Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei ihmisiä kiinnosta ilmastonmuutos juuri ollenkaan?

Vierailija
13.12.2025 |

Käytetään tekoälyä joka kuluttaa sähköä ja vettä enemmän kuin varmaan yksikään muu yksittäinen yritys. Ostetaan temulta ties mitä kuraa, käytetään isoja autoja yksin yms yms. 100 vuoden sisään ilmasto on muuttunut jo niin paljon, eikö tämä oikeasti motivoi ihmisiä: ollenkaan.

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talvivaara oli vain pieni esimerkki myrkkykaivoksesta. Akkukaivokset- ja valmistamot ovat vielä pahempia. Ja niitä tulee olemaan maapallo täynnä, jos ja kun miljardi h-a autoa pakotetaan sähköön. Seuraavaksi kuorma-autot.

Miksi ei vedylle ja synteettisille polttoaineille annettu mahdollisuuttaa? Miksi vain yhteen korttiin luotetaan?

Kenen pussiin tässä pelataan? Polttomoottorikielto (sis. synteettiset ym)

Polttomoottorikielto on demareiden, kommareiden (vas.liitto) ja vihreiden syy. Huulipunahallitus ajoi sitä hurmiossaan ja näiden puolueiden mepit äänestivät niin  remonttipakkoa kuin sähköautopakkoa . 

EU:n 720:sta mepistä 500 on feministejä, joiden tietämys tekniikasta ja taloudesta on "sähkö tulee pistorasiasta, sähkölasku sähköyhtiöltä". 

Se on totta, että norsunpainoiset akut ovat ympäristö ja -ilmasto-ongelma jo valmistusvaiheessa. Ojasta allikkoon, vai peräti suohon?

Vierailija
82/110 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska minä ja minun halut, himot, nautinnot ja mukavuudet ovat elämän tärkeimmät asiat. Ei kiinnosta jos jälkipolvet satojen tai tuhansien vuosien päästä kuittaavat tästä laskun. Samaan aikaan saatetaan toki olla huolissaan valtion velkaantumisesta, jonka lasku myös tulee jälkipolvien maksettavaksi.

Ei kiinnosta niin ei kiinnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin outoa toi ilmastohätä, että sille on kyllä löytynyt hintalappu. Kaikki on kolme neljä kertaa kalliimpaa jne. Jos on niin kova hätä ja yhteen hiileen pitäis puhaltaa koko maailma, niin luulis sen olevan ilmaista tai ainakin 4 kertaa halvempaa. 

TOihan on vaan bisnes oikeasti. Ja muut pakotetaa maksaa siitä järjetön hinta. 

Mä en kierrätä enkä ala kierrättää. Kaatopaikalle en vie tavaraa, koska  siitä joutuu maksaa niin paljon. Jos on huoli, niin muuttakaa sääntöjä

Kaikista persaukisimmalla ei ole varaa olla mukana talkoissa. Sekin kertoo jo paljon.

Vierailija
84/110 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talvivaara oli vain pieni esimerkki myrk

EU:n 720:sta mepistä 500 on feministejä, joiden tietämys tekniikasta ja taloudesta on "sähkö tulee pistorasiasta, sähkölasku sähköyhtiöltä". 

Se on totta, että norsunpainoiset akut ovat ympäristö ja -ilmasto-ongelma jo valmistusvaiheessa. Ojasta allikkoon, vai peräti suohon?

Joskus perheauto painoi 780 kiloa (Toyota Corolla TE) . Tänään sähköauto painaa noin 2000 kiloa.

Tämäkö on vihreää siirtymää?  Perustelkaa nyt minullekin,  miten ilmasto tälläisessä kehityksessä voittaa?

Vierailija
85/110 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska yksittäisten ihmisten syyllistäminen on tyhmää ja kääntyy itseään vastaan.

Eihän tässä syyllistetä yksittäisiä ihmisiä vaan ihan koko ihmiskuntaa. Luulisi kelpaavan persuillekin, joille tiettyjen ihmisryhmien syyllistäminen on verissä. 

Vierailija
86/110 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmastohätätila on vain suurta ilmastorahoitusta nauttivilla yliopistoilla, IPCC:lää,  konsulteille ja puolueilla jotka hyötyvät uskonnollisvaikutteisesta äänten kalastelusta. 

Ilmastonmuutos on uskonto. Jossa toki pienen pienen verran pohjaa. Enemmän kuin niissä 10 000 muissa maailman uskonnoissa, myönnetään.

Vierailija
87/110 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kun tietäis. Mä olen lapseton vegaani joka ei lennä ja kulkee julkisilla, mutta joudun kuuntelemaan lapsellisten kavereiden valitusta, kun mun kanssa on niin hankala matkustaa ja valita ravintola. Heillähän ne lapset jää sitten tsiigailemaan raunioita, että luulisi sen sijaan arvostavan, että edes minä yritän. Ehkä ihmiset on niin kiireisiä nykyään, ettei kyetä miettimään syy-seuraussuhteita, tai omien mielipiteiden loogisuutta.

Vierailija
88/110 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi hyötyy ilmaston lämpenemisestä. Lähde: Stanfordin yliopiston tutkimus.

Vierailija
89/110 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt paljon asioita omalta taholta mitä nyt pystyn tekemään.

Samaan aikaan on helvetin turhauttavaa katsoa venäjän hyökkäysotaa ja niitä tuhoja ja päästöjä. Yhdysvallat irtaantui kanssa pariisin ilmastosopimuksesta, ja kertoo että lisää kivihiilisähköä ja bensan oltava halpaa.

Isossa kuvassa, näiden valtioiden pitäisi nyt näyttää sitä esimerkkiä ja olla vastuullisia, omat valintani on aivan turhia kun nämä parimaata viisveisaa kaikesta.

Vierailija
90/110 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt paljon asioita omalta taholta mitä nyt pystyn tekemään.

Samaan aikaan on helvetin turhauttavaa katsoa venäjän hyökkäysotaa ja niitä tuhoja ja päästöjä. Yhdysvallat irtaantui kanssa pariisin ilmastosopimuksesta, ja kertoo että lisää kivihiilisähköä ja bensan oltava halpaa.

Isossa kuvassa, näiden valtioiden pitäisi nyt näyttää sitä esimerkkiä ja olla vastuullisia, omat valintani on aivan turhia kun nämä parimaata viisveisaa kaikesta.

Mä en näe sitä noin, vaikka toki ymmärrän pointtisi. Ei mikään teko ole turha, koska ilman sitä tilanne olisi vielä huonompi. Lisäksi saat mielenrauhan, että omalta osaltasi ainakin pyrit toimimaan oikein, eli teet sen osan mikä on sinun vallassasi. Itse en ainakaan pystyisi arvostamaan itseäni jos en edes yrittäisi.

Vierailija
91/110 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska minä ja minun halut, himot, nautinnot ja mukavuudet ovat elämän tärkeimmät asiat. Ei kiinnosta jos jälkipolvet satojen tai tuhansien vuosien päästä kuittaavat tästä laskun. Samaan aikaan saatetaan toki olla huolissaan valtion velkaantumisesta, jonka lasku myös tulee jälkipolvien maksettavaksi.

Ei kiinnosta niin ei kiinnosta.

Onko joku sukupolvi päässyt valmiiseen maailmaan olla möllöttelemään? Kyllä niillä aika kävisi pitkäksi,jos ei olisi mitään ongelmia. Ratkaiskoon ne itse. 

Vierailija
92/110 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin temutan vain ihan vihvassun ja Hesarin kiusaksi.

Mitä teet kun ilmastonmuutos tulee?

Tuleeko samaan aikaan jeesuksen ja ylöstempauksen kanssa.🤔

Vierailija
93/110 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoin arjen keino vaikuttaa päästöihin on lopettaa lihansyönti.

Kuinka moni on valmis siihen? Aika harva, vaikka se on sellainen asia joka ei rajoita millään tavalla elämää.

Vierailija
94/110 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä tekoälyä

En tilaa netistä

Täällä syrjäseudulla ei ruokatoimituksia ole

Minulla ei ole autoa joten teen teen 5 kilometrin kauppa matkan kävellen

Muutin tänne maaseudulle vuosia sitten ja fatim diarran varoituksista huolimatta olen onnellisempi kuin koskaan ennen.

Se Diarran läppä taisi olla huumoria

Vierailija
95/110 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu vähän voimattomalta lutkuttaa juomia jollain lahoavalla pahvipillillä, kun Taylor Swiftin kaltaiset ihmiset rällää yksityiskoneella ympäriinsä ja Vihreiden edesottamukset me jo tiedämmekin. 

Vierailija
96/110 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Ei kuulu ajatella mitään, kaikkea saa ja vähän täytyykin haastaa. Katsoin tuota hetken ja en nyt tiedä voinko luottaa koko videoon jos ala-asteella opetettuja kaavojen lukemisia ei osata edes tehdä. Kohdassa 7.10 selitetään, että 1032 olisi kylmintä aikaa, kun samassa kaaviossa 1600 ja 1800-luvut ovat selkeästi alempana.-

Aivan oikein, Aivan oikein. Ilmastotutkija juuri väittää tuon laaja-alaisen epäkohdan, jonka sinäkin huomasit. Myös että olisi ollut kylmin aika ja siitä lämmennyt kun samoilla kylmyyksillä ollaan tosiaankin myös esittäminäsi vuosina.

Kritisoit ilmastotutkijaa!

Eikö olekin palkitsevaa omin silmin ja korvin havainnoida?

https://areena.yle.fi/1-50086252

Vierailija
97/110 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin outoa toi ilmastohätä, että sille on kyllä löytynyt hintalappu. Kaikki on kolme neljä kertaa kalliimpaa jne. Jos on niin kova hätä ja yhteen hiileen pitäis puhaltaa koko maailma, niin luulis sen olevan ilmaista tai ainakin 4 kertaa halvempaa. 

TOihan on vaan bisnes oikeasti. Ja muut pakotetaa maksaa siitä järjetön hinta. 

Mä en kierrätä enkä ala kierrättää. Kaatopaikalle en vie tavaraa, koska  siitä joutuu maksaa niin paljon. Jos on huoli, niin muuttakaa sääntöjä

Kaikista persaukisimmalla ei ole varaa olla mukana talkoissa. Sekin kertoo jo paljon.

Miksi sotkea omaa ympäristöään? Eihän sillä, että pitää oman ympäristönsä siistinä pitäisi olla ulottuvuutta mihinkään suuntaan?

Vierailija
98/110 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin temutan vain ihan vihvassun ja Hesarin kiusaksi.

Arvasin, että temuttajat on persuja. Omaan jalkaansa toki tuossa vaan ampuvat. 

Vierailija
99/110 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Ehkä siksi, että vaikutukset ei meillä Suomessa vielä kovinkaan paljoa näy. Ja siksi, että maissa, joissa jo näkyy, ei niissäkään ihmisiä tunnu kiinnostavan ilmastonmuutos. 

Kyllä kiinnostaa saarivaltioita erittäin paljon. 

Vierailija
100/110 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hurjaa että kolmen siperialaisen männyn kairauksen tuloksena vouhkataan ja mekkaloidaan ilmaston lämpenemisestä, ja kun Suomen lapin puita on kairattu niin suomalaiset tutkijat eivät kykene tekemään samoja päätelmiä mitä jotkut on kyenneet näkemään.

Samoin Suomalaisen sedimentin tutkijat eivät ole kyenneet näkemään maapallon entisaikojen lämpötiloja.

Hatusta vedetyltä tuntuu kaikki suurelta osin.