Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

D-vitamiinin suositus määrä on 10Mikrogrammaa/vrk!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
14.12.2025 |

Kuitenkin kaupat myyvät ainoastaan 50 ja 100 mikrogramman tabletteja jotka ylittävät annossuoituksen viisin ja kymmenkertaisesti! Vain hullu ostaa tuollaisia tuotteita.

Kommentit (216)

Vierailija
101/216 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosituksessa ei sanota että se on alareunalla, keskellä tai missään muuallakaan vaan suosituksessa annetaan täsmällinen määrä 10 mikrogrammaa aikuisille ja lapsille, ja 20 mikogrammaa yli 75 vuotiaille. Mikä siinä on niin hankala ymmärtää.

Missään suosituksessa ei sanota, että ravintoaine pitää saada tabletista tai pullosta. Kaikki vuorokausiannokset tulee ensisijaisesti saada ravinnosta, ruuasta.

Väärin meni.

Imeväisikäiset: "Riittävän saannin varmistamiseksi kaikille imeväisikäisille lapsille (alle 12 kk ikäiset) suositellaan D-vitamiinivalmisteen käyttöä." LÄHDE: https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/terveytta-edistava-ruokavali…

Siis, ne jotka saavat ravinnosta suositellun päiväannoksen eivät tarvitse lisiä.

Muut ikä- ja kohderyhmät: "D-vitamiinilisää koskevat suositukset on annettu saannin turvaamiseksi niissä tilanteissa, joissa ruokavalio ei sisällä riittävästi D-vitamiinipitoisia ruoka-aineita. D-vitamiinin tarpeettoman suurta käyttöä on syytä välttää. LÄHDE: https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/terveytta-edistava-ruokavali…

Vierailija
102/216 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä oikeen vikiset, vedä lasi maitoo päivässä nin et tartte muuta. Ei oo pakko ostaa mitään pillereitä jos ei haluu, koska jos syö oikein tulee d vit tarve täyttymään muutenkin. Osta kunnon ruokaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/216 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan niitä tabletteja puolittaa, ja puolikkaatkin voi puolittaa, jos haluat pienempiä annoksia.

Noissa pillereissä ei yleensä ole jakouraa. Se tarkoittaa sitä, että ne on nieltävä aina kokonaisina.

Vierailija
104/216 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä oikeen vikiset, vedä lasi maitoo päivässä nin et tartte muuta. Ei oo pakko ostaa mitään pillereitä jos ei haluu, koska jos syö oikein tulee d vit tarve täyttymään muutenkin. Osta kunnon ruokaa. 

Vedä sinä käteen.

Vierailija
105/216 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan niitä vitamiineja syödä vaikka vähän harvemmin, jos tuntuu liian isolta annokselta. Eikös D-viramiini ole rasvaliukoinen. Minulla on 20 mikrogramman D-vitamiini. Syön sitä syksystä kevääseen.

Minulla on lääkärin ohje vähintään 10 mikrogrammaa päivittäin, myös kesällä. Hän neuvoi myös, että vallan hyvin voi ottaa vaikka sen 50 mikrogrammaa viiden päivän välein, koska on varastoituva vitamiini.

Vierailija
106/216 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elintarvikkeet joissa eniten D-vitamiinia:

https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet?component=2271&sortByColumn=…

Siika silli, kilohaili, silakka, ahven. Kaikissa yli 16 ug per 100 g.

Jep. Käytännössä emme syö koskaan tuollaista ruokaa

Kala, keskimäärin 12,7 ug per 100 g.

Kala on yleensä pirun kallista, ei siksi yleensä löydy pöydästämme. Ei voi myöskään enää kalastaa itse kun kaupunkialueen vedet niin läpikotaisin saastuneita ettei se ainakaan terveitä elinvuosia lisäisi.

K-Menu tonnikalapalat vedessä 11€/kg.

D-vitamiinia on merkittäviä määriä vain rasvaisissa kaloissa. Tonnikala ei sellainen ole.

Vierailija
107/216 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön ympäri vuoden D-vitamiinia kesäisin 50 g ja talvisin 100 g vrk, eikä kehoni D-vitamiinipitoisuus ole verikokeissa lähelläkään viitearvojen yläpäätä. D-vitamiinin puute aiheuttaa paljon sairauksia, joten jatkan samaan malliin.

Vierailija
108/216 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön ympäri vuoden D-vitamiinia kesäisin 50 g ja talvisin 100 g vrk, eikä kehoni D-vitamiinipitoisuus ole verikokeissa lähelläkään viitearvojen yläpäätä. D-vitamiinin puute aiheuttaa paljon sairauksia, joten jatkan samaan malliin.

Nuo ovat siis mikrogrammoja, mikromerkki jäi mystisesti viestistäni pois.

Vierailija
109/216 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Käytännössä emme syö koskaan tuollaista ruokaa

Kala, keskimäärin 12,7 ug per 100 g.

Kala on yleensä pirun kallista, ei siksi yleensä löydy pöydästämme. Ei voi myöskään enää kalastaa itse kun kaupunkialueen vedet niin läpikotaisin saastuneita ettei se ainakaan terveitä elinvuosia lisäisi.

K-Menu tonnikalapalat vedessä 11€/kg.

D-vitamiinia on merki

Osta sitten tonnikalaa öljyssä.

Vierailija
110/216 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Käytännössä emme syö koskaan tuollaista ruokaa ja maitotuotteidenkin kulutus on todella vähäistä. Siksi d-vitamiinilisä on paikallaan. Puolitoistavuotta sitten mitattiin verikokeissa myös tämä ja arvo oli hyvin viitevälillä. Syön ajoittain 25 g pillereitä.

25 GRAMMALLA varmaan jaksaa hyvin.

Vauvapalsta ei edelleenkään tunnista kreikkalaisia kirjaimia. Amatöörimäisesti pykätty.

Voi sen kirjoittaa kirjaimillakin. Onko liikaa pyydetty nykyaikuisilta?

Vierailija
111/216 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 50 mg päivässä. Juuri olin verikokeissa ja D-vitamiinitasoani kehuttiin. Erinomainen, sanoi omahoitaja.

Vierailija
112/216 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 20.000 yksikköä, en tiedä mg, mutta mahtava määrä lääkärin suositus. Apteekissa sanottiin, että tuollainen määrä ei imeydy elimistöön vaan kulkeutuu pois. Nyt on sitten 2000 yksikköä kun muistan ottaa. Minulla on vajausta D-vitamiinista, on tutkittu.

Vierailija
113/216 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maito on vitaminoitu eli aivan sama kuin vitamiinia purkista.

Vierailija
114/216 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan niitä tabletteja puolittaa, ja puolikkaatkin voi puolittaa, jos haluat pienempiä annoksia.

Noissa pillereissä ei yleensä ole jakouraa. Se tarkoittaa sitä, että ne on nieltävä aina kokonaisina.

Aina tuo sama täydellisyys. Kyllä niitä voi vaikka veitsellä hakoa niin kuin itse haluaa. Ei siitä elimistö vahingoitu. Ne ovat tuottajan käsitys, että ihmiset syövät enemmän ja heidän vastuunsa tuosta lohkomisesta on poissa.

Vierailija
115/216 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin D-Vitamiinin syömisen 2vko sitten ja jo seuraavalla viikolla tuli flunssa jota en ole vuosiin sairastanut. Minun kohdallani pillerit jäävät purkkiin jatkossakin.

Tuohan se sen flunssan teki, huoh sentään. Satuit vaan tällä kerralla olemaan hollilla flunssaviruksen kanssa, D-vitamiinilla tuskin on ollut mitään tekemistä tuossa taudissa.

Vierailija
116/216 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maito on vitaminoitu eli aivan sama kuin vitamiinia purkista.

Ja katsokaa, että maito on oikeaa maitoa.

Vierailija
117/216 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viralliset kansanterveyden suositukset eivät ajattele SINUN terveyttä vaan KANSAN terveyttä. Sitäkin vain rahan näkökulmasta. Mikä on se minimi määrä jolla kansa pysyy pystyssä ja mahdollisimman halvalla.

Tämä kannattaa pitää mielessä aina kun virallisia suosituksia lukee

Vierailija
118/216 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla 50 mg päivässä. Juuri olin verikokeissa ja D-vitamiinitasoani kehuttiin. Erinomainen, sanoi omahoitaja.

Tuolla määrällä olisit jo kuollut yliannostukseen.

Vierailija
119/216 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilyykö D-vitamiini keitetyissä ruuissa? Esim. viherkaalissa ja pavuissa jne..

Vierailija
120/216 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eivätkä myy

Myyvätpäs. Omassa lähikaupassa on vain ja ainoastaan 50 mikrogramman D-vitamiineja, jos ei halua apteekkiin asti mennä. Perustelepa sinä tuo tyly väitteesi, vai etkö edes ymmärrä koko asiaa?