Miksi ette kuluta?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011689943.html
Nyt on Eduskunnassa ikävä ongelma. Itse en oikeastaan ole ollut koskaan överi kuluttaja. Lomamatkoilta, enimmäkseen kaupunkilomilta ulkomailta ostan sen mitä Suomesta en osta.
Minun on pitänyt säästää omaan asuntoon, mielummin kuin ökykulutukseen.
Olen tehnyt määräaikaisia työtehtäviä koulutusta vastaavissa töissä ja sen vuoksi en ole kuluttanut överisti. Työpaikat kun omalla hallinnon alalla menevät suhteilla, ei voi ottaa riskiä kulutuksesta kun ei uskalla kuluttaa kun ei tiedä milloin on taas töitä, asuminen ja oma kotin, lapsi unelma ovat etusijalla.
Meillä kaikilla ei ole kansanedustajan tai ministerin palkkoja.
Kommentit (30)
Ilmastosyistä ei saisi kuluttaa juuri mitään. Toisaalta mitään kotimaista ostettavaa ei ole edes tarjolla. Aika haastava yhtälö vaikka raihaa on tilillä aika lailla.
Mulla on jo tarpeeks kaikkee ja iso muna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just ostin asunnon ja auton.
velaksi🤣😂🤢
Ei ole senttiäkään velkaa. Perintörahoilla.
Lasketaanko rahasto- ja osakesäästäminen kulutukseksi? Minulla on se onnellinen tilanne, että voin säästää rahastoihin muutaman 100 euroa kuukaudessa ilman että joutuu kituuttamaan. En osta mitään turhia juttuja tai vaatteitakaan kovin usein, enkä ole koskaan ollut mikään erityisen varakas.
Just tänään vingutin Visan credit-puolta, joten älä varttiaivo jaksa.
Ja siis otsikon kysymykseen: kyllä mä edelleenkin kulutan. Syyskussa kävin Irlannissa, lokakuussa käytin koiran eläinlääkärissä, ostan ruokaa, pesuaineita, vessapaperia yms kuten ennenkin ja sekä eilen että tänään kävin ravintolassa lounaalla. Alkusyksystä tilasin yhden taulun Ruotsista sekä sivupöydän USAsta. Niin ja joo tällä viikolla kävin myös Terveystalossa korvalääkärissä sekä siellä samassa paikassa ottamassa influenssarokotuksen.
En tue pellehallitusta, joka syytää miljardeja terveysjäteille ja yritystukina.
Palkka on noin 4700 brutto ja 2800 ja risat netto. Kaikki menee, mitä tulee lainoihin, vakuutuksiin, sähköön, nettiin, ruokaan, polttoaineeseen jne. Eli kyllä valtio saa omansa jo arvonlisäveroina. Eli heti otetaan päältä pari tonnia ja sitten vielä noin neljännes.
Kiusallani. On nautinnollista katsella Petterin, Riikan ja Arton kiemurtelua.
Just nyt pitää säästää koska tämä maan voi vajota koska tahansa niin pahasti että kaikki kallistuu. Olen säästänyt toin 20 vuotta. Rahaa pitää olla ruokaan noin 10 vuoden ajaksi ja meillä on sitä 30000 euroa. Sitten hygienia ja muut tarpeet. Jos joku suuri kriisi tulee niin ei riitä 72 tunnin valtion ohjelma vaan pitää olla paljon rahaa.