Jouluruokaa soijasuikaleista?
Sain tänään leipäjonosta paketin soijasuikaleita. Saako niistä tehtyä jotain ruokaa joulupöytään?
Kommentit (28)
Ei saa. Soija toimii ihmisen ravintona vain kun se on fermentoitu ja kastikemuodossa.
Voit myös tehdä perunalaatikon tai perunoiden viereen pippurisen kermakastikkeen soijalla. Soija liotetaan ohjeen mukaan, sitten maustetaan: pullosta soijakastiketta, pippureita, anna maustua jääkaapissa 30 min. Kaada pannulle ruokaöljyä, soijapalat, sipulihakkelus, paista hetki ylimääräinen neste pois, ripottelle päälle vehnäjauhoja, ruskista hetki, lisää vesi tarpeen mukaan mutta muista jättää varaa myös kaura/ruokakermalle(riippuen syöjästä). Lisää pippuria ja soijaa maun mukaan. Voit koristella vielä lopuksi tuoreella yrtillä tai granaattiomenan siemenillä.
Käytetyistä vessapaperin pahvihylsyistä voi tehdä samat jouluruoat maukkaampina ja säästää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Voit myös tehdä perunalaatikon tai perunoiden viereen pippurisen kermakastikkeen soijalla. Soija liotetaan ohjeen mukaan, sitten maustetaan: pullosta soijakastiketta, pippureita, anna maustua jääkaapissa 30 min. Kaada pannulle ruokaöljyä, soijapalat, sipulihakkelus, paista hetki ylimääräinen neste pois, ripottelle päälle vehnäjauhoja, ruskista hetki, lisää vesi tarpeen mukaan mutta muista jättää varaa myös kaura/ruokakermalle(riippuen syöjästä). Lisää pippuria ja soijaa maun mukaan. Voit koristella vielä lopuksi tuoreella yrtillä tai granaattiomenan siemenillä.
Muista veden lisäämisen aikana sekoittaa aktiivisesti ettei tule klimppejä. Klimppisen kastikkeen olen joskus itse pelastanut maidonvaahdottimella, mutta saattaa olla haasteellista soijapalojen kanssa.
Kaarnasta saa yhtä hyvää kun liottaa vedessä ja maustaa hyvin. Edullisempaakin.
Jouluna saa syödä mitä vaan. Eli jos olet ennen syönyt soijasuikaleita ja pitänyt niistä, niin valmista toki samalla tavalla.
Mutta itse varmaan valmistaisin soijasuikaleet teriyakikastikkeessa.
Tee marinadi öljystä ja piparkakkumausteesta niin saat herkullisia joulusuikaleita pöytään.
Ei.