Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset eivät enää halua rosollia joulupöytään

Vierailija
14.12.2025 |

Aikaisemmin joulupöydästä ovat kadonneet esimerkiksi makkarat, lihapullat, pateet ja lihahyytelöt, sillit, silakat ja lipeäkala, Waldorfin salaatti, Coleslaw salaatti, Italian salaatti ja sienisalaatti, keitetyt kananmunat jälkiruokarahkat. Nyt Kalastajatorpan asiantuntijoiden mukaan seuraavana on vuorossa rosolli sillä suomalaiset ovat saaneet siitä tarpeekseen.

https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/0e066045-4f5c-4671-a304-cfd…

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen saa syödä mitä itse haluaa, itse siedän rosollia kunhan siinä ei ole punajuurta tai sipulia tai silliä

No rosollin pää raaka-aine on punajuuri.

Vierailija
62/73 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutussa luki.

Kokeeksi jättävät rosollin pois, saa nähdä millainen vastaanotto on. Tilalla paahdettua punajuurta ja vuohenjuustoa.

Missä se lukutaito on.

Kaikki ihmiset eivät valita, vaikka haluaisivat rosollia. Voivat omassa hiljaisuudessaan päättää, että ensi vuonna menevät jonnekin muualle syömään joululounasta. Sitten voi olla pari äänekästä perhekuntaa, jotka kehuvat vuohenjuustot ja paahdetut punajuuret kattoon.  

En tarkoita, että Kalastajantorpan pitäisi tarjota rosollia, tai että heidän pitäisi välittää vaikka osa porukasta siirtyisi muualle. Tarkoitan vain, että on ihan sattumaa, mitä lopulta päättävät, koska eivät kuitenkaan saa kaikkien ihmisten mielipidettä asiasta. Voi myös olla, että he kuuntelevat vain niitä, jotka kehuvat uudistusta, eivätkä kritisoijia - tai toisinpäin. 

Tuskin kukaan pelkän rosollin puutteen vuoksi vaihtaa ruokapaikkaa, jos ne 49 muuta ruokalajia on edelleen hyviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rosollin ystävät - kokeilkaas joskus voissa pannulla paistettua rosollia (jossa ei ole omenaa tai silliä tietenkään). Meillä se on suurta herkkua! 

Vierailija
64/73 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihdoinkin asiasta puhutaan. En koskaan pitänyt rosollista lapsena enkä koskaan suostunut maistamaan enkä usko että pitäisin siitä aikuisenakaan. Yksi joulupöydän turhimpia ruokai.

Et suostunut maistamaan. Miatä tiedät, ettet pitänyt. Olet itse turhake joulupöydässä.

Vierailija
65/73 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tämäkin; Kalastajatorpan heikkolaatuiset rosollit on jääneet syömättä ja sitten kerrotaan, että suomalaiset eivät halua rosollia joulupöytään. Mitä tekemistä näillä kahdella asialla on toistensa kanssa?

Vierailija
66/73 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihdoinkin asiasta puhutaan. En koskaan pitänyt rosollista lapsena enkä koskaan suostunut maistamaan enkä usko että pitäisin siitä aikuisenakaan. Yksi joulupöydän turhimpia ruokai.

Tuota, jos et ole koskaan suostunut maistamaan niin et pidä? Mistä sen tietää jos ei edes maista.

Minä olen maistanut kaikkea mistä en pidä teelusikallisen. Se on riittänyt todisteeksi, että syömäkelvotonta on.

Vierailija
67/73 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh? Teen itse joka joulu rosollin ja sille kermavaahtokastikkeen.

Kermavaahto kuuluu täytekakkuun!

Vierailija
68/73 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansainväliseen eli amerikkalaiseen joulupöytään verrattuna suomalainen joulupöytä on muutenkin takapajuinen ja juntti.

Takapajuisia ja ja juntteja olemme olleet ja toivottavasti sama perinne jatkuu tulevaisuudessakin.

Vierailija
69/73 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa täällä paljon rosollin vihaajia. Porkkana, peruna, punajuuri, omena ja maustekurkku - meillä siitä tykätään. 

Muut ovat syötäviä, mutta punajuuri ja maustekurkku kuuluu sikojen herkuksi.

Vierailija
70/73 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluavatpas!!!

Vierailija
71/73 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutussa luki.

Kokeeksi jättävät rosollin pois, saa nähdä millainen vastaanotto on. Tilalla paahdettua punajuurta ja vuohenjuustoa.

Missä se lukutaito on.

Kaikki ihmiset eivät valita, vaikka haluaisivat rosollia. Voivat omassa hiljaisuudessaan päättää, että ensi vuonna menevät jonnekin muualle syömään joululounasta. Sitten voi olla pari äänekästä perhekuntaa, jotka kehuvat vuohenjuustot ja paahdetut punajuuret kattoon.  

En tarkoita, että Kalastajantorpan pitäisi tarjota rosollia, tai että heidän pitäisi välittää vaikka osa porukasta siirtyisi muualle. Tarkoitan vain, että on ihan sattumaa, mitä lopulta päättävät, koska eivät kuitenkaan saa kaikkien ihmisten mielipidettä asiasta. Voi myös olla, että he kuuntelevat vain niitä, jotka kehuvat uudistusta, eivätkä kritisoijia - tai

Tuskin kukaan pelkän rosollin puutteen vuoksi vaihtaa ruokapaikkaa, jos ne 49 muuta ruokalajia on edelleen hyviä.

Minä olen se poikkeus. Rosolli kuuluu nimenomaan joulupöytääni enkä viitsisi mennä paikkaan, jossa juuri se puuttuu. Jos haluan syödä jouluaterian muualla ja vielä maksaa siitä kovemman hinnan kuin kotijoulusta, niin silloin siihen pitää kuulua suosikkiruokani. Olisi vähän sama kuin menisin ravintolaan syömään poronkäristystä, eikä siihen kuuluisi puolukkasurvos, tai lettuja enkä saisi hilloa. 

Vierailija
72/73 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo ihme ainakin jos kaupan rosollia syö puolet aineista puuttuu vettynyttä  moskaa. 

Vierailija
73/73 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä rosolli kuuluu joulupöytään. Teen jämistä välipäiväruuaksi rosollista sosekeittoa, johon tulee tarjottaessa smetanaa päälle. Se on melkeinpä vielä parempaa kuin itse rosolli. Saatan ostaa kaupasta erikseen joulun jälkeen edullista tarjousrosollia keittoa varten, eipä tule kalliiksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi