Mitä turhia asioita opettelitte ulkoa joskus nuoruudessanne?
Aloitan:
"En på program baserad företeckning över de ansvariga redaktörer, som radioansverighet laget förutsättar...."
Ja koko litania, och samma på finska
Kommentit (121)
"Opintolaina on käytännössä ilmaista lainaa" ja "Tutkinnolla pääsee töihin"
An, auf, hinter, in, über, neben, zwor, zwischen vai miten se meni. Ja sitten oli se toinenkin rimpsu.
Herra on minun paimeneni jne..
Isä meidän joka olet taivaissa jne..
Uskon Jumalaan jne...
Olen aina ollut agnostikko. Kävin kuitenkin evlut uskonnontunneilla koulussa sillä olin ainoa, joka ei kuulunut kirkkoon.
Osaan myös pitkän listan kaikenlaisia lainauksia Raamatusta, joita siteeraan sopivissa tilanteissa ihmisten huviksi ja kiusaksi. Erityisesti uskovaisina itseään pitäville on välillä kiva päteä kun tuntee pyhää kirjaa paremmin kuin he. Nouse, ota vuoteesi ja käy..
Piin likiarvon sadan desimaalin tarkkuudella.
Kansakoulussa Oolannin sota -laulun sanat: 'Ja se Oolannin sota oli kauhia, hurraa, hurraa, hurraa! Kun kolmellasadalla laivalla, seilas engelsmanni Suomemme rannoilla, sumfaraa, sumfaraa, sumfarallallalaa, hurraa, hurraa, hurraa...!'
Mitä jäi tästä tajuamatta, oli se, että tällaista oli todella tapahtunut. Luulin vain lauluksi.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jonkin asian ulkoa opetteleminen itsessään aivoille hyödyllistä?
Enpä usko. Jonkin asia ymmärtäminen on hyödyllistä. Esimerkki:
Olen sen verran dinosaurus että opettelin keskikoulussa käyttämään laskutikkua. No sitä taitoa ei ole tarvinnut käytännössä pätkääkään sen jälkeen, kun lukion eka vuonna taskulaskimet tulivat käyttöön. Mutta sen ymmärtäminen miten laskutikku toimii, eli kuinka logaritmisella asteikolla kertolasku muuttuu yhteenlaskuksi - se oli hyödyllistä. Ja mistä sen tietää, jos tulee ydinsota ja kaikki elektroniikka kärtsää, eähkä olen yksi niitä harvoja joka osaa laskea nopeasti korto- ja jakolaskuja :-)
On vaikea ennustaa, mitä taitoja yksilön ja ja yhteiskunnan tulevaisuudessa tarvitaan. Kaikki se mistä ajattelee että tuo oli aivan tarpeetonta oppia, jää kuitenkin mieleen ainakin tunnistamisen tasolle. Jos sitä sittenkin kuitenkin joskus alkaa tarvita, niin on jo ainakin ensimmäinen osaamisen kynnys ylitetty - "ai jaa, tää on tätä mistä muinoin koulussa puhuttiin."
90 prossaa koulussa opetetusta oli täysin turhaa ulkoa opettelua.
Vierailija kirjoitti:
Jaakobin 12 poikaa: Ruben, Simeon, Leevi, Juuda, Daan, Naftal, Gaad, Asser, Isaskar, Sebulon, Joosef ja Benjamin.
Kirjoitusasusta en enää ole ihan varma, mutta muuten nuo ovat jääneet mieleeni ala-asteelta saakka, enkä varmaan unohda koskaan. Mitään hyötyä ei noiden muistamisesta tietenkään ole 😅
Aloituksesta tuli heti sama mieleen ensimmäisenä. Ja on niin tiukasti istunut muistiin , ettei sieltä koskaan tule poistumaan. Melkein jo kutsuisin korvamadoksi.😂.
Vierailija kirjoitti:
Herra on minun paimeneni jne..
Isä meidän joka olet taivaissa jne..
Uskon Jumalaan jne...
Olen aina ollut agnostikko. Kävin kuitenkin evlut uskonnontunneilla koulussa sillä olin ainoa, joka ei kuulunut kirkkoon.
Osaan myös pitkän listan kaikenlaisia lainauksia Raamatusta, joita siteeraan sopivissa tilanteissa ihmisten huviksi ja kiusaksi. Erityisesti uskovaisina itseään pitäville on välillä kiva päteä kun tuntee pyhää kirjaa paremmin kuin he. Nouse, ota vuoteesi ja käy..
Tuon viimeisen sanoin entiselleni.
Ihmisoikeuksien julistus. Työelämässä ja arjessa olen huomannut sen olevan puppua.
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla opetettiin, että 2. Maailmansota alkoi , kun Saksa hyökkäsi Puolaan.
Sitä ei sanottu että maailmansota alkoi, kun Saksa ja NEUVOSTOLIITTO hyökkäsivät Puolaan!
Se alkoi jo silloin, kun Versaillesin sopmuksissa muodostettiin Puolan käytävä. Eräs sanoi sen olevan seuraavan sodan syy, kuten olikin.
Vierailija kirjoitti:
Jaakobin 12 poikaa: Ruben, Simeon, Leevi, Juuda, Daan, Naftal, Gaad, Asser, Isaskar, Sebulon, Joosef ja Benjamin.
Kirjoitusasusta en enää ole ihan varma, mutta muuten nuo ovat jääneet mieleeni ala-asteelta saakka, enkä varmaan unohda koskaan. Mitään hyötyä ei noiden muistamisesta tietenkään ole 😅
Jesaja Jeremia hesekiel daniel hoosea jooel aamos obadja Jona Miika naahum habakuk . . . Eikä muuta hyötyä näistäkään kuin että kivoja nimiä jäi muistiin 😊 Tykkäsin rimpsuista, rakastin niiden sanomista ja kuulemista, ja osaan vieläkin ulkoa esimerkiksi Kuinkas sitten kävikään -kirjan (Tove Jansson) joka alkaa sanoin ,,On kello viis kun varhaiseen kaupasta maitokannuineen käy kotiin Muumipeikko pien. On pitkä taival metsätien . . . ja Kirsi Kunnaan ,,Kaislaranta kahisee, suviheinä suhisee, rapakossa rahisee . . . plus kaikki muut menninkäisrunot.
Vierailija kirjoitti:
An, auf, hinter, in, über, neben, zwor, zwischen vai miten se meni. Ja sitten oli se toinenkin rimpsu.
Melkein osasit ulkoa 🤣😊 eli hienoa! Missä tarvitsisit? Et varmaan missään. Minä asun Saksassa ja tarvitsen. Saksalaiset minun kanssani tästä puhuessaan ovat ihmeissään koska eivät tarvitse, eivätkä koskaan ole rimpsusta kuulleetkaan: He tietävät syntymälahjanaan että in die Stadt tarkoittaa kaupunkiin, ja in der Stadt tarkoittaa kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
3,149265
Ei. 3.14159265
Näkötestitaulun alimman rivin.
ayvoyv = alas, ylös, vasen, oikea, ylös, vasen
Vierailija kirjoitti:
Aloitan:
"En på program baserad företeckning över de ansvariga redaktörer, som radioansverighet laget förutsättar...."
"När rullen är slut. Skjut ut hylsan genom öppningen i sidan. Tryck ned den nya rullen som syns i övre öppningen"
Och samma på finska.
Saksan kielessä ovat die-sukuisia sanat jotka päättyvät: ei, heit, in, kei, schaft, ung, ek, ik, ie, ion, tät ur, nz.
En ole tarvinnut sen koommin tätä tietoa. Mutta ompahan vaan pysynyt muistissa. Ekä sitäkoskaan tiedä että joskus voi törmätä Abgela Merkeliin tai Friedrich Merziin.
Maantiedon tunnilla Ruotsin suurimmat järvet (Mälaren, Vänern, Vättern jne.).
Annas klara panna ja Snellman är en snäll man. Ei hajuakaan miksi nämä piti muistisääntönä opetella.