Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset eivät enää halua rosollia joulupöytään

Vierailija
14.12.2025 |

Aikaisemmin joulupöydästä ovat kadonneet esimerkiksi makkarat, lihapullat, pateet ja lihahyytelöt, sillit, silakat ja lipeäkala, Waldorfin salaatti, Coleslaw salaatti, Italian salaatti ja sienisalaatti, keitetyt kananmunat jälkiruokarahkat. Nyt Kalastajatorpan asiantuntijoiden mukaan seuraavana on vuorossa rosolli sillä suomalaiset ovat saaneet siitä tarpeekseen.

https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/0e066045-4f5c-4671-a304-cfd…

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole mikään jouluruokien ystävä. Oikeastaan pidän vain hyvin kypsennetystä kinkusta, peruna- ja porkkanalaatikosta, italiansalaatista. Siinä se. Noitakin jaksaa syödä vain kahtena, maks kolmena päivänä. Sillit ym. kalat, sienisalaatti, maksa- ja lanttulaatikko, rosolli on ehdoton ei. 

Vierailija
22/73 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoinkin asiasta puhutaan. En koskaan pitänyt rosollista lapsena enkä koskaan suostunut maistamaan enkä usko että pitäisin siitä aikuisenakaan. Yksi joulupöydän turhimpia ruokai.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on niin uusaavuttomia ihmisiä, etteivät he osaa tehdä jouluruokia. Oikeastihan ne on helppoja ja edullisia valmistaa, tosin aikaa vieviä. Rosolli on varmaan ravintolalle tylsä valmistaa, koska punajuurten keittelyyn kuluu aikaa, eikä etikkapunajuurista valmistettu rosolli maistu oikealle rosollille. Tämä varmaan oikea syy.

Vierailija
24/73 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rosolli on hyvää. Pidän erityisesti punajuurista ja muistakin aineosista. Säilyy monta päivää.

Punajuurta laittamaan rosolliin peittämään tai estämään omenoiden tummuminen.

Vierailija
25/73 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen omaversion rosollista,silliä fileestä siivutettuna,punajuuriviipaleita lidl 0,99e/purkki ja keitettyjä pakasteherneitä, porkkanaa ei tarvitse kun on porkkanalaatikko.

Vierailija
26/73 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun joulupöydässäni ovat nuo kaikki, mutta ei laatikoita eikä rosollia, koska en niistä pidä. . 

Mikä siinä perunassa punajuuressa ja porkkanassa inhoat?

Vierailija
27/73 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalastajatorpassa ei siis osata tehdä rosollia niin että punajuuret ja porkkanat paahdetaan uunissa ja perunoiksi valitaan erityisen maukas lajike?

Vierailija
28/73 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me laitetaan joulupöytään mitä halutaan. Ja tottakai olen aina kysynyt lapsilta myös mitä haluavat. Mitään ei pakoteta syömään. Jokainen saa joulupöytään sitä mikä nyt kellekkin sitten oman maun mukaan jouluun kuuluu. Esim. mies ostaa silliä. Muut ei sitä syö. Mulla pitää olla tiettyä leipää. Yks lapsi haluaa glögiä,muut ei sitä juo jne. 

No se nyt vielä puuttuisi, että joulupöydässä pakotettaisiin syömään jotain!?!

Vierailija
29/73 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä yleistää. 

Vierailija
30/73 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihdoinkin asiasta puhutaan. En koskaan pitänyt rosollista lapsena enkä koskaan suostunut maistamaan enkä usko että pitäisin siitä aikuisenakaan. Yksi joulupöydän turhimpia ruokai.

et ole siis saanut hyvää rosollia oletkohan saanut sellaista jossa on raaka sipulia ja silliä?

Vierailija
31/73 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rosolli ja kinkku ovat mun ehdottomia joulupöytäherkkuja.

Vierailija
32/73 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko juhlaspesifi ruokateema on muutenkin typerä konsepti ja idea. Jokaisen tulisi olla vapaa syömään mitä ruokaa haluaa ilman että on pakko pitää yllä ja jatkaa perinteitä toisten mielistelemiseksi. Siksi meillä ei on jouluna ihan tavallista arkiruokaa ja joulu on meille ihan tavallinen arkipäivä muiden päivien joukossa ilman että päivällä on mitään tärkeyttä ja merkitystä meille. Emme edes laita koristeita, emme kynttilöitä emmekä musiikkia.

Vierailija
33/73 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun joulupöydässäni ovat nuo kaikki, mutta ei laatikoita eikä rosollia, koska en niistä pidä. . 

Mikä siinä perunassa punajuuressa ja porkkanassa inhoat?

Punajuuren ja porkkanan kohdalla makua ja perunan kohdalla sitä että mitään makua ei ole.

Vierailija
34/73 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on niin uusaavuttomia ihmisiä, etteivät he osaa tehdä jouluruokia. Oikeastihan ne on helppoja ja edullisia valmistaa, tosin aikaa vieviä. Rosolli on varmaan ravintolalle tylsä valmistaa, koska punajuurten keittelyyn kuluu aikaa, eikä etikkapunajuurista valmistettu rosolli maistu oikealle rosollille. Tämä varmaan oikea syy.

Luulis, että tavisravintolat käyttäisivät esikeitettyjä punajuuria. Hienommat ravintola keittää itse. 

Vierailija
35/73 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa myytävät punajuuret maistuvat kellarilta. Muuten käyttäisin joulupöydässä.

Vierailija
36/73 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulunaikaan liittyy usein paljon perinteitä ja tunteita, ja jouluun liittyvistä omista ja muiden odotuksista voi olla hankala päästää irti. Joskus vanhasta on kuitenkin pakko päästää irti ja silloin vanhat perinteet jätetään menneisyyteen ja tilalle keksitään uusia ja omia perinteitä vaikka se aluksi voi tuntua vaikealta ja vaikealta päästää irti.

Tässä on kuitenkin artikkeli joka toivon mukaan kuitenkin helpottaa ja auttaa miettimään mikä joulussa ei ole pitämisen ja säilyttämisen arvoista: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nain-valtat-joulusta-koituvan-talou…

Vierailija
37/73 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme. En tunne yhtään ihmistä joka on sanonut pitävänsä rosollista. Osa ei ole maistanut kertaakaan ja jotkut ovat ehkä maistaneet kerran lapsena eivätkä ole pitäneet mausta.

Vierailija
38/73 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen punajuuriterriinin nykyään . Rosolli on liian näpertelyä aattoaamuna, muutakin puuhaa.  Ka jokainen ottanut sitä sen pakollisen lusikallisen. 

Vierailija
39/73 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihapullat ja silli nyt ainakin kuuluvat joulupöytään. Pateet ovat työläämpiä tehdä, mutta voivat olla herkullisia. Rosolli ei ole maukasta, joten sen voikin jättää pois.

Vierailija
40/73 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me laitetaan joulupöytään mitä halutaan. Ja tottakai olen aina kysynyt lapsilta myös mitä haluavat. Mitään ei pakoteta syömään. Jokainen saa joulupöytään sitä mikä nyt kellekkin sitten oman maun mukaan jouluun kuuluu. Esim. mies ostaa silliä. Muut ei sitä syö. Mulla pitää olla tiettyä leipää. Yks lapsi haluaa glögiä,muut ei sitä juo jne. 

No se nyt vielä puuttuisi, että joulupöydässä pakotettaisiin syömään jotain!?!

No tätäkin tapahtuu. En hyväksy sitä, että lapsi pakotetaan syömään jotain josta ei pidä. Ei aikuisetkaan pidä kaikesta, niin miksi lapsen täytyisi pitää?! Siinä tuhotaan lapsen jouluilo, kun itketetään ruokapöydässä. Sairasta touhua aikuiselta. Tuo on henkistä väkivaltaa.

Sitten on nämä tuputtajat. Vaikka näille sanoo, että kiitos en ota enää, koska vatsa on täynnä, niin tuputus vaan jatkuu. Mun eräs ystäväni on tuollainen. Viimeksi kun olin hänen luonaan syömässä, niin oli pakko ärähtää, että älä tuputa. Vastasi siihen, että hän voi omassa kodissaan käyttäytyä miten haluaa. Eli hänen mielestään hänellä on oikeus painostaa vieraitaan. Se siitä ystävällisestä vieraanvaraisuudesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi