanteen. Verotuloja Suomeen ja sitä kautta lisää hyvinvointia. Onko se mielestäsi jotenkin huono asia?

Vierailija
152/179 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos iskee paha syöpä tai vammaudut onnettomuudessa, puolitoista vuotta on aika pieni aika. Senkin jälkeen pitäisi syödä. Entä, jos saat vammaisen lapsen?

Niihin on vakuutukset. Vammaista lasta ei voi saada jos ei hankkiudu raskaaksi.

No mitäpä jos et olisi saanut edes sitä hyväpalkkaista työtä koskaan jolla maksaa vakuutukset?

Sitten käytetään varasuunnitelmaa, jos sekään ei toimi niin siirrytään vaihtoehtoon c. Ei kai kukaan laske elämäänsä yhden kortin varaan?

Nykytilanne: oma talo Tampereella omalla tontilla, vakituinen työsuhde, puoliso, jolla vakityö. Säästöjä 80 000e. Miehellä vähän enemmän. Huom. Työskentelen päiväkodissa, enkä ole saanut perintöä tms. joten ihan itse olen säästänyt pienistä tuloista.

Jos kotimme palaisi ja molemmat vammautuisivat tulipalossa, meillä vakuutukset ja säästöt auttaisivat alkuun. Jos jostain syystä vakuutus ei korvaisi, meillä olisi silti säästöt ja voisimme myydä talon tontin. Jos säästöt loppuisivat, aina voisimme muuttaa vuokralle sukulaisille. Meidän molempien vanhemmat auttaisivat aivan varmasti. Jos vanhemmat kuolisivat samassa tulipalossa ollessaan meillä vierailulla niin saisimme hyvät perinnöt. Ja aina voi myös muuttaa hetkellisesti ystäville, jos kaikki muu menee päin... Olemme majoittanut vuoden ystävääni hätätilanteessa ja aina muutenkin auttaneet läheisiämme. Olen varma, että saisimme apua vastavuoroisesti. 

Onko tässä tarpeeksi varasuunnitelmia?

Vierailija
153/179 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä "alan yrittäjäksi"-kommentit on hauskoja! Kun tänä aikana mikään menevkaupaksi ja ihmiset osta mitään palveluja (siitähän tämä suurtyöttömyys juuri johtuu!!!) niin te meinaatte, et yrittämällä sitten pelastutte? Perustaminen vie eka loputkin säästöistänne, mahdollisesti vielä lainaa - jota ei nyky aikana hevin anneta. Olen itse viime laman aikainen yrittäjä eli Perustin ajatuksenne mukaisesti viimeisillä rahoillani yrityksen 90-luvun alkuvuosina. laman pahimmilla vuosilla. loppu tuli muutamien kuukausien  jälkeen. Sitten sai todistella työkkäriin ja kelalle etten ole enää yrittäjä ja firm

Mulla on mahdollisuus tehdä ammattejani ja osaamisalueitani palkansaajana ja yrittäjänä. Nykyään teen palkansaajana, koska julkisella nettoaa hyvin ja noudatetaan kohtuu hyvää tessiä. Jos sellainen ihme kävisi, että minut pois potkittaisiin, voisin hyvin tehdä nykyisille asiakkaille töitä laskulla. Se olisi asiakkaalle mieluisampaa maksaa lasku kuin palkata työntekijä ja hoitaa sivukulut ja huolehtia tessin koukerot. En tarvitsisi yhtään alkupääomaa koska tekisin töitä asiakkaan tiloissa asiakkaan välineillä.

Omaa alaani on kaikki maa- ja metsätalouteen sekä puutarhanhoitoon suoraan ja välillisesti liittyvät työt. Minulla on maaseutuyrittäjän koulutus, maatalousalan korkeakoulututkinto ja metsäalan perustutkinto. Puutarha-alaa lähinnä kokemusasiantuntijan roolissa.

Jo nyt teen polttopuita itselleni ja vähän myyntiinkin, sitä myyntiä voisin laajentaa vaikka heti. Välineet on jo maksettu, eli ei kuluja tästäkään.

On niitä jotka jossittelee eikä saa mitään aikaiseksi, ja niitä jotka tekee eikä jossittele. Arvaa kummalla menee paremmin?

Vierailija
154/179 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaisin maalle ja yrittäisin omavaraistaloutta. Sitten kun pääsisin jyvälle tilkusta; mikä kasvi menestyy ja mikä ei, laajentaisin joko repertuaaria tai mehu/hillovalikoimaa ja pyrkisin maatalousalan yrittäjäksi. Toki tässä kestäisi aikaa, eivätkä tulot olisi hirmuiset. Tuilla eläisin alkuun. Mutta yhdellä lehmällä ja kanalaumalla pystyy jo saamaan proteiinia, siihen hedelmäpuita ja iso kasvimaa. Maaseutu on täynnä hylättyjä taloja. Maakellareineen traktoreineen. Ja tässä ketjussa on linkki Taloussanomien juttuun, jossa kerrotaan pakkohuutokaupoista. Niitä on nyt ennätysmäärä. Ostaisin halvalla jonkun maatilan, jossa on kunnon vanhanajan kivi-hirsinavetta, mikä pitäisi myös pakkasella, ja sen verran peltoa, että saisi kylvettyä elikoille rehua myös talveksi.

Vierailija
155/179 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en valita. Koska mitä olen seurannut, niin kylmästi mulle kävisi nytkin jos työ menee alta. Ei noita tukia taida saada enää kukaan. Ainakaan muutamaa kuukautta enempää ja senkin vasta jonkun karenssiajan jälkeen. 

Eli rahantulo tyssäisi itsellä kuin seinään jos jäisin työttämäksi. Näin olen tulkinnut. Ei auta hakemukset 4x kk kun ei niillä työllisty sellaisiin töihin joilla eläisi. 

Tai miten homma toimii? Mun käsittääkseni omistusasuja joutuu tyyliin heti myymään kämppänsä kun lyhennysvapaat loppuu. Koska töitä ei ole... Jos siis ei ole maksettu kämppä. 

Vierailija
156/179 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttaisin maalle ja yrittäisin omavaraistaloutta. Sitten kun pääsisin jyvälle tilkusta; mikä kasvi menestyy ja mikä ei, laajentaisin joko repertuaaria tai mehu/hillovalikoimaa ja pyrkisin maatalousalan yrittäjäksi. Toki tässä kestäisi aikaa, eivätkä tulot olisi hirmuiset. Tuilla eläisin alkuun. Mutta yhdellä lehmällä ja kanalaumalla pystyy jo saamaan proteiinia, siihen hedelmäpuita ja iso kasvimaa. Maaseutu on täynnä hylättyjä taloja. Maakellareineen traktoreineen. Ja tässä ketjussa on linkki Taloussanomien juttuun, jossa kerrotaan pakkohuutokaupoista. Niitä on nyt ennätysmäärä. Ostaisin halvalla jonkun maatilan, jossa on kunnon vanhanajan kivi-hirsinavetta, mikä pitäisi myös pakkasella, ja sen verran peltoa, että saisi kylvettyä elikoille rehua myös talveksi.

Lehmä on laumaeläin, eli yhden lehmän pitäminen on rikollista. Ison märehtijän pitäminen ei ole mitenkään yksinkertaista eikä halpaa. Helpompi ja halvempi on ostaa maito kaupasta tai suoraan maitotilalta.

Vierailija
157/179 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paremman työllisyystilanteen. Verotuloja Suomeen ja sitä kautta lisää hyvinvointia. Onko se mielestäsi jotenkin huono asia?

Miten paljon verotuloja saa kaatuneista yrityksistä, joilla ei ikinä ollut mitään mahdollisuutta menestyä?

Vierailija
158/179 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kiitos näistä esimerkeistä jotka osoittaa että asia tosiaan on juuri kuten sanoinkin. Mitään työpaikkaa ei tunnu olevan järkevää hakea kun aina on joku ns. oikea syy."

Paskaa. Työttömät hakee joka kuu työpaikkoja. Hakemuksia tulee firmoihin jopa liikaa, itse firmojen mielestä.

PS. Annat itse kuvitteellisia esimerkkejä ja sitten kiität itseäsi? Aika surkeaa.

Vierailija
159/179 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotonamakaajiksi luetaan elämäntapaluuserit ja tukiloiset joilla ei ole pienintäkään aikomusta työllistyä. Kansallisuuteen katsomatta

Ei siis sairaita, työkyvyttömiä tai työttömiä työnhakijoita - heille tuet tietty kuuluu! 

Itse jouduin pois töistä työkyvyn mentyä sairauslomalle ja lopulta omalla kustannuksella ilman tukia kun tk-eläkkeen saantiin meni vuosia. Puolikkaalla tk-eläkkeellä olin 4v ja kokonaisella 2v ennenkuin pääsin työeläkkeelle.

Eniten harmittaa se että menetin työeläkkeestä satoja euroja tuon pelleilyn takia. Sairaus ei noina vuosina parantunut vaikka kuinka odotettiin ja pompotettiin

Tuo on sinun mielipiteesi. Moni muu niputtaa tavalliset työpaikan hakijatkin kotonamakaajiksi.

Vierailija
160/179 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinusta ainoat vaihtoehdot on alkaa yrittäjäksi tai maata perse homeessa kotona. Oho. Kerros mistä sait työpaikan? Noin tyhmän korvaa apukoululainenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä