Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Iida, 28, on ylpeä neljän lapsen kotiäiti

Vierailija
14.12.2025 |

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/2fe6ea8d-5e01-4828-87f0-f8e9…

"28-vuotias Iida Mero on kotiäiti. Neljän lapsen äiti vastaa kodinhoidosta, kun taas puoliso raha-asioista. Monilla on järjestelystä ennakkoluuloja, Iida kertoo."

"- Ajatellaan, että elän mieheni rahoilla. Uskon, että osaltaan se voi varmasti olla tietämättömyyttä, mutta myös jonkinlaista kateutta. Varsinkin, jos itsellä olisi halu olla kotona, mutta ei pysty jonkin syyn takia."

You nailed it Iida!

Tälle ei voi muuta kuin antaa peukut ylös! Rohkea nainen. Arvostan! Suomi tarvitsee kotiäitejä ja kotiäitiyttä! 👍

Kommentit (168)

Vierailija
21/168 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Kotiäitiydelle pitäisi antaa enemmän arvoa. 

Millä perusteella? Eihän se ole lapsellekaan hyväksi kyhnöttää kotona. Yli 4-vuotiaan kannattaa olla jo päiväkodissa. Ja jos rahat eivät riitä takaamaan lapselle hyvää elämää mm. asumalla kunnollisella asuinalueella, jossa on laadukkaita yksityisiä päiväkoteja ja laadukas koulu, niin olisi oikeasti parempi jättää lapset tekemättä.

Vierailija
22/168 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun ikää on 40v+ ja lapset aikuistuneet ja lähteneet kukin tahoilleen ja ukko päättää vaihtaa nuorempaan etkä ole ollut työelämässä yli 20 vuoteen, se vasta lystiä sitten onkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/168 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolta uutisesta.

"Sen sijaan siitä Iida on varma, ettei pariskunta eroa."

Eli siinäpä teille, jotka jauhatte erosta!

Kun tässä elämässä mikään ei ole kuolemaa lukuunottamatta 100% varmaa vaikka kuinka yrittäisi asiaa satavarmaksi vakuutella.

Vierailija
24/168 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyllä järkevää jättäytyä työelämästä kokonaan pois ja elää miehen rahoilla tuolla tavalla, Ja mistä tuo tietää kauan se mies haluaa kustantaa naisen elämän.

On toi aika huono diili miehellekin. Painaa duunia niska limassa ihan vaan, että joku muu saa lorvailla kotona ja leikkiä kotia.

Toki järkevää sillon kun lapset on ihan pieniä, mutta se on nopeasti ohi menevä pari vuotta. Ei mikään elämäntapa.

Vierailija
25/168 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuon ikäisenä kaksi lasta ja väitöskirja. 

Vierailija
26/168 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ajatellaan, että elän mieheni rahoilla." Kenen rahoilla Ida sitten elää, jos on vain kotona hoitamassa lapsia? Valtionko?

Mikäli esim. tekee etätöitä lasten hoidon ohessa, niin on kyllä h*lvetin harhaanjohtavaa, tarkoituksella lukijan suivaantumista hakevaa otsikointia.

Vierailija
27/168 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolta uutisesta.

Juu, no minäpä luulet,  että pariskunnat,  jotka ovat myöhemmin eronneet,  ajattelivat aikoinaan? Eikö ole oletus ettei erota? Se, että Iida 28 vee ajattelee noin,  ei valitettavasti tarkoita ettei 5 vuoden päästä ole yksinhuoltaja.  Vai luuletko, että yksinhuoltajat on alunperin tienneet, että ero tulee.

Vierailija
28/168 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolta uutisesta.

Kun tässä elämässä mikään ei ole kuolemaa lukuunottamatta 100% varmaa vaikka kuinka yrittäisi asiaa satavarmaksi vakuutella.

Tuskin kukaan naimisiin menevä suunnittelee eroavansa, mutta tilastot kertoo että yli puolet avioliitoista päättyy eroon! Aika typerää kuvitella, ettei eron mahdollisuutta olisi olemassa. Vaikkei sitä haluaisi niin silti niin voi käydä. Tilastot puhuu todellisuudesta.

Vierailija
29/168 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolta uutisesta.

LMAO

Vierailija
30/168 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä taas typerä juttu iltalehdessä.  Miksi Iida suostui tuollaiseen. 

Vierailija
31/168 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nainen on pelannut kaiken miehensä varaan kun uskoo 100% varmuudella että he eivät eroa, Ja sitten pitää ihmisiä kateellisina jotka kyseenalaistavat sen,,just.

Vierailija
32/168 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin hän itse sanoo, vaatii sitoutumista perheeseen. Molemmilta. Miehen palkka tulee koko perheen yhteiseen käyttöön, ei vain miehen. Kotiäitejä varmasti voisi olla enemmän jos olisi miehiä jotka olisi myös sitoutuneita perheeseensä. 

Vierailija
33/168 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kaikki pienten lasten vanhemmat hoida lapsia jonkin aikaa kotona ja palaavat sitten työelämään. On todella typerää tehdä kotiäitiydestä ja uraäitiydestä jotenkin toistensa vastakohdat. Meillä on suurperhe ja kyllä, olen hoitanut lapsia useamman vuoden kotona, kun he olivat pieniä. Mitä sitten?

Minulla on yliopistotutkinto ja tienaan keskiveropalkansaajaa paremmin, vaikka olen ollut kotiäiti. Lapset ovat pieniä vain hetken. Ihan jokaiselle tekisi hyvää hoitaa hetki lapsia kotona. Siinä oppii arvostamaan, mitkä asiat elämässä ovat oikeasti tärkeitä.

Vierailija
34/168 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

>puolison kanssa yhdessä 17-vuotiaasta asti

>ensimmäinen lapsi 21-vuotiaana, jonka jälkeen jättäytyi kotiäidiksi

>"Ajatellaan, että elän mieheni rahoilla."

>"Perheessä on aina ollut yhteiset rahat."

>"Meillä on yhteisiä sekä pieniä omia säästöjä molemmilla, joita sitten hyödynnettäisiin, jos jotain tapahtuisi. Sanon myös aina, että jos minulle tulisi pakkotarve mennä töihin, niin sitten pitäisi mennä töihin ja ruveta tienaamaan jollain tavalla."

Miten ihmeessä nuo Idan omat "pienet säästöt" ovat riittäneet 7 vuoden ajan niin, ettei miehen ole tarvinnut kustantaa Idan elämistä ollenkaan? Jokin ei nyt täsmää.

Vierailija
35/168 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinkuin hän itse sanoo, vaatii sitoutumista perheeseen. Molemmilta. Miehen palkka tulee koko perheen yhteiseen käyttöön, ei vain miehen. Kotiäitejä varmasti voisi olla enemmän jos olisi miehiä jotka olisi myös sitoutuneita perheeseensä. 

Miksi tämä olisi kenenkään miehen unelma? Tehdä töitä ihan hemmetisti ja antaa palkka kotona olevalle vaimolle. Perhettä näkee sitten illalla ohimennen lasten mennessä nukkumaan. Aamulla taas kello soi grindaus jatkuu. Varmaan toi sitten on jonkun kokoomuslaisen työnarkomaanin mielestä ihanne-elämää?

Vierailija
36/168 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin, kun perheessä on 4 pientä lasta, on ihan viisasta hoitaa ne kotona ja töissä käy se, kumpi enemmän tienaa. Mutta sitten, kun viimeinenkin on lähtenyt kouluun on kyllä aika lähteä tienaamaan itselleen eläkettä, ellei puoliso sitä maksa.

Itsekin olin kotona 4 lapsen kanssa, kunnes nuorin täytti 3v ja lähdin sitten työelämään.  Ehdin toki olla työelämässä ennen lasten syntymääkin, mutta ennen eläke alkoi karttumaan vasta 23 vuotiaana ja itsekin tein 5 vuotta töitä ennen, kuin eläke alkoi karttumaan joten sekin tietenkin näkyy nyt eläkkeessä. Nykyään kai eläke alkaa karttumaan jo 18v.. Tienattiin miehen kanssa aika samalla tavalla ja nyt miehellä on huomattavasti isompi eläke. Itse pääsin juuri vähän yli 1100e/kk eläkkeeseen. Miehellä eläke näyttää olevan ihan normaali. 

Voiko nykyään lähteä tienaamaan itselleen eläkettä sitten, kun viimeinenkin on lähtenyt kouluun?

Vierailija
37/168 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta Idahan nimenomaan sanoo, ettei elä miehensä rahoilla? Eli miehen palkan tulisi mennä vain miehen ja lasten elättämiseen.

Vierailija
38/168 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään ei kerrottu onko heillä esimerkiksi sijoituksia tai säästöjä. Oma sukupolveni 1980-luvulla syntyneet jo ajattelevat, ettei eläkkeelle pääsy ole taattu. Itsellä esimerkiksi alin eläkeikä on melkein 68. Teen yrittäjänä fyysisesti raskasta työtä. Saa toivoa paljon terveitä vuosia, jos sinne asti mennään saatikka 70 johon pitäisi yltää. Nuorempi sukupolvi tiedostaa jo tämän, ettei mitään eläkettä ole automaatioina tiedossa. Ja samaan aikaan puhutaan  varhaiskasvatuksen ongelmista. En lähtisi kivittämään tätä nuorta perhettä. 

Ja itse olen ollut juuri tuossa tilanteessa aikanaan. Olin kotona pitkää jo työelämässä osittain ja ero tuli, ei mikään siisti ja sellainen missä isä ajattelee edes lapsiaan ero. Tein silloin osa-aikaista työtä. Elettiin tiukkoja vuosia lasten kanssa, mutta olen tämän 15 vuoden aikana ollut työelämässä, opiskellut uuden ammatin, perustanut yrityksen ja ostanut minulle ja lapsille kodin. Lapset ovat jo nuoria aikuisia, kaikki ovat tasapainoisia ja  osa tätä yhteiskuntaa. Töissä ovat olleet kesät nuoresta asti ja tietävät ettei raha kasva puussa. Se on niin monesta muustakin kiinni, miten ne asiat menevät, jos ne huonoimmat vaihtoehdot toteutuvat.

Vierailija
39/168 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kauan voit saada leskeneläkettä?

Olet syntynyt ennen vuotta 1975:

Voit saada leskeneläkettä enintään siihen asti, kun täytät 65 vuotta.

Olet syntynyt vuonna 1975 tai sen jälkeen, ja puolisosi kuoli ennen 1.1.2022:

Voit saada leskeneläkettä enintään siihen asti, kun täytät 65 vuotta.

Olet syntynyt vuonna 1975 tai sen jälkeen, ja puolisosi kuoli 1.1.2022 tai sen jälkeen:

Voit saada leskeneläkettä 10 vuotta tai vähintään siihen asti, kunnes nuorin luonasi asuva lapsi täyttää 18 vuotta.

Et voi kuitenkaan saada leskeneläkettä enää sen jälkeen, kun olet täyttänyt 65 vuotta.

Miten tuo liittyy aloitukseen?

Hän ei tienaa eläkepisteitä ilman tuloja että millä elää jos jää yksin .

Vierailija
40/168 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän kaikki pienten lasten vanhemmat hoida lapsia jonkin aikaa kotona ja palaavat sitten työelämään. On todella typerää tehdä kotiäitiydestä ja uraäitiydestä jotenkin toistensa vastakohdat. Meillä on suurperhe ja kyllä, olen hoitanut lapsia useamman vuoden kotona, kun he olivat pieniä. Mitä sitten?

Minulla on yliopistotutkinto ja tienaan keskiveropalkansaajaa paremmin, vaikka olen ollut kotiäiti. Lapset ovat pieniä vain hetken. Ihan jokaiselle tekisi hyvää hoitaa hetki lapsia kotona. Siinä oppii arvostamaan, mitkä asiat elämässä ovat oikeasti tärkeitä.

Millä tutkinnolla tuo onnistuu?